Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Spørsmålet om å bruke iPhone som kartplotter er berørt i andre tråder. Jeg har forsøkt det, og skjermen blir selvfølgelig i minste laget. Nå har jeg imidlertid testet å bruke iPad som plotter - og det blir straks noe helt annet. Lastet inn Navionics kart og satte den ved siden av Simradplotteren min. Bildet er tatt med iPhone i bølger så det er ikke veldig skarpt..... Men plotteren virket utmerket. Et praktisk problem er at den ikke kan settes på kurs opp, og at du må scrolle kartet når plotterpunktet går ut av skjermen. Men kartet er strålende, gps virket bra og skjermen var overraskende god selv i skarpt lys.

 

NB - husk at gps kun virker med G-utgaven av Ipad.

 

plotter.jpg

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Et praktisk problem er at den ikke kan settes på kurs opp, og at du må scrolle kartet når plotterpunktet går ut av skjermen.

Man har jo begge de funksjonene på samme kart på Iphone, så det var jo litt underlig...

Kommer vel en oppdatering da på et senere tidspunkt.

Link to post
Share on other sites

På Iphone 3Gs må man trykke på GPS-symbolet to ganger for å snu kartet til kurs opp. Har du forsøkt om det er samme fremgangsmåte på Ipad. Flott om du fyller på med erfaringer etterhvert. Er ett spennende konsept å få testet ut. Det finnes etterhvert også en del praktiske holdere til den. Er det plassmessige årsaker som gjør at du ikke har Ipad i "landscape" format ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har nå fått testet iPad´en som kartplotter under reelle forhold. Fasit er at denne fungerer strålende.

 

På vår vei nedover danskekysten dro vi utenfor dekningsområdet til kartbrikken i plotteren ombord. Vi visste det, så jeg hadde lagt opp ruta på padda også. La den ganske enkelt på plotterskjermen og kjørte etter den da hovedplotteren ikke lenger hadde detaljkart å by på. En ny kartbrikke hadde vel kostet 3000 til 4000 kroner. Navionicskartet til padda kostet 239.

 

Jeg har 10 tommer skjerm på Simrad´en, og 9,5 på padda. Skjermen på padda er også lyssterk nok så det holder.

 

Tidligere i tråden er det stilt spørsmål ved om man kan få "kurs opp" på padda ved å trykke to ganger på gps-symbolet. Det har jeg ikke sjekket ut ennå, hadde ikke behov for det under ferden.

 

Også for de ombord som ikke satt ved førerplass var padda kjærkommen. Man kan sitte i salongen og følge med på kart, kurs, distanse og fart på en fin måte.

 

Kunne sagt mye om alle de andre gledene ved å bruke padda som nettleser, ebokleser osv osv - men det hører vel ikke denne tråden til :yesnod: :yesnod:

 

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Ja, har også I PAD og den er suveren til det meste, nå har de kommet med Havneguiden til I Phone, så da må de bare få laget utgaven for I PAD også så slipper du masse bøker i båten,

 

I PAD er noe alle bare må ha, den jeg kjøpte har kona tatt ifra meg, så jeg venter på ny .

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

I PAD er noe alle bare må ha, den jeg kjøpte har kona tatt ifra meg, så jeg venter på ny .

He he, ja samme skjedde meg. Dvs. padda var egentlig gave til kona, men at hun skulle komme til å bruke den så mye slik at jeg nesten ikke får låne den, det hadde jeg ikke innbilt meg. Derfor blir det en ny på meg også. Fantastisk til å planlegge seilaser med, i tillegg til å surfe, lese email, spille, se bilder og filmer osv.

Link to post
Share on other sites

Hvem er rett?

Forskjellen dere ser at den ene er satt med blåfarge på dybde under 10m, den andre med fem meter.

 

Ellers ser man vel et ansikt der? Det er Steve Jobs. Eller Jesus. Det er vel omtrent det samme nå om dagen.......

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Faktisk en kjekk sak det at ipad/iphone-versjonen kan vise forskjellig blåfarge på 20, 10 og 5 meter - gir kjappere overblikk enn min faste plotter som viser dybdekoter på hvitt underlag helt til sikkerhetdybden, og så EN blåfarge.

 

Ellers er brukervennligheten og kjappheten ved bruk noe som bør få konsekvens for hvordan de små kartplotterne blir laget framover. Hos meg er det ingen tvil om at iphonen oftest blir brukt når man skal sjekke ting langt fram i leia i detalj. Det brukte jeg papirkartet til før.

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Navionics på Ipod Touch, og det funker!

Har du en Ipod Touch og en liten Bluetooth GPS,(fx Holux) kan du få Kartplotter i lomma.

Ipod Touch har jo innebygget bluetooth, men som desverre er låst. Du må derfor yailbrake ipoden og installere et program som heter RockyBT ( bør ha en kompis med litt peiling til dette, søk på nettet)

Deretter kjøper du Navionics sjøkart i applestore (hele Norksekysten 230kr, hele middelhavet 160)fra en Iphonekonto og laster dette inn på din Ipod.

start så RocyBT som finner GPSen og deretter starter du Navionics og vips så har du kartplotter på Ipod. Seilte mellom de ioniske øyer i sommer med Ipod som kartplotter, og det funket !

Ny båt er bestilt, men dropper kartplotter og kjøper Ipad med vanntett pose i stedet.

har jo både kart og PC på kartbordet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...