Jump to content

Sandvik 25ac med perkins 4.108 49hk. Hva er riktig propellstr.?


ronncatj

Recommended Posts

Jeg har en sandvik 25ac, Med perkins 4.108 49hk. Tingen er at båten gjør kun 8knop med den propellen som er på nå (jeg vet ikke helt hvilken størrelse den har) Så håpte jeg at jeg kunne fått 2 knop ekstra med en annen propell. Kan noen hjelpe meg å finne rett størrelse?

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer ikke. At man oppnår max turtall betyr ikke at man ikke kan ha for lett propell. For å vite hvilken propell du skal ha må du vite båtens vekt, lengde i vannlinjen, antall HK og girutvekslingen. Jeg sendte selv en forespørsel til Drevia med disse dataene og fikk svar på hvilken propell jeg skulle bytte til. Sikkert noen norske forhandlere som kan gjøre det samme for deg også.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar :-) Håpet egentlig på at det var noen med samme båt som hadde et konkret svar til meg.Oppgitt maks turtall er 3600omd/min. Men jeg får ikke mer enn 3000-3200 pga sikkert en sperre som er satt på rett over 80%. Med 8 personer med bagasje så får jeg 7-8knop uten problem.

Link to post
Share on other sites

det skal mye til og få deplasmentskrog 25 fot i over 8 knop - men du kan sette på litt tyngre propell for og få ned turtallet litt - gjorde det på en sandvik 28 jeg hadde

noen forlenger skroget med ei padde bak men er mye arbeid for en knop eller 2

med andre ord 49 hk til perkins er mere en nok til sandvik 25 og om du setter i 150 hk vil den bare bruke masse mere drivstoff og den graver seg ned bak

med andre ord la ting være - det blir bare dyrt og frusterende -

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at det er en sperre på motoren din? Dersom max turtall er oppgitt til 3600 i motorens håndbok har produsenten neppe montert noen sperre på et lavere turtall i alle fall... I ditt tilfelle kan det jo være at propellen er for tung siden du ikke oppnår max turtall. Og som tidligere nevnt må andre med samme båt også ha samme motor og gir for at du skal ha noen nytte av tips om propellvalg.

Link to post
Share on other sites

oki men enda - jeg hadde lik motor og i en 28 sandvik uten padde -den gjorde stort sett maks 8-10 knop

satte på en større prop og fikk ned masj turtallet vesentlig - men dog gjorde den verken mer eller mindre

di regner vel ca en knop pr meter på desplasment ??? så en 25 foter + 1 fot padde blir underkant av 8 meter = altså 8 knop

så på finn.no - di fleste ligger oppgitt med 8 knop en raring med 110 hk som skriver 14 knop :eek::lol::lol:

det skulle jeg likt å se - men bevares få den i plan så går det så det griner :lol:

Link to post
Share on other sites

En kollega har nylig kjøp en Sandvik 25 med en JGM 1800 motor. Litt usikker på om det er 36hk eller 47hk, og turteller virker ikke enda, men han har marsjet på 9 knop(gps) med den. Han har stoor flaps, men motormessig mye likt 4.108, så en pekepinn på hva som kan være mulig er det jo.

Link to post
Share on other sites

Min Viksund 27 lar seg presse opp i 11 knop, med 70hk og stor flaps. Men i den hastigheten oppfører den seg så dårlig at max farten bare har akademisk interesse! Jeg marsjer mellom 7 og 8 knop, og der oppfører båten seg som den skal. Så glem dette jaget etter større fart, båten er uansett ikke bygd for det! Om det er fart du ønsker, så har du nok kjøpt feil båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det betyr at du har litt for tung propell, du bør antageligvis gå ned 1-2 tommer i stigning for å kunne oppnå max turtall. Men det betyr også at du må opp i et høyere turtall for å holde den marsjfarten du har nå, med tilhørende bråk etc. Så selv om du kanskje kan klare 9-10 knop på max turtall med ny propell, så vil du mest sannsynlig fortsatt marsje på samme hastighet som du gjør nå etter propellbytte men med høyere turtall. Du må nesten vurdere selv om du synes det er verdt å bytte propell for, jeg for min del hadde mest sannsynlig latt være. Med mindre jeg kom over en billig propell jeg kunne prøve meg frem litt med da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takker for svar index, jeg har nå fått båten på land, første gang med meg som eier, det var et sørgelig syn.

Sinkanode på propellaksel var borte å propellen var ganske tært så den MÅ byttes.

 

Så jeg lurer på om jeg kan gå for samme type propell (en ny en) med tanke på at båten har gått alle sine 25år med denne motor, gir og propell?

Kan jeg også få en anbefaling på hvilket bunnstoff jeg skal bruke? Har tenkt å bruke Hempel selvpolerende bunnstoff.

 

På forhånd takk for alle svar :-)

Link to post
Share on other sites

Hempel sitt selvpolerende er bra, det samme er Seajet og Jotun sine. Siden du likevel må bytte propell ville jeg kanskje vurdert en tomme eller to mindre vridning på den nye. Men noe mer fart ville jeg ikke forventet uansett...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var vel Jotun sitt Nonstop som vant tester i år?

 

vedrørende propell tror jeg at jeg ville gått ned et par tommer.

Ikke for fartens skyld men da vil motoren jobbe lettere og således kanskje få et lengre liv.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hviken forskjell vil det gjøre i såfall?

 

Du vil få litt høyere maxturtall (ca 2-300 rpm pr tomme), og derved få mulighet til å ta ut max effekt av motoren. I marsjfart vil det kanskje føre til at du må gå med et høyere turtall enn nå for å oppnå samme fart. Mulig toppfarten øker litt, men i en snekke er det uansett marsjfart som er interessant...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ny propell er bestilt, den forrige var 17 x et eller annet (klarte ikke tyde hva som sto på) snakket med Thomas på Sleipner. Ga han dataene på båt, gir og motor, så den nye propellen blir 15x11" Skulle gi maks fart på 10knop på 3600omd min, så da tipper jeg ca 8 knop på 2800-2900 omd min. Båten måtte skrapes helt hvit da det var 30år lag med bunnnstoff, det blir 3 strøk hempel light primer, 2 strøk hempel mille bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båten er sjø satt :-) Farten er den samme ca 8 knop på 3000 omd min. Men det høres at motoren jobber mye lettere å jeg får i tillegg 3600 omd min når jeg gir full gass, så jeg vil tippe at forbruket har gått ned i takt med slitasjen på motoren, å jeg har fått det jeg ønsket å oppnå. Forresten ved full gass så graver den seg bare ned å det går ikke særlig mye fortere klarer ca 9,5 med fullt pådrag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...