Jump to content

Garanti når bedriften er konkurs?


al320

Recommended Posts

Hei har en 2006 modell AL 320 som har 5års garanti mot sprekker og farge i skroget. Jeg har nå fått en sprekk i skråget men AL Boats er konkurs og båtene ble produsert på Rotasjonstøp Norge AS. Får jeg noe ut av garantien som varer til 2011 når AL Boats er konkurs? Takknemelig for alle svar :)

Link to post
Share on other sites

du har jo i tillegg til garantien en reklamasjonsrett, dersom sprekken skriver seg tilbake til en fabrikasjonsfeil og ikke er resultatet av en grunnkjenning f.eks. kan du reklamere overfor forhandler gitt at ikke denne også er konkurs.

 

da står forhandler med regningen.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg husker så gjelder følgende:

 

Garantien er knyttet til den juridiske personen som har gitt garantien, i dette tilfellet en juridisk person som ikke lenger eksisterer (konkurs). Da opphører også garantien å gjelde.

 

Reklamasjon er knyttet til en ufravikelig lov ved forbrukerkjøp: Forbrukerkjøpsloven. Det er "nærmeste ansvarlig" som er ansvarlig for reklamasjon, og normalt norsk produsent, norsk importør eller forhandler. Du kan selv velge hvem du vil reklamere ovenfor (mener jeg å huske). Oftest reklameres det til det leddet kunden forholder seg til til vanlig (forhandler) som viderebringer denne til andre basert på sine avtaler med disse.

 

I ditt tilfelle vil ikke garantien gjelde, og da er det reklamasjon som er veien å gå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Garantien kan påberopes overfor såvel forhandler som produsent, selv om det er sistnevnte som har "gitt" den. Den er nemlig også en del av avtalen med forhandler.

 

Reklamasjon kan rettes til et hvilket som helst "foregående omsetningsledd" like tilbake til produsent (Rotasjonstøp Norge AS). Reklamasjon er lovens ordinære "virkemiddel" og forutsetter at det foreligger en feil som eksisterte ved levering. Dette kan omfatte holdbarhets- og levetidsfeil.

 

Du er altså ikke rettsløs -- langt derifra -- men husk at hvis du reklamerer for sent, taper du all rett.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den er nemlig også en del av avtalen med forhandler.

Gjelder dette i alle tilfeller? (Er det lover/ forskrifter som regulerer dette, eller rettspraksis?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Selvsagt. Det må sies HELT klart og tydelig dersom forhandleren mener at han IKKE selv er forpliktet av garantien. Egentlig er eneste måten å unngå det på, at forhandleren ikke selger i egen regning, men er agent/selger i kommisjon, slik at han selv ikke blir part i avtalen om kjøp-. Men selv da kunne det nok ad tolkningsvei, formålsbetraktninger og andre juridiske fintilpassete knep pålegges ansvar.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om det finnes egene regler innenfor båter og kjøretøy, eller om det er kommet mye nytt i lovverket siden jeg leste om kjøpslov osv, men så vidt jeg vet så er det forskjell på kjøp og salg mellom bedrifter og mellom bedrifter og privatpersoner.

 

Det betyr i praksis, at en bedrift som selger til en bedrift ikke er pliktet av kjøpslov og reklamasjonsrett på samme vis som mellom bedrift og privat. Dette betyr at når en bedrift har solgt et produkt til en annen bedrift med f.eks 24mnd garanti som igjen blir solgt videre til privatperson som har krav på 5 års reklamasjonsrett så er det en problemstilling hvis noe skjer etter 24 mnd.

Hvis produsent har gitt 5 år så har du sikkert en grei sak, hvis ikke så tror jeg nok vedkommende som sa at garantien din er gått i vasken har rett.

 

Det er også forskjell på garanti og reklamasjonsrett, worse skrev vell litt om det.

 

Det finnes flere bedrifter som tilbyr garantier osv utover hva leverandør/produsent gir, gjerne som en ekstra service. Dette er noe som er gitt av den enkelte bedrift, og som ikke kan lastes produsent hvis bedriften går konk.

Link to post
Share on other sites

lite, du tar nok feil på et vesentlig punkt her. Virkeligheten er ikke så vrang som du vil ha det til. I forbrukerkjøp er det 5-års reklamasjonsrett, både hvis forbruker er første kjøper og hvis forbrukerkjøpet finner sted "lengre ute i kjeden".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

@lite:

Man må/ kan ikke blande begrepene "reklamasjon" og "garanti" ved forbrukerkjøp:

 

En garanti er alltid et løfte fra produsent eller et annet ledd på "selgersiden" som gies til (slutt-)kunde.

 

I følge Worse så er forhandler bundet av produsentens garanti dersom produsent går konkurs/ opphører. Dette er en del av jussen jeg aldri har sett på, så der velger jeg å stole på hr. båtadvokat... :-)

 

En reklamasjonsrett er en rett som du som forbrukerkjøper har, og som ikke går an for selger å avtale seg bort fra. Denne er ufravikelig. Reklamasjonsretten gjelder i 2 år, og forlenges til 5 år dersom en vare er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Man må reklamere innen rimelig tid for å beholde retten til reklamasjon. Reklamasjon må også skje på bakgrunn av produksjonsfeil eller en feil/ mangel som fant sted ved salget.

 

En reklamasjonsrett følger varen, ikke kjøper. Dersom du kjøper en vare av en annen forbruker, og du får med orginal kvittering på vare, vil du kunne reklamere til forhandler/ importør/ produsent dersom reklamasjonsgrunn inntrer.

 

Overnevnte gjelder ikke ved handel mellom 2 profesjonelle aktører, dvs all annen salg enn ved mellom bedrift og forbruker.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Lurer på om reklamasjonsretten gjelder i mitt tilfelle og i så fall overfor kven?

Casen er som eg har skrevet i denne tråden Startproblem QSD 150 at importør av både båt og motor er konk. Garanti på motor er i mitt tilfelle 1 år med Brunswick, det ekstra året skulle importøer dekke fekk eg fortalt. Uansett er eg over 2 års fristen med eit par månader. Spørsmålet er da om eg kan hente noko på reklamasjonsretten min overfor Brunswick? Lurer også på om skader som blir dekket av garanti/reklamasjon begrensar seg til berre delar eller om det omfattar utkøyring og feilsøking. Relevant spørsmål når eg eventuellt skal handle båt igjen. Har lite lyst å sitte igjen med null rettar igjen. Men dersom eg berre får dekt delane spelar det ikkje nokon rolle kvar eg kjøper båt.

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...