HenrikOrrskär Startet 14.Juli.2010 Del på Facebook Startet 14.Juli.2010 God Kveld folkens! For ca 2 uker siden på vei hjem fra en mislykket fisketur, havarerte motoren i Orrskären vår. Motoren er av typen AqAd40 på 130 hk med 280 drev. Det kan nevnes at for de som ikke er kjent med Orrskär, så er dette en klassiker produsert i Sverige på 70-80 tallet. Vår er fra 73. Sammen med en meget dyktig mekaniker bestemte vi oss for å ta av toppen, da lydene som kom ved tomgang indikerte at problemet kunne ligge der. Man fryktet ett løst forkammer, men det viste seg at 2 forkammer var løs, samtidig som den ene ventilen var sprukket/brent, antakelig ett tretthetsskade. Motor må altså ut av båt. Motor gått ca 2000 timer. Men vi sitter nå her, spolert båtferie og må tenke både nytt og kanskje drastisk. Motor blir renovert uansett, da jeg regner med å få noen kroner mer for den renovert enn det koster å reparere. VI har altså to alternativer, sette inn den gamle, eller gå for en ny motorløsning med noe mer hester så vi kan marsje på 21-23. I tillegg er det ikke så altfor fristende å montere inn en motor som er 32 år gammel. Orrskär er en halvplaner. Men det skal nevnes at idag står motoren i en kasset, så vi må også ta stilling til om vi skal videreføre dette konseptet som var forut sin tid i 73, eller om vi skal hive den ut, støpe igjen bak og plassere evt ny motor på en mer folkelig måte. Motoralternativet vi har sett på er en D3 200hk som vi har fått en pris på komplett, pålydene 230 000, evt andre alternativer som bør vurderes mottas med takk. Skulle prøve å gjøre en lang historie kort, noe som jeg ser ikkje var så enkelt likevel. Men hvordan vil en slik d3 200hk greie seg i Orrskären?. Båten veier ca 2,4 tonn. Synsing, meninger, fakta og medfølelse settes stor pris på:) Mvh Henrik Reigstad Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Hei! Vurder også brukt AD41P-B, denne ble produsert til 2005 og yter 200 hk, AD41P-A er vel på 165 hk, men begynner å bli noen år. Disse to motorene skal passe rett på motor festene som 40 motoren har stått på. Setter du inn en D4 må du bygge om motorfester. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Hei, takk for svar! Ja, en AD41 kunne nok vært ett alternativ, men er ikke akkurat overflod av dem på markedet, i tillegg vet jo en aldri hva man får ved en brukt motor. Men tilbake til D3. Den har som kjent nettopp kommet i en ny serie der mange av barnesykdommene nå skal være kurert. Om vi må støpe om litt, så er vel det en overkommelig jobb vel? Men ser noen av dere ett problem i å ha en sånn motor i en Orrskär 27? Vil den greie jobben. Har jo mye mer HK enn d40, men regner med at en 6 sylindert d40 har større dreiemoment... VI har jo vanlig propell i dag, så duopropp vil nok hjelpe veldig på d3en. Synspunkter? mvh Henrik Reigstad Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Dreimomentet i D3 220 tror jeg er mer enn nok. Det er 2-3 generasjoner forskjell på turboteknologi bla her. Du får også en lettere motor og duoprop som gir mer trøkk. Det du må ta stilling til er om du vil ha en elektronisk styrt motor og en motor som er helt ny på markedet. Jeg hadde tatt sjangsen - men jeg liker ny teknologi. Har ikke hatt mye problemer med de 3 sette med D motor jeg har hatt. VP ar 2 års garanti så lenge du tar service på merkeverksted. Utover det anbefaler for tiden til og med VP forhandlere at man har motorforsiking, for VP ledelsen har gått seg bort i kundehåndteringen de siste par årene. Støpejobben er overkommelig. Du må nok støpe igjen hullet i akterspeilet (om det ikke er råttent da) - også må du ha nytt motorfundament (om det ikke kan lages i syrefast som boltes fast i de gamle fundamentene) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Tusen hjertelig for svar. Jeg blir vel litt klokere på hvordan det ser ut når motoren løftes ut om en uke eller 2. Ja, e vel fordeler så vel som ulemper med en eltronisk styrt motor kontra mekanisk. Vi har forøvrig hadde veldig mye nytte av D40, som har gått i 32 år, uten stans, uten ett enste problem. Men det er en tid for alt. Regner vel med det ser greit ut baki der, skroget er som nytt, mange som nekter å tro at båten er 37 år, og å gå fra må marsje på 15 til 22-23 vil være veldig fantastisk enomrt bra, om eg kan beskrive det slik. Men forstår det vel sånn at den nye D3 er litt mer utprøvd enn den gamle, dvs at de har forbedret det som var dårlig på den gamle? Det store spørsmålet er om vi skal fortsette å gå for kassett eller om vi skal hive ut kasseten og montere på folkemåten., Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 (redigert) Jeg synes det er en utrolig sjarme å beholde båten som original med motor i kasett. Sjekk med et verksted med godt renomé hva som er mulig. Jeg har gode erfaringer med Framnæs Maritime i Sandefjord - men bare på vinterlagring og vedlikehold. Redningsselskapet bruker Framnæs og LaSa i Son - om det er en god referanse. Den nye serien av D3 har fortsatt samme grunnmotor som tidligere - det er 5 slindret Volvo motor. Men på nye serien tar de nok hensyn til de utbedringer som de måtte gjøre. Jeg tror også at 220 hesteren har siste generasjon turbo med variabel turbogeometri (samme motor som heter D5 og gir 205 hk i personbiler) Redigert 15.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Takk igjen! som nevtn har jeg fått ett tilbud på 235 for ny motor, og er i dialog da det visstnok finnes forlenger til DPS drevet, slik som vi har på dagen 280 drev. Vi får i tiden som kommer vurdere begge alternativer nøye, slik at vi virkelig kna knuse igang i begynnelsen av August! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Skilsø monterer D4 med mellom aksling og drev på sin Skilsø 33 sport med akterkabin. Men det er DPH drev. Vet ikke om det finnes til DPS drevet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) Skulle få tilbake melding fra forhanlder om det. Men Orrskär båtar i sverige mener man ikke trenger skjøtestykket, så kan skje vi slipper.. Redigert 16.Juli.2010 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Hei! Kom over en AD41 på finn: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=23370247 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Hjertelig! E oppe til vurdering. blir sikkert en avgjørelse på dette i løpet av en uke... Ser ut som det heller mot den dyreste løsningen, men for tidlig å se Takker for alle svar på PM og her:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Men er D40 og AD41 like stor? Eller e AD41 større..? Viktig at den passer i kassetten.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Såvidt jeg vet så er blokka på 40 og 41 motorene helt like, også da motorfestene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 hei igjen ja, har også blitt meg fortalt at de fleste motorene i 40 Serien bygger på D40. Men iforhold til bredde?. Vi har idag 280 drev, er skjoldet på 290 mindre eller større? Kan jo faktisk være ett godt og billig alternativ dette her.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Hvorfor må motoren ut på grunn av de skadene du antyder her? Har ventiltallerkenen løsnet og gjort skade på sylinderen? Hvis ikke høres det ut som en lett toppoverhaling er alt som skal til før du kan komme deg på havet igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Nå husker jeg ikkje den eksakte diagnosen. Men jeg og min far fikk beskjed av å ta av toppen av mekaniker. Vi fullførte jobben, og etter 1,5 sekunders skue kom følgende ut av munnen på mekanikeren "Motoren må ut". To av ventilene på sylinder 2 hadde knekt/gått i stykker, og den sylinderen under så ut som når tjukkt glass blir knust. Derfor må den ut:P Men var visst en enkel operasjon, men lite lysten å satse videre på gamlingen(d40), som har vart i 32 år. har gått oppunder 2000 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Hei igjen ! Timetallet for motoren sier at den har blitt brukt altfor lite, 2000 timer er jo ingenting på 32 år. Problemet er vel tæringer kjølesystemet, men det ser du når/hvis motoren blir overhalt. Overhal motoren og sett den inn igjen, så har du motor i enda 32 år til. mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Ja klødde meg også i hue på den der... 2000timer er jo ikke noe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Jeg har mange ganger blitt fortalt at en gjennomsnitlig fritidsbåtmotor går 50 timer i sesongen. Vi bruker vår båt ganske mye og er nå på 235 timer midt i sesong 3. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 50timer i sesongen? JaJa da bruker nok jeg å de jeg kjenner med båt, båtene adskillig mer enn andre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 For å si det slik, ble brukt en del i begynnelsen, men ettersom min bestefar ble eldre og eldre så ble båten bruit mindre og mindre.. Men er det ingen som har peiling på hvor mye større en AD41 er enn en D40? Ble nevnt at motorblokke var lik, men vil det si at det e like lang? Og bredden? i forhold til D40? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 (redigert) o Redigert 18.Juli.2010 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 om du ser på volvo pentas hjemmeside tror jeg du finner produkt datablad for alle motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 har bare funnet brukehåndbok forløpig.. Men får bare lete videre:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Egil S Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 (redigert) 41 motor går ned i kassetten, men du må nok belage deg på å bygge om styringa fordi den konflikter med bla annet luftfilteret og røret mellom turbo og aftercooler. 41 motor krever større gummiputer mellom kassett og skrog, koster ca 4500,- mener jeg å huske. Tiltmotoren på 280 drevet går nedi med et skrik etter at motor er på plass. Bytter du til 290 drev må det plastes om på akterspeilet. Med 280 DP, 1,95 og A5 propeller får du 25 på max. Det har ligget en blogg ute hvor en fyr fjernet kassetten og bygde om til åpent motorrom, men den ser ut til å være fjernet. Argumentet var bedre serviceplass rundt motor, men konklusjonen ble vel mye arbeid, mere motorbråk og ikke veldig mye mer service-plass allikevel. En D3 er sikkert supert, men da bør du nok planlegge å beholde båten. Usikker på om denne båten kan defineres som halvplaner, er temmelig flat under bakre del. Redigert 20.Juli.2010 av Egil S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.