Jump to content

Hvordan reve storseilet?


benq

Recommended Posts

Reveliner trenger ikke være dyrt hightech tau, men tauet må ha høy slitestyrke og sitte godt i avlasteren. Det kan bli ganske store krefter når seilet er revet i en god kuling. Du får sikkert gode råd i en butikk som selger seilbåt utstyr. Jeg ville brukt 8mm polyestertau, feks FSE Robline Sirius 300. Koster ca kr. 20,- pr meter veil.

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere måter å reve på en det finnes måter å flå en katt. Tror denne passer deg.

Seil på rom kryss - skarp slør ... vet ikke hva det heter. Jeg sier sett ett stikk i genoa skjøtet.

Legg storseilsfall på en vinsj.

Legg fremre reveline på en annen.

Ta vinden ut av seilet, slakk storseilsskjøte. (seil på genoa).

Hold bommen oppe, rodkick eller bomløft (ved bruk av bomløft, pass på slakke den hvis den blir for stram under reving).

 

Slakk ut storseilsfall (kontrollert, går stort sett av seg selv) og hal inn på fremre reveline til reve punktet ligger på bommen. Lås lina.

Stram storseilsfall. Lås fallet.

Legg aktre reveline på en ledig vinsj.

Hal inn aktre reveline til reve punktet ligger på bommen. (Hold øye med bomløftet hvis du ikke har rodkick). Lås lina.

Hal inn stroseilsskjøte.

Ferdig - hvis ikke du ønsker å trimme storseilet litt.

 

Når du lurer på om du burde reve - så burde det allerede vært gjort.

Hvis du har alle fall til cockpit og to vinsjer på hytte taket, er det innmari teit å ha storseilsfall og reve linene på samme side.

 

Hvis du har en rad med tamper langs seilet ved reve punktet, klipp dem av med en gang.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var det mye å lære for en "skårunge" :yesnod: , har bare seilt en sesong så stort sett alt er nytt. :confused: Snakket i sommer med en tysk seilerdame, hun var 68 år og hadde hatt seilbåt i 50 år og seilt mye, men "jeg lærer hele tiden" sa hun. Og jeg med mitt 1 år, langt igjen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

glad for at det ikke er jeg som skal utføre det. (forsto ikke en dritt) :lol:

 

Oooppss. Jeg leste ditt første innlegg om igjen og kan bare innrømme at jeg ikke svarte på det du spurte om, så jeg skjønner at du ikke skjønte noe som helst. :wflag:

 

Og nå ser jeg tilogmed at det ikke er du som er trådstarter. Jeg tror jeg går og måker snø. Det kan jeg da ikke rote til :crazy:

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk en line som ikke strekker seg, feks. dynema. Der er store krefter ut og gå. Og det er viktig at seilet er helt flat, altså må revelinen være stramet godt (og altså ikke strekke seg. Det samme gjelder for fallet)

Jeg vil ellers anbefale deg og kjøpe "seil-og riggtrim". :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det finens mange forskjellige systemer for reving, det er avhengiv av hvordan riggen din er konsturert. Det er derfor vasnskelig å svare uten å se på riggen din. Hovedsaklig finnes det likevel to prinsipper: Enten rever man ved å rulle seilet inn i masten (dvs. man slipper ut på uthalet ut på bom'en or ruller denfremdedelen av storseilet inn i masten) eller så rever man ved å rulle eller feste nedre deler av storseilet på bom'en, dvs. man slipper ut på fallet (som holder seilet i toppen) og ruller/fester nedre del av seilet på bom'en. Dette kan gjøres på mange måter men det enkleste og beste er (etter min mening) slab-reef med reveliner til cocpit der det er festet en line i en malje nær masten som trekker ned seilet foran, og en som går fra bomen (som haler seilet ned) opp i en malje akter i seilet og ned til enden av bomen. Den siste linen vil da både fungere som nedhal mot bomen og sørger for strekk ut på bomen, noe som er veldig viktig i mye vind. (Du ønsker da et så flatt seil som mulig og ikke mye bus). Vanligvis har man minst to rev, noen tre (med mindre man har rullerev som da blir "trinnløst") som da betyr at man må ha flere sett med tau.

 

Figuren under viser Selden sin variant, her er det en sleide som går inne bom'en, som gjør at man kun trekker i et tau for å reve et rev. Det finnes mange andre varianter.

 

 

rev.jpg

Link to post
Share on other sites

eller så rever man ved å rulle eller feste nedre deler av storseilet på bom'en,

en variant på temat, som jeg har

dnirva3h6hufmhkddrf4hrvo2u7aw9-org.gif03cxnyhabyepo8zegwiki7cx27updm-org.jpg

 

men det enkleste og beste er (etter min mening) slab-reef med reveliner til cocpit der det er festet en line i en malje nær masten som trekker ned seilet foran,

 

min mening også.......enkleste er ofte det beste

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ville brukt 8mm polyestertau, feks FSE Robline Sirius 300. Koster ca kr. 20,- pr meter veil.
Bruk en line som ikke strekker seg, feks. dynema. Der er store krefter ut og gå. Og det er viktig at seilet er helt flat, altså må revelinen være stramet godt (og altså ikke strekke seg. Det samme gjelder for fallet)

Enig med sistemann, Transat 6.50 seileren :wink:

 

På 80-talls Mikkel 32 har du kanskje ekstra kroker til revemaljen ved bombeslaget/festet mot masten. Da løsner du fallet og trekker ned seilet og hekter på kroken. Ved mye vind er det vanskelig å få tatt tak i seilet, dette kan du løse ved å knyte på et håndvennlig matt polytau i en loop i revemaljen ned under bommen, som henger på alltid. Knuten gjør at tauet ikke bare spinner rundt.

 

I bakkant av bommen har du sikkert noe beslag/blokkesystem, til tau(dyneema) som skal gå ned under bommen opp til revemaljen og ned gjennom blokk/liggende traver som styrer tauet forover på bommen. Dette kan være skjulte blokker inne i bommen, eller utenpåliggende som på illustrasjonsfoto.

Revelinene fører du videre med blokker og bryteblokker tilbake til avlaster og vinsj på hyttetaket.

Når du strammer til hold øye med maljen på kroken at den ikke er hoppet av, ha gjerne personen som satte den på fortsatt der.(Hvis dere er fler.)

 

Tren på denne operasjonen(hvem skal gjøre hva), så går det fint når du trenger det :yesnod:

 

revelivesett_illustrasjon.jpg

 

Hvis du har trent på revingen, vil du nok reve oftere, istedenfor å tenke "skal jeg gidde det".

Da blir det mindre krengning, hyggeligere for alle, og gjerne større fart :smiley:

 

(Evt får du 8mm Dyneema til 26kr/m , solide blokker og bryteblokker her: )

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20772642

Link to post
Share on other sites

På 80-talls Mikkel 32 har du kanskje ekstra kroker til revemaljen ved bombeslaget/festet mot masten. Da løsner du fallet og trekker ned seilet og hekter på kroken. Ved mye vind er det vanskelig å få tatt tak i seilet, dette kan du løse ved å knyte på et håndvennlig matt polytau i en loop i revemaljen ned under bommen, som henger på alltid. Knuten gjør at tauet ikke bare spinner rundt.

 

I bakkant av bommen har du sikkert noe beslag/blokkesystem, til tau(dyneema) som skal gå ned under bommen opp til revemaljen og ned gjennom blokk/liggende traver som styrer tauet forover på bommen. Dette kan være skjulte blokker inne i bommen, eller utenpåliggende som på illustrasjonsfoto.

Revelinene fører du videre med blokker og bryteblokker tilbake til avlaster og vinsj på hyttetaket.

Når du strammer til hold øye med maljen på kroken at den ikke er hoppet av, ha gjerne personen som satte den på fortsatt der.(Hvis dere er fler.)

Her var vel det jeg var ute etter, har lurt på hva de krokene inne ved masten er til, men her kom jo svaret, og bak på bommen er det doble sett blokker hvor tauet skal gå inne i bommen og det er og muligheter å sette blokker på siden av bommen, her var det mange A-ha. :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi har en line for rev #1 og en for rev #2. Kan det gjøres enklere når disse går inn til winsj akterut, som bilde i innlegg #14. Og vi bruker ikke noe hightech tau som reveliner, da linetau - kveil på 50 meter av dette for en rimelig penge - gjør samme nytten og er sterkere enn hightech tau. Ikke så pent å se til, men hvem ser dette når det meste av lina er i bruk ute på sjøen.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva linetau er men at det er sterkere enn hightech tau er jo interessant.

 

Poenget med revelinene er vel at de ikke skal tøye seg, slik at seilet blir dypere, selv har jeg vanlig flettet polyestertau til dette og tviler på at mer eksotiske fiber gjør den store forskjellen på slike korte taustumper. Til 40m lange fall derimot...., nuvel det er val bare 20m i bruk om gangen...

 

GeirKS

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva linetau er men at det er sterkere enn hightech tau er jo interessant.

Bruker også disse såkalte "hightech" tau (hva nå det er for noe) der hvor jeg er i tvil om styrken. Bedre spec på noen av disse.

 

Jeg kaller det for "linetau" (har sikkert noen fine "salgsnavn" på disse også) og disse brukes innenfor fiskeflåten, og av fiskere, og linetauet er nok testet før de havnet der. Er et tau behagelig å jobbe med og det samtidig innehar bra spec, ser jeg ingen grunn til å følge "flokken" ved å gå til en marin butikk. Da bruker jeg skipshandleren som finnes de fleste steder. Det er jo ikke fargen på tauet som avgjør specen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Benq, her er en bilde av revemalje i revekrok. (Albin Ballad)

 

Det er hvor bommen er festet i masten.

 

revekrok.jpg

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...