baatplassen.no: Yamaha eller Evinrude E-TEC påhengsmotor,( 130-150 HK) - baatplassen.no

IP_content

• 5 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Siste »
  • Du kan ikke svare på emner

Yamaha eller Evinrude E-TEC påhengsmotor,( 130-150 HK)

Postet 08.07.10 00:29 Innlegg 21 Medlemmet er ikke innlogget Hillmar   

• Reg. 07.08.09
  • Gruppe: Medlem

Vis innleggPostet av 2xDiesel 07.07.10 22:49:

OMC gikk konkurs for noen år tilbake.

My bad. mente selvfølgelig at jeg tror Bombardier har ryddet opp, etter at de tok over for OMC (som sleit med mye feil på ficht-modellene)

Postet 08.07.10 08:01 Innlegg 22 Medlemmet er ikke innlogget Verado   

• Reg. 23.02.09
Evinrude lanserte nye injektorer i 2009,såkalte BIP som skal være mere pålitelige enn de gamle.Jeg har en 2008 mod som desverre hadde en dårlig

serie med injektorer(en underleverandør til Evinrude leverte en mengde dårlige injektorer i perioden 2007-2008).Det kan derfor være veldig tillfel

dig i fra motor til motor i denne perioden om du har en eller flere av den dårlige serien på motoren.dette blir selvsagt byttet på garantien.

Ellers går jo E-TEC`en som et uvær.fin lyd billig i drift. :smiley:

Postet 08.07.10 11:20 Innlegg 23 Medlemmet er ikke innlogget Bryant   

• Reg. 12.06.05
Yamaha F150 testvinner foran Evinrude, Mercury, Honda og Suzuki.. Motortest: 150 HK Utenbords. (Båtmagasinet). Dette var før Evinrude E-TEC og i en nyere test kommer alle motorene bra uten noen klar testvinner: Den raske, den kvikke og den gjerrige.

Postet 08.07.10 19:56 Innlegg 24 Medlemmet er ikke innlogget wilma   

• Reg. 01.04.06
[quote
Er litt skeptisk til den nye E-TEC teknologien...... selv om mange er meget fornøyde.
[/quote]
Tror ikke det er riktig å kalle dette ny teknologi lenger, begynner nok å blir utprøvd. E-TEC er ikke noen nyoppfinning, men en videre utvikling av FICHT systemet. Tviler på at verken Evinrude eller Yamaha på hekken gjør båten vanskelig å selge da den dagen kommer.

Postet 08.07.10 20:19 Innlegg 25 Medlemmet er ikke innlogget Verado   

• Reg. 23.02.09

Vis innleggPostet av wilma 08.07.10 19:56:

Tror ikke det er riktig å kalle dette ny teknologi lenger, begynner nok å blir utprøvd. E-TEC er ikke noen nyoppfinning, men en videre utvikling av FICHT systemet. Tviler på at verken Evinrude eller Yamaha på hekken gjør båten vanskelig å selge da den dagen kommer.

E-TEC er en glimrende motor når alt virker som det skal, men det er viktig at Evinrude styrer sine underleverandører med hard hånd,slik at kvaliteten på komponentene de leverer til motorene holder høy kvalitet og ikke slipper igjennom defekte deler.
Dette har vært "hemmeligheten" til Japanske produsenter sitt gode rykte.Dei holder en kompromissløs linje når det gjelder alle deler på et produkt,
sånt gir resultat.Men bevares selv en japs feiler fra tid til annen.

Postet 09.07.10 14:15 Innlegg 26 Medlemmet er ikke innlogget Kjetil1   

• Reg. 10.08.08
Skal man pirke og være vanskelig, kan man jo spør seg hvor smart det er å sette en bil-motor på høykant og sette den i en plast/alukasse bakpå en båt (Yamaha) :wink: . Fordel med to-takter: ingen regreim som kan ryke/hoppe over, med påfølgende motor-ras. Fordel fir-takter: mindre støy. Etter hva jeg har lest og hørt er Evinrude og Bombardier så og si ett. Bombardier lager fly-motorer, de bør jo også være nogenlunde pålitelige :wink: ... Til syvende og sist blir det vel et spørsmål om smak og "overbevisning". Jeg hadde 150 Yamaha på forrige båten, og det var også en god motor...

Kjetil S

Postet 09.07.10 21:01 Innlegg 27 Medlemmet er ikke innlogget teerex   

• Reg. 13.08.06
Har bestilt en hvit 2011 modell E-tec 115. Nettopp kommet på lager.
Dvs. jeg kan angre meg i løpet av helga, men mandag blir den nok sendt.
Vurderte 115 H.O. eler 130, det er jo samme blokka men vesentlig prisforskjell da.
Får uansett over 40 knop så da er man jo i mål liksom.
V-4 er fint, en påhenger skal være 2-takts V-motor :saint:

Redigert av teerex: 09.07.10 21:04

Postet 09.07.10 21:46 Innlegg 28 Medlemmet er ikke innlogget roesok   

• Reg. 10.10.06

Vis innleggPostet av Bryant 08.07.10 11:20:

Yamaha F150 testvinner foran Evinrude, Mercury, Honda og Suzuki..

Ikke rart Yamaha er testvinner foran Honda da Honda ikke var med i testen.. Hadde jeg vært ute etter motor i størrelse 130-150 hk og det var E-Tech eller Yamaha det stod mellom, hadde jeg uten tvil satset på Yamaha. Flere fordeler, men den viktigste: Kvalitet over tid. Men hadde også sett på Honda og Suzuki. Vurderer disse tre japanske merkene som temmelig jevngode.

Postet 09.07.10 22:51 Innlegg 29 Medlemmet er ikke innlogget los   

• Reg. 20.08.07

Vis innleggPostet av teerex 09.07.10 21:01:

Har bestilt en hvit 2011 modell E-tec 115.

Tror ikke du kommer til å angre.Lykke til :cheers_wine:

Postet 09.07.10 22:54 Innlegg 30 Medlemmet er ikke innlogget Kjetil1   

• Reg. 10.08.08
En hvit V-4 eller 6 2-takter fra Evinrude er ikke feil. Den er diskret på fargen og bygger ikke i høyden, slik at motoren ikke "stjeler blikkfang" fra båten. Altså, motoren ser mer elegant ut bakpå båten :wink: ...

Kjetil S

Postet 09.07.10 23:24 Innlegg 31 Medlemmet er ikke innlogget haraldt   

• Reg. 21.10.07
Har nettopp komt heimfrå ein båttur og Evinrude'n fungerte perfekt :smiley: Skal seia meg enig i at Yamaha har eit godt rykte men ikkje avskriv Evinrude e-tec. Litt barnesjukdommer men trur at dei er luka ut no. Og ikkje bry deg om kostnaden for olje for olje forbruket er minimalt. Uansett ka du velger so gå for ein forhandlar som du veit har god service. Betyr ein del da og

Postet 09.07.10 23:31 Innlegg 32 Medlemmet er ikke innlogget teerex   

• Reg. 13.08.06
Kan ikke klage på designen da :smiley:
### Beklager, bildet finnes ikke lenger eller URL er feil ###

Redigert av teerex: 09.07.10 23:32

Postet 15.07.10 23:40 Innlegg 33 Medlemmet er ikke innlogget teerex   

• Reg. 13.08.06
Ble ingen E-tec 115 denne gangen :sad:
Men Honda BF90D -08 får duge en stund kanskje.

Postet 30.07.10 20:48 Innlegg 34 Medlemmet er ikke innlogget evenrud   

• Reg. 30.07.10

Vis innleggPostet av Ficher 07.07.10 15:38:

Hva erfaringer/rykte har disse motorene ?
Hva er levetiden/ driftsikkerheten på disse motorene ? ( 2010 mod)

Vanskelig å si noe om levetid for en 2010 modell pr i dag :-).Jeg har nettopp ( mai 2010 )tatt i bruk en Evinrude e-tech 115. Såvidt jeg kan se fungerer den fint. Starter lett, aksellererer raskt, går stille og har et moderat forbruk. Så langt svært fornøyd med motoren.

Båt og motor er kjøpt av forhandler i Vestfold, service og oppfølging etter betaling er ikke tilstede. Verken forhandler eller importør evner å svare på enkle spørsmål på mail eller telefon (gjelder båt og motor). Ikke tilgjengelig, evner ikke å ringe tilbake og viser til hverandre når en endelig kommer igjennom.

Til sammenligning har jeg to stk Tohatsu ( 8 hk og 9,9 hk ), her har forhandler en utrolig service. Rask, pålitelig, imøtekommende og effektiv. Skaffer deler, ringer tilbake, gir tips om vedlikehold, etc, men det viktigste er at de gir kunden en respons.

Når en kjøper en ny motor er et minimum av service og oppfølging en selvfølge. Valget er gjort og det eneste forhandler / leverandør kan bidra med for å sikre at kunden er fornøyd, anbefaler produktet videre og kommer tilbake, er service og oppfølging. Min erfaring er desverre at dette ikke er tilstede for Evinrude i Norge.

Postet 30.07.10 22:37 Innlegg 35 Medlemmet er ikke innlogget Verado   

• Reg. 23.02.09
Å velge en seriøs forhandler er viktig,kanskje viktigere en valg av motorfabrikant. Så på det punktet bør en gjøre grundige undersøkelser før kjøp.
Det er trist lesing at "Evenrud" ikke får respons med forhandleren han kjøpte motoren av,slik kundebehandling er ikke bra.
Men det kommer ikke som en overraskelse at han ikke får respons med importøren (Fische Marine),dei har omtrent samme kundebehandling som regimet i Nord Korea. :giggle:

Postet 30.07.10 22:44 Innlegg 36 Medlemmet er ikke innlogget KenBjork   

• Reg. 03.07.07
Vet hvertfall at det blir ikke handlet noe Tohatsu, Honda også trolig Suzuki, her i gården nei. Hvorfor? Jo pga forhandler-leddet som jeg skulle forholdt meg til.

Postet 30.07.10 22:58 Innlegg 37 Medlemmet er ikke innlogget Tintin   

• Reg. 31.08.06
Si mer om forhandlerlddet, Ken!

Redigert av Tintin: 30.07.10 23:01

Postet 31.07.10 09:21 Innlegg 38 Medlemmet er ikke innlogget KenBjork   

• Reg. 03.07.07
Det gjelder flere firma, og alle problem med alle 3 motor merker.
Det har med generelt løsning på problem, inkompetanse... Lytter ikke til eier/e angående problem og mulige løsninger og mulige feilkilder.

Hos en forhandler, liten vilje til å reparere på innlysende garanti da oljepumpe-defekt resulterte i skjæring pga lite smøring. Ordnet seg til slutt.

Samme ledd, også garanti. Annen motor med mye div problemer, blant annet tilt-lekk som aldri ble bra, lite vilje til retting av problem, lang tid for å få de til å rette feil. Og en del el-feil. Hele suppa endte på denne opp til at eier ikke ville ha motoren lenger, kjøp/innbytte og kjøpe annen motor hos disse, men dette var det lite vilje mot også. Endte med å ikke komme noen vei, men de klarte omsider å reparere motoren etter trussel med forbrukerombudet og tv2.
Etter dette fikk eier innbytte hos annen forhandler og kjøpte annet merke.

Ett garanti problem til, tilt-problem, enkel sak. Hvor de viste stor arroganse (inkompetanse) og ikke lyttet til eier om problemet. Løste seg den dagen de lyttet/fant ut selv, samme som de ble fortalt. Men 3 unødvendige verksted opphold, før den tid.

Så den dagen disse 3 motor merker havner hos andre forhandlere, kan disse bli aktuell å kjøpe igjen.

Redigert av KenBjork: 31.07.10 09:23

Postet 31.07.10 10:00 Innlegg 39 Medlemmet er ikke innlogget 2xDiesel   

• Reg. 07.07.09
Her er du inne på det vesentlige: Forhandleren! Motormerke er forholdsvis irellevant, det viktige er å velge en forhandler som ser deg og problemene dine. Da spiller det ikke så mye rolle hva som står på dekselet. Har hatt både Evinrude og Yamaha og begge motorene isolert sett har fungert veldig bra, men er mest fornøyd med forhandleren av Evinrude. Dyktige fagfolk med lang erfaring. Hadde disse over natten endret seg til Yamaha forhandler, hadde jeg vært mest fornøyd med Yamaha! :smiley:

Postet 31.07.10 10:14 Innlegg 40 Medlemmet er ikke innlogget Verado   

• Reg. 23.02.09
Forhandleren ER alfa og omega når det kommer til problemfritt båtliv.Jeg har to forhandlere som jeg er fornøyd med og det er JW Gulliksen(Evinrude)
samt Automarine Fosnavåg (Ryds),dei har stilt opp når et problem har dukket opp. :flag:

Redigert av Jonnyrude: 31.07.10 10:15

• 5 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Siste »
  • Du kan ikke svare på emner