Jump to content

'06 Yamaha 115, bånntæla ?


Vikane Inlander

Recommended Posts

Har en slik utenbordsmotor, startet den opp for noen dager siden da det var mildvær, alt fungerte tilsynelatende ok.

Da jeg igjen startet opp i dag da det var ca 4 minus fikk jeg ingen kjølevannsstråle, motoren står normalt opptiltet, regner med det har fryst en plass, men hva gjør jeg ? Finnes det noe egnet varmer/varmevifte eller lignende man kan montere under motordekselet for å tine den, eller kan det være så ille at jeg har tatt imoelleren ?

Tips ?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville rett og slett tiltet den ned, ventet noen dager og startet opp ved første høve - helst ved nullføre. Nabobåten gjorde nettopp dette etter samme fenomen, og etter det var alt ok.

 

Har faktisk hatt blokkering av kontrollstrålen på grunn av frost selv om motoren sto nedtiltet. Testet igjen etter et par dager med nullføre og da var alt ok. Velger uansett å la motoren stå nede når det er veldig kaldt, nettopp for å sikre mot is i impeller etc.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Ok, da er jeg litt beroliget, forøvrig er det en stund til det er meldt plussgrader her på mine kanter. Kan det være en ide å ha en slikt lite varmerør liggende under dekselet om det er plass ?

Mener dere forøvrig det er en fordel og la motoren stå nedtiltet, eller oppe nå på vinteren ?

Har satt motoren i nede stilling nå.

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2237...upkey=007001040

 

22292_auto.jpg

Redigert av Selva D 6.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har også en tine mulighet til. Du har en kobling på venstre side av motoren som du kan bruke når du skal skylle kjølesystemet med ferskvann. Jeg brukte denne når motoren skulle stå ubrukt i perioder. Du kan sikkert bruke denne for å tine.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Tror varmerøret vil fungere best på innenbordsmotorer. På utenbords har du i utgangspunktet ikke bruk for det så lenge motoren er tiltet ned.

Jeg mener du vil kunne kontrollere kjølingen om du løsner litt på koblingen jeg nevnte. Sitter som sagt på venstre side, og ser litt ut som en liten Gardena skrukobling, faktisk passer en Gardena krankobling med utvendige gjenger.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Startet opp igjen i dag, kontrollstrålen kom etter ca 20 min, men fikk aldri noe ut på den koblingen på motsatt side som du snakker om.

Forstår at disse varmerøra er tiltenkt innenbordsmotorer, men det betyr vel ikke at de kunne ha en misjon på en utenbordsmotor også ? Skader aldri å ha litt lunk på motoren før oppstart en kald vinterdag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på om du i det hele tatt klarer å få plass til den under motordekselet! Og om du skulle få plass, er det neppe såpass isolert at du får noen glede av varmen. Det blir som å fyre for kråkene, rett og slett. Siden en utenbordsmotor renner tom for vann når du stopper den, er det uansett ikke noe vann som kan fryse. Og om metallet skulle bli så kald at det danner seg en ispropp like etter start, vil nok denne smelte gangke effektivt når motoren får lunken opp. Så hvorfor lage et problem ut av noe som fungerer helt OK?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...