Jump to content

Baugpropell, ukjent type, vakkelfeil. (type viser seg å være QL)


Kodvaag

Recommended Posts

Ikke før har jeg skrytt av hvordan man kjører baugpropell for å vippe kjerringa på sjøen, så begynner baugpropellen å fuske.

 

Å reparere den er sikkert lett. Hvis den var tilgjengelig...

 

Jeg har prøvd å feilsøke litt. Det er ikke så lett, da feilsøkingen må gjøres i blinde, med en hånd.

 

Fremst i salongen er det en luke i dørken. Den ser slik ut.

 

IMAG0516.jpg

(Haaaabye, legg merke til hvor fint baugpropellrøret er innstøpt i skroget. Regner med du får det enda finere i Albinbåt)

 

Så har jeg stukket mobilen inni og tatt noen bilder.

Noen som vet hva slags baugpropell dette er?

Originalmontert på en Master 820, faktisk akkurat den båten som Master Boats lagde "Selvbyggervideoen" på.

 

IMAG0518.jpg

 

 

Jeg TROR problemet er i denne bolten her:

 

IMAG0526-1.jpg

 

Det er strømtilførsel fra batteri, minus. (Mulig dere forstod det, siden det står et minustegn der)

 

Bolten er løs.

 

Selv om jeg skrur på kabelskoen og skiver osv, og strammer til, så er bilten løs. Kabelskoen blir sittende bom fast i bolten, men jeg kan vakle bolten frem og tilbake. Bildet lyver litt, det ser ut som det er en "bolt i bolten", men det er bare den bolten som er diagonalt bak denne.

 

Skulle gjerne hatt ei splittegning, deleliste eller noe av denne baugpropellen.

Da kunne jeg kanskje forstått hvordan den bolten er festet under det plastdekselet.

Men, jeg vet jo ikke hva jeg har... lurer på om det står QL på joysticken...

 

På dette bildet kan man se joysticken:

 

070220101807.jpg

 

 

Det er så trangt at det er .....veldig vanskelig å gjøre noe som helst.

Går det an å ta ut selve motoren uten at båten synker?

 

Hva slags olje skal det være i denne beholderen her?

 

IMAG0522.jpg

 

 

 

 

 

 

Men, bolten til å koble minus på er løs.

Jeg TROR det er årsaken til at den kommer og går.

Må få med meg en person i båten som kan betjene spaken samtidig som jeg vakler på 50mm minus-kabelen.

 

Noen tips til å få festet den?

 

Kan det være at den er skrudd inn i et gjenget hull, sånn at hvis jeg setter på to mutre (kontramutter) ytterst på bolten, så kan jeg få strammet den?

 

 

På forhånd takk for god hjelp. For det vet jeg at jeg vil få!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Det er neppe noko gjenger inni der. Eg ville demontert og sett korsen bolten er festa. Liknande som på feks hovedstrømsbrytere, så er ded ofte bare spor som hodet ligger i, slik at den låses ved stramming. Kanskje noko er smelta løs?

Til å teste er det bare å tape gøystaven vel?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sendt mail til Engbo, får se om de har noen gode råd.

 

 

 

Hei!

 

Jeg har en baugpropell som har begynt å fuske litt.

Adkomsten er så som så.

Har stukket inn mobilen og tatt et par bilder.

 

På et bilde ser man hvor trangt den er montert.

 

På et annet bilde sees hele baugpropellen.

 

Og, på et tredje bilde ser man at jeg har skrudd løs tilførselskabel minus.

 

Denne bolten som minus tilførsel sitter i, den er løs..den vakler.

Selv om jeg setter på kabelen, strammer mutteren godt, så er bolten løs og vaklende.

Altså, kabelen blir sittende helt fast i bolten, men bolten og kabelen kan jeg bevege litt frem og tilbake. (vippe fra side til side)

 

Hvordan er denne bolten festet nedenfra?

 

Klarer dere å finne ut hvilken baugpropelltype jeg har, ut fra vedlagte bilde, og sende en splittegning?

 

Hvilken type olje skal det være i beholderen?

 

Kan jeg ta motoren enkelt løs fra tunellen uten at båten synker?

 

Baugpropellen sitter originalmontert i en Master 820 fra 1985.

Den har to motroterende propeller, og er kjempesterk.

 

Ikke noe problem å vippe kjerringa på sjøen hvis man starter den litt uventet. :o)

 

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

Med vennlig hilsen:

 

 

 

 

 

 

Så får vi se om de har noen gode råd å komme med... :smiley:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Alt du skriver er normalt, også det med den "løse" skruen. Uten å vite noe mer enn at den fusker - (hva fusker??) - ville jeg dusjet relleet med CRC på toppen der kablene er festet. Det ser ut til at du har "plastlokk" over der du skal dusje. Fjern disse og dusj for å smøre releet. Dette løser det vanligste problemet ved fusking - saltkrystaller i releet.

 

Det er fullt mulig å ta av motor uten at skuta synker, sitter bare i to skruer.

Redigert av Cato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, det er ql/engbo, jeg har en lignende i min båt ql bp 500, jeg har måtte bytte rele to ganger pga for lite strøm til propelleren, releet "brenner" opp og da klarer den ikke å slå inn, har satt batteri helt fram i baugen, det blev mye mere futt i propelleren etter det, håper at releet holder lengre nå, relet byttet jeg sist for en uke siden, til meg sitter den "tjukke" minus ledningen på releet, til deg ser jeg at den sitter på et punkt over. Betalte med frakt 1036,50 kr hos engbo i tønsberg. Så til meg var problemet releet.

Mvh

Geir

Link to post
Share on other sites

Fikset baugpropellen i dag.

 

 

Feilen lå i kretskortet, var et par komponenter som var mye irr på.

Rengjorde de, etterloddet et par dårlige loddinger, dusjet med bittelitt oljespray, satt inn... virket perfekt.

 

IMAG0528.jpg

 

Ikke rart denne baugpropellen er godt skyv i.

Stod 4 Hester på klistermerket, og så er det duoprop..hehe, to motroternde propeller.

Akselbåt med duoprop, slå den!

 

IMAG0531.jpg

 

Testet den noen sekunder, det var helt i grenseland for hva fortøyningene tålte. :lol:

 

IMAG0535.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Her tar jeg bilde, med en solid (altså ikke en spjæling) til kompis som sitter på styrbord side, bak rattet, og betjener baugpropellen.

 

Når han kjører mot styrbord så blåser den opp i lufta.

 

IMAG0535.jpg

 

IMAG0536.jpg

 

 

Når han kjører mot babord så blåser den altså mer ned i vannet...

 

IMAG0533.jpg

 

IMAG0534.jpg

 

 

 

Kanskje jeg må be han sitte i midten?

 

(Hvis jeg hører noe nå så får jeg jo vite om han snikleser på BP) :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...