Jump to content

Med ny båt gjennom Svanefoss sluse


Patton

Recommended Posts

Nå oppdatert med bilder (forhåpentligvis)... Sist fredag var en gledens dag for meg, ny båt skulle hentes. Jeg gjetter på at alle båteiere kjenner igjen forventningene og spenningen. Nå var det et ganske trygt kjøp, var blitt kjent med Brumle etter noen turer på Mjøsa og noen dager sammen i sommerferien på strekningen Vesterøy - Dynekilen. Han både virker og er seriøs, noe man også ser på båten.

 

Brumle som snart vil bli omdøpt til Gleden (tror jeg), er en Hasla 26 1982 modell, hvor mesteparten av utstyret er nytt. Ikke minst utgjør en ny Vetus 4 syl diesel på 42 HK et pent bankende hjerte i båten. Fjernstyrt ankervinsj er også et klart framskritt.

Bilde

 

I og med at jeg hadde en Tresfjord 26 kan jeg ikke beskyldes for å fått 3-fotsyken, men jeg er imponert over hvor mye mer plass konstruktøren fikk ut av Haslaen.

 

Nåvel, etter en behørig "dåp" av båten med god hjelp av Brumle, Kotnes og andre dårlige venner ved Glommas bredd, stod hjemturen for døren lørdag morgen. Formen var ikke helt bra, men et bad i Glomma ved Vormsund gjorde susen. Turens høydepunkt var slusing gjennom Svanefoss sluse, første gang i sluse for meg. På bildet ser dere forrige eier av Brumle og min sønn.

Bilde

 

Før vi fikk kjøre inn i slusen måtte vi vente på motgående trafikk, selveste Elvekongen var på tur ned Vorma til Vormsund.

Bilde

 

Etter slusingen gikk ferden videre til Eidsvoll hvor jeg hadde avtalt prøvetur i gammelbåten med en kar fra Østfold. Den saken gikk også fint, i løpet av ett døgn var ny båt kjøpt og gammel båt solgt. Sent på kvelden ble dagens økt avsluttet med en 2,5 t tur oppover Mjøsa hvor en kamerat med Årø 28 hadde gjort strandhogg og fyrt opp bål. 2230 gikk den nye ankeret ut vha fjernkontrollen, fortøyningen tok ca 5 min i frisk vind, noe jeg tidligere sikkert hadde brukt laaang tid på. Kl 2300 satt vi rundt leirbålet med en ankerdram og pratet om; selvfølgelig BÅT. Måtte man oppleve flere slike dager.

 

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...