Jump to content

Gjennomføring i skroget , når skifte ?


nimba

Recommended Posts

Jeg er meget forsiktig med bruk av stål med kvalitet ASI 316, A4 (C5-I) eller A4 (C5M) Etter å ha sett hva som kan skje:

Jeg lagde en badetrapp på brygga, i Cu-impregnert virke. Trinnene skrudde jeg med Biltemas terasseskrue 3,9*55mm A4, undertrinnene la jeg et gjengestag også A-4, som i tilleg til å trekke vangene sammen, også støttet trinnene.

Etter tre år hadde pelemakken spist opp det Cu-impregnerte virke. Galvanisk tæring hadde perforert gjengestagene, de så makkspist ut de og, men terasse skruene var like fine.

Det er ikke boret i enden av stangen, det er tæring!

Jeg holder meg til Bronse! Gjennomføringene på Balladen var like fine etter 35 år!

 

Du skal ikke se bort fra at det jeg skriver over kan ha et skinn av realitet. Spenningskorrosjon er en av disse realiteter. Dessuten funderer de som forsker i slikt om ikke diverse stålkvaliteter har blitt 'utvannet'. De har funnet en del forurensende komponenter fra enkelte produsenter. Kina har blant annet vært nevnt som produsent av slikt gods. Dessuten har man misstanke om forurensende produksjon.

 

Får man førsteklasses bronse, så er dette et materiale som står meget godt mot sjøvann. Her gjelder også at man faktisk mottar det man tror man kjøper.

 

Ellers så må Servicemannens vurdering stå for dennes regning. Det er ikke denslags diskusjoner jeg gidder å blande meg i.

Link to post
Share on other sites

Jeg blander litt samen bondingsystem og direkte koblet metaller. Har vært med influensa hele helgen og har stått opp frisk nå.

 

Komponenter koblet sammen med lengre avstand kan ha opp til 100mV i differanse men gjennomføring og ventil er ikke anbefalt mer en 20mV. Men hvis lagringen har ikke sink innehold kan differansen bli mer og også bør man vurdere overflateareal på den metall med lavere verdi der de er den som kan gi fra seg elektroner.

Link to post
Share on other sites

Det er komplett uforståelig at man skal holde på med disse forhistoriske materialene i kraner og gjennomføringer når det kan kjøpes tilsvarende komponenter i plast som er immune mot spenningsforskjeller og agressive væsker.

 

Enig. Dessuten er det et tilgjengelighets- og prisspørsmål. Hadde jeg hatt plastbåt, hadde jeg benyttet Marelon.

Link to post
Share on other sites

Den stangen du har kjøpt er fra lavprisbutikk som kjøper inn til laveste prisen. Hva kan man forvente? Tviler på dem har de kvalitetskontrollet man ønsker til de markedet !

 

Og du tror at hvis du handler i en annen butikk så har innkjøpsavdelingen ordre om å kjøpe fra tilbyder med høyeste pris?

 

 

Det å få riktig kvalitet er nok litt mere komplisert enn som så.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som trodde vi måtte utenlands for å få tak i BRONSE !

Firmat ISBÅTER tilbyr de fleste størrelser av gjennomføringer, kuleventiler og slangestusser i Bronse ifølge deres annonse , den ble lagt inn idag :wink: annonsen finnes her LINK

Nå er riktignok prisene en del høyere en for eks. hos CAPELLA i Sverige :flag_sw: , men med moms og frakt kan det jo tenkes at prisen blir tilnærmet den samme ?

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da er de nye gjennomføringene ankommet ! GROCO BRONZE levert av JD i USA , tok ca 1 uke i posten , seriøst firma med høy servicefaktor , går du på nett om kvelden får du "online" service rett hjem i stua !

Bronzen skulle først leveres av CAPELLA MARIN i sverige :flag_sw: , men makan til lite serviceinnstillt sjappe har jeg ikke opplevd ,etter 14 dager og X antall telefoner for et lite lagersøk , ga jeg opp! :headbang:

 

bilde_115.jpg

 

Lurer nå på hviken vei "silene" skal stå , de gamle ble demontert innenifra og lite tenkte jeg på hvilken vei de var montert ??

En annen ting er om utetemperaturen har noe og si for tetningstoffet , tåler sikaflexen å monteres i kulde ?

Link to post
Share on other sites

Håper andre har svar på dette også, slik at ikkje eg avgjer dette for deg. Eg hadde drittet en lang...i temperaturen. Sika er eit skikkelig kliss (i positiv forstand) og har tilgode å ikkje få det til å klebe på anna enn støvete betong. Så eg vil tru at det er herdetida som påvirkes av temperatur.

 

Sil virker vel mest fornuftig å ha bakover? Så unngår du å presse inn ting og tang i fart....?

Igjenn...bare synsing.

 

Så blir tråden løftet, og kanskje bedre besvart.... :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Lurer nå på hviken vei "silene" skal stå , de gamle ble demontert innenifra og lite tenkte jeg på hvilken vei de var montert ??

En annen ting er om utetemperaturen har noe og si for tetningstoffet , tåler sikaflexen å monteres i kulde ?

 

Ifølge Ole-Jacob Brochs bok Trebåten, anbefales silen akterover på båter opp til 8 knops fart, og silen forover hvis båten går fortere.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg skal og bytte gjennomføring nå og lurer på om jeg trenger med silene på? Det er dette som er montert fra før, men jeg er skeptisk til å skru disse fast i skroget fra utsiden... Eller trenger jeg ikke bruke skruehullene? Det er plastbåt og jeg har sjøvannsfilter i motorrom...

Link to post
Share on other sites

Sila hjelper til å presse vann inn i kjølesystemet for båter med behov for god kjøling i fart. Jeg har lært at båter med fart over 8 knop skal ha silen forover. Seilbåter skal ha silen bakover. Silen gir også en større overflate som skal dekkes av en manet eller plastpose, og bidrar vel til at det er mindre sjanse for tetting av innsuget og deretter ødelagt impeller og varmgang?

 

I min båt med maks fart omkring 23 knop er silene fremover. I forrige båten med maks omkring 16 var den også fremover

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...