eikpea Startet 17.November.2009 Del på Facebook Startet 17.November.2009 Hei ! Er det noen som vet om dette lar seg gjøre, og er det tilrådelig. Noen "har hørt" at det bare er en omprogrammering av "hjernen" ettersom motoren er den samme som 100 hesteren. Forhandlere jeg har snakket med sier det ikke går an. Da må man skifte "hjernen" hvilket er like dyrt som forskjellen på 80 og 100 hester. Noen som har gjort dette eller hørt om det ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 (redigert) Nei, det har jeg ikke hørt om her inne.... Redigert 18.November.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Buster`n Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Ja det er en smal sak å gjøre om i fra 80 til hundre,eneste forskjel er en kon som sitter i innsuget. Når du løfter av huven på motoren sitter luftfilteret i fremkant. -løsne to skruene som holder luftfilteret. -Trekk av filterhuset i mot innsuget(Gummibelg med strips i rundt.) -Inne i belgen sitter en aluminiumskor som du tar ut. -Monter i sammen å sette på huven(motordeksel) -Koble fra batteriet å la det stå uten å koble sammen i 5.-10 minutter,da resetter styreenheten seg. Start så motoren å kjør på full gass di første turene,da har du en 100 hester. Helle operasjonen er gjort på 10 minuter mens båten ligger på vannet Har selv gjort det,du må garantert bytte propell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bj0rk1 Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Kan det bekreftes at metoden til Buster´n fungerer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 1.September.2014 Del på Facebook Svart 1.September.2014 (redigert) Jeg har testet det samme på Mercury 80efi fra 2009, og det fungerer som bare det på den motoren, gikk fra 5600 o/min til 6000, og fra 35,5 - 39knop. Forbruket gikk også opp, fra 29 -> 35l/t (+21%), så tyder på at det kompenseres for mer luft. Men, jeg hørte med Lundins Marin, som omprogrammerer disse motorene, og de kunne fortelle at de overtalte en håndfull slike motorer årlig pga dette. Så kan kanskje være noe fortenning og innsprøytningstidpunkt/mengde som endres i tillegg, som kanskje fører til uheldig belastning på motoren med mer luft+bensin uten de siste justeringene. For min del så satte jeg restriktoren tilbake, og lot toppfarten forbli ca 35-36knop, og ikke 39. Båten ble vel livlig og litt lett over 37-38 knop. TA Redigert 1.September.2014 av trulsant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.