Jump to content

Billige kajakker på finn.no


Polarn

Recommended Posts

Det er med kajakker som med alt annet vi diskuterer her på BP, mye bra og utrolig mye dritt.

Når det gjelder kajakker, får man som ellers vanligvis hva man betaler for.

Det er himmelvid forskjell på stabilitet, sjøegenskaper, vanntetthet (i luker og skjøter), rorsystem, sittekomfort, m.m.,

og når markedet igjen renner over av "billige" kajakker fra østen og østblokkland, er det sikkert ikke lett å velge.

 

Er du seriøst ute etter kajakk som du skal ha glede av over tid, kjøper du et anerkjent og utprøvet merke med test-referanser.

Det behøver nødvendigvis ikke være dyrt, du får gode pakkeløsninger for ca. kr 10.000,- og oppover.

Kjøper du en "no-name"-produkt på Finn, kan det være at den bruksmessig ikke holder mål, reservedeler finnes ikke,

og på sikt får du lite glede av noe som ikke fungerer som forventet, for eksempel sjøegenskaper du kan mestre.

Som du sikkert skjønner, er rådet mitt på spørsmålet i første innlegg i tråden;

Dropp disse og kjøp heller noe du og markedet vet hva er.

Et anerkjent merke vil også ha en betydelig 2. håndsverdi.

 

Ta en titt i Kajakktråden her på forumet, hvor samme tema er luftet tidligere:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/50046-kajakk-traaden/page__view__findpost__p__690046

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holler du til i nerheten av levrandøren?

 

Har du mulighet til og dra og titte og eventuelt prøve?

 

Jeg er ikke enig med alle de andre her som sier at dyrt altid er best..

 

Har prøvd mange dyre Rib er de siste årene (små riber). Vi har hatt flere stk som lett båter etter en Princess 45.

 

I år trengte jeg en ny til og ha på hytta og kjøpte en billig kina rib på båt messa på lillestøm.

 

Det er den riben som går best på skjøen av alle riber jeg har prøvd.

 

Ja det kommer masse dritt fra kina, men det ser du offte at er dritt med en gang..

 

Jeg hadde turt og prøve!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke enig med alle de andre her som sier at dyrt altid er best..

Hvem har sagt det?

 

Jeg skal ikke komme inn på plastkvaliteter, rorsystemer, luketyper, kvaliteter på sits, primær- og sekundærstabilitet, m.m.

Kjøper man en kajakk til noen tusen er det fordi man skal bruke den, føle seg trygg og trives.

Dessuten skal den holde.

Og jeg vil ha reservedeler den dagen roret likevel må repareres.

Et eksempel:

Jeg antar at denne som mange andre av billigkajakkene er laget i rotasjonsstøpt plast/ polythylene

(eller andre mykplasttyper).

Dette er et mykt, svakt og tungt materiale som tåler lite og som ikke har noe i en kajakk å gjøre.

Dessuten brytes polythylen ned av sollys, slik at levetiden er begrenset.

Skal kajakken ha tiltrekkelig stivhet og være robust, bør den være av HDPE (High-density polyethylene).

Og slik kan jeg gjerne fortsette.

Jeg sier ikke at kajakker laget i Kina er dårlige.

Tvert om har jeg akkurat anbefalt en Seabird-kajakk (som nettopp er laget i Kina) i en annen tråd tidligere i dag.

Et annet eksempel er Current Design som er et forholdsvis dyrt og anerkjent kajakkmerke. Laget i Kina.

Men disse er laget under andre premisser enn de billigste polythylenekajakkene:

HDPE-plast, Smart-Track-baserte rorsystem, høy kvalitet på luker og innfesting, m.m. og som virker og varer.

Dette har ingenting med opphavslandet å gjøre,

men fordi de fleste "billige" er billige i dobbelt forstand da de mangler

kvalitets- og sikkerhetsdetaljer som bør være tilstede.

Dyrest behøver ikke nødvendigvis være best, helt enig,

men det er heller ikke gull i alt som glimrer.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...