Jump to content

Gjestehavn i Drammen?


bliss X

Recommended Posts

På grunn av brurer er det ikke mulig å komme inn til Drammen sentrum med seilbåt, så lenge du har masten oppe. Rundt en kilometer syd for Sentrum, med god bussforbindelse, har Drammen motorbåtforening sin brygge, kanskje de har noe.

 

Men det er mange medlemmer her inne som kan detaljen om kaiplasser bedre enn meg, de melder seg nok snart. Alle gjesteplassene som kommunen har ligger på innsiden av bruene og passer kun for båt uten mast.

 

En mulighet er jo å ringe Drammmen havn og spørre etter maritim sjef og spørre han om du kan få ligge hos de. De har et havneavsnitt på Tangensiden som svært sjelden brukes til større skipsanløp.

Redigert av lippert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gyldenløve Skuteforening er en slags "gjestehavn". Vi har ihvertfall gjestet der. Og dit kommer man med mast. Ligger på vestsiden av Drammenselva.

Klar over det, men i følge havneguide har de kun ca 4 gjesteplasser, så det er vel egentlig ikke noen gjestehavn?

Link to post
Share on other sites

Klar over det, men i følge havneguide har de kun ca 4 gjesteplasser, så det er vel egentlig ikke noen gjestehavn?

 

Det er egentlig et trist sted. :smiley:

 

Nå begynner jeg virkelig å lure på hukommelsen min. Mente havna var nedenfor motorveien jeg. Slik går det når man virrer rundt med motorbåt og ikke behøver å tenke på broer. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei `Bliss X`, det er ikke lett i Drammen med en seilbåt. Uten mast kan du gå omtrent til Bragernes Torg. Fortøye like ved bybrua. (Sentrum) Ellers anbefaler jeg deg å ta kontakt med :

http://www.batmagasinet.no/baatweb/norskeg...ings_Gjestehavn

LYKKE TIL. :flag:

 

p.s. tror elvebyen Drammen ikke har tenkt så mye på seilerne.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rart at Drammen som både er en sjøfartsby, som har relativt god plass, og som har vært "shinet opp" veldig de siste årene ikke har noen skikkelig gjestehavn?

Det er det de holder på med. Nå har de fått på plass nesten 500 meter med brygger, men bruene er det ikke mulig å få gjort noe med. Planen er å få organisert noe som kan ligne på gjestehavn. Men det blir nok aldri som de populære havnen. På sydsiden av bruene er det fortsatt næringslivet som rår sjøfronten. Det vil skje ting der også de neste 5-15 årene. Samtidig tror jeg aldri Drammen blir en magnet for fritidsbåtbrukerne. Da lokker andre kyster mer.

Link to post
Share on other sites

Ellers er det jo et par flotte havner før du kommer så langt inn...

 

Hei nimbuster

 

Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg kunne tenkt meg å besøkt noen bekjente i Drammen (med båt) ved en anledning. Virker som det ikke er så enkelt å finne noe sted å legge til med seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke har bodd i Drammen de siste 26 åra, så er jeg jo innom av og til...

 

Drammen Seilforening har en havn på Solumstrand

7.jpg

Her finner du kanskje et tlf nr eller en mailadresse for å sjekke tilgjengelighet på gjesteplass.

Dette ligger ca 4-5 km fra sentrum, men bussen går vel fortsatt på Svelvikveien, rett ovenfor havna.

Her er Solumstrand i google maps.

 

Også på Tangen er det båtplasser.

Dette er litt nærmere byen, (3 km unna tenker jeg) og med noe bedre (?) bussforbindelse.

Fant ikke noen lenke til evt båtforening, men havna sees på google maps her.

(Dette ligger altså rett før du kommer til Drammen Slip og Verksted. Tørrdokken er godt synlig :smiley: )

Du kunne muligens ringe til Peter og forhøre deg om han vet noe. Han har vel en og annen seilbåt innom:

http://www.seilmakerhoeg.no/ (han holder til på Tangen, rett ved havna).

 

Ellers har jeg sett at det ligger private båter ved den store lagerhallen på Rundtom: google maps

Denne kaia sorterer sikkert under havnedirektøren.

Deretter kommer motorveibrua i veien.

 

Kanskje du kan høre med VannTro her på forumet. Han har så vidt jeg vet tillitsverv i en båthavn i Drammen (ovenfor brua tror jeg, men han vet sikkert mer om forholdene forøvrig).

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei!

Desverre er det fremdeles jernbanebroene som er det store problemet for seilbåtene. Dette har vært problemet siden 1800-tallet!

Til Gyldenløvebrygge er det fri seilingshøyde på ca 12 meter under motorveibrua i Strømsøløpet.

 

Ellers har Holmen Motorbåtforening lagt en del meter med brygger sør for jernbanebroen i Bragernesløpet. Men dette er egentlig faste plasser, men jeg registrer stadig at det er ledig bryggemetere der på sommeren. Dit kommer man greit til med en 50' seiler. Ta kontakt med HMF for å spørre.

 

Til slutt kan man jo gjøre et eksperiment med å fortøye til Fjordparken på Bragernessiden. Dybden er er 3 - 5 meter hvis du ikke går for langt opp. Nå som det er svært lite strøm i elva bør det være mulg, men jeg har aldri gjort det selv. Derfra er det bare noen hundre meter på Strandpromenaden opp til sentum.

 

Alternativet er havnene på Tangen, Merket og Solumstrand og ta bussen til sentrum.

Link to post
Share on other sites

Den gamle jernbanebroen hadde en svingbro frem til 60 eller 70 tallet men er selvsagt/dessverre ikke aktiv lenger.

 

Kjører en med tog over den gamle jernbanebrua i Drammen passerer en svingbrua. Tårnet der "Bruføreren" satt er godt synlig der selve svingpunktet finnes.

 

bilde

 

 

Brua synes og på dette videoklippet fra ca 25 sek. Jernbanesporet går innenfor Gylednløve Brygge ned til Tollboden.

 

Redigert av slettet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Med de mange tusen badene som gjøres der hvert år så er nok ikke noe problem..

 

 

Ja da så :-D Drammenserne er nok hardføre som tåler det høyeste målte andel tarmbakterier noen sinne, 7000 tbk , grenseverdi er 100.

 

Men seriøst, man kan bli alvorlig syk, endog dø. Hadde i det minste holdt ungene langt unna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...