Ip.Content

Logo

Den nye TV'en - En statusrapport

• Logg inn for svare
34 svar på dette emnet

#21 Chrian Ikke pålogget Postet 28.08.04 13:24

• Medlem

Sitat

Har kjøpt samme modell. Har ikke prøvd den på 12 V ennå. Har du prøvd å bruke tv'n mens motoren går?
Siden jeg bruker den som kartplotter også er den på så lenge motorene er i gang, men har ikke testet TV funksjonen med motoren i gang.
Har ikke opplevd problemer av noe slag selv om spenningen varierer fra 12 til 14,2V.

Produsenten hadde brukt den en del i bil for å teste dette i praksis.

#22 MS Victoria Ikke pålogget Postet 30.08.04 19:54

• Medlem
Prøvde å få fatt i denne 13 tommers Philips LCD tv-en i sommer, etter å ha sett en annonse. Størrelsen på 13 tommer hadde passet perfekt inn der jeg planlegger plassering. De var imidlertid utsolgt og nå kan jeg ikke se at de fører denne lengre. Har en 17 tommers wide sceen hjemme og den har brilliant bilde og ønsker derfor Philips i båten også. Noen som vet noe mer... :confused:

#23 Aquarius Ikke pålogget Postet 01.09.04 21:22

• Medlem

Sitat

Prøvde å få fatt i denne 13 tommers Philips LCD tv-en i sommer, etter å ha sett en annonse. Størrelsen på 13 tommer hadde passet perfekt inn der jeg planlegger plassering. De var imidlertid utsolgt og nå kan jeg ikke se at de fører denne lengre. Har en 17 tommers wide sceen hjemme og den har brilliant bilde og ønsker derfor Philips i båten også. Noen som vet noe mer... :cryin:

Hei,

NSE AS på Ryen i Oslo (tlf. 22 74 92 00) har 15" og oppover på lager. Her får du til og med en egen 12V kabel spesielt laget for bruk i båt.
Skal selv kjøpe 17" WS du har, også denne med 12V båtkabelen.

Lykke til.

:flag: Aquarius

#24 spike Ikke pålogget Postet 02.09.04 19:53

• Medlem

Sitat

Prøvde å få fatt i denne 13 tommers Philips LCD tv-en i sommer, etter å ha sett en annonse. Størrelsen på 13 tommer hadde passet perfekt inn der jeg planlegger plassering. De var imidlertid utsolgt og nå kan jeg ikke se at de fører denne lengre. Har en 17 tommers wide sceen hjemme og den har brilliant bilde og ønsker derfor Philips i båten også. Noen som vet noe mer... :yesnod:

Elkjøp her i Bergen hadde 13 tommers lcd-tv på lager for ca 1 uke siden, men jeg la merke til at de ikke hadde den utstilt i butikken så det er sikkert ikke mange igjen.Hvis du ringer til Elkjøp så klarer de sikkert å spore opp et eksemplar til deg.

#25 Careka Ikke pålogget Postet 04.09.04 18:34

• Cat Seiler
  • Medlem

Sitat

Kjøpte en 15 tommer Orion LCD fra Stavanger Seil etter  at den ble annonsert her på båtplassen.
Før jeg kjøpte den kontaktet jeg fabrikken i Danmark med spørsmål om den kunne plugges direkte i ett 12V uttak i båt eller bil, ikke noe problem var svaret jeg fikk, har fungert fint i to sesonger nå.

Har også samme 15 "
Funker helt topp.  men den er ikke testet mens motor går.
Blir bare brukt når vi ikke seiler. Den har jo både 12 volt og adapter for 230 volt.
Til vinteren  skal   "rederen"  få ha den på kjøkkenet,  Da får hun med seg skiskytinga som hun er så hekta på.
(Det pleier og bli kollisjon med søndagsmiddagen.)
:rolleyes:

#26 jensemann2 Ikke pålogget Postet 22.02.05 13:10

• Medlem
Jeg har kjøpt en 17" LCD skjerm fra Acer. Den skal gå på 12V med 220 V adapter. Noen som vet om skjermene er veldig følsomme for sp.økning og fall?
Bør jeg kun kjøre den på inverter?

#27 MS Victoria Ikke pålogget Postet 22.02.05 20:09

• Medlem
Like før jul fikk jeg tak i samme Philips som Lasse så flott har montert. Det var denne jeg måtte ha da den passet perfekt inn mht ytre mål. Liker ikke å ha slike ting løse i båten så den er skrudd på et skott med skjult kabel opplegg. Skal nå bare kople til antenne og strøm (via spenningsvern) så er vi klar til test.....

#28 bliss X Ikke pålogget Postet 22.02.05 20:46

• Teknisk
MS Victoria

Hva slags spenningsvern går du for?
Jeg har ennå ikke fått anskaffet spenningsvern.

#29 Aquarius Ikke pålogget Postet 22.02.05 22:38

• Medlem
Hei Lasse,

skrev akkurat et innlegg i en annen poll da denne dukket opp igjen så jeg benytter anledningen til å komme med en korreksjon også her.

Har akkurat kjøpt en Philips 17" WS LCD til båten fra NSE i Oslo. Har jo god erfaring  med NSE fra mange tidligere kjøp så jeg velger fortsatt å tro de har noenlunde peiling.

Fikk for mindre enn et halvt år siden beskjed fra NSE at de hadde en egen 12V kabel for LCD tv'ene spesielt laget for båtbruk. Hadde selv belaget meg på bruk av denne.
Ga denne informasjonen høyere opp i pollen.

NSE har nå trukket denne tilbake  pga TV-skader tross filter og spenningstabilisering i adapterkabelen, og uttrykker klart at apparatene kun må tilsluttes over standard medfølgende 230Vac adapter. Ved all annen tilkobling til TV risikeres skade som ikke dekkes av garanti.

Har tatt en ny ringerunde til diverse LCD TV importører og får samme beskjed - LCD TV'er må kun benyttes over medfølgende spenningsforsyning. Med andre ord betyr da dette bruk av inverter ved bruk i båt (og i alle fall i vår båt).

#30 bliss X Ikke pålogget Postet 22.02.05 22:48

• Teknisk

Aquarius, på 22.02.05 22:32, skrev:

Hei Lasse,
NSE har nå trukket denne tilbake  pga TV-skader tross filter og spenningstabilisering i adapterkabelen, og uttrykker klart at apparatene kun må tilsluttes over standard medfølgende 230Vac adapter. Ved all annen tilkobling til TV risikeres skade som ikke dekkes av garanti.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Aquarius

Bra jeg ikke kjøpte den kabelen da hvis de har trukket den tilbake. Rart det skal være så vanskelig.  :headbang:
Får satse på inverter, selv om det høres idiotisk ut å først gjøre om 12 V likestrøm til 230 V vekselstrøm og så tilbake til 12V likestrøm igjen.

#31 MS Victoria Ikke pålogget Postet 23.02.05 18:07

• Medlem
Jeg holder på med å få tak i en dings som sikrer 12 volt stabilt inn på TV selv om primærspenningen øker til eks 14 V. Skal komme tilbake når dingsten er anskaffet. Jeg har nok rare bokser i båten om ikke jeg skal ha både inverter og transformator. Uansett hva disse TV folkene sier så er 12V 12V, også for dem. Dårlig gjordt å lage TV med 12V input uten å oppgi toleranse på tilkoplingen.

#32 Verrie Ikke pålogget Postet 12.06.05 21:54

• Medlem

Lasse, på 27.08.04 06:18, skrev:

Ja, jeg opplevde ikke det som noe problem. Mener han jeg kjøper slike ting hos - Sørfonden på Padda leverer en annen type pakning enn de originale som følger med gjennomføringene, men husker ikke helt.

Et alternativ kan være å legge på ett eller flere lag med krympestrømpe utenpå kabelen for å gjøre den tykkere ved gjennomføringen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en del kabler som skal gjennom overbygget, har kikket i maritimkatalogen, uten å finne noen greie gjennomføringer som er små, diskret og tette.

Noen som har noen tips ?? Skulle gjerne hatt tips utover linken til lasse ovenfor.......

#33 eysteind Ikke pålogget Postet 13.06.05 12:50

• Båtfører

Perlen, på 12.06.05 21:53, skrev:

Jeg har en del kabler som skal gjennom overbygget, har kikket i maritimkatalogen, uten å finne noen greie gjennomføringer som er små, diskret og tette.

Noen som har noen tips ?? Skulle gjerne hatt tips utover linken til lasse ovenfor.......

<{POST_SNAPBACK}>

Lurer på det samme som deg. Skal ha inn både strømkabler for landterner, Horn, antennekabler for GPS, TV og VHF.

Har sett litt på denne hos Seatronic:
Post bildePost bilde

Har noen brukt denne? Er denne veldig stor og dominerende?

#34 joelle Ikke pålogget Postet 13.06.05 13:43

• Medlem
Jeg var og kikket på den hos seatronic når jeg skulle ordne med kablene på min båt, ikke så ille stor i størrelse men jeg synes prisen va på tog for høy.
Endet opp med en svane hals

#35 Hekki Ikke pålogget Postet 13.06.05 19:44

• Medlem
Jeg fikk en LCD-tv 14" Phillips til bursdagen min nå i mai. Jeg har montert den fast på veggen forut i kabinen, og gir den strøm via en omformer på 150watt. Denne kjøpte jeg separat i en bilutstyrsforretning. Den kostet ca. 1.300,- kroner, men gir helt stabil strømstyrke hele tiden og er helt 100% lydløs. Jeg kjøpte en ny type antenne med innebygget forsterker hos Wave-kjeden til ca. 1.000,- kroner, og dette fungerer helt supert.  :flag: