Jump to content

Biltemas LED lanterner, erfaringer?


mateco

Recommended Posts

Lyset ble enda sterkere enn de originale pærene, og det med kun 2,5 W forbruk pr pære.

 

img_3377_.jpg

 

img_3374_.jpg

 

Disse lyser godt ja!!

Synes som topplanterna har et "blåskjær", eller er det bare bildet som "lyver" litt?

 

Ser også ut til at topplanterna lyser opp fordekket ditt. Vil ikke denne refleksen fra fordekket blende en del i mørkekjøring??

 

:sailing:

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Nja, det er ikke blått i virkeligheten men helt kritthvitt.

Festet for topplanternen var litt bøyd fremover, hjalp å bare rette litt på det..

 

Har forøvrig montert bauglys i dag. (i -15 minus).

Første test i kveld viser at jeg bør rette de litt mer oppover.. Ikke 1000 metere dette, men det duger til det de er ment til..

Legg merke til at pærene er byttet ut med 3x1W pærer.

Strømforbruket er altså bare på 0,5 A for begge lysene samlet ;)

 

img_3382_.jpg

 

img_3389_.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk nylig kjøpt båten og ikke testet den på vannet enda!!

Likevel har jeg snart brukt 200 timer på skruing i vinter.. hehe.

Eber D4, Engbo ankervinsj, komlett Alpine stereoanlegg med 10" sub og forsterker, toalett, el kjølebag, wakeboard stativ, vhf, Garmin GSD 22, 1 KW transduser, nytt større spisebord i teak, belysning i dørken, +++ er montert..

Venter bare Garmin 7012 skal komme. Har laget en custom holder i teak til den alt.

Gleder meg som en unge til våren..

 

Angående topplanterne som lyser opp fordekket..

Noen som har erfaring med denne?

b7b82a8b37fcef4b9b2f989b6a96e73c.jpg

Ser for meg den vil løse det problemet.

På båten min er det en aluplate som stikker ut i underkant av lanternen. Syns den er litt stygg, men jeg forstår jo nå hva den er ment å gjøre. Lobolight lanternen er bare 2,8 cm tykk så når man monterer den helt nede på den platen vil det ikke kunne lyse ned på dekket.

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Hvis jeg har oppfattet riktig fra en annen lanternetråd her er det ikke nok å erstatte pærene i sidelanternene med hvite led-pærer, det må plasseres grønn ledpære bak grønt glass og rød bak rødt. Sittes det inn hvite led-pærer bak de fargede glassa vil lyset bli blasst og kan bli oppfattet som hvitt.

Det selges LED pærer rundt forbi som har et gulaktig lys som skal gjenskape fargespekteret fra en glødetråd, slik at den korrekte farge fremkommer gjennom den fargede plasten. Gjorde det selv med hell på en trikolor på min forrige båt. Tilsvarende finnes det sikkert også for kabinbelysning, slik at det blir varmt og hyggelig lys.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har kjøpt ny akterlenterne på BT.

Opplever disse som skikkelig "Kinavare".

Ved montering skjønte jeg at jeg burde kjøpt LED i HellaMarine istedenfor.

Skikkelig dårlig kvalitet, og ble skuffet når jeg klarte å knekke 3 av 4 plastklips før den var skrudd fast på båten.

 

Kjøper mye på BT, men aldri mer lanterner.

Siste gang.

Link to post
Share on other sites

Byttet ut alle de originale Hellamarine "glødelampelanternene" + dekkslampe med Hellamarine sine LED for et par år siden, og har aldri angret på det!

 

Prisen er heller ikke så avskrekkende om man handler fra USA.

Slipper å tenke på strømforbruk, vedlikehold - og er sikker på at disse alltid virker. Hele lampehuset er støpt, med en kabel på et par meter som kobles innvendig i båten, ute av rekkevidde for kong Neptun. Det eneste minues var at monteringshullene ikke passet overens; men braketten for LED lanternene ble modifisert for å passe med de syrefast brakettene på hhv push og pull -pit.

 

Å skifte glødelampene til LED pærer i vanlige lanterner kan kanskje fungere det også, men de originale lanternene mine holdt rett og slett ikke tett - de var fulle av irr bare etter et par år på sjøen. Spesielt utsatt var styrbord/akter montert på pullpit.

Link to post
Share on other sites

Overrasker meg igrunn at det er så få muligheter, leverandører, av led lanterner. Jeg har også gamle hella lanterner, og den i baugen er rød-grønn med felles pære og to festebolter. Jeg kan ikke se at jeg kan erstatte denne så lett, siden den er festet i en syrefast plate i pullpit. Her burde vel produsentene laget ledlanterner, med makan festehull for enkel konvertering.

Link to post
Share on other sites

Overrasker meg igrunn at det er så få muligheter, leverandører, av led lanterner. Jeg har også gamle hella lanterner, og den i baugen er rød-grønn med felles pære og to festebolter. Jeg kan ikke se at jeg kan erstatte denne så lett, siden den er festet i en syrefast plate i pullpit. Her burde vel produsentene laget ledlanterner, med makan festehull for enkel konvertering.

Regner med det er samme som på min. Kan legge ut noen bilder i tråden min i morgen.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

:nonod:

 

Den røde biltemalanterna sa takk for seg - etter ca én sesong og ikke så veldig mange timer med drift. Jeg har sjekket grundig nå, og feilen er på lanternesiden (eventuelt feil i ledningen som fulgte med - men det betviler jeg).

 

Veldig irriterende - regner med at jeg får ny på reklamasjon, men det er slettes ikke gøy å oppdage at en lanterne er ute av drift når man befinner seg midt ute på fjorden i mørket, og det går jo en god del tid med på å trekke kabler etc (disse biltemalanternene er altså tilsynelatende hermetisk lukket, og kommer med relativt lang kabel).

 

Som seilbåtbruker er det selvfølgelig viktig å spare strøm, men driftssikkerhet er jo en nesten vel så viktig grunn til å skifte til LED, ikke bare mtp pærer som må byttes, men også irring på kontakter.

 

(det er jo ellers en annen ulempe til med biltemalanternene, som noen andre har vært inne på tidligere her - de er vanskelig å få ut av holderen, og disse ørene knekker jo veldig lett mens man jobber med dét).

 

Er det bare meg som er uheldig, eller er det andre som har erfaring med defekter?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...