Jump to content

MD21, div. informasjon


Ingar

Recommended Posts

Etter å ha hatt MD21a (siden ny) i 23år har jeg fått litt erfaring med motoren. (nå gått 2700timer)

Det er liten tvil om at dens dårlige rykte skyldes produsentens markedsføring og ikke selve motoren.
Den var Volvos forsøk på å lage en motor som egnet seg for mindre planende båter. Det var ikke vanlig med overladning på lystbåt-dieselmotorer den gang og Volvo satt maksimalt turtall til 4500o/min, det tåler den ikke.
Maksturtall for lett, kommersiell drift er 3000o/min.

Ryktene rundt MD32, (populært kalt krølltoppen) kan ha bidratt. MD32 er en forlenget 6-syl utgave som hadde langt større problemer enn 21. Meg bekjent er alt knyttet til svikt topp-pakningen..
Etter en tid begynte man å anbefale at toppen trekkes til før hver sesong, samt at momentet ble økt. Det har også senere kommet bedre pakningstyper.
Ang. ettertrekking er det ut fra min erfaring ikke nødvendig når det har gått 3-4 sesonger.

For å trekke til toppen trenger man momentnøkkel og en spesial ”klo” (17mm):

md21tool.jpg


Min pakning røk etter 20år/2500 timer. Motoren så ut ”som ny” innvendig, ingen påviselig slitasje. Toppen var også helt uten sprekker, det er meget god klaring mellom ventilene. Den hadde heller ikke vridd seg, og etter montasje av ny (bedre) pakning har den vært problemfri.
Jeg måtte også bytte eksos-bend for 2 år siden, laget et nytt i syrefast.
Ventilene er blitt justert ca hver 1000 time.
Utenom dette har jeg ikke gjort noe annet enn å bytte olje og filter i løpet av disse 23 årene.
Motoren alltid startet på ”første slag”. Og jeg har aldri fått stopp.

Noe jeg har merket meg er at oljen blir ganske varm, 110 grader allerede ved ca 3200 o/min, mulig at oljekjøleren er underdimensjonert. Selv om jeg har til gode å høre om motorer som har skåret seg.
Det er et kjent ”problem” at den kan brenne motor-olje. Dette skjer ved at fordampet olje fra veivhus-ventilasjonen kondenserer til dråper i inntaksmanifolden. Når disse suges inn øker motorens turtall brått et øyeblikk.
Selv har jeg bare opplevd dette ved kjøring i mange timer på 3800o/min. Hadde ikke temp.giver den gang, men antar at oljen må ha vært svært varm.

Kjøring på 4500o/min skjønte jeg med en gang var utelukket, det lukter brent etter noen sekunders drift på dette turtallet.

Den originale termostaten er på bare 70grader, noe som gir lav ytelse på defroster og, i teorien, høyere dieselforbruk.
Jeg monterte en 80graders termostat for 1500 timer siden. (Har aldri hatt problemer med høy kjølevanns-temp, den er ”rock steady”.)
I tillegg blokkerte jeg den innvendige bypass’en. (se artikkel på hjemmesiden min). Defrosteren (10kw Ardic) fungerer nå svært bra.

Senere ”A” modellen med ekspansjonstank har problem med lekkasje i lokket på varmeveksleren, men det kan løses ved å lime på en ekstra pakning, det er overtrykksventil på ekspansjonstanken..

Ser man på den som en 52hk ved 3600o/min er den ut fra min erfaring en problemfri motor. (se diagram under)
md21.gif

Link to post
Share on other sites

MD21 - sammendrag Som et sammendrag av reaksjonene på mine spørsmål vedrørende MD21 har jeg listet opp følgende som jeg håper andre også kan ha glede av:

 

  • Fabrikat: Volvo Penta MD 21 A er en firesylindret, firetakts dieselmotor, basert på Peugeots 2,1 liters bilmotor. Hollandske Vetus og franske Peugeot Marine har benyttet samme motor for marinisering.
  • Materialer/ oppvarming: Stål motorblokk og aluminiums topplokk. På grunn av materialenes forskjellige utvidelser ved temperaturendringer kan topplokket ?slå? seg ved høye motortemperaturer. Det viktigste er å la den få lett oppvarming før du setter på belastning. Viktig med temperaturkontroll og å trekke til topplokket minst en gang pr. år, spesielt de første årene og etter at toppen har vært av.
  • Vekt: Med gir veier motoren under 300 kg
  • Kapasitet: Tidligere anga effekten etter SAE på svinghjulet. Etter denne beregningsmåten var MD 21 på 75 HK ved 4500 rpm. Senere anga en effekten etter DIN på gearet, da blir det 61 HK (evnt på propellaksling.)
  • Turtall: Toppturtall er satt til 4500 rpm. anbefalt over max 10 min pr. time Anbefalt cruising turtall er 10 - 20 % unders max turtall. Oppnås ikke max turtall på 4500 rpm bør en sjekke propell dimensjonen eller om det er andre årsaker. (egen anmerkning: lavere max turtall betyr at motoren arbeider unødvendig tungt også ved andre turtall) Ett av innleggene var: Velg propell til 4500 omdr. og gi varmeveksleren og kjølesystemet ellers en sjekk før sesongen
  • Gir MS3: MS3 og dents slektninger har et problem med at kon-koblingen kan begynne å slure. Typiske symptomer er kraftig vibrasjon når båten settes i forover gear, bakover er alt ok da denne delen av konen belastes mindre. Og en ny kon koster selvsagt en liten formue. Gearet må også ut av båten hvis den skal byttes. Men dette kan man i mange tilfelle relativt enkelt og gratis å reparere selv, kommer tilbake til det på båtsiden min.
  • Dynamo: Hvis dynamoen er av type SEV Marshall og er fra Frankrike bør den ha en kapasiteten på 38A . (Skjemaer og veiledning sender vi på fax eller post. Bare ring 63002000 Ladac og spør etter Paul eller Willy.)
  • Lufting: Motoren trekke mye luft ved høyt turtall. Hvis det ikke er tilstrekkelig lufttilførsel til motorrommet kan det danne seg undertrykk som igjen kan forårsake at olje ?suges? ut ved utette pakninger, spesielt ved matepumpen (men kanskje også ved oljepåfyllingslokket i toppdekselet - der har jeg noe ?svetting?) Kanskje kan dette også påvirke effekten ?
  • Reservedeler: Fleste deler til selve motoren kjøpes mye billigere hos Peugeot forhandler enn hos Volvo. Typebetgnelsen på min motor er: XD90
  • Noen av mange erfaringer og gode råd: Har en 85 modell Peugeot Indenor XD3T som er bygget på samme basis som Volvo MD21. Denne har Turbo og yter 95 hester. Står på en 20 fots Mørebas og gir en toppfart på ca 25 knop ved 3400 rpm. En kjempemotor som med vanlig ettersyn og riktig bruk er uslitelig. Jeg Har en Windy 26 med en 21B 1981 mod. Den oppnår 4500 omd. på fullt med lett båt Jeg kjører den på 3800 med ferielast og 4000-4200 når jeg har lett båt. Hør på fagmannen din og sett på riktig propell. Pass på kjølevesken og gi den syntetisk olje og du har en fin-fin motor i mange år. *********** Gjennomgangstonene er at motoren er bra bare den stelles pent og får arbeide under de forhold den konstruert for!!! For meg har dette vært svært lærerikt.

 

Takk for alle innlegg. Håper at andre også kan dra nytte av dette og at fremtidige erfaringer også kan deles med oss MD21?ere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Heisan , må spørre litt ang denne motoren etter div diskusjoner i havna idag og etter og ha lest mye rundt om på nettet etterpå .Har en Sandvik 28 med md 21 og 4 blader's propell . Ruser den opp i ca 3000  og samme klarer jeg når jeg kjører (bare kjempe kort for og prøve ) .Har en mars fart på 7 knop i stille flott vær ,ligger da på 2.200 . Leser at folk har 3800 på marsfart og div andre omdreininger .Hva er riktig her , og er det helt feil hos meg med marsfart på 7 knop og 2.200 omdreininger . Leste om en som bytta til større propell da en sa han hadde feil på .Etter byttet av propellen begynte den og bruke olje , mye olje . Da sa dem på volvo at vis han ville ha motoren så måtte han bytte tilbake til den gammle propellen tvert .Han gjorde det og oljeforbruket forsvant .Min bruker olje , ca 1.5 til 2 liter etter ca 400 liter forbruk av diesel , er jo en gammel motor så er vel ikke helt uvanlig at den bruker litt . Men dere som har denne motoren ,er jo flere her og dere som har hatt denne .Har dere meninger og synspunkter ang dette  .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være slik Fantino foreslår, men det vil isåfall være første gang jeg har hørt om noen som har den versjonen.

 

Hvis du har den vanlige versjonen og ikke får høyere turtall enn 3000 på tomgang er det noen som er galt, sannsynligvis i dieselpumpa. Den bør oppnå rundt 4800 på tomgang,

Link to post
Share on other sites

Max. rusningsturtall er står på skiltet på pumpa, og skal være 4800 rpm. Min MD21 er solgt som 45HK men har også denne pumpa, kun tyngre propell. I følge Ragnar Ringstad (VP Fredrikstad) skal dette stemme, altså at "commercial duty" er nøyaktig den samme motoren som "pleasure".

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Den bør oppnå rundt 4800 på tomgang,

Jeg regner med du mener frikoplet, Ingar

 

Jeg har flere bekjente som har denne motoren, blant annet en med en Sandvik 28, og så vidt jeg husker, har han også en marsjfart på rundt 7 knop ved ca 2200. 2800 som maksturtall er også hva han har. Denne motoren er nok levert i mange versjoner, noen er også marinisert av SABB (Status Marine), men da uten oljekjøler. I SABB versjonen er kjølinga så underdimensjonert at den ikke tåler mer enn 1800 omdreininger før den går for varm (I en 26 fot plastsnekke). Men jeg har også hørt om denne motoren installert i halvplanere med maksturtall på 4500.

Link to post
Share on other sites

I følge Ragnar Ringstad (VP Fredrikstad) skal dette stemme, altså at "commercial duty" er nøyaktig den samme motoren som "pleasure".

Jeg har også lurt på dette, men i databladet står det eksplisitt: "For other installations - light operations, the engine is adjusted to 50 r/s (3000 rpm)."

(Det ligger en link til utgåtte VP i dokumentarkivet).

 

Jeg regner med du mener frikoplet, Ingar

Tomgang = ubelastet  :smiley:
Link to post
Share on other sites

Jeg får ta et lite forbehold, men min ruser seg til over 4500 frikoblet. Oppnår 3050 rpm på full gass, blir da litt røyk av de siste 50 rpm. Har aldri prøvd med annen propell, har en trebladet VP foldepropell av ukjent stigning og diameter.

 

Og den er altså solgt som 45 HK i følge båtens brosjyre og kjøpekontrakt.  :confused:

 

VP i Fredrikstad sa at så lenge den ruste til 4500 så var det 61 HK.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Mener at dette har vært diskutert tidligere, bl.a. med referanse til en artikkel på Båtbørsen.

 

At en bra løsning skal være å montere en så stor propell at max. turtall blir 3000.

Dette bør vel normalt føre til en betydlig overbelastning og masse svart røyk.

 

Men det er en intr. problemstilling som kunne vært bra å finne en løsning på.

 

Ingvar Ytrebø er jo med her, skal høre med han om han kan kommentere dette.

Link to post
Share on other sites

Antakelig bare "yet another comment...", men i fall det er interessant med en "kartleging / oppsummering" i etterkant, her er mine verdier:

- Max turtall, frikoblet: vet ikke.

- Max turtall i fart: 4000 (ca. 9 knop)

- Typisk marsjfart:3000-3200 (men det er jo selvsagt selvvalgt)

- Båttype: Polar 29, årsmodell 81.

- Motor MD21B, 61Hk (82 mod.)

Link to post
Share on other sites

.. blant annet en med en Sandvik 28, og så vidt jeg husker, har han også en marsjfart på rundt 7 knop ved ca 2200. 2800 som maksturtall er også hva han har.

Jeg husket visst litt feil, snakket akkurat med min kamerat med Sandvik 28, og han fortalte at han hadde Maxturtall i fart på ca 3000, og pleide å kjøre på 2800 som marsjfart.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt denne i følge kontrakt som 62 HK .Den gir max i fri 3000 og 2200 i marsfart =7 knop .Etter pappirer  som var med og andre opplysninger skal dette være riktig. Begynner vel og riste litt på 2600 men ryker ikke  .Lurer på hvordan dette hadde vært i 3500 - 4000 da ,trur det hadde gått dårlig . Hva gjør jeg da ,forslag tas imot med opene armer .

 

PS: Skal prøve og ta noen bilder av motor så kansje vi finner ut mer her ,og sånn for og nevne det så har den oljekjøler .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt denne i følge kontrakt som 62 HK .Den gir max i fri 3000 og 2200 i marsfart =7 knop .Etter pappirer  som var med og andre opplysninger skal dette være riktig. Begynner vel og riste litt på 2600 men ryker ikke  .Lurer på hvordan dette hadde vært i 3500 - 4000 da ,trur det hadde gått dårlig . Hva gjør jeg da ,forslag tas imot med opene armer .

 

PS: Skal prøve og ta noen bilder av motor så kansje vi finner ut mer her ,og sånn for og nevne det så har den oljekjøler .

 

Tine II

Ooops - kom til å tenke på en ting.... Er det mulig at det rett og slett ikke vises korrekt turtall på instrumentet ditt? Kanskje ikke så veldig sannsynlig(?), men det er i alle fall dumt å sette i gang med større ting før man er sikker på akkurat det.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen ,som dere sjønner sikkert er det litt skruing for tia . Har snakka om dette før men prøver meg her da jeg veit flere har samme motor . Hvorfor er det ikke luftfilter på MB21 ( indendor heter den kansje ) Har ikke noen form for luftfilter eller gitter av noe slag på innsuga . Har 3 stk innsug , 3 svanehalser som stikker om i kobber . Har hørt at noen har gitter inne i bånn av disse svanehalsene ,men det har ikke jeg . Dette er jo egentlig litt skummelt vis en pusser nedi i motor under gange og pappir eller pussefille forsvinner inni der , da er det vel natta ? Forslag her , setta på noe fillter forrann svanehalsane eller kjøpe sånna løse filter og setta på , vis det er mulig ? Hvordan ser det ut hos dere med samme motorer ? Noen forslag på hva jeg burde gjøre her ? :blush:

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Mulig du har lest denne historien før, vinneren av konkurransen om den beste Båt-tabben i 2003.

Kom opp en ide den gangen om "luftfilter" av litt grov fluenetting. Noe som kan stoppe sjokoladepapir og veps på avveie, men ikke hindrer luftstrømmen.

 

Hadde denne historien på gamle Båtplassen i fjor vår, men kan gjenta den her dette var i hvertfall en grusom opplevelse:

 

Satte inn helt ny motor i vinter, Forventningen var stor ved sjøsetting, alt fungerte perfekt på de første prøveturene.

Etter 8 timers kjøring fant jeg en liten disel lekasje fra filteret, ingen stor sak. Tetter lekasjen og tar med dassrullen for å tørke grundig rent mens motoren går på tomgang, ser etter så alt er tett. Da skjer det, enden på dassrullen forsvinner inn i innsuget på motoren, diseldyret forsyner seg grådig av papiret harker og hoster og stopper. Hva nå, hvit i ansiktet og tørr i halsen tenker jeg på krokete ventiler og hull i stempler.

Fatter etter en stund håp om at dette kansje har gått bra, demonterer toppdeksel og innsug, fjerner en halv dassrull rundt ventil stenger ca 3timers arbeid. Monterer sammen og ber til de høyere makter om at dette må gå bra. Motoren starter på første forsøk og går som en klokke- Etter dette ser en veldig lyst på livet og satser på flott problemfri båtsesong. Ses på fjorden.

Grøsser på ryggen enda etter den opplevelsen.

<{POST_SNAPBACK}>

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter en tid begynte man å anbefale at toppen trekkes til før hver sesong, samt at momentet ble økt. Det har også senere kommet bedre pakningstyper.

------------------------------------------------------------

 

 

 

Hei Ingar,

 

Du sier at momentet bel økt, men ikke til hva. Kan du informere om hvilket moment du trekker til med ? Etter tidligere IM hvor jeg nevnte at jeg har overhalt en slik motor i vinter, ble denne trekt til med 7 kilo som instr. bok tilsier. jeg mener dette er lite, men...

 

Hva har du gjort ?

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er det noen som har instruksjonsbok til MD21?

 

Trenger ellers noen tips og råd:

 

Hva er standard effekt på startmotor?

 

Hva anbefales / minstekrav av kabel fra batteri?

 

Hvor stort startbatteri anbefales / minstekrav?

 

Har en Nidelv 24 med nevnte motor, det virker for meg litt overkill, ihvertfall er motorrommet ganske trangt. Det virker som om motoren ikke liker seg særlig godt over 3500 omdr. Grense for behagelig/ikke behagelig er rund 3200, og det ser ikke ut til å gjøre særlig stor forskjell på farten (ihvertfall med 2-3 personer ombord).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...