Jump to content

Ultrasonic Antifouling - ultralyd mot groe. Erfaringer?


Kristina III

Recommended Posts

Jeg leser om ultralyd mot groe. F.eks. Ultrasonic Antifouling - http://www.ultrasonic-antifouling.com/

Har sett på tilsvarende løsninger et par år nå, og prisene har gått nedover.

 

Vurderer å montere dette på båten før den går på vannet i år.

 

Er det noen her som har installert slike løsninger på fritidsbåt og har praktiske erfaringer?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

i siste BM var det om instaleringen av et slikt system. dem har også testa en propell med forskjellige beskyttelsesprodukter som de skal la henge ute i sommer.. blir morro å se konklusjonen.. er lit skeptisk til ultralyd! en sessong`s test kan være missvissende da.. man må jo ha en referanse som er identisk om man skal gjennomføre en test!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

er lit skeptisk til ultralyd! en sessong`s test kan være missvissende da.. man må jo ha en referanse som er identisk om man skal gjennomføre en test!

 

Nja, man har jo en viss følelse av hvor mye groe man har vanligvis ila en sesong. Min forventning er at det ikke skal være groe etter en sesong. Jeg så en test på nettet (film men har ikke linken) av en liten båt som hadde ligget ute en sesong uten bunnstoff. Den hadde ikke groe.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg ble litt skuffet da jeg så første gro på drev etter bare en en og en halv måned på sjøen så jeg skaffet meg Algaefree som går på 12 V.med en sender. Hadde lenge lyst å på en siden båten ligger på vannet hele året.

Instalasjonen gikk smertefritt. Det tok litt tid med å velge plasseringen av selve sender,men ellers var det veldig enkelt.

Nå gjenstår det bare å vente på resultater.

Kommer tilbake med erfaringer om noen måneder.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg sitter også og tvinner tommeltotter om jeg skal gå for dette.

Det er flere momenter:

-Stoppe utslipp av elendighet som bunnstoff medfører i sjøen.

-Slippe å stoffe hver vår. Det er sikkert tusenvis av kg med bunnstoff på båten som bremser ned farten. Speed is everything

-Begrense utgiftene hver vår.

-Kul gadgetfaktor :-) Husk at når vi menn dør skal vi møtes i himmelen og sammenligne alle leketøy vi har kjøpt igjennom livet.Driller, joller, påhengere, verktøy osv. Alt til båt er 2 poeng.

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Practical Boatowner har gjort en test av diverse ultrasoniske anti-groedingser på ulike steder. (Skal se om jeg finner nummeret) Konklusjonen deres var at konseptet funker, men at det har mye å si hvor båten ligger. Ganske logisk i grunn. De konkluderte videre med at Ultrasonisk kan være et godt supplement til ordinært bunnstoff i områder med mye groe.

 

Alt i alt kan man vel si at Ultrasonisk ikke er "Lurium", men at virkningen er situasjonsbetinget. Det betyr også at om én bruker her på forumet oppnår gode/dårlige/passe resultater med sin båt i sin havn er ikke dette noen garanti for at det vil funke med egen båt i egen havn et helt annet sted.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...