Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

Må si jeg blir litt forundret angående dette snakket rundt marsjfart; Hvis en går opp i motorstørrelse kan en trekke av mer på turtallet for å opprettholdet marsjfarten, med resultat i redusert forbruk.

 

I mitt hodet ville jeg tro at når en snakker marsjfart, snakker en om den vedvarende farten/pådrag en kan holde med den gitte motoren over tid med ett fornuftig berekraftigt resultat, dvs uten å slite ut motoren til det ytterste noe som vil gi vesentlig lavere levetid.

 

En typisk tommelfingerregel på dette fra flere motorprodusenter er typisk 10% turtallsreduksjon fra oppnådd maksturtall, er det ikke dette vi snakker om som marsjturtall, og helt uavhengig av faktisk oppnådd fart :confused:

 

Isåfall vil det da tilsi meg at dette snakket med marsjfart er gitt utfra noe sånt som at; okey, marsjfarten på denne båten skal være så å så mange knop, så for 100 hk gå for fullt, 115 hk kanskje 80% og 140 hk 65% turtall, alt ettersom hvilket turtall en oppnår utover den "fastsatte" marsjfarten :confused:

 

Poenget mitt er, at om en velger større motor, blir det om ønskelig å sette opp marsjfarten også. Med andre ord, da faller det å si at en kan holde marsjfarten med mindre turtall på den større motoren vekk, med forbehold om en ikke har valgt for svak motor i utgangspunktet for å holde en ønsket marsjfart, og om en ser bort fra behov av en evt. nødvendighet av mer kraftreserver i gitte situasjoner, støy og forbruk.

 

Er det bare jeg som tenker slik eller er jeg helt på jordet :lol::rolleyes:

 

Edit; Kanskje en heller bare skulle fått klarhet i definisjon på marsjfart :lol::lol::lol::lol:

 

Edit; Kanskje en heller bare skulle spurd om definisjonen på marsjfart :lol::lol::lol::lol:

Personlig når jeg blir spurd om marsjfart på min båt svarer jeg 17-30 knop, der sistnevnte fart er oppgitt ved 10-15% turtallsreduksjon, og etter min oppfattning er den faktiske marsjfarten, men grunnet at jeg sjelden har behov for å ligge såpass høyt, blir min marsjfart mindre rett og slett ønsker å holde lavere fart under de forskjellige turer en har. Midt innimellom dette fartregisteret ligger noe jeg ville kalt økonomifart, dvs. minst forbruk per.n.mil (sett bort fra tomgang da).

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok - da går dette på en 2tonns henger

 

Regner med det blir lagt ut video/bilder av testkjøringen og testresultater...Jeg kjøper ikke båt uten å ha sett den på vannet

 

Hva kan man forvente/regne med av rabatter når man bestiller:

 

Båt med 140hk

Henger

Utvendig styreposisjon

Webasto varme

Flaps

Kartplotter/ekkolodd

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nesten rart at Askeladden (som er fra Vestlandet og vant til mye regn) ikke har kommet med dette tildligere.

 

De fikk etterhvert så mange daycruisere at de nærmest konkurrerte sine egne modeller imellom.

 

Denne tror jeg pga bruksmønster og prisklasse at de kommer til å selge mye av.

 

Gratulerer med ny båt dere som har kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Studerte denne båten skikkelig på messen.

Det eneste jeg IKKE likte var co-pilot setet.

Må nærmest være apekatt for å komme inn i dette. I tillegg blir man sittende ubehaglig nær frontruten.

Tror Askeladden hadde vært tjent med å øke styrhuslengden noen centimeter.

Forøvrig en fin båt.

Redigert av fs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått båten og det ser veldig bra ut;-) Montert kartplotter og svinger. I tillegg høytalere , men venter litt med radio.

Finner ikke helt beste plass enda.

Det er litt små endringer fra pilotbåten som stod på messa ser jeg.

Kjøleboksen er endret, da setet som er over er senket litt.

Batteri og dieseltank er flyttet til lasterommet på styrbord side, vekk fra bensintank.

 

Nå gjenstår litt polering, før sjøsetting;-))

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny båt levere blank og fin! Men noen båtfolk med blanke fine båter anbefalte meg å legge på et ekstra lag, og det gjorde jeg selv om jeg syntes det ikke var nødvendig. Gikk fort og greit.

 

Jeg monterte en hekksvinger. Det er av kunnskapsmessige årsaker og synes samtidig det funker greit. Innvendig kan visst monteres fremme i styrbord luke.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjøsatt båt og kjørt inn motor. Er meget godt fornøyd med båten. Den er meget stødig og er lettplanende.

140hk er klart en god maskin å ha på hekken med tilstrekkelig power når det trengs. Den er komfortabel å kjøre og lett på styringa. Stabil, men trimplan hjelper veldig i visse situsjoner.

Hytta er tilstrekkelig til vårt bruk for en familie på 5, når fiske og dagsturer er formålet.

Fra førerplass er det romslig for både stående og sittende kjøring.

Akterdekket er det som er det helt unike på denne båten og det er drømmeplass.

Sløyebordet virket ved første øyekast litt spinkelt, men etter en del bruk i helga forandret jeg mening. Det fungerte helt utmerket og er mer enn solid nok, særlig etter å ha borret et par drenshull i det for å sile vekk vann og blod.

 

Finish og soliditet uten skrammel er veldig bra og typisk askeladden

Et høyt og trygt fribord med ca 90 cm høyde er veldig bra og herdet glass i frontvinduet er et must. Kjøp ikke båt uten det.

Her har flere andre tilsvarende båter valgt billigere og ubrukelig løsning over tid

 

Varmeapparatet ble brukt og. Er uunværlig på kjørlige og våte dager

 

Jeg er kjempefornøyd med båten og gleder med til helgen med fiske og båtliv.

Link to post
Share on other sites

Dette liker vi Gislus :)

Har du noen bilder av den leverte båten? Forstod at det var en del som skulle ordnes å flyttes på i forhold prototypen.

Jeg venter på min denne uken.

Hvilken instruks fikk du på innkjøring av motor? Jeg spurte forhandleren i Haugesund om den saken. De sa at det var ikke noe spesielt. Kjøre på forskjellige turtall de første timene. Det var alt... Hmmm... Er dette helt rett?

Link to post
Share on other sites

Hei Loddebolt !

 

Gled deg til båten kommer ! Det blir en stor opplevelse. Det er en kanonbåt.

 

Jeg har ikke tatt noen særlig bilder som viser noe særlig annet enn andre bilder som er vist her.

Det som er endret er ikke lett å se på bildene. Følgende er endret som jeg husker i farten

- Sidesete inne er hevet 7 cm

- Tyngdepunktet er flyttet lenger bak ved at hytta bla er lettere

- Copilotsetet er litt bredere

- Selve båte er et par hundre kg lettere enn testbåten/prototypen

- Låsene på lastelukene er bedre tyversikker, må åpnes med større nøkkel

 

Innkjøring av motoren står grundig forklart i instruksjonsboka til motoren. Innkjøringen er 10 timer og det erfølgende

- 5 min tomgang

- 15 min tomgang/gir (tøffe rundt på tomgang

- 1t 45min maks 3000 omdr

- 1t Maks 4000 omdr

- Neste 7 timer fri kjøring, men aldri mer en maks 5 min på full gass

 

Håper dette hjelper. Ta kontakt om det er noe annet du lurer på.

Link to post
Share on other sites

140 HK fungerer utmerket. Jeg personlig mener det er det beste valget. Båten planer veldig lett, og man trenger ikke mye gasspådrag på motoren for å løfte den i plan. Da fabrikken var tom for optimal propell, så fikk jeg en litt for stor propell i påvente av den korrekte. Jeg oppnår derfor ikke mer enn 4900 omdr, mot ca 6000 som optimalt.

Men på 4000 omdr, ca halv gass, gjør båten 20 kn. Ved 4900 omdr gjør den 27kn. Jeg regner med at med korrekt propell gjør den rundt 32 knop. Bensinforbruket har jeg ikke målt, men i båtmagasinet 04/10 står oppført litt om dette.

Men jeg brukte 30 liter på mange timers kjøring på forskjellige hastigheter over 2 helger, og det er jeg meget fornøyd med. Det er ikke mye over hva jeg tilsvarende hadde brukt på Yamaha 60hk jeg hadde før, hvor jeg ville brukt mye mer gassdrag for samme hastigheter.

Jeg har testet båten i tung sjø, både mot og med, og det er veldig greit å ha 140HK på hekken :-)

 

Hva som er gjort lettere på båten har med totale konstruksjon å gjøre, tror jeg. Slik jeg forstår bygges en pilotbåt tykkere og grovere, som også gjør vekten høyere. Men dette kan jeg ikke og det betyr vel egentlig heller ikke noe. Båten er 1250 kg u/motor og stødig som fjell. Vi var 4 voksne menn som stod på rekka, og det var ikke mye båten la seg over. Konstruksjonen er akkurat som en fiskesjark skal være; jo mer du lesser i, jo stødigere blir den:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...