Porsgrunn

Fjerne olje i kjølsvinet

30 innlegg i dette emnet

Oily Water Treatment er et 100% miljøvenlig produkt som er utviklet for å ta hånd om olje i sårbare omgivelser.

Spray på oljefilmen, jeg brukte en el.lensepumpe som sørget for en omrøring i kjølsvinet. Oljen begynner og brytes ned og emulgerer.

etter ca 15 min. kan man pumpe vannet på sjøen. Det kan brukes på alle overflater.

Det er biologisk nedbrytbart, inneholder ingen kjemikalier eller fosfater.

Forhandles på øslandet av Max solfilm i Porsgrunn tel.90046292

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

...og det var dagens reklame innslag på BP :yesnod:

Men det høres jo ut til å være et produkt det kan være god grunn til å se litt nermere på.

Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Snekke Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Eller Zalo som forhandles i nesten alle butikker i hele landet :) :lol::lol:

Bostedskommune: Rogaland, Tysvær Båtfabrikat/modell: Hobby 430 Sport Båttype: Motor Båtlengde: -15 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Ja, etter at folk flest har gått over til oppvaskmaskin, er vel båteiere snart de største forbrukerne av dette produktet.

Men jeg vet jo ikke om Zalo er like miljøvennlig....

Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Snekke Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
JMen jeg vet jo ikke om Zalo er like miljøvennlig....

 

Den er jo Grønn :lol::lol::lol:

Bostedskommune: Rogaland, Tysvær Båtfabrikat/modell: Hobby 430 Sport Båttype: Motor Båtlengde: -15 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Jo da....men nå kjenner jeg noen som også er ganske "grønne" på mange områder.

Men jeg tror ikke det er noen garanti for at de er miljøvennlige... :lol:

Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Snekke Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

"Oljen begynner og brytes ned og emulgerer".

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan oljen "brytes ned". Og dersom den virkelig "brytes ned", hvorfor blir det da emulsjoner etterpå..? Emulgert eller ikke, olje er da vel fortsatt olje..?

 

"Det er biologisk nedbrytbart, inneholder ingen kjemikalier eller fosfater. " ... "etter ca 15 min. kan man pumpe vannet på sjøen"

"Oily water treatment" er sikkert biologisk nedbrytbart, og inneholder ikke kjemikalier eller fosfater, men hva med emulsjonene av olje og dens additiver? Hvor er de blitt av? Biologisk nedbrutt? I så fall av hva eller hvem?

 

For å fjerne emulgert olje i vann fra lensevann på større fartøyer og plattformer brukes ofte "floc-middel" kombinert med temperatur og settlingstanker slik at oljen kan fjernes før lensevannet går overbord (feks Marinfloc).

Ved bruk av "Oily water treatment" skal en altså tilsette stoffet, blande sammen og ALT kan pumpes på sjøen..?

 

Håper trådstarter kan opplyse litt mer om dette produktet og svare på mine innvendinger. Inntil det skjer vil jeg mistenke at bruk av dette stoffet for å fjerne olje fra kjølsvin o.l. medfører at en forurenser og bryter noe lover..

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Jeg vil henvise til www.brautbiotech.com

produktet er utviklet på Jæren i Rogaland de gir best informasjon om de

stoffer og bio organismer som benyttes i deres produkter.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Sitat; Our products shall meet the strictest environmental requirements from customers as well as public legislation. The products are certified by EU accredited laboratories according to EU requirements.

 

Så da får vi vel tro at de vet hva de snakker om

Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Snekke Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Oljepute:

Det finnes også "oljeputer" som kan legges i kjølsvinet og som bare absorberer olje, men ikke vann.

Fibrex har, QL / Volvo penta har. , trekker opptil 4 liter. Koster rundt 100-lappen.

Søk f.eks "oljeabsorbenter" på nettet.

Bostedskommune: Akershus, Nesodden Båtfabrikat/modell: Maxi Fenix, Pioner Maxi, Yamarin 4730 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Ja, men disse "oljebleiene" fjerner jo ikke olja.

De må senere kastes som spessialavfall...eller?

Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Snekke Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Ja, som alt annet som inneholder olje skal det til egen dunk på søppelmottaket.

De kan jo ligge i kjølsvinet lenge, da. Får håpe ingen småmotorer lekker flere liter pr sesong!?

Bostedskommune: Akershus, Nesodden Båtfabrikat/modell: Maxi Fenix, Pioner Maxi, Yamarin 4730 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Nei det gjør de forhåpentligvis ikke... :yesnod:

Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Snekke Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Kan nok hende at produktet ikke er miljøskadelig, men at forbrukeren må med sin bruk passe på at han ikke forurenser????

Bostedskommune: Vestfold, Svelvik Båtfabrikat/modell: Chaparral 285 SSI 2 x 350 MPI Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Her er det noe jeg ikke skjønner. Hvordan får man olje i kjølsvinet? De kjølsvinene jeg har sett er da helt masive.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Bavaria 40 AC Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LK8011

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Generelt: (Hul)rom under motor. Motoren svetter litt olje.

Redigert av småbåtentusiasten
Bostedskommune: Akershus, Nesodden Båtfabrikat/modell: Maxi Fenix, Pioner Maxi, Yamarin 4730 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Generelt: (Hul)rom under motor. Motoren svetter litt olje.

Hva har dette med kjølsvin og jøre? Og omtale skutebunnen som kjølsvin blir jo så idiotisk at de som gjøe det trolig aldrig har kan sett havet og langt mindre en båt.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Bavaria 40 AC Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LK8011

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Kjølsvinet er en innvendig bjelke som ligger oppå bunnstokkene som forbinder spantehalvdelene. ....

 

 

Per

Redigert av Per T Kålin
Bostedskommune: Vest-Agder, Vennesla Båtfabrikat/modell: Colin Archer Båttype: Motorseiler Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Tre Kallesignal: LK3693 MMSI: 257560210

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hva har dette med kjølsvin og jøre? Og omtale skutebunnen som kjølsvin blir jo så idiotisk at de som gjøe det trolig aldrig har kan sett havet og langt mindre en båt.

Så, så... det er ikke alle her inne som er oppdatert på alle ord og uttrykk som omhandler båtkonstruksjon. Vi er verken idioter eller analfabeter av den grunn. Jeg for min del har hatt trebåt i snart 30 år, og lærte i dag hva kjølsvinet egentlig er. De fleste av oss er jo båtfolk, ikke båtbyggere :smash:

Bostedskommune: Oppland, Søndre Land Båtfabrikat/modell: 29 fot Tresnekke 'Amalie', Navn: Amalie Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Nå står vi i fare for å komme bort fra tema her...

Men dette med kjølsvin..

 

Forrige eier av min båt pressiserte at på båten min var det "løst" kjølsvin.

Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på et løst kjølsvin, og et kjølsvin som ikke er løst?

Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Snekke Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Vel jeg har også en gang hat en båt hvor kjølsvinet begynte og løsne fordi kjølboltene var rustet av. Det var ingen gunstig situasjon da båten ble ganske så lekk og nye kjølbolter måte settes inn for og feste kjøl og kjølsvin.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Bavaria 40 AC Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LK8011

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker.

Men har forstått det slik at det løse kjølsvinet i min båt er tilsiktet, og at dt alltid har vær slik.

Men får ta opp dette i en anne tråd..

Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Snekke Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jeg er ikke sikker.

Men har forstått det slik at det løse kjølsvinet i min båt er tilsiktet, og at dt alltid har vær slik.

Men får ta opp dette i en anne tråd..

 

 

Det var en svinaktig bra ide :lol::lol:

Bostedskommune: Hordaland, Lindås Båtfabrikat/modell: marex 21 flexi Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Det var en svinaktig bra ide :lol::lol:

godt humør så tidlig en mandags morgen....dette lover jo godt :lol:

Bostedskommune: Rogaland, Karmøy Båtfabrikat/modell: Snekke Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende


Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto


Logg inn