Jump to content

Hvorfor er det "galt" å kalle et sjøkart for et draft?


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Har hittil, litt motstridende, akseptert at ordet "draft" bare brukes av landkrabber.

Jeg sjekket et par ordbøker og draft er synonymt med sjøkart.

Wikipedia sier det er feil, men denne sier noe annet.

 

Draft er lånt frå engelsk — draft, 'konturteikning, skisse'. Det blir hevda at

ordet opprinneleg vart bruka om dei foreløpige skissene som vart laga av

nyoppdaga kystområde ved dei store oppdagingsferdene frå 1400-talet og

framover.[1] Draft er det tradisjonelle namnet i norsk kystfart, inkludert

kystfiske.[2] Ordet blir ofte avvist som feil[3] med argumentasjonen at lånet

kjem frå draught ('djupn, djupgang') gjennom at norske sjømenn misforstod

engelske sjøoffiserar som sa: "Read the draught!" ('Logg djupna!').

Jeg tror jeg går tilbake til å omtale et sjø kart som et draft.

Link to post
Share on other sites

Synes det blir en dålig måte og dekke over mindreverdighetskomplekser når en begyner og brife med idiotiske utrykk som dette.

 

Det var en utrolig tåpelig argumentasjon. Bidrar ikke på noen måte til å belyse spørsmålet.

 

Hvorfor bringer akkurat dette spørsmålet fram så sterk aggresjon?

 

Mange ting kalles med forskjellig navn. Hvorfor skal akkurat sjøkartet være hellig?

Link to post
Share on other sites

Er det så galt? Ja, jeg mener at det blir like tøvete å kalle et sjøkart for draft, som å snakke om kabellengder og kvartmil. Det første som slår meg er at de som bruker slike uttrykk enten ønsker å fremstå som VELDIG sjøvante eller at de TROR at ALLE som er på sjøen MÅ bruke "ulkeuttrykk". De fleste avslører seg når båten blir fortøyd med en kjerringknute eller når de skjeller ut kona fordi de ikke har kontroll over egen båt.

Det er vel bare på golfbanen det finnes like mange førstereisproffer som på sjøen.

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Du kan også gjerne kalle bilmekanikkeren for smeden, styrbord for høyre, fendern for luftpølse og masten for pinne. :lol:

 

Her tror jeg du tar grundig feil, trikola. Finnes ingen tradisjon for å kalle disse tingene det du nevner.

 

Ønsker man å bli forstått tror jeg man bør kalle et sjøkart for et sjøkart :lol:

 

Har tilgode å møte noen som ikke forstår hva som menes med draft, men har møtt en bråte mennesker som i sin iver etter å vise hvor flinke de er, ikke vil forstå det.

 

Draft er engelsk og betyr dyptgående. Det har ikke noe med kart og gjøre.

 

Offisiell rettskrivning er nok sjøfartsdir. agenda her.

Nå er det jo til det kjedsommelige dokumentert at et draft er et sjøkart. "Sjøkartpolitiet" her på BP vil bare ikke at vi skal få lov til å bruke det ordet.

 

Er det så galt? Ja, jeg mener at det blir like tøvete å kalle et sjøkart for draft, som å snakke om kabellengder og kvartmil. Det første som slår meg er at de som bruker slike uttrykk enten ønsker å fremstå som VELDIG sjøvante eller at de TROR at ALLE som er på sjøen MÅ bruke "ulkeuttrykk". De fleste avslører seg når båten blir fortøyd med en kjerringknute eller når de skjeller ut kona fordi de ikke har kontroll over egen båt.

Det er vel bare på golfbanen det finnes like mange førstereisproffer som på sjøen.

 

Sånne utsagn er vel ikke seriøse vel, Spinner?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hm... Dette må ver på topp 10 lista over dummeste diskusjoner eg har sett her inne med tanke på dei forskjellige argumentasjonene som kjem opp, men etter mitt syn så viser dette godt kven som er landkrabber og "ekte sjøfolk".

For meg, som er i den yngre garden, så virker det mest normalt for meg å uttale det som kart. Men eg har jobbet "ein del" år nå som sjømann, og har registrert meg at skippere både i den eldre og den yngre garde kaller kartene for eit draft, så dette med at det blir kalla draft er nok sikkert noko som har eksistert fra før den eldste person på dette forumet slutta å bruke bleier, og ordet draft er fortsatt brukt av moderne skippere i dag!!

 

Så.... Kvifor er her folk som rakker ned på andre bare fordi dei kaller det eit draft? Eg som trudde mobbing var ut nå, og at det var gammeldags!!

 

Mvh Bellen

Link to post
Share on other sites

men forbeholder meg retten til å bruke det språket jeg vokste opp med. Her hos oss har det alltid het draft.

Mulig det er gammeldags, men språkets moderne forflatning er ikke for alle og enhver.

 

Jeg har en tante som lesper og en kamerat som ikke kan si R. 17 % av jordens befolkning er analfabeter, noen stammer i den Sør-Amerikanske regnskogen kommuniserer ved hjelp av gryntelyder, så du er i godt selskap "tufffff". Stå på!

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Eg som trudde mobbing var ut nå, og at det var gammeldags!!

 

Mvh Bellen

Slapp av - det er ikke så alvorlig som det høres ut.

Denne form for diskusjoner er et typis "vinter fennomen" blandt båtfolk.

Lite å gjøre når båte er i opplag. Så da kan det være "hyggelig" å slenge litt med leppa og krangle litt om intetsigende problemstillinger.

Link to post
Share on other sites

Kvifor er her folk som rakker ned på andre bare fordi dei kaller det eit draft? Eg som trudde mobbing var ut nå, og at det var gammeldags!!

 

Diskusjonen er tydeligvis ikke for dum for deg siden du deltar, men dette har ikke noe med mobbing å gjøre. Hvis uenigheter rundt ordbruk kan kalles mobbing, må vi nok diskutere bruken av ordet mobbing i en ny tråd. At du opplever at andre, enten de er gamle eller unge, bruker ordet draft om sjøkart gjør det ikke til en sannhet, det bare bekrefter at det er mange som leker kaptein og i tillegg er det...

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Synes det blir en dålig måte og dekke over mindreverdighetskomplekser når en begyner og brife med idiotiske utrykk som dette.

 

Så du synest ikkje denne komentaren kan klassifiserast som mobbing, Spinner?

 

 

At du opplever at andre, enten de er gamle eller unge, bruker ordet draft om sjøkart gjør det ikke til en sannhet, det bare bekrefter at det er mange som leker kaptein og i tillegg er det...

 

Kva motargumentasjon har du for at det er feil å kalle eit kart for eit draft?

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du synest ikkje denne komentaren kan klassifiserast som mobbing, Spinner?

 

Mobbing defineres i følge en oppdatert ordbok: Å plage eller sjikere noen grovt over lengre tid, særlig mot noen som er svakere enn man selv er.

 

Kan vel ikke akkurat hevde at en enkeltstående meningsytring kan kalles det populistiske ordet "mobbing"?

 

Kva motargumentasjon har du for at det er feil å kalle eit kart for eit draft?

 

Det er vel så enkelt at "draft" i beste fall hører fortiden til. Det er imidlertid noe uklart om draft noen gang har hatt betydningen "kart". Om så strides de lærde. Det som da blir helt unødvendig er å trekke inn et ord med omstridt betydning når det finnes et ord som ikke skaper noen tvil, nemlig "kart" eller "sjøkart". Men hva med babord, styrbord,aktenfortvers osv? Jo de har en klar betydning og benyttes i blant annet i sjøveisreglene. Her finner du ikke "draft" nevnt med et ord. Draft benyttes stort sett på engelsk i betydning "kladd" eller utkast.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...