Jump to content

Innenbords vs. utenbordsmotor på seilbåt - hva velger en?


Atrox

Recommended Posts

Hei - første tråd her så vær snill med ferskingen :)

Samboer og undertegnede er på seilbåtjakt, og er godt inne i fasen med å lese seg opp på båttyper og hva en skal se etter. Vi har ikke helt klart å bestemme oss for hvor vi skal legge lista, men begrensninger i båtplassen vi disponerer sier at ett sted mellom 20-25 fots båt burde gå. Ser vel også at dette er en ok størrelse å begynne med, samt en får mye båt for en forholdsvis rimelig penge.

Foreløpig har vi blinka oss ut Columbie 66 og First 24/25 som de mest interessante. Begge disse har vært levert med både påhenger og innenbordsmotor. Jeg sliter litt med å se fordelene og ulempene med de to løsningene og vil gjerne ha litt innspill fra dere på hva jeg burde se etter.

 

Jeg ser for meg at en påhengsmotor plassert på brakett vil gå klar av vannet om båten beveger seg i bølgene, er dette ett problem i praksis? Hvordan er det å gå lengre strekk med en liten påhenger? (eks. vindstille)

 

 

Innspill mottas med takk!

 

Mvh

Atrox

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet :smiley:

 

Jeg hadde Vega med innenbords, og etterhvert med påhenger i tillegg.

 

Fordel innenbords:

- Kan lade mye strøm

- Estetisk penere (etter min mening ser ikke påhenger bakpå særlig pent ut)

- Som oftest et bedre lydbilde

Ulemper:

- Dyrere service/deler (varierer jo selvsagt)

- Om det er bensin er jo brannfaren litt skummel (gjelder jo diesel også, men bensindamp er skumle saker)

- Om det er en gammel motor som dør kan det være vanskelig å finne folk som er villige til å fikse, det kan være vanskelig å få deler, og om motoren må byttes koster det jo helt latterlig mye, da må du over på påhenger uansett

 

Fordel påhenger:

- Enkel og billig service/deler (igjen varierer, og er du bare litt nevenyttig fikser du jo det meste selv, både på innenbords og utenbords)

- Kan også løftes elegant over på en jolle om du har / skal ha

- Billig å få en nyere og mer pålitelig motor (tro meg, upålitelig innenbords er noe herk!)

Ulemper:

- Kan ha begrenset ladekapasitet til batterier

- På brakett skal det ikke mye til før den går klar av vannet når det er litt sjø. Opplevde dette selv, enda jeg hadde nedsenkbar brakett. Lang stamme er å foretrekke

- Kan ha begrenset dyttekraft. Velg riktig propell!

 

Var jeg dere hadde jeg kjøpt en påhenger som ikke er av de minste (gjerne 8hk) med lang stamme og en skikkelig dyttepropell på nedsenkbar brakett :smiley:

Vet at Yamaha hadde (har?) en serie kalt High Thrust, som hadde girutveksling og propeller beregner for seilbåtbruk og andre dyttejobber.

 

Uansett, kjøper dere med innenbords er en liten påhenger en grei backup-løsning, det er hvertfall min erfaring etter noen sesonger med upålitelig innenbords. På lange strekninger var det også greit å kunne kjøre to motorer, fikk bra fart da :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Veldig sant dette med pålitelighet, kan være skummelt å kjøpe en gammel innenbords om du ikke er nevenyttig.

 

Personlig ville jeg lett videre å kikket etter en som forholdsvis nylig har vært montert ny motor i, finnes noen av disse. Du må kanskje gi litt mere, men innenbords er helt klart å foretrekke i det daglige(men som CSL sa: ikke når det skjer noe galt med den)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jupp, det er det jeg tenker litt på - jeg er petimeter hva gjelder sikkerheten, og vil være sikker på at jeg kan karre meg til land på ett eller annet vis om noe skjer. Er forsåvidt nevenyttig, men ser for meg mye morro med 200 kilo saltvannstrukket jern :) Litt lettere med 25 kilo påhenger rett i bagasjen på bilen. Dog er dette med lading ett veldig godt poeng.

 

 

Vega skal sjekkes ut - takk for svar til dere begge :)

Link to post
Share on other sites

om ett eller annet skjer i seilbåt har du jo seil :smiley: Men poenget med en gammel saltvannskjølt innenbords motor er veldig riktig etter min mening. Er den ferskvannskjølt har den nok betydelig lenger levetid.

 

I vindstille kan du gå langt med en påhenger - men i krappe bølger anser jeg faren for at propellen pisker i lufta som ganske stor. Krappe bølger er det mest av der du trenger motoren mest - dvs nære land.

Vega er en fin båt - så sant du ikke forventer å svinge og bakke samtidig - det er vel en av de båtene som lystrer ror minst ved bakking - sammen med gamle HR 35 Rasmus.

 

I den båtstørrelsen du ser etter ville jeg også sett på

Maxi 77

HR Missil II (klar favoritt hos meg)

Albin har vel også noen her - Cirrus omjeg husker rett - eller var det Cumulus?

Maxi Racer er nok heller ikke å forakte.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er budsjettet egentlig? Av vega-størrelse kan du sjekke ut Alo 28 (sjekk skroggjennomføringer nøye, mye halvfabrikat), mange av de har relativt nye motorer har jeg sett.

 

Littmild har et god idé med å lete etter en med relativt ny motor.

 

Hva gjelder saltvanns- kontra ferskvannskjøling:

 

Min vega hadde bensinmotor, orginalt saltvannskjølt. Ikke ideelt mtp rust, men om motoren ikke står mye stille bør det gå greit.

Om motoren alltid har vært ferskvannskjølt er det supert, MEN - er den ombygget fra saltvann til ferskvann er dette langt fra ideelt.

Det høres fint ut, men er en dårlig løsning. De ulike firmaene jeg var i kontakt med da min motor streika (fikset jo det meste selv til slutt) sa at ombygging er uheldig for motoren. Alle slitedeler og metall i bevegelse i motoren, som før hadde en relativt lav arbeidstemperatur, får visstnok en mye høyere arbeidstemperatur etter ombygging. (min ferskvannskjølte hadde rundt 90 graders temp. på kjølvannet). Dette sliter mye på motoren, og det tar kortere tid før sylindere og sikkert mye annet slites i filler, fordi motoren i utgangspunktet ikke er bygget for å arbeide på en slik temperatur.

 

Det sagt, min motor var fra 69, og en så gammel motor bør man vel ikke forvente mye av uansett. Men den gikk stort sett fint, dog ble vi rimelig godt kjent med den etterhvert som problemene dukket opp. Bratt læringskurve, mange stygge gloser, men fikk den alltid til å gå igjen før eller siden.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Forresten - velkommen til forumet :smiley:

 

Her er det alltid stor aktivitet. Jeg tok et kjapt Finn søk. Noen flere alternativer som jeg liker da.

 

 

Albin Express (livlig seiler)

X 79 (livlig seiler)

Marieholm IF (klassiker - langkjølt og vakker)

Alo Mikkel (disse er det mange selvbyggere av - så jeg er litt skeptisk til de)

Lill Scampi (med sin særegne knekk i skroget)

 

Missil II er klar favoritt - en lekker klassiker av god Hallberg Rassy kvalitet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har du en Alo 28 med ny motor. Ligner litt på Vega, men litt raskere. Kanskje ikke den peneste båten i verden, men jeg synes det er en fin båt :smiley:

 

Her er en til til en svært gunstig pris og med 95'-modell motor.

 

Fikk 70 treff på finn så er vel bare å titte etter smak og behag :smiley:

 

Ser du på innenbords så sørg hvertfall for at det er diesel.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Et ryddig og gjerne relativt nytt el-anlegg er også å foretrekke :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

kjøp en HR Misil II men innebors diesel

det er det bester valget for deg!

 

Ja det var jo et svar som sikkert hjalp mye, godt begrunnet med avveiing for og imot...

 

Men hvis man skal prøve å komme med et forslag, og siden den allerede er nevnt, vil Albin Vega med en innenbords dieselmotor være et meget godt sted å starte.

Nå her ikke jeg tenkt til å legge inn masse her om hvorfor siden det kan leses på disse sidene:

http://www.albinvega.org , http://www.vegaklubben.se , http://www.albinvega.info , http://americanvega.org , http://www.albinvega.co.uk/

 

så til tråd tittel:

Grunner til velge innenbordsmotor som ikke er nevnt tidligere i tråden:

Varmtvann hvis båten skal brukes til annet en gutteturer gir dette bonuspoeng. Er praktisk på guttetur også...

Defroster, av samme grunn som over. begge deler krever ferskvannkjøling men noe annet lønner det seg ikke kjøpe, grunnet rustproblemer.

Større kraft, en innenbords har stort sett større propell som sitter dypere i vannet noe som gir deg mer kraft riktig vei i litt sjø.

Samboere liker gjerne dårlig at man henger på utsiden av båten for å senke ned og starte en påhengsmotor.

Mye bedre å bare vri om nøkkelen og gi gass, stemmingen blir bedre...

Bedre vekt fordeling, selv om en innenbords er tyngre er den plassert bedre i båten, en påhengs gjør båten baktung.

Påhengsmotorer har en tendens til å drukne når det blåser friskt, så når du nærmer deg havna og skal starte den, mens du henger på utsiden og din bedre halvdel har fått beskjed om styre mot åpningen i moloen, så stater den ikke fordi forgasseren er nå fylt opp med vann... du må nå finne 5 ganger mer selvtillit enn du egentlig har å sier at det å seile inn til havn er ikke noe problem i Skagen, helt vanlig at noen gjør det når det blåser kuling.

Link to post
Share on other sites

Halcyon har helt rett i alt det der. Vekt, varme, sikkerhet med innenbords :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har eid både med innenbords og påhenger og mitt valg er innenbords.

Har også eid Vega som jeg setter meget høyt pga bruksvennlighet og plass under dekk, den er litt "vrien" å bakke men det venner du deg til.

I en av mine båter hadde også en Albin motor som er verdens beste bensinmotor i sin klasse.

Her er det bare viktig og enkelt å skifte og følge med stiften og kondensatoren. Stoppet aldri på de 5 åra jeg disponerte den.

 

Mitt valg er som sagt innenbords da ville jeg valgt diesel og prøvd å unngå saltvannskjølt.

Disse vil nok være litt dyrere, men enklere når du en dag skal selge.

 

God Sommer!

Redigert av rolf-eigil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en 27 fots seilbåt som veier ca 2 ton med 15hk Suzuki 4-takter på hekken. Hekken er som på en motorbåt og det er veldig enkelt å vippe motoren opp/ned og den er helt ute av vannet under seilas. Gir toppfart på 7 knop og marsjfart på 5,5 knop. Har gått fra Oslo til Kragerø for motor uten noe problem. Dette var sommeren for noen år siden da det var en periode med opp mot 30 grader varmt og ikke et vindpust. Hvis denne motoren går til h...te så koster det totalt 25.000 å få en helt ny tilsvarende motor. Å skifte ut en 25 år gammel saltvansskjølt motor kjenner jeg flere eksempler på at har kostet over 100.000 utført av fagfolk. Min motor lader batteriet så jeg har til strøm ombord.

Å kjøre en slik båt for motor utaskjærs i stor sjø og uten vind anser jeg mere som et akademisk problem enn noe annet!

 

Sa jeg noe om at vedlikehold/service på en slik motor som jeg har er både enkelt og billig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ein føremon med seglbåt med utanbordsmotor er at du blir flink til å segla.

Du vil òg læra at somme blir sure fordi du ikkje rekk avtalar. Etter kvart vil

du læra at det skjeldan er katastrofe om du ikkje rekk avtalar.

Til sist vil du læra at du ikkje bør gjera avtalar når du er på segltur.

 

Eg har hatt Vega med upåliteleg dieselmotor (ein av årsakane til at eg hatar VP) og påhengsmotor.

Ei fin tid, men eg saknar ikkje den båten.

 

Lykke til med båtkjøpet og seglinga.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Dersom man ønsker seg et rimelig "førstegangs-båthold", er det vel knapt noe alternativ til påhengsmotor. En kamerat av meg brukte nylig mer penger på å overhale sin innenbords dieselmotor, enn det hele båten min er verdt...

 

Det blir litt ekstra styr med påhenger, spesielt når man skal legge til de første gangene. Men så snart man har funnet seg en grei prosedyre, er det problemfritt. Er man hektet på seiling, bruker man gjerne motoren bare for å komme seg ut og inn. Allikevel opplever jeg det som null problem å tøffe rundt en hel dag med påhengsmotor, for eksempel når jentene heller vil sole seg enn å seile. Mercury'en (4-takt) støyer og vibrerer mindre enn det jeg har opplevd fra innenbords dieselmotorer. Og den bruker praktisk talt ikke bensin, jeg har aldri klart å bruke mer enn 4-5 liter på en helg.

 

Et godt tips: Skru av motoren, og heis/tilt den FØR du drar opp seilene. Som fersk seiler (som jeg forøvrig fortsatt er...), syntes jeg det var betryggende å ha motoren på tomgang som en "backup" dersom båten ikke oppførte seg slik jeg ønsket. Men det fungerer dårlig med en motor som henger på en av sidene (min henger på babord side av roret). Heldigvis har jeg unngått å drukne den, men det har vært nære på et par ganger.

 

Vi måtte også modifisere tilten litt, for å få propellen ordentlig ut av vannet på styrbords halser, dvs. når båten krenger mot babord.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk alle sammen for fornuftige forslag på båter og forklaringer på spørsmålet mitt. Har kommet over enda ett spørsmål relatert til temaet. Det finnes ett tredje alternativ jeg husker fra min første seiltur: Foreldra til en kompis hadde en First 24 med motorbrønn - ser for meg at dette kan løse noen av problemene med at propellen blir hengende i løse lufta ved bølger. Tar gjerne i mot råd for og i mot en slik løsning også. Skal se på en IF Marieholm i helga, har lest at denne standard ble levert med en slik løsning - kan noen avkrefte eller bekrefte om dette stemmer??

 

Atrox

Link to post
Share on other sites

Hadde en 26 fots seilbåt sammen med noen kamerater i 5 sesonger. Hvis du ikke er en ihuga seiler som bare bruker motor inn og ut av båsen, ville jeg aldri valgt utenbordsmotor. Vi hadde det, og som nevnt annen plass i tråden ble det fryktelig mye pisking med motoren i friluft. Forferdelig upraktisk! Tenk deg deg selv i midten, og en Scand 29 på hver side i godt driv....

Link to post
Share on other sites

Klart det er fordeler og ulemper med begge alternativer.

MEN, jeg hadde ikke byttet min innenbordsmotor mot en påhengsmotor.

Motoren lader begge batteriene jeg har ombord i båten. De har strøm til kartplotter og autopilot.

Diesel er billig og bra og små seilbåter har små motorer. Vi brukte 19 liter diesel på 2 ukers tur i sommer.

Se etter en ferskvannskjølt motor. Og en motor som har blitt tatt vare på, kvitteringer på rep. og service.

Gammel og saltvannskjølt er i overkant risikabelt.

 

Se over grensa til Sverige. Der finner du en haug med seilbåter som er rimelige og kan seiles hjem hvis du finner en på vestkysten.

 

Hvis du er i tvil er du velkommen til å se på min lille båt med innenbordsmotor. Så burde du kanskje se på en som har påhengsmotor.

 

Lykke til!

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Ihuga seiler er vel målet, men ser nok for meg at det er langt frem og da er det godt med litt (propell)dytt i ryggen :) Innenbordsmotor har blitt satt litt høyere på prioriteringslista utifra de rådene dere har gitt, uten at jeg har klart å konkludere enda. Selvfølgelig sikkert best med innenbords, samtidig som jeg ser noen helt klare fordeler (spesielt økonomisk) med utenbordsmotor. Er ikke så lett dette med å velge båt, samtidig er denne fasen utrolig morsom (og utrolig tidkrevende!)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ein påhengmotor i brønn har mindre sjangse for å drukna enn ein motor akter. Ulempa er at det som oftast er uråd å vippa motoren opp når du skal segla.

Dvs. du må ta den heilt av, eller akseptera at den strekar.

 

Eg har sett IF 26 med påhengsmotor i brønn.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Eller man ser om ikke det også finnes en seilbåt som har en ordentlig motorbrønn for en påhenger som denne; http://www.qvalinova.se/maxisidorna/images.../maxi_800/4.jpg

 

Båten på bildet har nok en innenbordsmotor, men de ble også solgt for bruk av påhenger og man ser vel da motorbrønnen akterut på bildet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om jeg forstår dette rett så vil påhenger i brønn siden den alltid står nede i vannet gi motstand. Kan ikke se at dette er noe problem i og med at jeg ikke kommer til å seile regatta med den, evnt. plukker den ut om det skulle bli tilfelle. Dette med streking - det vil rett og slett si at du vil få en stipe bak båten når du seiler - har det noen praktisk betydning? Evnt kan det by på problemer i forhold til at andre på sjøen tror du går for motor i stedet for å seile? (ref. vikeplikt-reglene)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...