Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

 

I dorgefart er faktisk E-tec rimeligere i forbruk enn 4-takterne. Sjekk f.eks. tabellene her og se det utrolig mye høyere MPG (miles pr. gallon) tallet for E-tec i dorgefart.

Ren utklassing fra E-tec.

 

The stratified fuel combustion chamber is key in this advanced technology. Fuel reaches the exhaust port only after it has closed, at one-half the time of traditional direct injection engines. This means the fuel charge does not escape the combustion chamber - especially during idle - as it is burned and turned into power. The stratified combustion chamber also offers better fuel efficiency because of its precise fuel flow. The E-TEC system senses when to change the number of droplets into the chamber, depending on the engine needs, which is extremely fuel efficient.

 

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/540912-fuel-economy-2-vs-4-stroke.html#b

 

Alltid "moro" å bli servert kurver hvor konkurentene "taper" pga at "vinneren" blir tilgodesett med en ekstra verdi på grafen som ikke dermed kan sammenlignes med noen ting. Idiotisk. Min 225hk Mercury Verado 2007-modell brukte under 3l/t i dorgefart. Mulig e-tech er sinnsykt mye bedre?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Alltid "moro" å bli servert kurver hvor konkurentene "taper" pga at "vinneren" blir tilgodesett med en ekstra verdi på grafen som ikke dermed kan sammenlignes med noen ting. Idiotisk. Min 225hk Mercury Verado 2007-modell brukte under 3l/t i dorgefart. Mulig e-tech er sinnsykt mye bedre?

Link to post
Share on other sites

Litt komisk kanskje :smiley:

Men div. tester viser iallefall at ingen motorer bruker så lite bensin som E-tec i dorgefart. Men hvor mange kroner man sparer.. det er jo en annen sak.

Men planlegger man en jordomseiling i dorgefart så er det jo kjekt å vite at man med E-tec kanskje kommer dobbelt så langt på en tank.

Eller på reservekanna om man har vært så dum å kjørt tom.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt båt siden jeg var 12år og har til dags dato aldrig dorga! At en 4-takter varer kun 10 år er nok noe skeptikere har funnet på! Jeg har skrevet innlegg på dnne tråden før, og de korosjonsproblemene som har vært har ingenting med motorkonstruksjonen å gjøre. Det er et legeringsproblem. Min 2002 modell ser ut som ny både utvendig og innenfor skallet! Den får sitt påkrevde stell og den har ikke hatt et feilslag. Er alt i orden og at den blir brukt riktig, varer den nok minst i 10 år til

Link to post
Share on other sites

Å "dorge" eller dorgefart er jo forsåvidt et annet ord for å putre rundt og kose seg i sola, eller i havneområder evt. ellers der man ønsker å ta det med ro, og nyte naturen eller kaffen.

Man trenger jo ikke ha snøret ute :smiley:

Dorg er jo et fiskeredskap. Man dorger etter makrell, blege, eller annen fisk. Å kjøre i dorgefart er vel blitt et begrep på å kjøre i veldig sakte fart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...