Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Motor og båt har vært lagret innendørs hvert eneste år siden den var ny. Det har også blitt utført årlig service på motoren...Så kan bekrefte at motoren har fått foreskrevet vedlikehold hvert år. To uavhengige båtverksteder har bekreftet at Mercury har hatt problemer, særlig med 4-takts motorer fra rundt 2000-2002. Om senere modeller har blitt utbedret har jeg ikke kunnskap om.

Link to post
Share on other sites

Sendte i forrige uke en "mail" til Brunswick Marine i Belgia vedrørende de påståtte korrosjonsproblemer på Mercury 4-takt. Spurte om De kunne forklare noe nærmere om dette var et stort problem på 2000-2001-2002 mod. Da jeg selv har en Optimax spurte jeg også om de hadde samme problemer med denne. Fikk svar i dag at mine spørsmål hadde blitt oversendt til Brunswick Marine, Norge, som skulle svare meg i løpet av noen dager.

Trådstarter har jo også kontaktet Brunswick Norge vedrørende sitt problem, så da får vi vel et seriøst svar får jeg håpe.?

Kommer med tilbakemelding hvis jeg får svar.

 

p.s. Jeg hadde en kontaktperson i Belgia som alltid ga meg svar på mine spørsmål, men han hadde dessverre sluttet. (Kansje de har nedbemannet der også)

Link to post
Share on other sites

Kunne også vært interessant å høre med Askeladden om hvorfor de skiftet fra Mercury til Suzuki. Hadde det kun med økonomi å gjøre eller også med reklamasjoner? (men økonomi er jo også en del av bildet når det gjelder feil og reklamasjoner)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Kunne også vært interessant å høre med Askeladden om hvorfor de skiftet fra Mercury til Suzuki. Hadde det kun med økonomi å gjøre eller også med reklamasjoner? (men økonomi er jo også en del av bildet når det gjelder feil og reklamasjoner)

Det var nok Brunswick konsernet, som jo var en del av eiersiden hos Askeladden,som styrte påhengsmotorene der i gården, likesom alle de andre båtfabrikkanter som de er deleier i.(Skibsplast, Uttern o.s.v.) Etter konkursen stiller jo det nye selskapet fritt til å velge outboard leverandør i fra øverste hylle. Valget fallt jo som kjent på Suzuki (outboard), men fremdeles Mercruiser som innboard. Tror det var et klokt valg, sikkert økonomisk også.

Link to post
Share on other sites

Kunne også vært interessant å høre med Askeladden om hvorfor de skiftet fra Mercury til Suzuki.

 

Det er vel lite trolig at Askeladden gir oss noen offisiell forklaring på dette. Ellers ser det jo ut som Suzuki også kan ha et korrosjonsproblem, når du leser innlegg nr. 125 i denne tråden. :wink:

Link to post
Share on other sites

Sendte i forrige uke en "mail" til Brunswick Marine i Belgia vedrørende de påståtte korrosjonsproblemer på Mercury 4-takt. Spurte om De kunne forklare noe nærmere om dette var et stort problem på 2000-2001-2002 mod. Da jeg selv har en Optimax spurte jeg også om de hadde samme problemer med denne. Fikk svar i dag at mine spørsmål hadde blitt oversendt til Brunswick Marine, Norge, som skulle svare meg i løpet av noen dager.

Trådstarter har jo også kontaktet Brunswick Norge vedrørende sitt problem, så da får vi vel et seriøst svar får jeg håpe.?

Kommer med tilbakemelding hvis jeg får svar.

 

p.s. Jeg hadde en kontaktperson i Belgia som alltid ga meg svar på mine spørsmål, men han hadde dessverre sluttet. (Kansje de har nedbemannet der også)

Oi - ser at det begynner å dukke opp mange problemer nå. Og nå er det flere som kontakter Brunswick om samme problem. Blir spennende å høre hva de sier. De burde jo åpne motoren min nå og få avklart hva det er i stedenfor å la den vente til februar. Jeg vil ikke akseptere at et produkt til 100.000 varer i 8 år hvis anbefalt service overholdes. Det er produsenten/importøren som beskriver sjekkpunktene i servicen. Normale forbruksdeler skal skiftes på service. En eventuell korrosjon i motorblokken er ikke akseptabel hvis det er vanlig på 2000-2002 modeller.

Hvis dette viser seg å være et generelt produktproblem for Mercury/Yamaha utover 50 & 60 HKene - burde vi ha en interessant case for forbukerrådet hvis ikke importøren viser velvilje til å komme fram til en rimelig løsning. Tv2 hjelper deg eller FBI er vel siste utvei hvis det ikke fører fram? Uff, uff det hadde vært dårlig reklame.

Link to post
Share on other sites

... og såvidt jeg har skjønt, så er det et spesielt sted som er problematisk - pakningsflatene mellom motor og stamme...?

Dette var problemet med 50 & 60 HK'ene Four Stroke ja. Kjenner ikke til at dette har vært et generelt problem på andre modeller - men som sagt er 50 & 60 HKene er eldre enn 75/90/115 Hkene. Da kom det vann inn i motorblokken som korroderte i stykker.

Link to post
Share on other sites

Den "gamle" serien (75-90-115) av firetakterne til Mercury, var ikke den identisk med Yamaha? Er jo kommet en ny serie i fra 07mod.(80-100-115) av fire-takterne. Skulle tro dette var solide motorer,(bortsett i fra min egen, der starteren tok kvelden etter 100 timer) men det går jo flere år før man får det svaret.

Link to post
Share on other sites

Oi - ser at det begynner å dukke opp mange problemer nå. Og nå er det flere som kontakter Brunswick om samme problem.

 

Hei, jeg har hittil ikke hatt noen problemer, men jeg kontaktet Brunswick i Belgia nettop p.g.a. dine korrosjonsproblemer og eventuelt om det også kunne oppstå på min Optimax (2-takt dfi).

Nå er jo dette to helt forskjellige motorkonstuksjoner vi snakker om så det er vel lite trolig at Optimaxen har det samme problemet. (Har ikke hørt om noen ennå)

Håpet at min henvendelse også kunne hjelpe til å sette fokus på ditt problem. Lykke til. :wink:

Link to post
Share on other sites

Den "gamle" serien (75-90-115) av firetakterne til Mercury, var ikke den identisk med Yamaha?

Yamaha blokker, Mercury stammer såvidt jeg har skjønt..? 

 

Og da tenker jeg, kan det være noe med materialvalg - begge deler i sjøvannsbestandig aluminium - men nok forskjellig legering til at det blir tæreskader under disse spesielle omstendighetene...?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sendte i forrige uke en "mail" til Brunswick Marine i Belgia vedrørende de påståtte korrosjonsproblemer på Mercury 4-takt. Spurte om De kunne forklare noe nærmere om dette var et stort problem på 2000-2001-2002 mod. Da jeg selv har en Optimax spurte jeg også om de hadde samme problemer med denne. Fikk svar i dag at mine spørsmål hadde blitt oversendt til Brunswick Marine, Norge, som skulle svare meg i løpet av noen dager.

 

Har purret på svaret jeg ble lovet å få fra Brunswick Marine, Norge. Fikk nytt svar fra Belgia før helgen , som beklager at jeg ikke har fått noe svar og vil sende en "reminder" til Brunswick Marine, Norge.

Vel vel... da jeg tidligere har forsøkt å kontakte importøren i Norge uten resultat er jeg ikke så veldig optimistisk, men lever i håpet. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mariner 90 hk 4Takt årg 2000 - med vand i olien :cryin:

Har lige skiftet motorolie ved vinterkonvesering, og efter den havde stået og dryppet af fra bundproppen mens jeg hentede ny olie, så kunne jeg se at der var is der hvor olien havde løbet. Det er vand fra olien som er frosset fast, temp var ca. minus 7 grader i lørdags.

Jeg håber det er ferskvand pga kondens, da hvis det er saltvand ikke burde fryse på den måde. Jeg vil gætte på ca 1 - 2 dl vand har der været i olien.

Motoren har kørt ialt 320 timer. Den har stået til salg ca 1 års tid på land, og jeg tror (og håber) det er derfor der er kommet så meget kondens i olien. Olien var ny da jeg købte båden i sommers, og motoren nyserviceret, men den kan godt have stået 1 år til salg med den nye olie.

Skal fremover skifte olien ved hvert 50 timers drift nu.

i Grønland er søvandet ca 1 grad i sejl sæsonen, og det kan sikkert give en del kondens, især ved trolling fart.

Overvejer hvad jeg skal gøre, om jeg skal forsøge og få den repareret, eller fortsætte og skifte olie ofte til næste sæson.

Link to post
Share on other sites

Yamaha blokker, Mercury stammer såvidt jeg har skjønt..? 

 

Og da tenker jeg, kan det være noe med materialvalg - begge deler i sjøvannsbestandig aluminium - men nok forskjellig legering til at det blir tæreskader under disse spesielle omstendighetene...?   

 

Var det ikke noe med noen adapterplater for å få Yamaha-blokkene til å passe på merc.-stammene som var en teori om årsakene?

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Var det ikke noe med noen adapterplater for å få Yamaha-blokkene til å passe på merc.-stammene som var en teori om årsakene?

 

Det var foringen mellom underhusstammen og motorblokken ja. Vet ikke hvorfor denne foringen korroderte/gikk lekk på 50 og 60 HKene. Om det var legeringene i underhus som ikke gikk sammen med legeringen i motorblokken til Yamaha eller ikke, vet jeg ikke. En slik foring skal uansett ikke ryke.

 

Jeg har forresten ikke fått noen svar på skriftlig henvendelse til Marine Power International Ltd (Dette er Brunswick Norge). Jeg fant ut at det var lurt å sende en skriftlig henvendelse - ikke bare muntlig på telefon. Sendte likelydende brev og email.

 

Går man inn på Brunswickmarinenorway på nettet, finner man ingen telefonummer eller emailadresse. Selskapet i Norge er MarinePower International og holder til på Høvik.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mariner 90 hk 4Takt årg 2000 - med vand i olien :cryin:

Har lige skiftet motorolie ved vinterkonvesering, og efter den havde stået og dryppet af fra bundproppen mens jeg hentede ny olie, så kunne jeg se at der var is der hvor olien havde løbet. Det er vand fra olien som er frosset fast, temp var ca. minus 7 grader i lørdags.

Jeg håber det er ferskvand pga kondens, da hvis det er saltvand ikke burde fryse på den måde. Jeg vil gætte på ca 1 - 2 dl vand har der været i olien.

Motoren har kørt ialt 320 timer. Den har stået til salg ca 1 års tid på land, og jeg tror (og håber) det er derfor der er kommet så meget kondens i olien. Olien var ny da jeg købte båden i sommers, og motoren nyserviceret, men den kan godt have stået 1 år til salg med den nye olie.

Skal fremover skifte olien ved hvert 50 timers drift nu.

i Grønland er søvandet ca 1 grad i sejl sæsonen, og det kan sikkert give en del kondens, især ved trolling fart.

Overvejer hvad jeg skal gøre, om jeg skal forsøge og få den repareret, eller fortsætte og skifte olie ofte til næste sæson.

 

Vanskelig å si om det er kondens eller lekkasje. Det teknisk direktør i Brunswick sa til meg. var at kondens kun blir en liten "kaffekopp" - dvs maks 1 dl eller der omkring. En skikkelig lekkasje som jeg har hatt - kan imidlertid gi vensetlig mer vann - et par liter.

 

Trolling eller kjøring på lave turtall over lang tid, skal etter hva jeg har fått høre, ikke medføre annet enn litt kondens som fordamper så fort motoren får litt turtall. Jeg har trollet i alle år uten noen problemer med vann eller kondens (før den store vannlekkasjen i år da :sweat: )

Link to post
Share on other sites

Det begynner vel og bli en del år siden de første fire-takterne kom på markedet her i landet .Honda var vel først ute, men akkurat årstall husker jeg ikke, noen andre som har god husk?

 

Jeg var hos en forhandler på Ormøya i Oslo våren 1973, for å handle båt for konfirmasjonspengene mine. Valget falt på en Silver Viking 15', til den nette sum av 2900,00. For å komme til poenget, på demobåten vi prøvde. satt det en 7,5 HK Honda 4t.

 

Mvh

Øyvind

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si om det er kondens eller lekkasje.

Trolling eller kjøring på lave turtall over lang tid, skal etter hva jeg har fått høre, ikke medføre annet enn litt kondens som fordamper så fort motoren får litt turtall.

 

Hei ``Sjøfalk`, googlet litt på nettet og fant dette: http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/001581.html

Ser ut til at det er fler som har problemer med sine 4-taktere.

Link to post
Share on other sites

Hei ``Sjøfalk`, googlet litt på nettet og fant dette: http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/001581.html

Ser ut til at det er fler som har problemer med sine 4-taktere.

 

Takk for linken.

 

Har funnet en del tilsvarende historier på nettet, men denne har jeg ikke sett før.

 

Virkelig skremmende historie.

.

Det virker som de fleste problemene skyldes at pakninger ryker og ikke kondens (Kondens kan vist nok bedres med modifisert/ny termostat). Resultatet er store korrosjonsskader. Det kan kanskje også virke som om fiske/trolling/lave hastigheter i kaldt vann kan fremprovosere slike skader slik at de oppstår tidligere. At pakningene røyk på 50/60 HKene hadde imidlertid ingen sammen heng med lave turtall i kalde omgivelser. Der var 8-10 års levetid regelen ikke unntaket.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...