ronncatj

Sandvik 25ac med perkins 4.108 49hk. Hva er riktig propellstr.?

24 innlegg i dette emnet

Jeg har en sandvik 25ac, Med perkins 4.108 49hk. Tingen er at båten gjør kun 8knop med den propellen som er på nå (jeg vet ikke helt hvilken størrelse den har) Så håpte jeg at jeg kunne fått 2 knop ekstra med en annen propell. Kan noen hjelpe meg å finne rett størrelse?

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hvor høyt turtall får du med den propellen du har? Hvis du oppnår max. turtall med den propellen du har så er det vel ikke stort å hente med en annen propell.

Bostedskommune: Vestfold, Larvik Båtfabrikat/modell: 2 trebåter Båttype: Motor Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Dette stemmer ikke. At man oppnår max turtall betyr ikke at man ikke kan ha for lett propell. For å vite hvilken propell du skal ha må du vite båtens vekt, lengde i vannlinjen, antall HK og girutvekslingen. Jeg sendte selv en forespørsel til Drevia med disse dataene og fikk svar på hvilken propell jeg skulle bytte til. Sikkert noen norske forhandlere som kan gjøre det samme for deg også.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Takker for svar :-) Håpet egentlig på at det var noen med samme båt som hadde et konkret svar til meg.Oppgitt maks turtall er 3600omd/min. Men jeg får ikke mer enn 3000-3200 pga sikkert en sperre som er satt på rett over 80%. Med 8 personer med bagasje så får jeg 7-8knop uten problem.

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

det skal mye til og få deplasmentskrog 25 fot i over 8 knop - men du kan sette på litt tyngre propell for og få ned turtallet litt - gjorde det på en sandvik 28 jeg hadde

noen forlenger skroget med ei padde bak men er mye arbeid for en knop eller 2

med andre ord 49 hk til perkins er mere en nok til sandvik 25 og om du setter i 150 hk vil den bare bruke masse mere drivstoff og den graver seg ned bak

med andre ord la ting være - det blir bare dyrt og frusterende -

Bostedskommune: Østfold, Fredrikstad Båttype: Motor Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at det er en sperre på motoren din? Dersom max turtall er oppgitt til 3600 i motorens håndbok har produsenten neppe montert noen sperre på et lavere turtall i alle fall... I ditt tilfelle kan det jo være at propellen er for tung siden du ikke oppnår max turtall. Og som tidligere nevnt må andre med samme båt også ha samme motor og gir for at du skal ha noen nytte av tips om propellvalg.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Jarle, jeg har en slik plate du skriver om :-)

 

Hank, jeg skal prøve å tvangskjøre den på pumpa i morgen bare for å få det bekreftet. ;-)

Jeg får vel forresten bekreftet maks turtall hvis jeg gir full gass i nøytral/fri?

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

oki men enda - jeg hadde lik motor og i en 28 sandvik uten padde -den gjorde stort sett maks 8-10 knop

satte på en større prop og fikk ned masj turtallet vesentlig - men dog gjorde den verken mer eller mindre

di regner vel ca en knop pr meter på desplasment ??? så en 25 foter + 1 fot padde blir underkant av 8 meter = altså 8 knop

så på finn.no - di fleste ligger oppgitt med 8 knop en raring med 110 hk som skriver 14 knop :eek::lol::lol:

det skulle jeg likt å se - men bevares få den i plan så går det så det griner :lol:

Bostedskommune: Østfold, Fredrikstad Båttype: Motor Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

En kollega har nylig kjøp en Sandvik 25 med en JGM 1800 motor. Litt usikker på om det er 36hk eller 47hk, og turteller virker ikke enda, men han har marsjet på 9 knop(gps) med den. Han har stoor flaps, men motormessig mye likt 4.108, så en pekepinn på hva som kan være mulig er det jo.

Bostedskommune: Østfold Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Min flaps er ikke akkuratt båtens bredde men ca 60-70cm bred å 60-70cm lang. Så den burde hjelpe litt :-)

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Når du finner ut av dette, husk at det er bedre med en propell som er litt for lett, enn en som er litt for tung - medfører mer slitasje på gir og motor.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Min Viksund 27 lar seg presse opp i 11 knop, med 70hk og stor flaps. Men i den hastigheten oppfører den seg så dårlig at max farten bare har akademisk interesse! Jeg marsjer mellom 7 og 8 knop, og der oppfører båten seg som den skal. Så glem dette jaget etter større fart, båten er uansett ikke bygd for det! Om det er fart du ønsker, så har du nok kjøpt feil båt...

Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Takker for gode råd & tips :sailing:

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg testet å funnet ut at 3600++ omd/min går fint i N, men 3200 omd/min i Gir.

Kan vel ikke forlange noe mer da? :crazy:

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Det betyr at du har litt for tung propell, du bør antageligvis gå ned 1-2 tommer i stigning for å kunne oppnå max turtall. Men det betyr også at du må opp i et høyere turtall for å holde den marsjfarten du har nå, med tilhørende bråk etc. Så selv om du kanskje kan klare 9-10 knop på max turtall med ny propell, så vil du mest sannsynlig fortsatt marsje på samme hastighet som du gjør nå etter propellbytte men med høyere turtall. Du må nesten vurdere selv om du synes det er verdt å bytte propell for, jeg for min del hadde mest sannsynlig latt være. Med mindre jeg kom over en billig propell jeg kunne prøve meg frem litt med da...

Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Takker for svar index, jeg har nå fått båten på land, første gang med meg som eier, det var et sørgelig syn.

Sinkanode på propellaksel var borte å propellen var ganske tært så den MÅ byttes.

 

Så jeg lurer på om jeg kan gå for samme type propell (en ny en) med tanke på at båten har gått alle sine 25år med denne motor, gir og propell?

Kan jeg også få en anbefaling på hvilket bunnstoff jeg skal bruke? Har tenkt å bruke Hempel selvpolerende bunnstoff.

 

På forhånd takk for alle svar :-)

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hempel sitt selvpolerende er bra, det samme er Seajet og Jotun sine. Siden du likevel må bytte propell ville jeg kanskje vurdert en tomme eller to mindre vridning på den nye. Men noe mer fart ville jeg ikke forventet uansett...

Redigert av index
Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hviken forskjell vil det gjøre i såfall? (jeg er ikke så erfaren med vridning osv. :wflag: )

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

biltema sitt bunnstoff er bra :flag_sw:

Bostedskommune: Vestfold, Nøtterøy Båtfabrikat/modell: Scand 25 Classic, Sevymarin 11 Navn: Rosanna Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Det var vel Jotun sitt Nonstop som vant tester i år?

 

vedrørende propell tror jeg at jeg ville gått ned et par tommer.

Ikke for fartens skyld men da vil motoren jobbe lettere og således kanskje få et lengre liv.

Bostedskommune: Østfold, Moss Båtfabrikat/modell: Master 820 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hviken forskjell vil det gjøre i såfall?

 

Du vil få litt høyere maxturtall (ca 2-300 rpm pr tomme), og derved få mulighet til å ta ut max effekt av motoren. I marsjfart vil det kanskje føre til at du må gå med et høyere turtall enn nå for å oppnå samme fart. Mulig toppfarten øker litt, men i en snekke er det uansett marsjfart som er interessant...

Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Takker for bra svar :cheers:

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Ny propell er bestilt, den forrige var 17 x et eller annet (klarte ikke tyde hva som sto på) snakket med Thomas på Sleipner. Ga han dataene på båt, gir og motor, så den nye propellen blir 15x11" Skulle gi maks fart på 10knop på 3600omd min, så da tipper jeg ca 8 knop på 2800-2900 omd min. Båten måtte skrapes helt hvit da det var 30år lag med bunnnstoff, det blir 3 strøk hempel light primer, 2 strøk hempel mille bunnstoff.

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Båten er sjø satt :-) Farten er den samme ca 8 knop på 3000 omd min. Men det høres at motoren jobber mye lettere å jeg får i tillegg 3600 omd min når jeg gir full gass, så jeg vil tippe at forbruket har gått ned i takt med slitasjen på motoren, å jeg har fått det jeg ønsket å oppnå. Forresten ved full gass så graver den seg bare ned å det går ikke særlig mye fortere klarer ca 9,5 med fullt pådrag.

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Sandvik 25 AC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende


Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto


Logg inn