Jump to content

Dataprogram for båtdesign, anbefalinger?


Orca74

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd seg på å tegne båt i Inventor, SolidEdge, SolidWorks eller ProE? Rino er kanskje et mer egnet designprogram? Selv har jeg bare tegnet i Inventor og SolidEdge. Syns vel ikke de er mest egnet for båtdesign, mer rene maskindesign programmer. Autocad er vel helt håpløst. Har såvidt prøvd meg litt på 3D i Acad, men det virker helt håpløst.

Link to post
Share on other sites

Som bellen i sitt innlegg #2 nevner.

 

Prøv Google Scetchup

 

På internett kan du laste ned flere eksempler i en masse kategorier. I tillegg finner du videosnutter som hjelper deg igang.

 

Som eksempel: Mitt avitart-bilde er lbl.a. laget med dette programmet.

 

Programmet er GRATIS! (Bør da friste til å prøves!)

 

Ellers må jeg nevne: Alle Tegne/Design-Programmer, fordrer litt innsats, uansett om de koster noen kroner eller er gratis slik som Google Sketchup!!

 

Som også bellen sier, anbefales!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror man skal ha klart for seg at vi snakker om to typer programmer.

Når det gjelder DelftShip, ProLines osv er dette skrogprogram. Her kan man konstruere skroget i 3D og legge inn vekter der vekt skal være og få svar på stabilitet, slepemotstand osv. De kan også gjøre en "skinreduction" som tar høyde for tykkelsen på skroget når spant, stringers ol skal tegnes ut. Videre kan de gjøre en plateutbretting slik at man får ut en sjablon til å kutte plater etter som tar høyde for dobbeltkrumme flater.

 

De andre programmene som er nevnt er rene tegneprogrammer.

Link to post
Share on other sites

noen som har anbefalinger på gode dataprogrammer for litt hobby-design av båtskrog og innredninger, både 2D og 3D?

 

Jeg hadde et inntrykk av at trådstarter var ute etter et enkelt program for litt "hobby design" og ikke proffe program for konstruksjonstegninger med ditto belastnings beregner?

 

Hvis ikke så har jeg misforstått intensjonen med denne tråden!

 

...

Får du tegnet dobbeltkrumme flater med dette programmet? En annen ting, får du tatt ut 2D arbeidstegninger av 3D modellen din?

Det vet jeg faktisk ikke, og får heller ikke sjekka da min stasjonær PC er ute av drift !

 

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Hei jeg jobber med data konstruksjoner, og kan bekrefte at Inventor ikke kan lage noe særlig dobbeltkrum.. jeg har tegna noen men vanskelig når man bare har rette flater å gå ut fra.. spant tegninger går jo fint da om man ikke behøver huden.. ellers så er vel Catia det optimale 3d program men deretter pris hehe..

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et inntrykk av at trådstarter var ute etter et enkelt program for litt "hobby design" og ikke proffe program for konstruksjonstegninger med ditto belastnings beregner?

 

Hvis ikke så har jeg misforstått intensjonen med denne tråden!

 

Nei du har ikke misforstått helt, men beklager hvis jeg var uklar. Det er til hobby/fritidsbruk men jeg ønsker et litt seriøst konstruksjonsprogram, dvs et som kan tegne skrog, overbygg og innredninger i 3D med skalerte dimensjoner og gi meg 2D-snitt slik at dette kan overføres til byggetegninger. Belastninger, oppdrift, stabilitetsberegninger etc gjør jeg like gjerne på papir.

 

Jeg bruker AutoCad i dag til forskjellige ting men dette synes jeg er altfor klossete på 3D-delen i forhold til å designe båter. Har også brukt google sketch-up en del men dette synes jeg er mer som et morsomt leketøy.

Programmet kan godt koste noen kroner men helst ikke i Solidworks-klassen.

Takker for alle input.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 8 år senere...

Hei
Er det noen av dere som kan tegne i 3D som vil ta en liten jobb?
Jeg skulle gjerne få tegnet et skrog. Har bilder og mål av hvordan jeg ønsker at det skal se ut, men trenger 3D filer så jeg kan frese ut en modell. Send meg gjerne en mail hvis det er av interesse. Mail: ivan@etc.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har en betydelig erfaring fra CAD programmer, både 2D og 3D, men ingenting vedr båtdesign.

Men det jeg vil mene er at det finnes ingen gratis lunch.

Best sammenligning er den å lære å spille et musikk instrument, det kreves øving og øving og atter  øving for å få til musikk og bli god, og helt sikkert det samme for å designe og beregne en vellykket båt.

Men ingen ting er umulig for den som har vilje og innsats, og helst er smarting med gode data kunnskaper. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...