Jump to content

gode råd mot sjøsyke?


kaptein gal

Recommended Posts

Har selv prøvd det reseptbelagte plasteret Scopoderm når jeg var inne til førsteganstjeneste på MTB. Har "matet" mesteparten av kystens krabber men før en tur over til Shetland i grov sjø fikk jeg plaster av legen på Haakonsvern og var vel nesten den eneste ombord som ikke var sjøsyk. For meg var det ihvertfall ingen tvil om at det virket. Finnes vel igrunn ikke noe værre enn å være sjøsyk, ha tømt seg skikkelig og bare fortsette å brekke seg... Grøss og gru.... Ellers hjelper det vel å se opp og ut og prøve å holde hodet sånn noenlunde i "vater" :smiley:

Redigert av optimax 150 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det er litt individuelt, men hos oss skjer det på samme måte hver gang:

 

Etter 20 til 30 minutter med mye sjøgang blir matrosen veldig trøtt og bare må legge seg på cockpitbenken.

Nytter ikke å få ham i aktivitet. Han bare må leggge seg. Det er bare å finne fram bøtta.

 

Etter 5 - 10 minutter er det flittig bruk av bøtta.

 

Å legge seg på magen hjelper mye

 

Ellers har admiralinnen testet et kjerringråd, som er å tape/plastre navelen "tett". Har ikke hørt et ord om sjøsyke siden hun begynnte med det... :cheers_wine:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt motsatt problem. Etter en lang dag på vannet blir jeg svimmel og dårlig når jeg kommer på land igjen. Har måtte gå å legge meg i båten å sovet der pga kvalm på land. Ikke noe problemer i båten. Så etter lang tid på vannet kan jeg ikke komme i land for å slappe av/sove/kjøre bil. Jeg har kastet opp etter jeg har fått båten på tilhenger og skulle kjøre ifra oslo til drammen. Jeg trenger et par timer med aktiviteter på land føre jeg kan slappe av. Har nå lært meg dette så det går bra med litt omtanke.

 

Men så leste jeg tråden her og tenkte på rådet jeg fikk for valpen min som blir bilsyk. Det er jo to sider av samme sak. Blei da tipset om Bach dråper. Det er en oppdretter som bruker det på valper, 4-5dråper på tunga føre kjøretur. Det fungerer vist veldig bra. Jeg har ikke prøvd det ennå.

 

Har lest litt rundt Bach dråper et par minutter nå å klarer ikke helt å se at det skulle være vedundermedesin imot sjøsyke eller bilsyke. Men som sakt, oppdretteren mente det var det beste en kunne bruke.

 

Noen som har prøvd det? Eller vil prøve:-) Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
prøvde oppskriften din "pinkvin",den va jo veldig god på smak :drink: i morgen får vi nordøst styrke 15 og 4m sjø. da får vi vel se hvordan det funker :wink:

 

Smaker slettes ikke ille nei. Ville laget en ferdigblanding på termos så slipper man å knote med det når man trenger det som mest.

 

Hos meg så tar det noen minutter før det virker, men ikke veldig lang tid, kanskje 15-20 minutter. Ville vel uansett kanskje prøvd å hive nedpå en par kopper prevantivt.

 

Blir spennende å høre om det hjalp for deg?

Link to post
Share on other sites

la naturen gå sin gang det går over etter vert og da blir du ikke sjøsyk mere. om d går lenge til neste tur så begyner du å kalsvete men d orner seg etter vert d også. postafen bare utsetter sjøsyken til neste gang og neste gang, nei la nature gå sin gang d gjorde jeg og angrer ikke på d i dag jeg var sjøsyk i 5 dager trodde jeg skulle dø men etter d så har jeg ikke kjent noe annet en at jeg kallsvetter når jeg har vert på land for lenge f.eks mellom båt sesongene og som d ble skrevet før her ta med masse flattbrød og knekkebrød og cola så skal du se at du blir bølge vant du også

Redigert av tlangset@msn.com (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
hurra for pinkvins heksebryggetter 15år som sjøsyk kunne jeg endelig få oppleve en uværsdag på havet uten og kjenne spor av sjøsyka.ingefær var virkelig tingen :yesnod:

 

Ja disse kineserne har jo funnet ut av enkelte ting. Noen tusen år sammenhengende med prøving og feiling gir resustater til slutt :-)

 

Og du kan skryte på deg at du får i deg vitaminer, antioksidanter, fiber osv i samme slengen. Skal vist kunne hjelpe noe mot vond hals også, men det er vel rett og slett fordi at det er sterkt, skulle jeg tro?

 

Og det er jo en bonus at det smaker og lukter godt og er "naturlig".

------------------

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Flott at dette temaet stadig taes opp.

Jeg lurer litt på hvor stor mengde ingefær man bør benytte?

Vi bruker ingefær bl.a. i flere fiskeretter og er relativt "bevandret" med bruken av ingefær.

Spenende å lese at hvitløkspresse benyttes for å bearbeide ingefæren. Jeg ville tro at opphakking i små biter vil ha samme effekt.

Jeg har opp gjennom årene lest mange artikler om sjøsykeproblematikken og ingefær har alltid kommet opp som nr. 1 tiltak mot sjøsyken.

Er det erfaringer som tyder på at ingefær ikke virker?

Link to post
Share on other sites

Scopoderm ble brukt av Gestao under krigen som sannhetserum, så vær klar over at når du fester plasteret bak øret forteller du kun sannheten og intet annet. :rolleyes::giggle::yesnod::cryin::blush::wink::lol:

 

Kjerringråd: Fest en dusk med persille på innsiden av skjorta i brysthøyde, og du blir ikke sjøsyk. Min bror ble bilsyk som guttunge inntil han fikk en persilledusk festet på brystet.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjenntar Pinkvin's oppskrift, siden den er blitt en slager hos oss: :cheers_wine:

 

- Fersk ingefær og hvitløkspresse

- Skjær passe biter og putt i pressa, press i ett glass

- Tilsett Varmt vann, sitron og sukker/stevia og hell alt over på en termos

- Plukk ut "grapset" fra hvitløkspressa og hiv det oppi termosen

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Guest Avmønstret#

hvor store mengder ingefær bruker du per liter vann?

 

Alt etter hvordan du liker den, dette er helt på slump. Bland deg en kopp og prøv deg fram. Selv bruker jeg ganske mye da jeg liker at det er litt trøkk i brygget. Er den sterk nok så erstatter den en kopp te eller kaffe. Men den blir ganske spiss/sterk/pepperaktig i smaken ettersom den blir sterkere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...