Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Sandvik 25ac med perkins 4.108 49hk. Hva er riktig propellstr.?


  • Logg inn for svare
23 svar på dette emnet

#1 ronncatj Ikke pålogget Postet 07.06.10 18:19 

  • Medlem
  • Innlegg: 41
  • Registrert: 02.05.10
  • Aktiv: 07.04.14
Jeg har en sandvik 25ac, Med perkins 4.108 49hk. Tingen er at båten gjør kun 8knop med den propellen som er på nå (jeg vet ikke helt hvilken størrelse den har) Så håpte jeg at jeg kunne fått 2 knop ekstra med en annen propell. Kan noen hjelpe meg å finne rett størrelse?

#2 færd Ikke pålogget Postet 07.06.10 22:33 

  • Medlem
  • Innlegg: 175
  • Registrert: 21.06.07
  • Aktiv: 20.02.13
Hvor høyt turtall får du med den propellen du har? Hvis du oppnår max. turtall med den propellen du har så er det vel ikke stort å hente med en annen propell.

#3 Hank Ikke pålogget Postet 08.06.10 07:32 

  • Medlem
  • Innlegg: 588
  • Registrert: 01.11.04
  • Aktiv: Igår 20:01
Dette stemmer ikke. At man oppnår max turtall betyr ikke at man ikke kan ha for lett propell. For å vite hvilken propell du skal ha må du vite båtens vekt, lengde i vannlinjen, antall HK og girutvekslingen. Jeg sendte selv en forespørsel til Drevia med disse dataene og fikk svar på hvilken propell jeg skulle bytte til. Sikkert noen norske forhandlere som kan gjøre det samme for deg også.

#4 ronncatj Ikke pålogget Postet 08.06.10 20:54 

  • Medlem
  • Innlegg: 41
  • Registrert: 02.05.10
  • Aktiv: 07.04.14
Takker for svar :-) Håpet egentlig på at det var noen med samme båt som hadde et konkret svar til meg.Oppgitt maks turtall er 3600omd/min. Men jeg får ikke mer enn 3000-3200 pga sikkert en sperre som er satt på rett over 80%. Med 8 personer med bagasje så får jeg 7-8knop uten problem.

#5 dracojab Ikke pålogget Postet 08.06.10 21:02 

  • Medlem
  • Innlegg: 3.224
  • Registrert: 16.08.06
  • Aktiv: Igår 22:42
det skal mye til og få deplasmentskrog 25 fot i over 8 knop - men du kan sette på litt tyngre propell for og få ned turtallet litt - gjorde det på en sandvik 28 jeg hadde
noen forlenger skroget med ei padde bak men er mye arbeid for en knop eller 2
med andre ord 49 hk til perkins er mere en nok til sandvik 25 og om du setter i 150 hk vil den bare bruke masse mere drivstoff og den graver seg ned bak
med andre ord la ting være - det blir bare dyrt og frusterende -

#6 Hank Ikke pålogget Postet 08.06.10 21:06 

  • Medlem
  • Innlegg: 588
  • Registrert: 01.11.04
  • Aktiv: Igår 20:01
Hvordan vet du at det er en sperre på motoren din? Dersom max turtall er oppgitt til 3600 i motorens håndbok har produsenten neppe montert noen sperre på et lavere turtall i alle fall... I ditt tilfelle kan det jo være at propellen er for tung siden du ikke oppnår max turtall. Og som tidligere nevnt må andre med samme båt også ha samme motor og gir for at du skal ha noen nytte av tips om propellvalg.

#7 ronncatj Ikke pålogget Postet 08.06.10 21:16 

  • Medlem
  • Innlegg: 41
  • Registrert: 02.05.10
  • Aktiv: 07.04.14
Jarle, jeg har en slik plate du skriver om :-)

Hank, jeg skal prøve å tvangskjøre den på pumpa i morgen bare for å få det bekreftet. ;-)
Jeg får vel forresten bekreftet maks turtall hvis jeg gir full gass i nøytral/fri?

#8 dracojab Ikke pålogget Postet 08.06.10 21:36 

  • Medlem
  • Innlegg: 3.224
  • Registrert: 16.08.06
  • Aktiv: Igår 22:42
oki men enda - jeg hadde lik motor og i en 28 sandvik uten padde -den gjorde stort sett maks 8-10 knop
satte på en større prop og fikk ned masj turtallet vesentlig - men dog gjorde den verken mer eller mindre
di regner vel ca en knop pr meter på desplasment ??? så en 25 foter + 1 fot padde blir underkant av 8 meter = altså 8 knop
så på finn.no - di fleste ligger oppgitt med 8 knop en raring med 110 hk som skriver 14 knop :eek: :lol: :lol:
det skulle jeg likt å se - men bevares få den i plan så går det så det griner :lol:

#9 Gullfisk Ikke pålogget Postet 08.06.10 21:38 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.824
  • Registrert: 21.09.06
  • Aktiv: Igår 19:31
En kollega har nylig kjøp en Sandvik 25 med en JGM 1800 motor. Litt usikker på om det er 36hk eller 47hk, og turteller virker ikke enda, men han har marsjet på 9 knop(gps) med den. Han har stoor flaps, men motormessig mye likt 4.108, så en pekepinn på hva som kan være mulig er det jo.

#10 ronncatj Ikke pålogget Postet 08.06.10 21:45 

  • Medlem
  • Innlegg: 41
  • Registrert: 02.05.10
  • Aktiv: 07.04.14
Min flaps er ikke akkuratt båtens bredde men ca 60-70cm bred å 60-70cm lang. Så den burde hjelpe litt :-)

#11 Hank Ikke pålogget Postet 08.06.10 21:49 

  • Medlem
  • Innlegg: 588
  • Registrert: 01.11.04
  • Aktiv: Igår 20:01
Når du finner ut av dette, husk at det er bedre med en propell som er litt for lett, enn en som er litt for tung - medfører mer slitasje på gir og motor.

#12 index Ikke pålogget Postet 08.06.10 21:56 

  • Medlem
  • Innlegg: 11.501
  • Registrert: 09.07.03
  • Aktiv: Igår 23:34
Min Viksund 27 lar seg presse opp i 11 knop, med 70hk og stor flaps. Men i den hastigheten oppfører den seg så dårlig at max farten bare har akademisk interesse! Jeg marsjer mellom 7 og 8 knop, og der oppfører båten seg som den skal. Så glem dette jaget etter større fart, båten er uansett ikke bygd for det! Om det er fart du ønsker, så har du nok kjøpt feil båt...

#13 ronncatj Ikke pålogget Postet 08.06.10 22:21 

  • Medlem
  • Innlegg: 41
  • Registrert: 02.05.10
  • Aktiv: 07.04.14
Takker for gode råd & tips :sailing:

#14 ronncatj Ikke pålogget Postet 05.07.10 20:44 

  • Medlem
  • Innlegg: 41
  • Registrert: 02.05.10
  • Aktiv: 07.04.14
Nå har jeg testet å funnet ut at 3600++ omd/min går fint i N, men 3200 omd/min i Gir.
Kan vel ikke forlange noe mer da? :crazy:

#15 index Ikke pålogget Postet 05.07.10 21:24 

  • Medlem
  • Innlegg: 11.501
  • Registrert: 09.07.03
  • Aktiv: Igår 23:34
Det betyr at du har litt for tung propell, du bør antageligvis gå ned 1-2 tommer i stigning for å kunne oppnå max turtall. Men det betyr også at du må opp i et høyere turtall for å holde den marsjfarten du har nå, med tilhørende bråk etc. Så selv om du kanskje kan klare 9-10 knop på max turtall med ny propell, så vil du mest sannsynlig fortsatt marsje på samme hastighet som du gjør nå etter propellbytte men med høyere turtall. Du må nesten vurdere selv om du synes det er verdt å bytte propell for, jeg for min del hadde mest sannsynlig latt være. Med mindre jeg kom over en billig propell jeg kunne prøve meg frem litt med da...

#16 ronncatj Ikke pålogget Postet 26.07.10 11:10 

  • Medlem
  • Innlegg: 41
  • Registrert: 02.05.10
  • Aktiv: 07.04.14
Takker for svar index, jeg har nå fått båten på land, første gang med meg som eier, det var et sørgelig syn.
Sinkanode på propellaksel var borte å propellen var ganske tært så den MÅ byttes.

Så jeg lurer på om jeg kan gå for samme type propell (en ny en) med tanke på at båten har gått alle sine 25år med denne motor, gir og propell?
Kan jeg også få en anbefaling på hvilket bunnstoff jeg skal bruke? Har tenkt å bruke Hempel selvpolerende bunnstoff.

På forhånd takk for alle svar :-)

#17 index Ikke pålogget Postet 26.07.10 11:25 

  • Medlem
  • Innlegg: 11.501
  • Registrert: 09.07.03
  • Aktiv: Igår 23:34
Hempel sitt selvpolerende er bra, det samme er Seajet og Jotun sine. Siden du likevel må bytte propell ville jeg kanskje vurdert en tomme eller to mindre vridning på den nye. Men noe mer fart ville jeg ikke forventet uansett...

Redigert av index: 26.07.10 11:26


#18 ronncatj Ikke pålogget Postet 26.07.10 11:35 

  • Medlem
  • Innlegg: 41
  • Registrert: 02.05.10
  • Aktiv: 07.04.14
Hviken forskjell vil det gjøre i såfall? (jeg er ikke så erfaren med vridning osv. :wflag: )

#19 :båt1 Ikke pålogget Postet 26.07.10 11:35 

  • Født med båtsko på beina og dreggen i hånda!

  • Medlem
  • Innlegg: 1.842
  • Registrert: 08.12.09
  • Aktiv: 17.06.14
biltema sitt bunnstoff er bra :flag_sw:

#20 Daffy Ikke pålogget Postet 26.07.10 13:37 

  • Ferskvannscruiser

  • Medlem
  • Innlegg: 3.648
  • Registrert: 17.04.05
  • Aktiv: 29.10.14
Det var vel Jotun sitt Nonstop som vant tester i år?

vedrørende propell tror jeg at jeg ville gått ned et par tommer.
Ikke for fartens skyld men da vil motoren jobbe lettere og således kanskje få et lengre liv.






Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.