Jump to content

Feste vannskitau til båt med påhengsmotor uten stang


Cpt.Salamander

Recommended Posts

Har en Uttern S52 med påhengsmotor uten noen form for dedikert feste for vannskitau.

Det er derimot to pullerter som sitter på hver sin side av motoren, ganske nærmere vannet.

 

62_253826491.jpg

 

Hvordan kan jeg benytte disse to til å feste vannskitau slik at tauet ikke kommer borte i motoren og slik at jeg slipper å investere i dedikert stang?

Redigert av Cpt.Salamander (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men en slik Y-splitter funker jo egentlig bare når båten går rett frem og vannski operatøren henger rett bak i kjølevannet.

 

Jeg har kutta ut hele Y når eg sleper. Med en gang han\hun bak svinger ut til en side, er det kun den ene lina i Y en som brukes, og den legger seg inn mot motoren uansett.

 

Og når det kjøres rett fram, så gjør det ikkje noe om lina ligger 40ca lengre mot den ene siden uansett.

 

Jeg bruker bare en pullert under slep.

Link to post
Share on other sites

Men en slik Y-splitter funker jo egentlig bare når båten går rett frem og vannski operatøren henger rett bak i kjølevannet.

 

Jeg har kutta ut hele Y når eg sleper. Med en gang han\hun bak svinger ut til en side, er det kun den ene lina i Y en som brukes, og den legger seg inn mot motoren uansett.

 

Ja, det er dette som er problemet, spesielt hvis man ønsker å benytte tube. Er det ingen gode løsninger enn å ha stang med påhengsmotor?

Link to post
Share on other sites

Vi har ett vannskitau som består av ett 3-4m langt tau som festes i hver puller. På dette tauet er det ei trinse som vannskitauet festes til. Da får du en hanefot samtidig som belastningen på pullerne blir lik og du unngår skjevdrag. Er kjøpt "ferdig" i en eller annen båtbutikk uten at jeg husker hvilken. Men det fungerer utmerket.

Link to post
Share on other sites

Det skal benyttes hanefot, store krefter i gang som kan svekke innfestingen. Men det skal jo benyttes en trinse på tauet som går ut til vannskiene, tauet som gjør at kreftene hele tiden er lik på begge sider. Alle vannskisport butikker har dette, benytter dette selv gjennom mange år og fungerer meget bra.

Link to post
Share on other sites

Kan bare henge meg på og bekrefte hva som skrives i to siste innleggene. Har brukt dette i mange år både for vannski, tube og wakeboard og ikke opplevd noe problem med oppskrapt motor. Tau og trinse flyter så kommer klar av propell ved vettug bruk. Hvis noen har en båt med innfestning/pullert som ikke tåler dette så selg båten så fort som fy!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...