Jump to content

Nestenulykke med kajakk i Drøbaksundet i dag


Hilmar 2

Recommended Posts

For en time siden ser jeg ut fra brygga. Jeg ser en påkjørt kajakkpadler som vaker utpå. Jeg og brodern kasta oss i hver vår båt og kom bort til vedkommende som var kald og brent av maneter. En jolle med ungdommer hadde holdt på å kjøre rett på kajakken men svingt unna slik at den fikk et sikkelig slag og vedkommende ble kastet ut på sjøen.

 

Havaristen ble godt tatt i mot av meg og lillebror som også fikk kjørt hjem vedkommende :smiley:

 

Jolla med ungdommene stakk av fra stedet. Hva som kommer til å skje med saken vet jeg ikke.

 

P6260230.jpg

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var en rar holdning, duikerman. "Ingen skade skjedd..." :crazy:

Du ser tydelige knusningsskader i kajakken, og en person har havnet i vannet, kald og forbrent av maneter. Motparten har stukket av fra stedet og etterlatt et menneske i livsfare.

 

Godt gjort Hilmar 2.

Link to post
Share on other sites

freser rundt i jolle selv, men dette ville jeg aldri gjort. hadde jeg hatt et uhell, hadde jeg iallefall stoppet og fått han og kajakken til land og betalt skader på kajakken. nærmeste vi gjør er å sprute på hverandre i en gruppe som kjører jolle sammen, kjøre godt opp på siden og vrenge unna, men da er alle med på dette. ville ikke gjort dette med noen som ikke er med på det, eller som jeg ikke kjenner ville jeg iallefall ikke gjort det! mange som kjører jolle er ganske forsiktige, selv om det sikkert ikke ser sånn ut.

Link to post
Share on other sites

Må bare si meg enig meg ÅtteGlass her. Mener du virkelig DuikerMan at om man velger å padle kajakk i dette området så skal man akseptere å bli påkjørt, eller som i dette tilfellet; nesten påkjørt?

 

Om du mener det, vil jeg si meg sterkt uenig! Sjøen skal være til for alle, og det skal vises hensyn overfor alle andre når du ferdes uansett. Gode holdninger får man blant annet ved å gjennomføre det man lærer på et båtførerkurs i praksis, eller som mange av den "eldre garde" her på forumet ved tillært erfaring. Ble litt "skræmt" no.

Link to post
Share on other sites

Stikke av er simpleste sort, synd ingen var der og fikk hentet inn ungdommene. Kanskje noen her vet hvem det var?

Har selv padlet der og vurderer lang stang med orange vimpel etter dette.

Hvis jeg finner Duikerman i fjorden innhyllet i maneter skal jeg si "ja, ja ingen skade skjedd", og så ....?

Så bra at dere hadde øyne på sjøen!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Har sett mangde kajakker på sjøen i Søgne i dag.

En så jeg skikkelig godt for han hadde nesten selvlysende gule årer.

 

Jeg vil selvfølgelig ikke unnskylde de som kjører på en kajakk, men jeg synes at kajakkpadlerene selv bør gjøre en minsteinnsats for bli sett. Refleksvest, vimpel eller "lysende" årer hjelper godt.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

det var feil av folka i jolla å stikke av, men kajakpadlere er pliktig til å ha en rundtlysende landterne på kajaken sin, å vis det var bilde av den kajaken øverst, så kunne ikke jeg se noen landterne. kajakpadlere vises så utrolig dårlig i vannet på grunn av at de er så små, så man legger ikke merke til de før man er tett innpå de. så all skyld skall ikke gå til folka i jolla !!!!

Link to post
Share on other sites

kajakpadlere vises så utrolig dårlig i vannet på grunn av at de er så små, så man legger ikke merke til de før man er tett innpå de.

Nettopp derfor er det viktig at man holder god utkikk og avpasser farten etter forholdene når en ferdes i farvann der padlere kan påtreffes. Det er opptil flere grunner til at fartsgrensen er satt lavt langs land.

 

så all skyld skall ikke gå til folka i jolla !!!!

Jo, det skal det så absolutt. Jeg er skremt over holdningene til mange båtførere i Norge, det virker som om man tolker regel 43 slik at den gir påkjørsrett når man møter padlere eller roere.

Link to post
Share on other sites

...men kajakpadlere er pliktig til å ha en rundtlysende landterne på kajaken sin, å vis det var bilde av den kajaken øverst, så kunne ikke jeg se noen landterne. kajakpadlere vises så utrolig dårlig i vannet på grunn av at de er så små, så man legger ikke merke til de før man er tett innpå de. så all skyld skall ikke gå til folka i jolla !!!!

Mitt råtips (1) til deg er i det minste å komme deg på et kurs og ta båtførerprøven hurtigst mulig.

Hvis kajakkpadlere kan påkjøres fordi de synes dårlig (implisitt i det du skriver over),

står du for holdninger og så total mangel på kunnskap at du ikke har noe på vannet å gjøre.

Råtips (2): Selg båten og bli på land.

 

Og til deg, Hilmar, du har igjen vist både sjømannskap, handlekraft og ikke minst kunnskap

som mange voksne ikke engang er i nærheten av.

Jeg tar av meg skipperlua for deg :flag_bp:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Traff på en kajakkpadler utenfor Slagentangen sent i november i fjor, og han så jeg ikke før jeg var ganske så nærme pga at han forsvant ned i bølgedalene fra tid til annen. Ikke hadde personen på seg klær som lyste godt opp for å gjøre seg godt synlig heller. Går an å bruke hue litt da :confused:

Link to post
Share on other sites

Det som er lettest å se i naturen er det som skiller seg ut (bueformet - firkanta) og som gjentas om igjen og om igjen. Kan ikke huske å hatt noe som helst problemer med å se kajakker pga. padlingen.

 

 

Spørsmålet er om det er noen jeg ikke har sett? Husker i hvert fall ingen i farta.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...