Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

4 takts outboard motorer er ganske nye på markedet. Det innebærer at vi har relativt lite erfaringer om korrosjon og levetid.

Det er få motorer i markedet som er 10 år eller eldre.

 

Jeg fikk en kjedelig beskjed fra verkstedet for noen dager siden. Min 8 år gamle Mercury 90 HK four stroke hadde tatt inn 2-3 liter vann (i oljen) siden siste årlige service!!!! Den var nesten ikke brukt og har bare vært på vannet ved bruk (tatt opp og ned) Kun brukt i ferskvann i år. Beskjeden var at den må skrus opp for å sjekke hva som er årsaken. Omfattende arbeid som de ikke har tid til nå i høst. Hva har skjedd? Jeg har forhørt meg litt og vannlekkasje av dette omfanget er uvanlig. Jeg har hatt årlig motorservice hos anerkjent verksted og motoren er lite brukt.

 

En mulig årsak kan være korrosjon. Jeg har forhørt meg litt og erfaringene med 4 takt outboard er begrensede. De er for nye. 2 takt varer i 20 år hvis du har service og tar vare på den. Men hva med 4 takt?

 

Mercury hadde store problemer med korrosjon i motorblokken på sine 50 HK 4 takt. 50 HK var en av de tidligste med 4 takt.

De korroderte i stykker etter 10 år!. Det holder ikke!

 

Er det samme problem med min dyre 4 takt 90HK? Den er brukt i kun 7 sesonger. Svaret får jeg ikke før den er plukket fra hverandre. Heldigvis var den bare kjørt i ferskvann i år og siste tur gikk i dorgefart. Den kunne ha skoret seg med 2 - 3 liter vann i oljen hvis jeg hadde gitt gass!

 

Jeg er veldig spent på hva importøren av Mercury sier (Bunsvik /Brownswick Marine Norway). En vannlekkasje av stort omfang for en motor til NOK 100.000 brukt i 7 sesonger er ikke akseptabelt.

 

Er det slik at Mercury har problemer med sine 4 taktere? Holder de bare i 8-10 år (mot 20 på 2 taktere)? Er dette et generelt problem for 4 taktere sammenlignet med 2 taktere?

 

Det hadde vært svært leit. Motoren har vært superfin i alle år og gått som en klokke med lavt støy og bensinforbruk.

 

Det blir spennende å se hva som har vært årsaken. Hvis det er korrosjon vil jeg revurdere Mercury og 4. stroke ved senere kjøp - 7-8 års levetid for noe som koster 100.000 er ikke akeptabelt.

 

Mvh

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min mening er å kjøre i gjennom frostveske under konserveringen,selfølgelig renner jo allt ut i gjenn,men før den blir borte legger den i gjenn en korrosjons hindrene hinne som beskytter under vinteren!

Olje skift på høst,samt oppstart med ny olje,dette forlenger motorens levetid.

Korrosjons skader som oppstår i løpet av vinteren,har en tendens til å utvikle seg under bruk om sommeren!

 

Regner med at dette innlegget skaper mye spetakkel blandt "profetene" her som mener man kun skal kjøre ferskvann på utenbords under konserveringen,samt bytte olje på våren :crazy:

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Ja det er kanskje lurt.

 

Jeg har hvert år hatt full motorkonservering for vinteren. De sprøyer ikke inn frostvæske men noe som skal konservere.

 

Min kamerat har en Mercury motor (solgt nettopp) som er 25 år gammel - Brukt hele året veldig tøfft - Mercury 2 takt - Går som en klokke.

 

Ikke mye frostvæske der. 4 takt er mye mer komplisert. Med større temperaturforskjeller etc. Tåler de ikke norske vintere?

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt noe problem hva angår den nye serien firetaktere til Mercury(80-100-115), tvert om. Den tidligere modellen, lik den du har (75-90-115), var vel identiske med Yamaha`s serie av nevnte fire-taktere. Det virker heller som det har vært litt småproblemer på Optimaxmotorene til Mercury,hvis du leser en del innlegg her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Motorene som brukes i outboards er identiske med bilmotorer - modefisert selvfølgelig for maritimt miljø. Min Mercury 90HK 4 stroke er identisk med den som har vært benyttet i Ford focus. Men en bil er ikke på vannet - og 4 takt er nye i Norge, så et eventuelt korrosjonsproblem med disse motorene vil først vise seg de neste 1-3 årene. Jeg håper det ikke er tilfellet. Jeg er så fornøyd med 4 takt sammenlignet med 2 takt. Men varer de under 10 år er dette en meget dyr fornøyelse..... Da vil det være veldig dyrt å velge 4 takt sammenlignet med nye moderne 2 takt som dog bruker litt mer drivstoff...

Link to post
Share on other sites

Er ikke mange av disse "nye" fire-takterne motorer fra anerkjente bilfabrikker?

 

 

Det skal heldigvis mer enn ett eksempel til for å antyde en trend om noe som helst.

 

Helt enig.

 

Men jeg har fått bekreftet at Mercury 50 HK four stroke har hatt et stort problem med korrosjon, og en fagmann jeg har snakket med sier at disse motorene ikke varer mer enn 10 år. Dersom dette er tilfellet for nyere 4 stroke motorer er det meget bekymringsfult. Er det tilsvarende problem med de fleste 4 stroke motorer?

 

Da har vi en veldig alvorlig situasjon. Jeg betaler ikke 100.000 for noe som varer i mindre enn 10 år. Jeg er veldig spent på hva de finner ut og hva importøren sier. Jeg deler gjerne erfaringene med dere.

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Det virker heller som det har vært litt småproblemer på Optimaxmotorene til Mercury,hvis du leser en del innlegg her på forumet.

 

Nå var det vel korrosjonsproblemer på 4-takt Mercury som trådstarter ville ha svar på. Såvidt meg bekjent har det ikke vært noen problemer med Optimax når det gjelder korrosjon, som er en (DFI) 2-takter.

Når det gjelder vinterkonservering på en 4-takt(Mercury) utenbordsmotor har jeg ikke sett at brukermanualen anbefaler annet enn å gjennomkjøre med ferskvann. Hvis Brunswick Marine mener det er et "must" med frostvæske til konservering er jeg sikker på at De hadde tatt dette med i manualen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Prøvde å få kontakt med importøren av Mercury i går, men de satt opptatt i møter.

 

Regner med at du har tatt opp problemet med forhandleren i første omgang. Når det gjelder å få en direkte kontakt med importøren i Norge (Brunswick Marine) kan det være like vanskelig som å få audiens på Slottet. (Litt fleip) :lol: Den Norske importøren (Brunswick Marine) har etter det jeg har lest fått sin stab vesentlig redusert. Reklamasjonssaker blir vesentlig behandlet i Finnland. :confused: Lykke til allikevel. :flag:

Link to post
Share on other sites

En slektning (60)hadde for 2 år siden en 60hk. mercury fra 2003, kjøpt ny, pakkepris med båt. Brukt hver eneste helg, sommer som vinter i sjøvann. Der oppstod gjennomtæringer på kjølesystemet med det resultatet at det ble et helsikes bråk under gange.... Fikk pris på rep av den som var meget høy.....men han ga tilslutt opp opp å diskutere med verkstedet om rep av denne... Leverte inn båt og motor og kjøpte seg en annen båt, men nå med yamaha....

Link to post
Share on other sites

En slektning (60)hadde for 2 år siden en 60hk. mercury fra 2003, kjøpt ny, pakkepris med båt. Brukt hver eneste helg, sommer som vinter i sjøvann. Der oppstod gjennomtæringer på kjølesystemet med det resultatet at det ble et helsikes bråk under gange....

 

Hei `Gudrun`, var dette en 4-takter??

Link to post
Share on other sites

Jeg har god dialog med de som har hatt service på min motor. Veldig dyktige folk slik jeg oppfatter det. Jeg tar det for gitt at importøren engasjerer seg og er imøtekommende hvis det viser seg å være en alvorlig korrosjonsskade på en relativt ny motor. Markedskreftene rår. Brunswick Marine Norway (Nå registrert som "Marine Power International Ltd registret på Høvik) er ikke interessert i å ha et problem med sine 4 taktsmotorer i Norge, og jeg er helt sikker på at de stiller opp og medvirker til en positiv løsning på problemet og eventuelt andres problem med 4 takt-motorer- hvis det er et slit problem.

 

Mercury har en stor marekdsandel i Norge og de vil ikke ha et negativt rykte på seg i markedet - det ville føre til at salget hadde gått markant ned. Mercury er etter min oppfatning en seriøs aktør.

 

Jeg har hatt 4 Mercury motorer de siste årene (flere båter) og jeg forutsetter at de hånderer dette seriøst. Det er første gang jeg har hatt alvorlige problemer med en Mercury motor.

 

Det som er spesielt her, er den korte erfaringen vi har med 4 takt i Norge. Jeg håper vi ikke står ovenfor et generelt problem som berører mange tusen kjøpere av 4 takt motorer.

 

Mvh

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Sidan trådtittel ikkje er merkespesifikk kan eg nevne at ein bekjent fekk alvorlige problem med sin Yamaha 50hk 4-takt. Dette var vel av dei første 4-taktarane til Yamaha (slutten av 90-tallet??). Heilt kva som var årsaken huksar eg ikkje , men problemet var at det kom vatn i oljen. Konklusjonen frå verkstaden var at motorblokka hadde sprekker..

 

So sjølv om eg har veldig sansen for Yamaha so er ikkje dei feilfrie dei heller, men min kjenning fekk no om ikkje anna ein ny motor (var vel under 5 år gamal)

Link to post
Share on other sites

Det begynner vel og bli en del år siden de første fire-takterne kom på markedet her i landet .Honda var vel først ute, men akkurat årstall husker jeg ikke, noen andre som har god husk?

 

 

Heilt spesifikt veit eg ikkje, men huksar naboen hadde ein 10hk Honda 4-takt rundt 1990, og då var den motoren gamal og sliten. So eg vil nok tippe den spesifikke motoren måtte vere laga rundt 1980.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt samarbeidet Yamaha og Mercury på disse modellene. Tror det er samme motoren. Yamaha 50= Mercury 50. Mercury og Yamaha hadde også flere like mindre motorerer Kun kosmetiske forskjeller etter hva jeg har blitt fortalt. Samme motor. Har kun hørt om større korrosjonsproblemer på 50 HK 4 takt, men dette kan skyldes at de har vært å markedet i flere år enn de større modellene.

 

Håper det var kun 50 HK som hadde de korrosjonsproblemene.

Link to post
Share on other sites

Mine meninger om dette er kun synsing og personlige erfaringer. Har hatt to Honda 4-taktere, nå en -99 mod. 115 hk. God som ny den, og sikkert i stand til å rusle minst 10 år til, sikkert mye mer.

 

Kan ikke se noen grunn til at 4-takts motorer skal ha noe kortere levetid enn 2-taktere. Feil kan selvsagt dukke opp på alle motorer, men rent generelt vil en 4-takter som er godt vedlikeholdt vare i mange, mange år. En 10 år gammel motor som er pent og riktig behandler er så vidt innkjørt!

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Kjølevann på 2T motor????Har jeg nevnt noe som helst om 2T???

 

Er kjøle vann på 4T motorer også vet du,poenget er jo at kjølevannet antagelig laget tære skader på motoren innvendig og kommet i olja!

 

 

Hvor du tar din analyse fra mitt innlegg i fra kan vel ingen fatte...............................................

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...