Jeg kan svare så godt jeg kan, men vil anbefale tråden til bukt og goodwill's tråd fra før han kjøpte båten sin. Har skrevet mye der. Synes båten i annonsen ser fin ut, men det bør være mulig å få den ned noen tusen, mtp utstyr og liten motor.
Oppsumert: Vi kjøpte en brukt Mamba 29 i august 2008, og har siden kostet på den relativt mye. Resultatet har blitt veldig bra, synes jeg selv.
Båten i seg selv er en toppen bo båt, som seiler relativt bra i forhold til størrelsen. Min erfaring er drøyt 1000NM utseilt distanse og familie på 4 (2 barn, 5 og 1 år)på ferie i ca 2 uker sammenhengende i ferien og 6-7 helger i året. Til denne bruken har den fungert meget bra.
Dette bør du se etter:
Lekkasje langs vinduene: Originalvinduene på Mamba lekker. Tror ikke du klarer å tette lekasjen, samme hva du gjør (har prøvd det meste): Pris nye vinduer ca 11 500 sek (ö-metall)
Seilgarderobe: Nye dacronseil koster fra ca kr 25 000,-
Elektriskanlegg: Mamba er ofte halvfabrikat med dertil kvalitet på det elektriske. Vi har byttet ut dette og har det meste+ litt til: Pris 10-20 000,-
Bytte av deksluke, skroggjennomføringer, tetting av dekk osv. Ingen store kostnader men 6-7 000 kr går nok med.
Bytte av sprayhood, og kjøp av kalesje/lazybag: ca kr 25 000,- (Alf Hansen)
Rigg og motor: Jeg vil si at dette ikke har noen økonomisk verdi, men det har en stor bruksverdi så lenge det fungerer. Du må være forberedt på å bytte. Når jeg har sagt dette så har vår motor gått uten ett feilslag siden vi kjøpte båten (Yanmar YSM 12G), og det tror jeg den vil gjøre i mange år til.
Båten vår ser nå slik ut:
Fornøyd med resultatet til slutt!
Lykke til :-)