Jump to content

? Hvordan er bunnventilene mine festet?! se bilder


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ja nå har eg vert å tatt bilder. Ingen mutter på innsiden, viste det,men har ikkje tenkt over det før nå. Er det gjenget i glassfiberen?

 

Og hvorfor henger det saltutskillinger på den eine, ser ut som at det lekker inn mellom gjennomføring og skrog ....!?

snufs...

Tømming toalett:

toemmingtoalett1.jpg

inntak kjølevann:

inntakmotorkjoeling.jpg

inntak toalett:

inntaktoalett.jpg

 

Så hvordan skal eg få festa nye gjennomføringer, slipe ned støpinga rundt de?

Link to post
Share on other sites

Ja det der var noe merkelige greier. Tror jeg ville tatt en Feinkutter og fått vekk den innstøpingen. Sitter trolig en mutter bak der. Ville finpusset hullet. Deretter montert ny gjennomføring (med mutter) som du kliner inn med sika på begge sider og tørker vekk overskytende.

Redigert av POLARN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette så skummelt ut,ville fjernet hele gjennomføringen,slipt plant på innsiden,for så å montere ny gjennomføring,med mutter på innsiden.Ville aldri latt båten ligge på sjøen slik det her ser ut.Det så ut for å være veldig amatørmessig utført,for å si det mildt.Få båten på land snarest,å få det iorden,før du blir skipper skuteløs. :smiley:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke så uvanlig at gjennomføringen blir plastret inn slik bildene viser etter at mutteren er skrudd fast. Hvis du er heldig lar det seg gjøre å skru ut gjennomføringen og skru en ny inn i den gamle innplastede mutteren. Hvis den ikke er til å rikke, må du imidlertid kutte vekk glassfiberen over mutteren og slipe vekk flensen på gjennomføringen for å få den ut. Så det kan bli en grei jobb, eller det kan bli en relativt ugrei jobb. Godt det er lenge til våren...

Link to post
Share on other sites

Ikkje mulig å få båten på land nå... Kan gå rundt den nå på isen....

Dette har kanskje vert slik siden 1987 da..... Er det mulig å kontakte noko som var med på produksjon og høre ? Nordan Summer Family 27ac.

 

Men at det kommer salt imellom gjennomføring og skrog da? ekkelt... dette har kommet nå i vinter etter frosten kom og eg sette på varme....

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så uvanlig at gjennomføringen blir plastret inn slik bildene viser etter at mutteren er skrudd fast. Hvis du er heldig lar det seg gjøre å skru ut gjennomføringen og skru en ny inn i den gamle innplastede mutteren.

 

Røngen nokon?! :smiley:

hvordan er levetid på mutter, og kan mutter med angerep( feks rødlig) smitte over på ny gjennomføring?

Og så lurer eg på syrefaste nå.....då må eg vel uansett slipe alt bort og ha syrefast mutter...?

Link to post
Share on other sites

Mutteren er helt sikker innstøpt. Vanlig på Viksund i alle fall (1985-modell). Hogg bort hele sjiten med et huggjern og brukte vinkelsliper på utsiden for å få ut (inn) gjennomføringen. Brukte så dertil egnet sparkel for å få plan flate på innsiden og monterte ny gjennomføring.

Link to post
Share on other sites

spørs om den mutteren har det særlig tørt og trygt når saltet tyter opp slik. Ville byttet hele greia. Tror jeg ville vurdert Marelon, som har vært diskutert her, om jeg skulle gjort på nytt i dag. Valgte syrefast jeg. Skikkelig bronse er også et bra alternativ. Å spare en tusenlapp eller to under vannlinja ved å velge bevisst dårligere kvalitet, vil ikke jeg i hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Kan eg kanskje prøve syrefaste gjennomføringer....siden mutter står tørrt inni...?

 

Jeg hadde nok gjort det hvis det er trangt å komme til. Noen ganger er det så trangt at man egentlig ikke har noe valg.Om det er lurt vet jeg ikke, men jeg tviler på om det ville blitt noe stort problem. Men på den annen side: Hvis det er greit å komme til for å hogge/slipe vekk glassfiberen er det vel like godt å fjerne det og sette på ny mutter.

 

Angående saltet som kryper opp er jo det på grunn av dårlig/manglende tetning mellom gjennomføring og skrog. En skikkelig rengjøring samt påføring av Sikaflex, så kommer det ikke en dråpe mer vann inn. Og dessuten limer Sikaflexen såpass bra at mutteren blir nesten overflødig...

Link to post
Share on other sites

Det var meininga å male bunnen i motor-rom på nytt i vår, så da kan det jo passe greit å få slipt bort de soppene, å få på skikkelige muttere i stedet for. Trur eg går for den. Meir arbeid, men då veit eg korleis det står til der iallefall.

Takker for svar :smiley:

Skal kikke på marelon, aner ikkje priser på noko eg.....

Link to post
Share on other sites

klippet fra maritim på nett:

 

 

Marelon er et ekstremt sterkt polymer kompositt materiale som er ypperlig for bruk i båt. Produktene har lav vekt, er korrosjons- og uv-bestandige og vil ikke være utsatt for krypstrøm og tæring. Tåler ekstreme temperaturer og aldring uten å bli sprø. Enkel installasjon med standard verktøy. Kan brukes på aluminium, stål og tre. Motstandsdyktige mot sterke kjemikalier, kan overmales. Alle rørdelene har NPT gjenger.

 

 

Produkt: Kjølevannsinntak

 

 

Så hvor blei det av plast/glassfiberbåter?!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...