Jump to content

gode råd mot sjøsyke?


kaptein gal

Recommended Posts

Ingefær virker bra, både i kapsler og som te! :yesnod: Fåes kjøpt på Sunkost bl.a. Dette vet jeg litt om, blir sjøsyk i store båter.... :sad:

Plasteret Sydspissen viser til er legemiddel, må vel ha resept? Er det dette plasteret som man ikke må ta på? Kona jobber på sjøen, og har prøvd dette.(tror det er dette.) Hvis du toutcher plasteret og så gnir deg i øya uten å ha vasket hendene, så blir det tåkesyn på det øyet!

Nå bruker hu bare ingefær....

Link to post
Share on other sites

Kona har hatt stor glede av disse armbåndene: Sea band.

Før hun tok de i bruk, måtte hun sitte å se på horisonten hele tiden. Kunne bare glemme å lese en bok, eller hente noe under dekk.

Nå sitter hun gjerne under dekk, å leser bok, spiller kort eller hva det måtte være.

De har ingen bivirkninger (annet en litt press på håndleddet). De gir en virkning selv etter at de er tatt av. Ganske enkelt geniale :yesnod:

 

Mvh Spigney

 

PS. Jeg er egentlig skeptisk til "alternativ medisin"

Link to post
Share on other sites

Min tidligere samboer ble sjøsyk, men etter at jeg lot henne ta roret så har det gått bra. Min erfaring er om noen ombord blir sjøsyke, så overlater du roret til vedkommende.

 

Vanskelig å få til om flere er det da.

 

Du blir vel ikke sjøsyk når du styrer skuta??

Riktig! Det er det eneste som hjelper.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt hele mitt yrkesaktive liv i handelsflåten,men en ting ble jeg aldri kvitt!

Sjøsyke.Kommet ombord og i 1 døgn var jeg helt slått ut,men så gikk det over med å ete flatbrød og knekkebrød.

Etter 4-6 mnd ombord hjem.Og så startet samme galskapen når jeg gikk ombord. :puke:

Link to post
Share on other sites

Ser mange nevner dette med trøtthet ifm forskjellige medikamenter mot sjøsyke...

 

Jeg har alltid blitt fortalt at trøttheten er første "stadiet" i det å bli sjøsyk, noen som vet om det er tilfellet ?

 

Kanskje litt ot, men innenfor emnet none the less :saint:

Link to post
Share on other sites

Ser mange nevner dette med trøtthet ifm forskjellige medikamenter mot sjøsyke...

Tror det er litt individuelt, men hos oss skjer det på samme måte hver gang:

 

Etter 20 til 30 minutter med mye sjøgang blir matrosen veldig trøtt og bare må legge seg på cockpitbenken.

Nytter ikke å få ham i aktivitet. Han bare må leggge seg. Det er bare å finne fram bøtta.

 

Etter 5 - 10 minutter er det flittig bruk av bøtta.

 

Når runden med bøtta er over, sovner han mer eller mindre og blir liggende å døse i 30 - 40 minutter.

 

Når denne seansen er over, går det greit videre.

 

Har bare lært oss å leve med det. Noe som kan dempe "anfallet" litt er mosjonering på land før vi legger ut.

Link to post
Share on other sites

Tretthet er vanlig symtom ved sjøsyke.

 

Bivirkningene av reisesyketabletter er tretthet og munntørrhet.

 

Ingefær har en dokumentert mild effekt på kvalme, også kvalme forårsaket av reisesyke. Ingefær i tablettform fås kjøpt på helsekostbutikker og på en del apotek.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har ikke overvettes tro på kapsel og tørka varianter av ting og når det gjelder ingefær så er den jo både billig og tilgjengelig i alle dagligvarer. Men noen kapsler er vel ok i tilfelle man glemmer å kjøpe fersk?

 

Fersk ingefær og hvitløkspresse. Skjær passe biter og putt i pressa, press i ett glass. Tilsett ønsket veske og drikk.

 

Selv syns jeg varmt vann, sitron og sukker går godt i sammen med ingefær. Drikken blir ganske sterk og god i smak, kan nytes som te.

 

Selv pleier jeg å plukke ut "grapset" fra pressa og hiver det også oppi, da blir det litt klumper og fiber å knaske på, og det blir litt mer piff i hele greia, men det er vel smak og behag.

 

Funker godt på alle typer kvalme, ikke bare sjøsjuke.

Link to post
Share on other sites

Vet at disse båndene er effektive, men hvor får man kjøpt dem? På apoteket?

 

Tror det var der kona handlet de, men du får de sikkert hos diverse helsekost butikker. Ser at Seatronic har de. Muligens flere båtutstyr butikker som har de.

Vi har brukt de på barn også. Dette med stort hell.

 

Mvh Spigney

Link to post
Share on other sites

Bruker Marzinè som kjøpes reseptfritt på apotek. synes denne er bedre enn Postafen. Mine barn har hatt stor glede av Marzinè. Det er VELDIG viktig å ta den minst en time før man skal ut på sjøen. En ting man skal være oppmerksom på, er at dersom man er redd for å bli sjøsyk kan det forsinke tiden det tar fra tabletten passerer fra magesekken og videre ned i tarmen hvor den suges opp. Ta den derfor i god tid, og evt ta en tablett til når det har gått en stund. Les pakningsvedlegget nøye.

 

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...3823/88682.html

Her står info som kan være nyttig.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...