Jump to content

gode råd mot sjøsyke?


kaptein gal

Recommended Posts

Sjøsykepiller
Jepp, enkelt og greit. Passer alltid på å ha en god dose Postafen ombord før turer i åpen sjø. Virker også :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Postafen er reseptfrie. Kjløpes på apotek. Men de må taes i god tid FØR gynginen begynner.

 

Kronestykker bak øret har jeg ikke hørt om men placebo-effekten kan være virksom for mange. Men å ligge på hue ned i dørken for å finne kronestykket hver gang det faller av, er ikke å anbefale :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Postafen gir ingen god effekt hos meg. Blir bare vannvittig trøtt, og like sjøsyk som uten.

 

Fattern gikk til legen før Skagen Race en gang, og fikk resept på et slags plaster som ble festet bak øret. Han som alltid blir veldig sjøsyk hadde ingen symptomer med dette. Resept var ikke noe problem å få :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Nei desverre. Kan høre med fattern om han husker det. Har ikke prøvd det selv, men han blir normalt enda mer sjøsyk enn meg når vi er langt utpå, så vil anta at jeg også kunne nytt godt av dette.

 

For tiden går det mest i RIB-kjøring på meg, så da er ikke behovet der. Men når havseilasene kommer er det jo kjekt. :puke:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Min tidligere samboer ble sjøsyk, men etter at jeg lot henne ta roret så har det gått bra. Min erfaring er om noen ombord blir sjøsyke, så overlater du roret til vedkommende.

 

Vanskelig å få til om flere er det da.

 

Du blir vel ikke sjøsyk når du styrer skuta??

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Postafen og plaster setter deg ut av stand til å fungere,du vil sove.
For min del er det akkurat motsatt:Sjøsyke setter deg ut av stand til å fugere mens Postafen begrenser sjøsyken betraktelig, dog ikke 100%

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Scopoderm plaster bak øret har vi også god erfaring med, bortsett fra litt tørre slimhinner. :smiley:

 

scopoderm.jpg

 

Legemiddelform og styrke.

 

Depotplaster 1 mg / 72 timer (hvert plaster avgir 1 mg over en periode på 72 timer).

 

 

 

Innhold (deklarasjon).

 

Hvert depotplaster inneholder:

 

Virkestoff: Skopolamin 1,5 mg (1 mg avgis i løpet av 72 timer).

 

Hjelpestoff: Flytende parafin, polyisobutylene, beskyttelsesfilm.

 

 

 

Virkemåte.

 

Scopoderm depotplaster inneholder skopolamin, et middel som brukes for å forebygge reisesyke (f.eks. bilsyke, sjøsyke. Skopolamin frisettes fra depotplasteret og tas opp gjennom huden. Virkestoffet avgis med konstant hastighet over minst 72 timer (d.v.s 3 døgn). Effekten oppnås etter 5-6 timer. Scopoderm brukes for å forebygge reisesyke hos voksne og barn over 10 år.

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Mythbusters" på Discovery hadde en test på dette for en tid tilbake. De testet mange kjente medisiner (piller og plaster) og andre "kjerringråd". Det eneste som hadde positiv effekt på alle testpersonene var fersk ingefær (og på enkelte av testpersonene var effekten ganske dramatisk!) Har ikke fått testet dette selv ennå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...