Ip.Content

Logo

WIFI antenne forsterker opplegg

• Logg inn for svare
33 svar på dette emnet

#21 Lars H. Ikke pålogget Postet 29.07.10 20:42

• KNBF medlem
  • Medlem
Dersom du mener for WLAN, så er svaret nei. ICE sender på 450MHz, mens WLAN ligger på 2,4GHz.

Lars H.
Nå er det 3 dager og 7 timer til
4 ukers båtferie på Svenskekysten

#22 DeadLock Ikke pålogget Postet 29.07.10 20:51

• Medlem

Vis innleggEnzo, på 29.07.10 20:23, skrev:

Kobler du den rett i PCen eller kan du koble en trådløs router på den og spre det forsterkede signalet til flere maskiner ?

Min er koblet slik og rett i en  trådløs 12Vdrevet router

Hei.

Fungerer på begge deler. Post bilde

Både på trådløs router / aksesspunkt og nettverkskort i pc / printer.

Samme butikk jeg linket til tidligere selger også denne kraftige saken.. Post bilde  Er vel heller tvilsom med tanke på regelverket, men en jeg kjenner skryter den opp i skyene....

Mvh,
Thomas.

#23 Bitteliten Ikke pålogget Postet 29.07.10 21:04

• Medlem
Jeg er skikkelig grønn på dette teknikkfeltet - så her ber jeg om små teskjeer  :flag_bp:

Kan noen vise meg aktuelle produkter som kan kjøpes i Norge - av feks router jeg kan bruke i båten og 12 V antenne? Jeg ser Enzo's løsning som et godt alternativ til ICE - så lenge "jobbens wland " har rekkevidde nok da...

#24 Enzo Ikke pålogget Postet 29.07.10 21:17

• Eggeskallseiler
  • D5LA
http://seatronic.no/...nternett-p-2474
Denne her f.eks  men jeg tror ikke man kan koble router direkte til den slik man kan på den jeg har.

Lekte meg litt med innstillingene og øke effekten her og antall nett endrer seg ettersom hvordan jeg stiller inn, gir jeg full guffe så får jeg inn noen ekstra private nett på lista og jeg regner med det er fra noen boliger på andre siden av "fjorden" her (langs vannet på styrbord når man er på vei inn mot vallø)  det påstås at slike antenner skal finne nett på inntil 4-5nm så det blir spennende å teste ut når jeg er avgårde på litt mer avsidesliggende steder

Redigert av Enzo: 29.07.10 21:20

#25 Lars H. Ikke pålogget Postet 29.07.10 21:41

• KNBF medlem
  • Medlem
Har du forsøkt å koble deg på disse nettene langt unna "på andre siden av fjorden", under forutsetning av at de ikke er krypterte? Og du gjør deg ikke til lovbryter bare for å teste litt.

Lars H.

#26 Allegro_27 Ikke pålogget Postet 30.07.10 10:46

• Medlem
Hei

Er helt grønn på dette området, så hadde satt veldig stor pris på om noen kunne gaidet meg gjennom hva det er som trengs av utstyr for å få til trådløst internett i båten. Har en Asus Eee 900.

Som jeg forstår det, så trenger jeg en omni-directional antenne. Rekker det med den, eller må jag ha router i tillegg? (Ekstra strømforbruk) Har ikke 220 V i båten, kun 12 V!

Takknemlig for svar

#27 tjaldur Ikke pålogget Postet 30.07.10 11:31

• Medlem
Det man i prinsippet trenger er et nettverksadapter og en antenne. Dvs. at PC'en "forstår" ikke at signalet er trådløst. Adapteret tar i mot signalet fra antennen og gjør et eller annet med det, sånn at det blir slik som signalet er fra veggen. Man kan selvsagt, etter at signalet er omdannet på denne måten sette en ruter foran PC'en, men det er ikke nødvendig. Formålet med ruteren er bare å kunne fordele nettforbindelsen på flere PC'er, vanligvis 4. Fra veggen eller fra verden ser en ruter ut som en eneste PC, dvs. ruteren får tildelt et IP nummer, som er synlig fra utsiden og fordeler det som ruteren får inn ut på de evt. 4 underordnede PC'er, som i sin tur er usynlige fra utsiden, ved at de 4 får tildelt, av ruteren, et underordnet IP nummer, hver især.

Et adapter eller nettverkskort har det til felles at de har elektronikk og software som kan "ta imot" tildeling av et IP nummer. RJ 45- inngangen (Ethernet-inngangen) har et sikt innebygget nettverkskort, så dermed så får PC'en tildelt et IP nummer straks man har dyttet RJ-45 kabelen inn i veggen RJ-45 kabelen ser ut som en forvokst telefonkontakt.

Det samme gjelder den innebygde antennen i en bærbar PC. Den har også et innebygget nettverkskort som kan ta imot et IP-nummer fra en ruter eller fra en eller annen antenne ute i verden. Men denne antennen er veldig liten, derfor rekker den ikke særlig langt. For å ta imot signaler over større avstander kreves en antenne som har en bedre forsterkning enn den lille antennen som sitter i lokket på en bærbar PC. En antennes forsterkningsegenskaper måles i desibel (db).

Selv om man kan se åpne nettverk ved hjelp av en slik ekstra antenne, så betyr ikke det nødvendigvis at man kan vil kunne bruke forbindelsen. Det kritiske er sendestyrken til egen antenne. Om man skal kunne få lastet ned en eller annen web-side, så må først "bestillingen" fra browseren nå frem til den andre antennen. Så det er altså egen sendestyrke som er det svakeste leddet.

Som vanlig når man skal forsøke å forklare noe vanskelig på en enkel måte, så vil det sikkert forekomme unøyaktigheter, så jeg bare sier ifra med en gang at jeg ikke kommer til å delta i en debatt for å forsvare språkbruken eller eksemplene. Bare lag en ny og bedre forklaring.

Redigert av tjaldur: 30.07.10 11:33

#28 Enzo Ikke pålogget Postet 30.07.10 12:30

• Eggeskallseiler
  • D5LA

Vis innleggLars H., på 29.07.10 21:41, skrev:

Har du forsøkt å koble deg på disse nettene langt unna "på andre siden av fjorden", under forutsetning av at de ikke er krypterte?

Testet det nå, og jeg er på nett hos en eller annen privatperson

#29 Lars H. Ikke pålogget Postet 30.07.10 17:58

• KNBF medlem
  • Medlem
Dette  høres jo utmerket ut. Så hadde jeg ikke allerede et utmerket opplegg med ICE, kunne jeg tenkt meg ditt opplegg. Riktignok ville jeg da ikke få forbindelse underveis eller i en uthavn langt fra folk, og så måtte jeg finne et "lovlig" ukryptert nett i havnen eller koble meg "ulovlig" inn hos privatpersoner. Men interessant var det å høre hva et litt mer kostbart opplegg kan oppnå enn bare å satse på innebygget enhet i PC'n eller en billig dongle.

Lars H.
Nå er det 2 dager og 9,5 timer til
4 uker båtferie på svenskekysten

Redigert av Lars H.: 30.07.10 17:58

#30 volfro Ikke pålogget Postet 29.07.11 01:50

• Medlem

Vis innleggEnzo, på 30.07.10 12:30, skrev:

Testet det nå, og jeg er på nett hos en eller annen privatperson
Fremdelse fornøyd Enzo og noe nytt om rekkevidde?

#31 datagutten Ikke pålogget Postet 29.07.11 14:08

• Medlem

Vis innleggPhoebe, på 01.07.10 07:49, skrev:

Vel.... kun 802.11 b/g -protokoll høres litt akterutseilt og pinglete ut for meg,
spesielt til denne prisen.
g-protokollen kom allerede i 2003 og nå er det n-protokollen (kom i 2009),
som blant annet kjører MIMO (multiple-input multiple-output)som gjelder.
Anennen er sikkert grei nok den, men syntes et var stiv pris for gårsdagens teknologi.
Det hjelper lite med høy hastighet til aksesspunktet når man kun skal bruke mot internett, siden hastigheten ut mot internett uansett er lavere.
Det er mulig at MIMO hjelper på rekkevidden, men likevel finnes det mange gode nettverkskort med høy utgangseffekt som bare støtter 802.11g

Vis innleggDeadLock, på 29.07.10 20:51, skrev:

Samme butikk jeg linket til tidligere selger også denne kraftige saken.. Post bilde  Er vel heller tvilsom med tanke på regelverket, men en jeg kjenner skryter den opp i skyene....
Repeatere kan være skummelt siden du fort kan få feedback (signalet går frem og tilbake i en evig loop) hvis du plasserer de to antennene feil i forhold til hverandre.

Her er et nettverkskort som sender med 2W på retningsbestemt antenne: http://www.dealextre...ghz-15dbi-51789
Det burde være kraftig nok for det meste.

#32 Enzo Ikke pålogget Postet 30.07.11 09:52

• Eggeskallseiler
  • D5LA

Vis innleggvolfro, på 29.07.11 01:50, skrev:

Fremdelse fornøyd Enzo og noe nytt om rekkevidde?
Er veldig fornøyd med antennen, eneste problemet som kan oppstå er når mange kjører default på utstyret sitt så det ligger f.eks 5 som heter linksys og ligger på kanal 3 Eller disse ICE routerne som alle ligger på kanal 1 med samme navn da klusser det mulighetene

#33 volfro Ikke pålogget Postet 04.02.12 03:18

• Medlem
Eg bur ganske grisgrendt til så det er kankje ikke værste problemet.
Eg trur eg tar og bestiller en slik så sant det ikke er andre bedre forslag nå?
Noe spesiellt eg må passe på?

#34 Enzo Ikke pålogget Postet 04.02.12 16:48

• Eggeskallseiler
  • D5LA
Er bare å bestille etter min mening, da jeg kjøpte så tok jeg med en 12V trådløs router i tillegg så om du skal bruke i båt og det er flere PCer ombord så kan det være greit å ta med