Jump to content

Kan man stå vannski etter en 12' RIB med 20 hk ?


water

Recommended Posts

for han på 100 så er problemet å trekke han opp, når han først er oppe så burde det gå greit, start f.eks. fra brygge.

Evt så trenger du mindre fart på Wakeboard. Kan også evt montere en vakestang (stang på 1,50 - 2 meter som står opp fra båten, dette gir drag mer oppover som igjen gjør det lettere å komme opp)

 

/Rune

Link to post
Share on other sites

Har stått, og dratt, mye vannski med Bever 360 med 25 hk i yngre dager. Stor fordel at båten planer lett og i lav fart, og det samme gjelder vel din RIB.

 

Burde ikke være noe problem og dra opp personer opp mot 70 kg. Og som nevnt over, bryggestart hjelper betydlig, pass bare på flis faren!!! Og det kan være problematisk å stå på en ski for de tyngste.

Link to post
Share on other sites

Ut i fra de gode svarene og rådene fra dere, tror jeg kanskje at jeg ville bli mer fornøyd med enda litt kraftigere saker, men det er disse pengene da :headbang:

Har noen forslag til båt-størrelse/type og motor-størrelse på en doning som gjør det litt mer komfortabelt og gøy med vannski for personer rundt 80 kg ?

Link to post
Share on other sites

Har vel litt med hvor lett propell som står på. Den motoren på videoen virka noe sløv. Men det har jo med kroppsvekt og teknikk å gjøre.

Eg har kroppsvekten på den tunge side og teknikken er heller ikke finpussa for å si det mildt. Prøvde å gå opp på en ski en gang med en eldre 50 hk, det ble for liten motor :confused: Bytta båt til en viking offshore med 2x225 hk på hekken, da slitna lina. Så eg har ikke fått prøvt å stå på en ski eg :lipseal:

Link to post
Share on other sites

0 problem. Har en Plastimar 2,70m RIB med Yamaha 9,9 Hk (15 Hk) Orginal propell. Trekker opp meg på vannski. Veier 86 Kg, Teknikken er å kjøre i en sving med båten og samtidig ha stram line. Når båten planer retter man opp slik at man kjører rett frem. Den klarer ikke å gå i plan samtidig som en trekker opp meg på 86 Kg. Når jeg er oppe går det fint.

Redigert av prin435 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har ofte brukt teknikken med 2 båter, det betyr at vi starter ved at personen som skal stå på ski sitter på baugen i en liten båt (vi har en gammel pioneer) en person sitter og haolde personen fast helt til han ikke klarer mer og da drar de avgårde, ingen fremdrift på båten som vi starter fra, vi har en gammel vannskuter med 30 hk på som vannskibåt.

 

Denne metoden er fin for nybegynnere.

Link to post
Share on other sites

Alt går. Da vi var noe yngre (lettere) enn nå forsøkte vi med en litt for tung båt, og litt for liten motor. Ploget fjorden på kryss og tvers en halv dag uten å komme opp - på stille dager kan fortsatt furene vises i overflaten.

Til slutt la vi sammen to og to og konkluderte med at vi hadde for liten overflate på slepet, hvorpå vi hektet av døra til naustet (kan vel trygt kalles førstegenereasjons wakeboard) og hadde mye morro på den resten av den sommeren.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...