Auskar Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 (redigert) Helt nede ved kjølen bruker du ikke klinker og roer, men båtspiker. mål tykkelse på spikeren og gå en størrelse opp, hvis spikeren er rom i hullet der den stod. Klinkspiker, roer, båtspiker i galvanisert jern og i kobber fåes fatt i her: http://www.trebaten.no/component/page,shop.browse/root,48/category_id,52/option,com_phpshop/Itemid,1/ Trebåten.No Redigert 14.Juli.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Senja Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Helt nede ved kjølen bruker du ikke klinker og roer, men båtspiker. mål tykkelse på spikeren og gå en størrelse opp, hvis spikeren er rom i hullet der den stod. Klinkspiker, roer, båtspiker i galvanisert jern og i kobber fåes fatt i her: http://www.trebaten.no/component/page,shop.browse/root,48/category_id,52/option,com_phpshop/Itemid,1/ Trebåten.No takker takker, men kan jeg bruke galvanisert under vann slik det er brukt over vann på denne båten.. er noe usikker på dette da noen mener jeg IKKE skal bruke galvanisert under vann og noen sier at jeg skal bare bruke det, det gjør ikke noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Auskar Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 (redigert) Kan godt bruke galvanisert klinker/båtspiker under vannlinjen, dette er gjort i 100-vis av år på diverse båter. Vil faktisk tro at hoveddelen av trebåtene er bygd med galvaniserte klinker/båtspiker. Særlig i tidligere tider da kobber var ett dyrt metall og hadde en viss preg av luksus. Kobberklinker ser bedre ut, og er bedre hvis ikke annet metall brukes i kontakt med dette. Men kobberklinker har en tendens til å strekke seg etter noen år, dette fordi kobber er mykere enn jern/stål. Man får derfor lettere lekkasje i båter hvor kobberklinker er brukt, treverket er ett "levende" materiale og utvider seg og trekker seg sammen når det er i kontakt med vann og på land. Det er denne "bevegelse" i treverket som får kobberklinker til å strekke seg, også frostsprengning hvis det skjer på vinterstid der is legger seg i båten og arbeider med treverket. Har en prikk lik båt som deg, den er bygd i Leirfjord / Hemnesbergområdet på Helgeland i Nord-Norge. Eneste forskjell er at jeg ikke har denne forsenkning i akterstevne for motor som det du har. Ellers er spanter, båtskapelse og tofter helt lik som den jeg har som krever lang stamme på påhenger. Muligens de to tofter er plassert noe lengre bak hos meg enn det er hos deg. Bilde: Har revet av overbygg forleden år, og forsterket rekka noe i baugen på innsiden. Noen bord i bunnen trenges å skiftes etterhvert da de har brist, men båten er potte tett enda og lett for motor. De bredeste bordene i bunnen er ca 30cm på det bredeste helt bak og 12mm tykke tror jeg. Hvis jeg ikke finner noen som tar på seg denne båtbordskiftinga, så vil jeg gjøre det selv. Har flere kilo drev liggende som var sammens med noe ubrukt hamptau som jeg kjøpte på en lokal bruktbutikk for noen år siden. Dette drevet rulles i tråder og dynkes i tjære og legges mellom bordganger når man klinker disse sammen. Kalles derfor Tjæredrev her i området. Skulle få båtbord levert fra gårdssag i Nord-Trøndelag hvis jeg ville for ett par år siden, ellers kan en bruke laminerte bord i bunn, de sprekker ikke. Redigert 15.Juli.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Auskar Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 (redigert) Vil tro din båt er oppklinket på nytt under vannlinje. Vanligvis bruker man ikke å blande flere typer metall når det gjelder klinker ved nybygg. Ved oppklinking har det hendt man bruker kobberklinker under vannlinje grunnet holdbarhet. Også jeg har syrefast/rustfrie skruer ved kjølbord, disse var der da jeg kjøpte båten. Har noe tæring på klinker under vannlinje som er av galvanisert jern. Muligens disse rustfrie/syrefaste skruer er skyld i dette. Blir vel å klinke opp hele båten under vannlinje når noen bordganger engang blir byttet i fremtiden. Men har montert en Zinkkloss utvendig ved kjølen i vår, får se til høsten om det har hatt noen misjon. På vanskelige steder for klinking, kan vognbolter rustfrie brukes med stor skive og låsmutter innvendig. Vognbolter har stort hode, og dermed godt "hold" utvendig. Men er ikke egnet der garn, osv. kan hekte seg fast. Redigert 15.Juli.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Senja Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Vil tro din båt er oppklinket på nytt under vannlinje. Vanligvis bruker man ikke å blande flere typer metall når det gjelder klinker ved nybygg. Ved oppklinking har det hendt man bruker kobberklinker under vannlinje grunnet holdbarhet. Også jeg har syrefast/rustfrie skruer ved kjølbord, disse var der da jeg kjøpte båten. Har noe tæring på klinker under vannlinje som er av galvanisert jern. Muligens disse rustfrie/syrefaste skruer er skyld i dette. Blir vel å klinke opp hele båten under vannlinje når noen bordganger engang blir byttet i fremtiden. Men har montert en Zinkkloss utvendig ved kjølen i vår, får se til høsten om det har hatt noen misjon. På vanskelige steder for klinking, kan vognbolter rustfrie brukes med stor skive og låsmutter innvendig. Vognbolter har stort hode, og dermed godt "hold" utvendig. Men er ikke egnet der garn, osv. kan hekte seg fast. hei og takk for infoen, båten er nok ikke oppklinket under vannlinjen på mange år, mange av kobberklinkingene er en god del tært så jeg må nok fikse det til høsten. det blir en del arbeid men litt morro er det også. Da bruker jeg galvanisert tror jeg for det har jeg nok av,og siden jeg kan bruke de under vann er det jo topp. De kobberklinkertene var jo meget dyr men kommer nok og kjøpe de ved en senere anledning. dette er min første trebåt siden jeg ble voksen så det er meget intressant og holde på med, man lærer mye selv men uten dette forumet har jeg ikke kommet langt, godt at der finnes personer i dette landet med slike kunnskaper. Angående Zinkkloss så hørtes det meget intresant ut, vil gjerne vite resultatet, om det fungerte eller ikke. Ante ikke at den båten hadde hatt ett form for overbygg, var ikke så dumt hvis man bruker den som ren turbåt, eller vil sitte litt skjermet. ikke noe for meg da jeg bruker den til litt fiske og turer, må jo tåle litt vind og sjøsprøyt i ansiktet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Auskar Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Overbygg var nok ikke vanlig, men sikkert ekstrautstyr. Vil tro det var bygd av båtbyggereren som bygget båten da det ikke så hjemmesnekret ut, overbygget var pent føyd inn i båten forøvrig. Om Zinkkloss hjelper vet jeg ikke enda, den er jo ikke i kontakt med klinker som tæres, men vil se om det hjalp til høsten når båten taes på land. Er ganske sikker på at båten din ikke er levert fra båtbygger med to typer metall når det gjelder klinker. Men man vet jo aldri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 Hei Kunne tenke meg å dra oppigjen denne tråde for å høre hvordan det gikk med båtene deres....fått dem oppklinket?? å ble det bra?? Når det kommer til Zink, så har dette stor betyding på klinkede båter. Den galvaniske tæringen spiser opp det metallet som er mykest, å i dette tilfellet blir det klinkersen. På min som har innenbordsmotor, sitter zinken på propell hylsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Senja Svart 22.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2011 Hei Kunne tenke meg å dra oppigjen denne tråde for å høre hvordan det gikk med båtene deres....fått dem oppklinket?? å ble det bra?? Når det kommer til Zink, så har dette stor betyding på klinkede båter. Den galvaniske tæringen spiser opp det metallet som er mykest, å i dette tilfellet blir det klinkersen. På min som har innenbordsmotor, sitter zinken på propell hylsen. Hei, god ide og ta dette opp igjen. Angående min båt så ble resultatet elendig, de syrefaste skruvene som jeg brukte bl.a i kjølen gjorde at båten ble stygg og at skruvene stikker litt ut så alt slags skitt fester seg der noe som er irriterende. Blir nok og fjerne de skruvene så snart jeg får tid og erstatte de med båtspiker og kobberklinkert. Bestilte noen klinkerter fra en forretning og det var bare søppel, noen spikere var bøyd og andre var misdannet samt at nesten alle roer var for småe i forhold til spikeren, alt var bestilt samtidig og jeg spesifiserte at jeg skulle ha kvalitet og at alt måtte passe sammen, fikk de men så jo med en gang at det var noe galt, ringte de men de nektet og bytte så den butikken kommer jeg ALDRI mere og bruke. Skal bestille nye fra en annen plass snart. Har hatt mye og gjort så har nesten ikke hadd tid og kozet med båten min men håper det roer seg snart så jeg får den klar til sommeren...gleder meg allerede -) Mvh: Senja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 Hei Når det kommer til roene, så skal disse være ca samme størrelse som hode på spikeren. Hullet som er i roen er mye mindre enn spikeren er, nesten bare så vidt du får spissen på spikeren ut gjennom der til å begynne med. Dette for at det skal være godt hold i denne når du slår den inn. Jeg brukte en rørstuss som var litt mindre diameter på enn roen for å slå denne inn til trevirket før jeg begynte å klinke. Så må du passe på at du samtidig har godt påhold på utsiden av båten. Klipp av nagelen på innsiden slik at du har en god halv cm igjen å klinke. Å ikke klink dem for hardt, da du kan dra hode inn gjennom planken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Senja Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33572/dscn0567.jpg Hei båtfolket, nå er det lenge siden jeg har vært her..har vært opptatt med båten og annet. har ett nytt problem nå, måtte kjøpe meg ny motor, en 4t 9,9 Yamaha og den veier atskillelig mere en den gamle motoren, gamle: ca 20-30 kg Ny: ca 50-60 kg så da er jeg redd for at båten blir litt lav på hekken. Er det noe jeg kan gjøre for og få mere oppdrift eller lignende på hekken. Har kjøpt Hydrofoilvinger til motoren men de virker jo bare under fart så jeg trenger noe som holder den flytende når den ligger stille. Tenkte på muligheten av og bruke slike passelige store fenderliste, de gir jo litt oppdrift men vet ikke om det går.. Tar gjerne imot forslag. ps, takk til alle som svarte meg forrige gang. Mvh: Senja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.