Jump to content

Hva spør man om da man er og titter på båt?


sussers

Recommended Posts

Hei :smiley:

 

Jeg skal avgårde å se på en snekke, nå til lørdag. Å siden jeg aldri har kjøpt båt på egenhånd før, så lurer jeg egentlig litt på hva man spør etter. :confused: Litt blank på det området her :giggle:

 

Jeg skal ha med meg fatter'n, han er båt menneske, å har kjøpt sin andel med båter. Men siden han aldri har hatt snekke, så er det ikke sikkert han veit hva man spør etter, når det gjelder snekker.

 

Hehe, desutten virker jeg litt proffere da jeg å kommer med noen spørsmål :giggle:

 

Det er en Nidelv 24 jeg skal se på btw :smiley:

Link to post
Share on other sites

Båt er båt...

 

Så lenge far din er båtmann, så vet han hva han skal se etter og spørre etter...enten det er en snekke, en halvplaner, daycruiser eller hva...

 

Du kan finne ut mye om båten bare ved å se på interiøret, orden og renhold, motor...hvordan båten er vedlikeholdt.

 

En prøvetur vil også avdekke mye...vibrasjoner, støynivå, eksosrøyk, lekkasjer, kjølevannstemperatur, styring, gass- og girwirer, instrumentering, pumper, kjøleskap, vindusviskere, kalesjens beskaffenhet, vinduene, stoff, seter osv osv.

 

Det mange "bommer" på, og som er vanskelig å avdekke for de aller fleste ved en prøvetur er mest oljeforbruk og tikke- og bankelyder fra motor.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spør om eventuelle problemer, utført vedlikehold, tekniske oppgraderinger, tilstand på motor / gear / propellsystem, eventuelle lekkasjer rundt vinduer / overbygning. Er du i tvil få utført en tilstandsrapport på båt. Vel verdt kronene det koster. Utføres bla av KNBF takstmenn som finnes rundt hele landet.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har hatt Nidelv 24 og har noen råd, men først vil jeg henvise deg til denne artikkelen: Slik kjøper du bruktbåt. Les den og lag deg en liste.

 

Nidelv 24 - min erfaring vedr hva du bør kikke etter:

- Når det gjelder motor vil du sikkert få bedre råd fra andre, men ta med et speil (slik at du får sett motor under - rust, lekkasjer mv)

OG ta gjerne med en (kanskje faren din er god på det) som er rimelig motorkyndig. Vedlikehold er stikkordet. Mye om dette i andre tråder på baatplassen.no

- Lekkasjer er allerede nevnt og min erfaring er at du bør sjekke rundt vinduer i kabin + i skap på babord side ute i cockpit + skap inne på babord side i kabin(lite skap rett innenfor døren)

- Sjekk også om skottbekledning sitter bra og om det er OK lukt i båten. Du merker fort om det er gamle lekkasjer.

- Åpne godt opp under seter i kabin og sjekk stuverommene for fukt mv (det er også et i baugen som gir en god indikasjon). Kjenner du en svak lukt av eddik, så kan det være plastpest på gang (det sjekkes selvsagt best ved å inspisere skroget for "bobler" på land). Mye om dette i andre tråder på baatplassen.no.

- Sjekk luke over kabin om den er skikkelig tett.

- Vil også råde deg til å inspisere nøye pakkboksen og aksling. Er det lekkasje her som medfører at en del sjøvann kommer inn i båten, så må du iallefall ha den opp for å få det fikset.

- Forhør deg med eier om hvilken type pakkboks det er (greasesmurt er vel det vanligste på disse båtene) og hvordan den har vært vedlikeholdt. Mye om dette i andre tråder på baatplassen.no.

 

Nidelv 24 er en flott båt; så lykke til! Har du en finn-adresse til oss, så vi kan se nøyere og kanskje komme med mer konkrete råd?

 

Rent generelt ville jeg vel ha preferert en modell fra 80-tallet. Hadde selv en fra 78. Helt OK, men noe eldre enn det ville ikke jeg anskaffet, men det er jo kun min private mening og ikke empiri.

 

Ellers støtter jeg HANSI når det gjelder å få en tilstandsrapport fra en takstmann. Det kan være meget vel anvendte penger med tanke på både prissetting av skuten, samt det du evnt vil få av utgifter etter kjøp.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom båteieren kan la være å starte opp motoren før dere kommer, slik at den er helt kald, så får dere også oppleve hvordan dette forløper.
Dette er et godt poeng :smash: Jeg var en gang å så på en båt med "Til Salgs"lapp i vinduet. Jeg gikk først ombord og løftet motorluken og der slo varmen mot meg så denne hadde nettopp vært på tur. Ringte eieren og han dukket opp etter få minutt. Da jeg ba han starte motoren måtte han kinne L E N G E før grønnbeistet ville i gang og da han unnskyldte seg med at "den er alltid litt treig når den er kald" tusla jeg hjem... En kaldstart kan fortelle mye.
Link to post
Share on other sites

Hehe jeg tenkte litt på å legge hva slags båt, det er jeg skal titte på i emne feltet. Men siden jeg ikke har låst meg på en spesiell båt type, men mer prisklasse (max 120 000) så tenkte jeg det var lurt å ha en sånn en generel en :smiley:

 

En prøve tur er desverre ikke mulig, da båten står på land :nonod: Men på den posetive siden, skulle han ordne det slik at jeg skulle kunne få starte motoren. Så da kan jeg jo be han la vær å starte den før jeg kommer.

 

Båten er fra før 78, så den har ikke rundsitteren bak, noe som er ett minus :sad: Da jeg egentlig er fan av rundsittere. Har hatt det i 2 tidligere snekker (1 sjømann 22 og en sollux uten AC 24) Men som jeg har tenkt, jeg veit da hvordan man svinger en hammer, så jeg kan se på mulighetene for å bygge ut til en rundsitter :cool: Hehe, å da får jeg samtidig en unnskyldning til å kjøpe meg noe verktøy. For i følge fatter'n så er ikke en høyhelt sko en hammer! :lol:

 

Det som frister veldig med denne båten her, er alt utstyret. Å siden vi er en jentegjeng som skal på båtferie til sommer'n, er slikt som en kartplotter lurt å ha, sier fatter'n (han har sett meg med ett kart før :lol: )

 

Motoren er også relativt ny overhalt, noe som oxo må ses på som ett kjempe pluss :flag:

 

Nidelv 24

 

Ellers synes jeg att denne virker interessant:

 

 

Nidelv 24 2

 

Ellers takker jeg pent for alle svar og nyttige tips :smiley:

Link to post
Share on other sites

På den første Nidelven ser jeg han har ettermontert septiktank. Disse båtene har jo orginalt støpt tank. Hva er galt med den tro?? Hmmm....MD2/MD11 er skikkelig vibrator av en motor. I tillegg knakker og banker det noe forferdelig :sad: Syns den med Renault-motoren ser bedre ut generellt. Men det er som sagt Renault da :sad:

Du kan jo undersøke deletilgang på disse motorene også

Link to post
Share on other sites

På den første Nidelven ser jeg han har ettermontert septiktank. Disse båtene har jo orginalt støpt tank.

 

Ikke alle har original tank. Så det kan være at dette er en av de uten. Eventuelt kan det jo være at han ikke er klar over den...

 

Den originale tanken på disse består i at finerplaten i dørken er plastret med glassfiber på undersiden, slik at rommet i kjølen under kabinen danner en tett tank. Nidlev selger så et sett med slangestusser etc. som monteres i hull man borrer i det ene hvørnet av toalettrommet. De oppgir at man først skal borre et prøvehull, sjekke om det er plastret på innsiden av hullet, og hvis alt er OK montere stussene iht anvisningene. Men er det ikke plastret, ja da må man til med ekstern tank...

Link to post
Share on other sites

dette har jeg ikke grei på men...

 

Det står vel i annonsen hva slags motor det er så før møtet med selger bør du snakke med nærmeste verksted som tar service på den type motor og en leverandør av slike nye motorer

 

Hva koster det å ta vinterkonservering på denne type motor (hvis du ikke skal gjøre det selv.) ?

 

Hva koster det om man i verste fall må kjøpe helt ny motor ?

 

Er det bra nok tilgjengeliget av reservedeler til denne type motor ?

 

Hva er typiske slitedeler på denne type motor ?

 

Er det dieselmotor ? (det er vel standard ??)

 

Dette er altså aktuelle spørsmål til lokal serviocemann (ikke til selger.)

 

 

Ellers bør det være en slags felles forståelse mellom selger og kjøper om dette er et opppussingsobjekt som selges slik den er (billig) eller om dette er ment å være en velholdt (dyr) båt hvor kjøper skal kunne starte båtsesongen med visse forventninger til driftssikkerhet.

 

 

Det beste er vel å enten å kjøpe billig båt med kjempegammel motor eller kjøpe dyr båt med nyutskiftet motor. Med gammel billig motor er man instilt på ( og budsjett til) at man må bruke litt tid og penger på motoren og hvis motoren er nesten nyuskiftet kan man regne med uproblematisk båtsesong. Fallhøyden og skuffelsen er størst om en middels dyr såkalt velholdt motor svikter.....

 

Selger må du spørre om det er større plasreperasjoner som skjuler seg under gelcoaten........kjedelig om plastpesten buler ut om et par år...og greit om vite om båten er lappet sammen etter større kollisjon/skade.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...