Jump to content

Vinterkonservering av sjøvannstoalett med septiktank.


Ebir

Recommended Posts

Har bestemt meg for å ha båten på vannet i vinter. Fordi det ikke går å tappe ned anlegget for vann er jeg ute etter gode tips for å sikre meg mot frysing av ventiler mv. Septikdelen tror jeg har forstått da jeg kan fylle opp med frostvæske og deretter stenge ventilen. Hva med toalettet/innsuget ? Takknemlig for tips.

Link to post
Share on other sites

. Septikdelen tror jeg har forstått da jeg kan fylle opp med frostvæske og deretter stenge ventilen. Hva med toalettet/innsuget ? Takknemlig for tips.

Trur ikke du skal fylle opp septiktanken ,men sikkert ikke det du mente heller .Tøm septik og pump inn litt blanda frostveske ,samme i dassen som dem sier her .Har du ikke kuleventil så du kan stenge inntaket til dassen ,så er det ikke mye å gjøre med det .Men jeg har lagt filt tepper rundt kuleventiler i alle år som er i bruk,sånn for å slippe å stenge / åpne for vær tur og slippe å ha varmovn der også .Det har funka i 16 -grader ,så håper det gjelder denna nye båten også. Har mange kuleventiler ombord idag ,veldig mange syntes jeg da men dem er jo til noe dem også så .Kan du ikke stenge så prøv med litt tepper islasjon osv ,eller det beste er jo varme.Men ikke alle som har tillgang til det ,så da må man gjøre det beste ut av det .Har foresten tenkt litt på dem varmekablene som C.O har , 1m og 2 metere osv .Men det er jo 220v , men virker som en billigere løsning mange steder enn frostvakter på 200w .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...