Jump to content

Bruke BSU-konto til bubåt?


S/Y Emma

Recommended Posts

Er det verkeleg slik at ein ikkje kan bruke BSU-kontoen til å betale ned eit båtlån (bubåt)? Ifølgje banken min meinte dei at BSU berre kan brukast til fast eigedom, og at eg måtte la pengane stå til eg vil byggje meg hus.

No er det slett ikkje sikkert eg nokon gong kjem til å byggje meg eit hus. I alle fall ikkje medan eg er ung.

Kva skjer då med pengane som står i banken? Vert dei berre ståande på konto til eg stryk med? Det er ikkje store summen det er snakk om, men eit avdrag på lånet er det jo...

Link to post
Share on other sites

Her er det nok neppe noen smutthull, Steinsvik- klippet fra Skatteetaten

 

3 Anvendelse

3.1 Generelt

Sparebeløp og renter påløpt til og med det år skattyteren fyller 33 år skal etter vilkårene brukes til erverv av, eller nedbetaling av gjeld på ny fast bolig for skattyteren, jf. FSFIN § 16-10-4. Forutsetningen er at boligen eies av skattyteren selv eller hans ektefelle og at den er ny, dvs. at den er ervervet etter at kontrakt om sparing ble inngått. Uttak kan ikke brukes i forbindelse med bolig som eies av ikke-meldepliktig samboer når skattyter ikke er eier eller blir eier av boligen helt eller delvis.

 

Det er uten betydning hvordan boligen opprinnelig ble ervervet, enten dette har skjedd ved kjøp, gave eller arv. Se nedenfor om hvilke anvendelser av uttaket som anses som kostnader til anskaffelse av bolig.

 

3.2 Hva anses som bolig

 

3.2.1 Generelt

Som bolig anses:

 

selveierbolig (enebolig, tomannsbolig, leilighet i flermannsbolig, selveierleilighet)

 

andelsleilighet

 

aksjeleilighet

 

obligasjonsleilighet

 

egen boligdel i avskrivbart bygg

 

våningshus på gårdsbruk.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Tror du kan ta ut pengene om du ønsker det. MEN da må du betale tilbake skatte fordelen du har hatt med BSU sparing.

Var i allefall sånn for en haug med år siden.

 

Alternativt, bruke pengene til å kjøpe en boligbyggelags leilighet , boligbyggelags leiligheter har en fast kost til megler (i Sandefjord er den på 1600,- )i stedet for de 2,5% som gjelder ved vanlig kjøp. registrer leiligheten på deg, for så å leie den ut.

Husk ta vare på alle kvitteringer og utgiftsfør dem, for å ungå å bli skattet ihjel på utleie.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Du får ta deg en tur opp på Ligningskontoret i Volda og prøve å overbevise det om at det var Båt Sparing for Ungdom du trodde det var! :yesnod:

 

Og dessverre - pengene kan du nok få ut, men "Sparebeløpet kan kun brukes til kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån. Hvis pengene brukes på noe annet, må den samlede skattefordel som er oppnådd gjennom hele spareperioden (potensielt kr. 30 000), tilbakebetales ved neste skatteoppgjør."

 

Se ellers http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-014.html#16-10

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Siden BSU er ment brukt til "fast bopel". Og når en flytter i båt blir registrt som "uten fast bopel" i folkeregisteret, så blir det nok vanskelig å få til.

Ta kontakt med Norsk båtboerforening. De har nok vært borte i problemstillingen før, og kan si noe om det.

Kjenner ikke til reglene, men pengene kan nok fint stå inne etter at en er 33år, uten å måtte betale tilbake skattefordelen. Men etter 33år tror jeg de kommer inn under formue, og må eventuelt skattes av.

 

Om båtplassen har egen adresse og postkasser, kan en melde flytting til denne adressen. Og ikke ha en postboks som adresse. Dermed slippe unna anmerkningen "uten fast bopel" i folkeregisteret. Da går det kanskje å få ut pengene ved at en "kjøper" båtplassen. Men siden en båtplass ikke har gårds/bruks-nr tror jeg det kan bli litt vanskelig.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Som advokatfullmektig med 12 års praksis med skatt-, avgifts- og finanssrett så kan eg seia at dette kan du gløyma først som sist. Dette om du ikkje vil at skattefordelen skal reverserast, slik som nevnt ovanfor.

For ca. ti år sidan så var det eit par i Tysvær som freista hardt å få båt godkjent som bustad, slik at dei kunne bruka

BSU-kontoen utan å bryta spareavtalen.

 

Pantsetting av kontoen blir òg rekna for brot på avtalen.

 

Så lenge du har inntekt så vil det lønna seg å låna for å spara maksimalt beløp på BSU.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Er det sikkerhet i en bolig?

 

Eg brukte Båtsparing for ungdom kontoen til å kjøpe båt.

 

Tok pengene fra BSU inn i boliglånet, så tok eg ut penger til båten fra boliglånet. Fleksilån.

 

Så lenge du betaler ned et lån knyttet mot en bolig skal det være innafor. Ville hørt med banken, spurt de om du kan bruke de BSU pengene på å betale ned ditt boliglån. De har av og til ikke peiling, men verdt et forsøk.

Link to post
Share on other sites

For at en båt skal defineres som "fast eiendom", må den også være registrert i Skipsregisteret. (Ikke småbåtregisteret). Dette kan kun gjøres om båtens historie er kjent, og om alle tidligere eiere kan skrive under. Ellers: Det må kjøpes en ny båt, eller en som allerede er registrert.

Link to post
Share on other sites

Du kan fortsatt ikke benytte BSU til nedbetaling/betjening av lån som har pant i båt registrert i Skipsregisteret. Skatteetaten tillater kun bruk til lån med pant i fast eiendom. Hytte/leilighet/hus/BRL osv..

 

Edit; Hytte (fritidsbolig) kan ikke kjøpes/nedbetales med BSU :smiley:

Redigert av Kenneth82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med jeg fort får pepper for denne posten, men likevel. Det har over lengre tid irritert meg at noen skal ha noe å si med hvordan man har valgt å bo. Boform har man (i de aller fleste tilfeller) valgt selv. Så lenge man er med og bidrar til samfunnet og er en del av dette burde nå skatteetaten (og andre etater) interessere seg mindre i hvordan og hvor man bor. Det er nå i alle fall min mening.

 

Lovverket er nå slik det er, og det er lite å gjøre med det. Du kan ikke regne med BSU kan bli brukt til å finansiere båt (til å bo i) med det første. Derfor nytter det dessverre ikke å finansiere båt med BSU, selv om du har valgt å bo i båt.

 

Hvis du nå går og irriterer deg over disse BSU-pengene som du ikke får brukt til noe fornuftig kan du faktisk avtale med en venn (der begge kjenner og stoler 100% på hverandre) om å kjøpe en viss prosentandel i hennes/hans hus eller leilighet tilsvarende summen du har på BSU-kontoen din. For eksempel; har du 150.000kr på BSU-kontoen tilsvarer dette 5% av en leilighet med anslått verdi 3 millioner. Skriv skikkelig kontrakt, gjerne en kontrakt anbefalt av banken din. Så tar du med kontrakten til banken for å bruke summen du har på BSU-kontoen din til å kjøpe din prosentandel i vennen din sin leilighet. Banken din vil gjerne anbefale at handelen/kontrakten tinglyses, men det er ikke krav om tinglysing, så det velger dere selv. Tinglysing koster penger i form av gebyr og er mer for å gi deg og din venn rettsvern i tilfelle noe skulle gå galt (som nevnt tidligere; viktig å ha venner man stoler 100% på). Altså helt valgfritt, velger du tinglyse tilkommer som sagt et gebyr, velger du ikke tinglyse koster ikke prosentandelen din i huset annet enn kjøpssummen i seg selv. Kontakt så skatteetaten og meld flytting fra der du bor nå til leiligheten som du nettopp har investert i. Tadaaa, du har nå investert BSU'en din i fast eiendom! Flytt inn og oppfør deg fint.

 

Tiden går, hvor lenge avgjør du selv. Hvis, hypotetisk sett, du skulle bli lei av å bo i denne leiligheten (eller huset) er det ingen regler for hvor lenge du må bo der. Kanskje blir du plutselig lei av din venn og finner ut at det ikke nytter å bo sammen? Eller kanskje finner du ut at senga står litt for fast plantet til stødig underlag, du er gjerne av typen som trenger noe mer bevegelig? Kanskje går det ei uke, gjerne en måned? Du står uansett fritt til å flytte ut når som helst. Da vil det naturlige bli at din venn kjøper din andel av huset tilbake, det er jo ikke vits for deg å eie noen prosenter i et hus du ikke bor i. Kontrakt skrives og salgssummen overføres til din konto. Disse pengene kan du investere i en annen bolig, uten at det ligger krav til hvilken type bolig du velger å bruke dem på.

 

Vanlig høflighet nå vil være å spandere en god og rikelig middag på din venn :wink:

 

(Det er påkrevet å være åpen og kommunisere godt med sin venn på forhånd om hva man vil, ønsker og planlegger. Slik er det alltid. Det samme er greit i forhold til banken hvis du føler kommunikasjonen der er god. Men banken har egentlig lite å gjøre med hvor man bor og hvor lenge man velger å bo der.)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan skape trøbbel for enkelte denne BSU ordningen. 

 

I praksis så viser det seg at de som bruker ordningen i all hovedsak er de som uansett ville klart å komme seg inn i boligmarkedet, de som er best bemidlet i utgangspunktet. Mao bruk av skattepenger på de som har mest fra før. 

 

Så dette burde man avskaffe først som sist. Så slipper en også problemstillinger som ovenfor. 

Link to post
Share on other sites

Ttor skrev for 13 timer siden:

For at en båt skal defineres som "fast eiendom", må den også være registrert i Skipsregisteret. (Ikke småbåtregisteret). Dette kan kun gjøres om båtens historie er kjent, og om alle tidligere eiere kan skrive under. Ellers: Det må kjøpes en ny båt, eller en som allerede er registrert.

Jeg tviler sterkt på at en båt eller skip kan definieres som fast eiendom da fast eiendom må ha et gårdnummer og bruksnummer, slik at de kan identifiseres. At det går an å pantsette og låne på en registrert båt er en annen sak

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har pantsatt et gjeldsfritt hus, som min mor eier og fikk da lån på båten som er Skipsregistret.

Lånet ble da lagt opp som et «boliglån» hos banken å havnet da med 2,3% renter.

 

Da må det jo teoretisk sett gå an å bruke bsu på å nedbetale «boliglånet» med.

 

Link to post
Share on other sites

Har snakket med min bank der jeg har lånet (sparebanken Nord Norge), det sku ikke være noe problem å bruke bsu på nedbetaling av lånet mitt. Som er oppgitt som boliglån.

Per dags dato bor jeg i båten, å har ingen lån uten om båten. 

Litt usikker hvordan sammenheng at jeg fikk lån på båten som er oppgitt som et boliglån. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke vi er uenige om de faktiske forholdene, men lurer på om dette vil bli godkjent for virker i mine øyne nokså underlig. Mitt råd vil uansett være å ta kontakt med skatteetaten slik at du ikke blir overrasket i ettertid. I følge skatteetaen kan sparepengene IKKE bruker til;

 

Kjøp av, eller nedbetaling av gjeld, på andre eiendommer enn din faste bolig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...