Ett annet poeng med step, er at det er en ideell vinkel mellom skrog og vannet, som gir maks løft kombinert med minimum motstand. Om jeg ikke husker helt feil er denne ca 7*.
Om en skal ha denne vinkelen kun på akterspeilet, får en en båt som må trimmes veldig ideelt for å oppnå dette, og som samtidig kan bli ustabil, og begynne å galoppere.
Ved å ha ett ekstra "akterspeil" litt lenger frem, så får en mer stabilitet, og også ideell vinkel mellom skrog og vann over ett større fartsområde, og bedre stabilitet i lengderetningen.
Det gir jo også mindre motstand med luftsmurt skrog, og er vel det Hydrolift erfarte på en test av prototyp en gang, da de vippet rundt. Jeg tipper det skyldes en sving som gjorde at step'et ikke lenger fikk luft, og derfor økte motstanden på ene siden av skroget, og båten roterte... Men er litt spekulasjon nøyaktig hva som skjedde, men tror det er noe slikt som er "skummelt" med ett steppet skrog som ikke er helt godt designet.
En annen mulighet for å få luft, er jo hva jeg tror Nimbus eller en av de svenske gjør, med ett rør ned under skroget.