Jump to content

Trebåt, bytte nagler ved kjølbordet


Senja

Recommended Posts

hei båtfolk,

håper noen kan hjelpe meg..

er ny når det gjelder trebåter så trenger og få hjelp av dere som er drevne båtfolk.

har en klinkbygget 17,5 fots trebåt der naglene ved kjøbordet(tror det er det det heter) er noe dårlig.

flere av naglene mangler hodet(eller skiven?)

Hva kan jeg bruke for og erstatte de og hvordan gjør jeg det..hva gjør jeg med de gamle ødelagte naglene, lar de stå der de er eller prøve og fjerne de på en måte..

Håper noen kan svare meg på dette, og helst så snart som mulig da jeg ønsker og bruke båten så snart været tillater det..

takker for all hjelp som jeg måtte få.

hilsen Senja.

Link to post
Share on other sites

Må fjerne de gamle naglene, kjøpe nye nagler og roer og klinke det sammen igjen. Gjør om headingen din, ellers blir tråden stoppet etter hvert. :smiley:

 

Hei,

takk for svaret, men nå ble jeg veldig usikker..det er snakk om bordene helt nede ved kjølen og de er jo ikke klinket?

hvordan får jeg fjernet de naglene?

hva skal jeg bruke på de bordene der som er helt nede ved kjølen. det første bordet nede ved kjøl?

Hva mener du med headingen min, unnskyld at jeg spør..er ny i dette..

Hilsen senja.

Link to post
Share on other sites

Enig om dette med syrefaste skruer - men dét er det ikke alle som er! Noen mener at da spises jernsaum og -spiker opp på grunn av galvanisk forskjell. Det er jo en slik forskjell, men min erfaring er at den gjør lite av seg.

 

hei og takker for svarene,

såkalt tæring av Jernsaum og spiker aner jeg ikke noe om men det er sikkert noe i det, slik som f.eks aluminimum og jern er..

men jeg tar sjansen hvis jeg ikke finner noe annet.

angående syrefaste skruer så synes jeg det ikke er så pent som de gode gamle kobbernaglene, skal se om jeg får tak i slike nagler.

hvis ikke må jeg nok bare bruke syrefaste skuer.

 

skal prøve og legge ut noen bilder av båten snart...

liker trebåter godt, det er båter med sjel, negative er vel alt vedlikeholdet i forhold til de tuppevarebåtene.:) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Der det er benyttet kobbernagler bør du erstatte disse med samme type. Men mellom kjølbord og kjølen blir det aldri benyttet kobbernagler, her er det vanlig å bruke galvaniserte skipsspiker. Og det er disse det kan være et alternativ å erstatte med syrefaste treskruer. Borr først hull gjennom bordet, sånn at det ikke sprekker. Deretter skrues skruene inn i kjølen for godt feste mot denne.

Link to post
Share on other sites

Spennende tema dette her, i min trebåt på 26 fot har jeg en del lekkasjer i kjølen. Den er klinkbygd og naglet isammen av kobbersaum. I kjølbordet ser det derimot som spikrene er skiftet for ikke alt for lenge siden og disse er galvaniserte.

 

Men leser litt over her at om man skrur med syrefaste skruer vil ikke dette ha så stor betydning med tanke på galvanisk tæring osv. ? Det er dette jeg er litt redd for kanskje kan skape problemer?

 

Jeg må ihvertfall gjøre noe med det, om jeg skifter alle er enda uvisst og når det er blir er også uvisst..

Link to post
Share on other sites

Få tak i syrefaste treskruer med delgjenget skaft slik at bordet sitter godt rundt skruen. Viktig å måle hvor lang inn i kjølsvinet du kan borre. Kobber står ca like bra i sjøvann som syrefast, slik at spenningsforholdet ikke blir noe særlig. :smiley:

Link to post
Share on other sites

hei og takk alle sammen for svarene, supert forum..godt og ha slike forum så man kan få hjelp..

båten min har kobbernagler i kjølbordet men ser ut som om der er noe tæring der for mange av naglene mangler hode av en eller annen orsak?

har hørt om strømtæring men vet ikke helt hva det er, kan det være det?

hovedsaklig er det naglene fra bunnsmøringa og til kjøl som er noe tært, og noen mangler hode..

båten ellers ser bra ut og er kobberklinket all over..

bilder kommer snart.

Mvh: Senja.

Link to post
Share on other sites

Enig...

Virker som om det snakkes om forskjellige ting her..

Skal dette bli riktig må det komme et bilde som kan illustrere hvor på båten du er. Vi som har holdt på med trebåt en stund bruker kanskje litt andre termer enn de som ikke er så kjent med de ulike delene av båten. I dette tilfelle er jeg redd det kan bli gitt "gale" råd om vi ikke får et bilde.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Enig...

Virker som om det snakkes om forskjellige ting her..

Skal dette bli riktig må det komme et bilde som kan illustrere hvor på båten du er. Vi som har holdt på med trebåt en stund bruker kanskje litt andre termer enn de som ikke er så kjent med de ulike delene av båten. I dette tilfelle er jeg redd det kan bli gitt "gale" råd om vi ikke får et bilde.

Lykke til!

 

helt enig, ikke lett og få det rett når man er uerfaren på dette området..

bilder blir og komme snarest mulig.

Har noen adresser til selgere av båtspiker o.l.

Link to post
Share on other sites

Til Sinten: Vet ikke så mye om forskjellene på syrefast og rustfritt, men tror altså at problemet er overdrevet - selv om det sikkert er prinsipielt riktig at syrefast og kobber står godt fra hverandre i spenningsrekken. Men hvorfor ikke saume inn bandet ("spantet") med riktig lange kobbersaum?

 

Den Strandebarmeren hadde det forresten vært artig å sett bilde av.

 

Til Senja: Der hvor det er kobbersaum (altså gjennomgående klinknagler) som er dårlige, er det bare å sette inn nye saum/kobberklink.

Link to post
Share on other sites

Har det ikke der.....må finne det andre steder som selger skruer :smiley:

 

 

Biltema har syrefaste skruer A4. Det har også Clas Olhlson. Biltema er min hovedlevrandør av A4 skruer. Har testet over flere år under vannlinjen i kombinasjon med både jærn og kobbernagler. Syrefaste ser fremdeles nye ut, Kobber ser jeg heller ingen endring på men jærnnaglene går på siste verset men vet ikke om det har noe med de syrefaste skruene å gjøre.

 

Husk at A4 er mykt metall og du ødelegger fort skruehodet om du ikke bruker riktib bits eller nok trykk på drillen. A2 (vanlig rustfritt er mye hardere. Blir brunt i overfleten i saltvann men stopper der. holder godt i MAAAAAAngE år.

Link to post
Share on other sites

Bilete av strandebarmer før, undervegs, og etter spant/bandskifte finn du i tråden Bytte spanter i 16 fots strandebarm. (Ser at det er noko kluss med bileta enkelte plassar i denne tråden. Dukkar blant anna opp eit bilete av ein plugg, og ein "trike" der det skal vere to tofter :lol: )

 

Angåande koparsaum, så brukte eg det då eg festa dei nye spanta/banda, skruene vart kun brukt for å feste spant/band til den første bordgongen.

 

Klinker og roer kjøpte eg hos Carl Faannessen A/S, mykje kjekt til trebåtar der :yesnod:

Link to post
Share on other sites

takker alle,

her er noen bilder av båten..

som dere ser nede ved kjølen så er det noen nagler(?) som er rustet og noen mangler hode..

har prøvd med syrefaste skruer på andre siden(midtre bilde)men synes ikke det ble pent, og ble heller ikke fornøyd med det arbeidet.

synes skivene på skruene kom for lite inn så de stikker litt utfor bordene..

desverre ble det midtre bilde litt uskarpt men håper det hjelper for analysen.

Er forresten ikke sikker hva slags type båt det er og hvor den er bygd?

mvh: Senja.

 

dscn0567.jpg

dscn0572.jpg

dscn0568.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

Var en skikkelig fin båt, verd å bli tatt vare på. Da jeg festet kjølbordene på snekka mi, kjøpte jeg både skipsspiker å klinknagler i messing hos Løvold i Bodø....

Han har meget godt utvalg. Både roer å spiker får du i ulike lengder der. Men pass på at du får dem nok lang, vanskelig å klinke om dem ikke er lange nok.

Ellers så brukte jeg rustfrie skruer med låsemutter på innsiden der det var vanskelig å komme til for å klinke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hei alle båtfolk,

har som vanlig lest og studert innleggene her men blir like usikker hver gang...

 

har en trebåt som har kobberklinkert under vann og galvanisert over vann.

nå er mange av kobberklinkertene under vann i dårlig forfatning så jeg lurer på om jeg kan bruke galvanisert under vann?

 

har prøvd og få tak i kobberklinkert men det viser seg og være vanskelig og dyrt, har galvaniserte nagler så det holder til hele båten men som sagt er usikker om jeg kan bruke de..

Noen som har noen ideer og synspunkter her.

Gjerne med dokumentasjon hvis mulig angående bruk av galvanisert under vann..

takker for all hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...