Jump to content

Funnet dieseldyr i vannutskiller, men tankene er gull reine


Jarege

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har fått en det guffe i begge vannutskiller filterene.

Jeg var nede i båten i går og pumpet Begge diesel tankene tomme for diesel for å se om det er mye guffe oppi tankene men begge tankene er gull reine.

 

noen som har noen formening om hvorfor det er guffe i vannutskuillerene og ingen ting i diesel tankene?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Diesel dyr . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme et par ganger i min forrige båt på vårparten ved filterbytte. Hos meg var det slik at uttaket fra tanken var helt i bunn, og vannutskiller stod lavere enn tanken. Da kunne det ikke samle seg noe vann i tanken, det lille som var la seg i vannutskilleren. Og når båten da ble lite brukt på vinteren kunne det ligge en liten geleklump på filteret ved bytte. Kan det være noe slikt som har skjedd hos deg også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har du sett nedi tankene? Sugerøret for diesel ligger ofte noen cm over bunnen - og det kan ligge guffe på bunnen av tanken du bare får ut ved å åpne tanken.

 

hvor mye gørre var det i filtrene dine?

 

dieseldyr vokser når det er vann og diesel som blandes. Kan være du har hatt litt vann i vannutskilleren i dieselfilteret og at det har vokst der.

Link to post
Share on other sites

Du kan nok forebygge dette litt ved å tappe vannutskillerne oftere for vann. Eventuelt gjøre som jeg, bruke Hammerdown i dieselen ved hver fylling. Den gjør at vannet blir emulgert inn i dieselen slik at det ikke lenger finnes fritt vann som dieseldyrene kan vokse i. I tillegg skal den visstnok gi en jevnere forbrenning og fjerne sot etc. i sylindrene. For min del er jeg fornøyd om den holder tank og vannavskiller fri for vann, det blir uansett ikke mange kronene ekstra pr. fylling.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jepp.

 

Åpnet lokket på tanken og sugde opp all dieselen i egen fat.

det er helt reint i tanken.

 

helt i bunnen av vannutskilleren var det ca 1 cm med is oppå der var det 2-3 mm med gørr.

Da er du på den trygge siden mener jeg - ihvertfall om du også ser at det er ren diesel i slangen mellom tank og filter.

 

Hammerdown selges av http://www.motorconsult.no/. Jeg er litt skeptisk til å ha på slikt. Er det slik som med kondensfjerner på bilen- har du først startet så må du fortsette? Vi som har D motor har jo allerede annet additiv på tanken (forbrenningsforbedrer fra Statoil)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bestiller den fra Motorconsult, en halvliterflaske holder til 3250 liter diesel. Så jeg har ennå ikke brukt opp min første halvliter. Jeg har blandet den ut i diesel i en slik blanding at jeg ved tanking fyller på 1dl mixtur pr. 100l diesel. Enklere enn å sitte med engangssprøyte hver gang for å få korrekt mengde på tanken...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den forebyggende, ikke noe problem det! Det gjør vel de fleste andre også, slik jeg har forstått det. I tillegg har den mange andre hyggelige egenskaper, så det er uansett ikke bortkastet. Jeg har vel brukt dette i 3-4 år nå, og har ikke sett en dråpe vann i fileret etter at jeg begynte med dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har spurt Motorconsult om Hammerdown kan brukes forebyggende.

 

Bra ! Om det fungerer slik av vannet blir borte så fjernes jo vekstvilkåret til dyra ! Jeg bestiller en flaske av dette ! Vet at jeg har vann i tanken !Index ha jo reklamert for dette i en årrekke nå :lol:

 

Men det er 2010 nå ! Et firma uten nettbutikk ! Er det mulig da ?

Link to post
Share on other sites

det fjerner ikke vannet. Det er en emulgator som gjør at vannet blandes i fett. Den mest brukte emulgatoren er kanskje oppvaskmiddel. For å se effekten så ta litt olje i ei bøtte med vann - hell så på en dråpe Zalo.

 

et tips om emulgatorer er å ha litt zalo i vannet om du skal slukke et bål Da trenger du mye mindre vann

Link to post
Share on other sites

Index ha jo reklamert for dette i en årrekke nå :lol:

 

Men bare for å ha sagt det: Det er ikke jeg som selger det! :lol:

 

Jeg begynte å bruke Hammerdown etter å ha lest mange positive tilbakemeldinger fra brukere her på baatplassen, samt fra eieren av Motorconsult som også er medlem her. Og jeg har så langt ikke funnet noen grunn til å slutte med å bruke det.

 

Om jeg hadde hatt common rail motor hadde jeg nok kanskje vært litt skeptisk jeg også ja, med tanke på disses noe frynsete rykte i utgangspunktet. Men min 20 år gamle Ford med mekanisk innsprøytning ser ut til å trives bra med denne tilsetningen i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Diesel dyr er en micro organisme som lever i skille mellom vann og Diesel, så det er ganske naturlig å finne dette i vannutskiller. Din vannutskiller fungerer. Gode drenerings rutiner er det beste for å forebygge Diesel dyr, samt å sjekke diesel tanker. Mange bunkers stasjoner rundt i landet doserer Biocid får å unngå bakterier.

 

Denne tilsetting går ikke utover additiver i diesel, eller krakker smøre evner. Skal ikke ha noe å si på common rail motor, da mange allerede har biocid i sine storage tanker.

 

Ha en god å skikker båt sommer i vente. :cool:

Link to post
Share on other sites

har du sett nedi tankene? Sugerøret for diesel ligger ofte noen cm over bunnen - ....

 

 

Hvorfor fortsetter denne ulogiske tilførsel av diesel fra tanken til motoren ? Selv ville jeg hatt gørra i vannutskiller og grovfilter med en gang i stedet for å at det skal samle seg opp på bunn av tanken og tette filter i dårlig vær...

 

Blir ikke klok på dette.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Problemet med uttak av diesel helt nede i tanken er at flak med groms garantert tetter dette uttaket når det løsner og kommer i bevegelse. Det er bedre å få løs skit som tetter filter enn drit som tetter suget inne i tanken.

 

Noe som funker er å legge retur diesel slik at denne flusher bunn i tanken og mixer evt. bunnfall inn i dieselen. Hele tiden mens maskinen går får man da blandet skiten inn og det legger seg gradvis i filtrene i stedet for å bygge seg opp på tanken. Vel og merke så er dette bare en god løsning for folk som bruker båten jevnlig.

Link to post
Share on other sites

jeg har spurt Motorconsult om Hammerdown fungerer greit på common rail motorer (vi som har D motorer er "anelsen følesomme" for temaet) og om det er noe problem at jeg også bruker VP's anbefalte additiv i dieselen.

her er svaret. Jeg kommer ikke til å bruke Hammerdown på mine motorer etter å ha lest dette.

 

Motorene har godt av at det tilsettes Hammerdown i dieselojen.

 

 

 

Vi vet ikke hvordan Hammerdown vil fungere sammen med andre tilsetningsstoffer. Det hender jo at stoffer i to forskjellige tungoljer skiller ut hverandre, men om dette kan skje når to forskjellige tilsetningsstoffer tilsettes dieselolje, vet vi ikke. Hammerdown inneholder imidlertid stoffer som smører både innsprøytningspumper og dyser, så det er ikke nødvendig å bruke andre stoffer sammen med Hammerdown.

 

 

 

Bruk av Hammerdown eller et annet tilsetningsstoff blir ofte er spørsmål om økonomi. Hvis du bruker Hammerdown, skal du tilsette 1 (en) del av dette per 6500 deler dieselolje. For å få best nytte av Hammerdown, tilsetter du stoffet hver gang du bunkrer. Stoffet er ikke så billig per liter, men i bruk er det billig, fordi det er så konsentrert. Det fordyrer din dieselolje med ca. 10 øre per liter.

 

 

 

Med hilsen

 

Magnus B. Småvik

 

MOTORCONSULT

 

info@motorconsult.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...