Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

Flott båt dette, men ærlig talt, Askeladden kunne holdt seg for god i en båt til 400.000+ å montere inn ett transportabelt gassbluss til rundt 200,- Det finnes da flere alternativer rundt 2000,- for fast montasje og rødsprit. Det der er for kjipt etter min mening!

Link to post
Share on other sites

Takker :)

 

Jo gassblusset er kjipt. Samme som Biltema selger i koffert. Men jeg vet ikke, jeg kommer til å bruke det til å koke kaffe på når jeg fisker. Da er det kun viktig at vannet blir varmt.

Det kommer en servicemann for å se på tankmåleren og loggen i dag. Tankmåleren viser max halv tank og loggen virker ikke i det hele tatt.

Håper det blir en ordning.

Ellers får jeg max turtall på ca 5200 rpm. Dette er også noe de må se på i forhold til propell osv.

 

Men bra båt :)

Link to post
Share on other sites

Gislus:

 

Jeg var ute i kveld og testet litt. Med 2 personer går den 28,5 GPS knop. Max turtall var ca 5100. Da er tiltingen på det høyeste før den får luft. Dette har jeg klaget over, og har også påpekt at propellen må være for stor. Venter på svar.

Men, bensintanken... er den virkelig 140 liter? Første fylling fikk jeg 96 liter på. Etter ca 45 mil fylte jeg igjen. Da 75 liter. Fylte igjen i dag 60 liter. Totalt har jeg kjørt 110 mil.

Jeg mistenker den tanken til å være ca 100 liter. Tank nivå giveren er også feil, så den må byttest pga motstanden er feil :( Den viser i dag max halv tank. (ved full tank)

Skrudde av dekselet for å sjekke, og tanken var absolutt full.

Hvordan er din tank? Hva fylte du første gang?

Og hva gjør man om denne aviker fra de tekniske data Askeladden beskriver?

En annen ting er: Skal det høre til et utvendig 12v uttak til fiskepakken?

 

Men uansett er jeg godt fornøyd med båten. Må bare få disse små irritasjonsmomentene ut av verden.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg er rimelig sikker på at du har fått propell med 23' stigning. Det har vært tomt for 21' propell, som passer bedre til denne båten. Jeg har skiftet. Da får du 6000 omdr og ca 31 kn.

Vedr tanken så fylte jeg 90 liter og det spruta over. Trodde jeg hadde 50 liter til å å fylle, men den var full. Båten stod da på henger og regnet med den hellet litt bakover. Den viser full tank til meg, så måleren er rett. Men jeg ble nå usikker på om tanken er 140 liter jeg og etter hva du sier. Jeg skal sjekke det opp jeg.

 

Vedr 12v uttak trodde jeg det var uttaket på siden av styrekonsollen. Det er hva jeg trodde. Jeg har ikke sjekke om en kan sette 12v uttaket inn i den ene fiskestangholderen.

 

Båten er jeg topp fornøyd med. Helt super til vårt bruk.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Gislus :)

 

Skal snakke med forhandleren angående 21' propell.

Har ikke funnet noen data på tanken. Men røfflige mål tok jeg. Ca 20 x 52 x 120=124 liter. Man må da trekke fra en del tomrom i tanken, ca 10 liter. Altså ca 114 liter totalt...

Noen manual på selve båten har jeg ikke sett. Tenkte at det kanskje kunne stått noe som sier tankstørrelse. Jeg fikk bøker på utstyr og motor, men ingen på selve båten. Ble det levert noe til din båt??

Ang 12v uttak regnet jeg med at det som står inne på konsollen var standard utstyr. Med fiskepakken trodde jeg at det skulle være et ute også. Tror at hvis det er 12v i et av festene ute vil det være merket med 12v ?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for svar Gislus :)

 

Skal snakke med forhandleren angående 21' propell.

Har ikke funnet noen data på tanken. Men røfflige mål tok jeg. Ca 20 x 52 x 120=124 liter. Man må da trekke fra en del tomrom i tanken, ca 10 liter. Altså ca 114 liter totalt...

Noen manual på selve båten har jeg ikke sett. Tenkte at det kanskje kunne stått noe som sier tankstørrelse. Jeg fikk bøker på utstyr og motor, men ingen på selve båten. Ble det levert noe til din båt??

Ang 12v uttak regnet jeg med at det som står inne på konsollen var standard utstyr. Med fiskepakken trodde jeg at det skulle være et ute også. Tror at hvis det er 12v i et av festene ute vil det være merket med 12v ?

 

 

Vedr propell så be forhandler kontakte Askeladden. Jeg vet at de har sendt annen propell for importør var tom på lager i lang tid.

Jeg har snakket med Askeladden nå. Han målte tanken og den er 140 l. Samme tank som 605explorer. Mulig du har fått en annen, men høres rart ut. Tanken min er bredere oppe enn nede, om du skjønner hva jeg mener.

 

Kan du ta et mål av høyden på sidebenken i huset for meg? Holder på å sjekke noe.

Vedr instruksjonsbok holder de på å lage den. Den er ikke ferdig, men blir ettersendt.

Fisketank er også klar. Den blir ferdig om en god måned for etterbestilling. Er konstruert for å henge på rekka inn i motorrommet og kan snus inn i båten når det er ønskelig. Den har lokk som kan brukes som sløyebord. Du vil få levert med en y-kobling som kobles til saltvannspumpen og kan da fylle vann i tanken fra den.

 

Vedr 12v tenkte jeg samme som deg. Men har ikke bruk for det utvendige og har ikke tenkt mer på det. Kan sjekke det også.

 

Håper du har fått litt hjelp;-)

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker igjen for gode svar og nyttig info Gislus.

 

Var ute i kveld en tur, men glemte å måle benken. Må ta med en tommestokk neste gang.

Har du mulighet til å ta bilde av tanken din? Hvis du ser i forrige post står målene der. Dette er røfflige mål, så jeg ska lta nye.

Ellers prøvde jeg stangholderene i dag. Og bakerste på styrbord er orange inni. Da måtte jo 12v kontakten inne testes bak. Og riktig, det var 12v i stangholderen. Kult ;) Må frem med boomblasteren da :)

 

Får vente nå og høre fra forhandleren om propellstørrelsen.

Link to post
Share on other sites

Ja, no har jeg hatt min båt (Askeladden P66) en uke, førstegangsservice etter 20 timer er også unnagjort. Tankmåleren skape forvirring de første dagene. Forhandler fjernet en motstad (bak intrumentpanelet, nå viser tankmåler riktig ved full tank.

 

Ang. propell så er jeg usikker på hvilken type jeg har fått. På selve propellen står det følgende: 3x14x23

Kan tallet 23 bety at propellen har en stigning på 23 ?

Har dere fått bekreftet fra Askeladden hva som er riktig propell på denne båten?

Link to post
Share on other sites

Svein Egil

Jeg holder på å undersøke tanken for deg. Jeg snakker direkte med Askeladden. Snakket med de i dag. Tanken er 140 liter og er samme som Askeladden 605. Men når du fyller første gangen er det vanskelig å få den full grunnet gass i tanken. Men han sjekker for sikkerhet skyld til uka, men han er temmelig sikker pæ at det er korrekt 140l tank.

Tøft med strømmen. Det skal jeg også sjekke neste gang jeg er på hytta. Det visste jeg ikke;-)

 

Askeladden sender nå ut melding til alle forhandlere om

å fjerne motstand som gjør at tanken viser kun halv tank. Denne var ikke montert på

min båt så det var alt ok;-)

 

Jaka

Vedr propell så er det helt korrekt 23 betyr stigningen på din propell. Jeg har byttet til 21 og er rimelig sikker på at det er korrekt propell. Du kan sjekke med turtallet ditt også. Du skal få ca 6000 omdr og hastighet rund 30 kn. Med 23 propell fikk jeg 27 knop og 5100 omdr på maks. Med 21 ble den også mye kvassere i aks.

Men 23 er den orginale 140hk propellen, så sånn sett har du ikke fått feil.

 

Nå har jeg også montert radio og høytalere, og det ble kjempebra. Herlig meg litt musikk også ;-)

 

Er dere ellers fornøyd? Jeg er stor fornøyd med båten og mener det er ingen andre bpter av samme tyoe på markedet som matcher denne;-) Koser meg på sjøen hver gang.

Link to post
Share on other sites

Så bra;-) Forumet er topp;-) Det fine med å bestille Askeladden er den service de yter og tryggheten for et godt produkt. Jeg er på ingen måte inhabil, men er overveldet over den service jeg har fått. Det gjør meg trygg på at jeg har gjort et riktig valg og trygg på å anbefale kjøpet for andre.

I tillegg har båten innfridd veldig til mine forventninger!

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å undersøke tanken for deg. Jeg snakker direkte med Askeladden. Snakket med de i dag. Tanken er 140 liter og er samme som Askeladden 605. Men når du fyller første gangen er det vanskelig å få den full grunnet gass i tanken. Men han sjekker for sikkerhet skyld til uka, men han er temmelig sikker pæ at det er korrekt 140l tank.

 

At den er vanskelig å få full første gang grunnet gass høres ut som en god bløff. Det er jo ingen lukket tett gasstank uten lufting dette. Spør Askeladden hvorfor gassen ikke kommer ut gjennom luftingen...

Link to post
Share on other sites

At den er vanskelig å få full første gang grunnet gass høres ut som en god bløff. Det er jo ingen lukket tett gasstank uten lufting dette. Spør Askeladden hvorfor gassen ikke kommer ut gjennom luftingen...

Dette vet jeg har vært tilfelle på dieseltanker, så sånn sett ingen bløff. Men om det samme kan skje med bensintanker vet ikke jeg. Luftingen på tanken tar unna gassatrykk men kanskje ikke tilstrekkelig ved første fylling i helt tom tank. Når jeg fylte første gang fikl jeg en voldsom sprut opp av fyllerøret som følge av gasstrykk. Det var faktisk ganske overraskende mye. Jeg antok at tanken ble full for tidlig da båten stod på henger og fyllte ikke mer. Høres ikke unaturlig ut for meg med gass på tanken som ikke tas unna av lufteventil. Men det spiller ingen rolle for om tanken er 140l så vil den ta imot rundt dette litertallet. Her er ikke snakk om å bløffe noen, men finne en forklaring på hvorfor en tank som tar 140l og er brukt på masse båter i flere år ikke tar 140l ;-)

Link to post
Share on other sites

Har vært en tur på sjøen i dag og testet litt fart, propellen som jeg har er 23” stigning.

Når en skal vurdere riktig max turtal, er det viktig at en har riktig/optimalt motortrim. Ut i fra mine observasjoner, så kan ca 50% + trim være noe i nærheten.

En annen observasjon er fartsmåleren ! Produsenten vil nok ikke at båtens fartsmåler skal vise for lite, men forskjell på ca 14-15 % mer en GPS en viser er vel i drøyeste laget? (det er vel en alminnelig oppfatning at en GPS viser virkelig fart)

 

Test I:

Turtall: ca 4000

Båtens fartsmåler: 23,5 knop

GPS fartsmåler: 20,4 knop

Motortrim/tilt: ca 50% på skalaen

 

Test II:

Turtall: ca 5200 (max turtall)

Båtens fartsmåler: 32.5 knop

GPS fartsmåler: 28,5 knop

Motortrim/tilt: ca 50% på skalaen

Link to post
Share on other sites

Har vært en tur på sjøen i dag og testet litt fart, propellen som jeg har er 23” stigning.

Når en skal vurdere riktig max turtal, er det viktig at en har riktig/optimalt motortrim. Ut i fra mine observasjoner, så kan ca 50% + trim være noe i nærheten.

En annen observasjon er fartsmåleren ! Produsenten vil nok ikke at båtens fartsmåler skal vise for lite, men forskjell på ca 14-15 % mer en GPS en viser er vel i drøyeste laget? (det er vel en alminnelig oppfatning at en GPS viser virkelig fart)

 

Test I:

Turtall: ca 4000

Båtens fartsmåler: 23,5 knop

GPS fartsmåler: 20,4 knop

Motortrim/tilt: ca 50% på skalaen

 

Test II:

Turtall: ca 5200 (max turtall)

Båtens fartsmåler: 32.5 knop

GPS fartsmåler: 28,5 knop

Motortrim/tilt: ca 50% på skalaen

 

Hei Jaka

 

Dette stemmer med de målingen jeg gjorde med min 23 propell med en person ombord.

Men merk at det ikle er fartsmåler montert av askeladden, men den kommer fra motoren. Inntaket for måleren er i forkant av propellhuset. Det vil alltid være avvikende. Det er Gps som gir deg korrekt hastighet uansett strømforhold. Dette har ikke noe med produsenten å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes forskjellen mellom GPS og trykkloggen er akseptabelt. en del instrumenter har miles som måle enhet - sjekk at det ikke er det du ser på :smiley:

 

GPs måler speed over ground - ikke fart gjennom vannet. For å få rett fart må du gå samme strekning begge veier - så tar du snittet og får rett fart. Årsaken er at medvind/medstrøm gir høyere fart over grunnen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Da har jeg fått tankmåleren til å fungere som den skal. Fjernet motstandene bak intrumentet som beskrevet av Askeladden. Så nå gjenstår det bare å fylle full tank og se hvor mange liter jeg får på. Skal kjøre til det er tomt.

Ellers får jeg også levert 21´propell i morgen. Så nå ser det ut til at ting ordner seg. :)

Har bestilt stereoanlegg fra ebay.com

Sony CDX-H905IP

Utfordringen er å finne en passende plassering. Dashbordet har liten plass for stereo. Bestilte box-høytalere. Har ikke lyst til å borre hull i gullet mitt ;)

Har du bilde av din plassering Gislus?

 

Ellers takker jeg for svært mange gode svar og tips her på på forumet :cheers::flag:

 

Hilsen Svein E

Link to post
Share on other sites

Hei

Så flott at det ordnet seg med propell, men det var jeg sikker på:-) Jeg fikk vite dette ved levering av båten i april

Vedr høytalere så er det satt av plass i taket til dette og det er trekkrør for ledninger frem til disse Svein Egil.

Det er derfor veldig gunstig å ta hull her og enkelt legge ledningene skjult. Men det bestemmer du. Bruker du et fintannet sagblag for metall på stikksaga går dette veldig greit å ta hull. Radioens plassering har etter mitt skjønn 2 valg av plassering om du har fastmontert plotter. Enten under copilotsetet eller under gass på styrbordside ved pilotsetet.

Jeg valgte sistnevnte fordi det er enklest å trekke ledningene dit. Skal du under copilotsetet med radioen må du trekke ledningene under et hullrom midt under båten, men det blir fryktelig mye knot, så jeg stoppet det prosjektet. Du trekker enkelt konstantstrøm fra batteriet direkte for minne til batteriet og bruker ledige porter i sikringsboksen til jord og strøm.

Du må skru av dekkplaten i skroget på styrbord side for å komme til høytalereledningene fra taket om det er der du fester boksene.

Får du problemer så send meg PM med telefonr ditt så kan vi ringes;-) jeg vet hvor du kan komme til å slite litt med trekkingen av høytalerledninger.

 

Beertrip.

Jeg har ikke bilde, men det 2 pullerter fremme på dekk styrbord og babord side. I tillegg er det solid bøyle i baugen. Disse er alle meget solid forankret og er trygge for ankring på "svai". Båten er heller ikle mer enn 1500 kg totalt, så drt mener jeg bør gå fint om det ikke er andre festeanordninger du preferer

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...