Jump to content

Kajakkpadling i vintersesongen


Frøken Fryd

Recommended Posts

Denne historien endte heldigvis bra men jeg lurer litt på hvordan sikkerheten er når man padler i det kalde vannet om vinteren. Og dette med å velte med kajakk, er det meningen at man skal komme seg opp igjen i kajakken etter velt eller er det bortimot umulig? Elvepadlere har jo som regel trent på eskimorulle, er det vanskeligere i havkajakk? Eller bør man rett og slett padle langs strandlinjen hvis uhellet skulle komme?
Link to post
Share on other sites

Det er veldig kjekt å padle om vinteren. Man får sjøen for seg selv og det er fantastisk klar sikt i vannet. Men det er selvfølgelig en viss fare om man velter, vannet er kaldt, og har man bare vanlige klær på seg risikerer men å miste kontrollen fulstendig.

Det handler om bekledning, viktig å kle seg slik at du tåler en dukkert, enkleste måte er godt ull undertøy mot huden, og vindtett ytterlag. Sikreste system er Tørrdrakt med varme klær under. Husk også på å holde hendene varme, det blir svært vaskelig med egenredning om fingrene blir nummne og slutter å fungere. Så finnes det mange graderinger mellom her. Dersom man velter er det fullt mulig å komme opp i kajakken selv, en Årepose bør være minimum av sikkerhetsutstyr. Denne brukes som en flottør i ene enden av åra, andre enden fester man i kajakken, slik at åra blir som en "utrigger" som stabiliserer kajakken mens du klarer ombord igjen og tømmer den for vann. Det er viktig å trene på disse teknikkene under kontrollerte forhold slik at en får det til når uhellet er ute.

Link to post
Share on other sites

Hvis man padler om vinteren uten å kunne rulle eller ha på seg klær som tåler en svømmetur er det meningen at Darwin skal slå deg med den store hammeren sin.

Eller om du vil et klassisk tilfelle av: "Chlorinating the Gene Pool"...

 

Alt man trenger for å ha en behagelig og trygg padle tur midtvinters er: minimum sprut-trekk, tørrtopp/god regnjakke og en 3mm våtdrakt. Samt en ide i bakhode om hva du skal gjøre hvis du velter. Har du mye penger og padler mye alene kjøper man en tørrdrakt og Darwin holdes på avstand.

 

Nå som stadig flere kjøper seg kajakker og nyter gledene ved å padle både sommer og vinter kommer vi til å se stadig flere slike hendelser. Noe som i seg selv ikke er så dumt for da for jeg ha fjorden for meg selv... så nå er det bare å håpe at det ikke er en overivrig politiker med vannskrekk som leser om hendelsen og skal lage regler som gjør padling "trygger".

Link to post
Share on other sites

Padling med tørrdrakt fører fort til at man drukner fra innsiden...av svette.

Nå finnes det egne pustende tørrdrakter som er beregnet på padling, disse slipper ut en del damp (svette). Men det er jo begrenset hvor mye. Så til trening anbefales ikke tørrdrakt, da blir fort våtdrakt også noe klam. Derfor er det faktisk litt problematisk å kle seg "sikkert"om vinteren samtidig som det skal være behagelig med hardtrening. Synes tørrdrakt fungerer bra med litt lavere intensitet.

Jeg har en veldig tynn våtdrakt som jeg gjerne bruker en del. Bruker stilongs og ulltrøye under denne om vintern og har vindtett jakke med snøring i armer og liv som fungerer greit under trening. Har riktignokk ikke veltet ennå, og ikke prøvebadet den heller, det frister liksom ikke :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Som nevnt over, så handler det bare om _BEKLEDNING_. Ull/super-undertøy helt inntil huden, deretter noe som er vindtett.

Padlehansker er også til å anbefale:) Rulla er også en stor fordel i havkajakk.

 

Selv padler jeg konkurranse kajakk om vinteren uten problem.(her nytter det ikke å prøve på "rulla")

Det har stor betydning å vite hvor du selv er i løpa når det gjelder erfaring og stødighet. Samtidig er det lurt å ha land i nærheten.

 

 

Vinter padling er helt topp, men ingenting slår barris om sommeren=)

 

 

 

-Lønning

Link to post
Share on other sites

Jeg padler til/fra jobb til isen ligger, uansett temperatur. (Heddalsvannet, Notodden) Vinterstid er det Ursuit 4-tex, sprutrekk OG kontinuerlig rulletrening som gir meg sikkerhet.

Vinterstid under drakta bruker jeg ullundertøy og evt. lag på lag med fleece. Det er hette på drakta, men jeg bruker også løs neoprenhette. På hendene bruker jeg jeg padlevotter + mits.

I vesten har jeg bla. liggende fløyte, strobelys og jeg har nødsignalpenn i dagluke. Hodelykt, pumpe og åresnor er også alltid med.

Jeg har avtale med folk på land at jeg gi liv fra meg etter at jeg er kommet hjem, og de forventer meg på jobb.

 

Ifjor vinter var kaldeste morgenen kaldere enn -20, ofte problemer med padling i så kaldt vær er ising på dekket og is/glatte i landgangsonen, pumpa mi fryser også gjerne dønn.

Det oppleves ikke så kaldt i kajakken fordi vannet avgi varme og en sitter i sjiktet mellom vanntemperatur og lufttemperatur.

Jeg nøler ikke med å rulle/hoppe uti for avkjøling, leik og moro med kajakken gir trygghet.

 

 

20101130_002_mod.jpg

 

 

r_moro.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er uenig med deg på det grunnlaget, vann i drakten er blytungt vann i drakten samme f* hva du har under, ull i vann flyter ikke bedre enn fleece i vann..

1.linje forsvaret om jeg må ut av kajakken og i vannet er tørrdrakten, får jeg vann i den må vesten redde oppdriften min.

 

Thinsulate/Fleece-varianter og kombinasjoner er vanlige i vamser til bruk under tørrdrakt ved dykking, jeg tror alle vi som svømmer rundt med slike kan si at dette fungerer helt fint.

 

Svømmer gjør jeg gjerne, glatt 2000 m. i åpent sommervann med moderate bølger,

med stor lekkasje i tørrdrakt og nær frysetemperatur i vannet er ikke 500 m noe jeg gir meg ut på om det ikke er siste sjans.

Jeg tror det er best å ligge stille ved kajakken om ikke egenredning er mulig, varsle om du kan, vent på hjelp om du har sjansen, svøm mot land om du er føkkd.

 

Fleece over ull(Devold merino) finner jeg også mest komfortabelt under drakta, det føles lettere og jeg er mer bevegelig enn med mange lag ull, bekvem og ledig er vesentlige faktorer for sikker padling.

 

Nå og da ved temperaturer under -20 har jeg brukt dykkevamsen (DUI 450) men det blir for ille varmt nær sagt uansett hvor kaldt det er i luften. Jeg ender som regel med hyppige pauser og å hoppe uti når jeg kommer frem for å kjøle meg ned. Luftlaget i sittehøyde langs vann er gjerne mye høyere enn termometeret utenfor vinduet vinterstid.

(Ansiktsuttrykkene under bjønnefittene på land er forøvrig ubetalelig når en svømmer rundt i lufttemperatur < -20..)

 

Sånn for ordens skyld så er referansen her vinterpadling innenfor 600-700 meter fra land i bebodd strøk hvor hjelp kommer innenfor en times tid om jeg ikke selv varsler ankomst,

ikke ekspedisjonpadling ved iskanten i polarområdene utenfor folkeskikken som jeg ikke har erfaring med.

 

Som svar til trådstarter forøvrig så er ikke rulla på noe måte et must, re-entring er veldig greit og uproblematisk med en stødig kajakk, enten om du drar deg opp over akterdekket eller "hopper" oppi fra siden. Jeg er ikke imponert over risikopadlere som er avhengig av åreposer eller fremmedhjelp for å komme oppi igjen etter velt. Skal du padle aleine og litt utsatt ellers er uassistert reentry uten hjelpemidler et must.

 

Syns jeg ;)

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Kommer an på hvor erfaren du er. Men selv da skal du passe deg litt. I påsken i fjor(4 garder i vannet) gikk jeg rundt. Det var en kald opplevelse for og si det mildt. Var trent på det, men det kom fortsatt som et sjokk når det skjedde, ettersom jeg aldri har gått rundt utenom øvelse. Kajakken jeg brukte var en ganske gammel kajakk som var umulig og snu for å tømme for vann etter jeg hadde gått rundt. Heldigvis kom det en båt forbi og plukket meg opp. Ellers hadde jeg nok ikke kunnet skrive dette. Var nemlig rundt 2 kilometer til nærmeste hus/hytte. 

Du må ikke bli redd for padling etter det jeg skrev. Jeg padler den dag i dag selvom jeg gikk rundt, men jeg lærte og ikke padle ut på havet i frisk bris.

Så mitt tips til deg er å bruke overlevelsesdrakt og ikke padle langt fra land i mye vind. Om sommeren når vannet er varmere er det bare å kjøre på!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...