Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


  • Logg inn for svare
464 svar på dette emnet

#101 motor Ikke pålogget Postet 22.10.09 20:51 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.395
  • Registrert: 30.06.08
  • Aktiv: 18.07.14

Ikke verst. Ikke for å dempe dine forventninger, men venter du det samme av bilen din?

Og i så fall, hva slags bil kjører du?

:smiley:


:smiley: Båten kjøres 40- 50 timer pr år. Det tilsvarer en kjørelengde på 50000km med bil . Korrigert for anall omdreininger motorene har surret så blir det ca 10000km. 15 år båt blir altså for meg en forventning om at motoren holder tilsvarende som en bilmotor de første 150000km. Nå har bilen min rullet 400000km uten motor eller drivverksproblemer av noe slag. :smiley:

Det er etter mitt synbare de som kjøper nye diesebiler i dag som har stor grad av fare for driftsproblemer før motorene har rullet 150000km..

Bilmerket er forøvrig BMW fra 1993..

#102 chagall Ikke pålogget Postet 22.10.09 21:27 

  • chagall

  • Medlem
  • Innlegg: 2.657
  • Registrert: 26.07.04
  • Aktiv: Igår 15:58

Alle feil og mangler som oppstår de 15 første år vil være en gedigen skuffelse..


Håper du ikke blir skuffet.... :giggle:

#103 Daffy Ikke pålogget Postet 22.10.09 21:33 

  • Ferskvannscruiser

  • Medlem
  • Innlegg: 3.646
  • Registrert: 17.04.05
  • Aktiv: Igår 22:23
Det gjør han sikkert ikke :smiley:

#104 motor Ikke pålogget Postet 22.10.09 21:44 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.395
  • Registrert: 30.06.08
  • Aktiv: 18.07.14
chagall har noe amerikansk brumm hengende på hekken så stakkar, han vet jo ikke hva kvalitet er. :lol: :lol:

#105 Verado Ikke pålogget Postet 22.10.09 21:54 

  • Medlem
  • Innlegg: 733
  • Registrert: 23.02.09
  • Aktiv: Igår 22:33

chagall har noe amerikansk brumm hengende på hekken så stakkar, han vet jo ikke hva kvalitet er. :lol: :lol:


Optimax`en til chagall er ikke noe amerikansk brumm nei, Optimax er dei tre siste år kåret til den beste DI totakter
av JD Power i USA, det beviser at kvaliteten er på plass.

#106 chagall Ikke pålogget Postet 22.10.09 23:00 

  • chagall

  • Medlem
  • Innlegg: 2.657
  • Registrert: 26.07.04
  • Aktiv: Igår 15:58

chagall har noe amerikansk brumm hengende på hekken så stakkar, han vet jo ikke hva kvalitet er.


:lol: Du behøver ikke syntes synd på meg. Godt fornøyd med min Amerikanske "brumm" 115 Optimax. Innrømmer å ha skiftet en termostat siden 2004. Jeg forventer ikke å ha en feilfri motor i 15 år som du håper på (med din Suzuki). :giggle: Ellers har jeg hatt 2- taktere siden 70 tallet, som alltid har vært forutsigable. Ønsker deg lykke til med din (feilfrie 4-takt Suzuki)i de neste 15 år. :flag:

#107 MT. Ikke pålogget Postet 23.10.09 07:32 

  • Førstefender

  • Medlem
  • Innlegg: 1.717
  • Registrert: 01.08.03

Bilmerket er forøvrig BMW


Du burde spille Lotto oftere. Slik flaks kan man leve godt av.

#108 68 GT Ikke pålogget Postet 23.10.09 17:08 

  • Medlem
  • Innlegg: 738
  • Registrert: 06.07.09
  • Aktiv: 03.07.14
Men når sant skal sies er Mry og Yam.100 ganger mere trivelig å skru på enn Suzuki

#109 chagall Ikke pålogget Postet 23.10.09 18:53 

  • chagall

  • Medlem
  • Innlegg: 2.657
  • Registrert: 26.07.04
  • Aktiv: Igår 15:58

Jeg er veldig spent på hva importøren av Mercury sier (Bunsvik /Brownswick Marine Norway). En vannlekkasje av stort omfang for en motor til NOK 100.000 brukt i 7 sesonger er ikke akseptabelt.


Sikkert fler som er spente på om du har fått noe svar fra Brunswick Marine `Sjøfalk`. Har du fått noen forklaring.??

#110 motor Ikke pålogget Postet 23.10.09 19:01 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.395
  • Registrert: 30.06.08
  • Aktiv: 18.07.14
Har du fått fastslått at det er veldig omfattende å få reparert dette da? Greit nok at noe kan medføre vannlekkasje men det meste er jo mulig å reparere.

Har registert at Merc. nå har får 5 års garant (world). De har nå iverfall tillit på varene de leverer i dag. :wink:

Suzuki har hatt 5 års garanti i Sverige en stund allerede. (ikke world). :wink:

#111 rago63 Ikke pålogget Postet 23.10.09 19:12 

  • периодичн

  • Medlem
  • Innlegg: 1.359
  • Registrert: 22.06.05
  • Aktiv: 29.09.13

:smiley: Båten kjøres 40- 50 timer pr år. Det tilsvarer en kjørelengde på 50000km med bil .


Jamen da har du hatt en snittfart på 100km/t -- Er det ikke lurt og halvere disse tallene dine? :wink: Og som du sier - da korrigere for antall omdreininger? Slik at tallet blir 5000km?

#112 motor Ikke pålogget Postet 23.10.09 19:26 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.395
  • Registrert: 30.06.08
  • Aktiv: 18.07.14
Dette var bare en tallilustrasjon. Det viktige er også at båtmotoren i snitt har dobbelt så høyt turtallsom bilmotoren. Nå går jo ikke bilen bare på langtur men kjøres mye i by, så tallene blir aldri helt riktig uansett. Men det endrer ikke på mitt forventningsgrunnlag til Suzukien.

#113 Sjøfalk Ikke pålogget Postet 23.10.09 19:30 

  • Medlem
  • Innlegg: 69
  • Registrert: 30.04.06
  • Aktiv: 07.04.12
Hei

Jeg har tatt et par telefoner til Bunswick så langt uten å ha truffet de rette ennå. Jeg skal ringe igjen til uken. Jeg tipper på at de ikke vil tørre å si noe før motoren er åpnet og skaden er avdekket. Det er jo hyggelig at snart hele båtnorge vil følge med hvordan de håndeter denne saken. Nesten som TV2 hjelper deg eller FBI :smiley:

De vil i allefall ikke kunne si at motoren ikke er godt vedlikeholdt eller pent brukt. Her er servicer fulgt hos merkeverksteder og motoren er lite og pent brukt.

Jeg har ringt litt rundt og det er ingen verksteder som har tid å se på det før etter høstsesongen. Nå er motoren konservert , tatt av båten og lagret inne hos en anerkjent forhandler og autorisert Mercury verksted. Det er den forhandleren som har hatt de siste 3 servicene på motoren. Siste for 12 mnd siden da de også skiftet registerreim. Det har ikke vært vannlekkasjer eller problemer tidligere.

Verksmesteren er nok like spent som meg. De har hatt inne flere havarerte 50HKere men disse 90 HKene er så nye (fra 2001) så her er det lite erfaring med tilsvarende problemer. Jeg har varslet om at jeg vil trekke inn importøren i vurderingen av årsaken til skadene.

Jeg skal holde dere informert om utviklingen i saken.

Sjøfalk

#114 Sjøfalk Ikke pålogget Postet 23.10.09 19:47 

  • Medlem
  • Innlegg: 69
  • Registrert: 30.04.06
  • Aktiv: 07.04.12

Har du fått fastslått at det er veldig omfattende å få reparert dette da? Greit nok at noe kan medføre vannlekkasje men det meste er jo mulig å reparere.

Har registert at Merc. nå har får 5 års garant (world). De har nå iverfall tillit på varene de leverer i dag. :wink:

Suzuki har hatt 5 års garanti i Sverige en stund allerede. (ikke world). :wink:


Jeg spurte verkstedet om hva dette kunne koste. De sa det kunne være alt fra 5 til 20-30.000! Umulig å si før de har åpnet. Hvis det er slik at disse motorene bare varer 10 år, er det lite aktuelt med en reparasjon til 20-30.000. Er det korrosjon på motorblokken er det dyrt. Men da må importøren svare for om dette er vanlig. Og er det ikke vanlig, må det jo finnes en årsak som må forklares. Jeg håper de bidrar med en positiv løsning.

Dersom det er en billig foring etc som har korrodert i stykker og forårsaket en dyr skade, er det jo også et spørsmål hvorfor slike inspeksjoner eller utskiftinger ikke inngår i sjekkpunktene på en service. Å betale 4-5000 i årlig standard service, skal jo være en form for sikkerhet/garanti for at ting er sjekket, skiftet og i orden. Dette er også noe jeg vil sjekke og vurdere i dialogen med forhandler/verksted og importøren av Mercury.

Det er visst nok en ganske omfattende jobb å skru fra hverandre/åpne motoren. Er det en bagatell kan det likevel bli ganske mye i arbeidspenger. Timepriser er jo ikke direkte lave...

Sjøfalk

#115 68 GT Ikke pålogget Postet 23.10.09 21:29 

  • Medlem
  • Innlegg: 738
  • Registrert: 06.07.09
  • Aktiv: 03.07.14

Jeg spurte verkstedet om hva dette kunne koste. De sa det kunne være alt fra 5 til 20-30.000! Umulig å si før de har åpnet. Hvis det er slik at disse motorene bare varer 10 år, er det lite aktuelt med en reparasjon til 20-30.000. Er det korrosjon på motorblokken er det dyrt. Men da må importøren svare for om dette er vanlig. Og er det ikke vanlig, må det jo finnes en årsak som må forklares. Jeg håper de bidrar med en positiv løsning.

Dersom det er en billig foring etc som har korrodert i stykker og forårsaket en dyr skade, er det jo også et spørsmål hvorfor slike inspeksjoner eller utskiftinger ikke inngår i sjekkpunktene på en service. Å betale 4-5000 i årlig standard service, skal jo være en form for sikkerhet/garanti for at ting er sjekket, skiftet og i orden. Dette er også noe jeg vil sjekke og vurdere i dialogen med forhandler/verksted og importøren av Mercury.

Det er visst nok en ganske omfattende jobb å skru fra hverandre/åpne motoren. Er det en bagatell kan det likevel bli ganske mye i arbeidspenger. Timepriser er jo ikke direkte lave...

Sjøfalk


Nesten litt synd at motoren din ikke ble rappet av tjuvpakk denne sommeren........

#116 Sjøfalk Ikke pålogget Postet 23.10.09 21:59 

  • Medlem
  • Innlegg: 69
  • Registrert: 30.04.06
  • Aktiv: 07.04.12

Nesten litt synd at motoren din ikke ble rappet av tjuvpakk denne sommeren........


Den ble rappet......

...men det var i 2001 - den 1 år gamle 90 HK 2 takt Mercuryen og Askeladden skjærgårdsjeepen.
Sorgen var stor i 3 timer - den var nettopp satt på vannet nypusset og fin.

Men etter telefoner til havnepoliti og forsikringsselskap og tanke på en sommer uten båt, så tenkte jeg.....

Hva med en 4-takter i steden? :yesnod: Båt og motor kommer sikkert ikke tilbake :nonod: . Den er vel på vei til Østeuropa allerede.

Jeg ringte litt rundt... og 4 timer etter at jeg oppdaget at båt og motor var borte, hadde jeg kjøpt en ny en - maken, men nå en four stroke. Mye stillere, mindre rykende og rimeligere forbruk..... og etter oppgjøret fra forsikringsselskapet måtte jeg bare legge 25.000 i mellom (det visste jeg selsagt ikke da).


Var veldig fornøyd med overgangen til 4 takt den gangen....... men kanskje det likevel ikke var det beste?
Kanskje jeg hadde vært en fornøyd 90 HK Mercury 2-takt eier fra 2000 i dag?

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk: 23.10.09 22:12


#117 chagall Ikke pålogget Postet 23.10.09 22:43 

  • chagall

  • Medlem
  • Innlegg: 2.657
  • Registrert: 26.07.04
  • Aktiv: Igår 15:58

Den ble rappet......
...men det var i 2001 - den 1 år gamle 90 HK 2 takt Mercuryen og Askeladden skjærgårdsjeepen.
Kanskje jeg hadde vært en fornøyd 90 HK Mercury 2-takt eier fra 2000 i dag.


Skal ikke si så mye om 4-taktere, men jeg tror ganske bestemt at din 90 hk Mercury 2-takt fra 2000 hadde fungert bra idag med vanlig service hvert år. Føler med deg `Sjøfalk`, håper dette ordner seg på beste måte. Lykke til.

#118 anda Ikke pålogget Postet 26.10.09 12:09 

  • Medlem
  • Innlegg: 2
  • Registrert: 21.09.09
  • Aktiv: 18.09.11
Har jeg blitt lurt????

Nettopp kjøpt meg skjærgårdsjeep med 50 hk Mariner 4-takt efi, og kom over dette på forumet.
Sjekket både motor og båt veldig nøye før kjøpet og hadde med meg "ekspertise".
Båt og motor så veldig velholt ut borsett fra noen riper i gelgoaten som ifølge experten var noe man måtte regne med og som det var lett å reparere.
Fikk vel bare kjørt en 10-15 timer før jeg tok opp igjen båten i høst. Tok oljeskift, oljefilter, bensinfilter, gearoljeskift og skifte av plugger selv.
Måtte veldig mye skruing til for å skifte den nederste pluggen men men....Oljen på motor og gear så veldig bra ut.
Båt og motor er fra 2004 så jeg skal følge med spent fremover for å se hva dette ender opp med. Jeg ble anbefalt å kjøpe 4.takt da jeg ville ha en båt både til turer, vannlek og fisking. Begynner nå å få litt kalde føtter, men jeg skal bare bruke båten i ferskvann og da ruster vel den ikke like fort som man bruker den i sjøvann.

#119 Sjøfalk Ikke pålogget Postet 27.10.09 17:28 

  • Medlem
  • Innlegg: 69
  • Registrert: 30.04.06
  • Aktiv: 07.04.12
Da har jeg snakket med importøren - Brunswick

Som jeg hadde regnet med, kunne de ikke uttale seg sikkert før de får sett på motoren når det plukkes fra hverandre.

De sa imidlertid følgende:

Problemene med 50 og 60 HK firetaktsmotorene skyldtes lekkasjer i foringen mellom motorblokk og underhus. De hadde ikke hatt tilsvarende problemer med 75/90/115 HK Four Strokes.

Lekkasjen i min motor skyldes ikke kondens som følge av fiske på lave hastigheter. Kondens oppstår ved lave hastigheter på fire takt, men det er da snakk om max en dl - og det fordamper når motoren kjøres varm.

2 liter vann i oljen må være pga en lekkasje med vanninntrengning. Hva som lekker vet de ikke før de ser på det.

Fortsettelse følger....


Mvh

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk: 27.10.09 17:33


#120 Arj09 Ikke pålogget Postet 27.10.09 21:47 

  • Medlem
  • Innlegg: 2
  • Registrert: 27.10.09
  • Aktiv: 10.11.09
Ved levering av påhengsmotor 90 hk 4 takter benyttet i fire sesonger fant man vann i oljen.
Det er fortidlig å bekrefte at vannlekasjen skyldes korrosjon da reperatør ikke finner tegn til korrosjon.
I høst gikk motoren ujamnt, pådraget varierte og farten varierte.
Jeg får ikke håpe at man får problemer med denne type påhengsmotor allerede etter fire sesonger
hvor motoren er levert til service og vinteroverhaling hvert år.
Har noen tilsvarende erfaringer? :smiley:

Redigert av Arj09: 27.10.09 21:49







Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.