Jump to content

Prosjekt: Orrskär 27 med AQAD40


HenrikOrrskär

Recommended Posts

God Kveld folkens!

 

For ca 2 uker siden på vei hjem fra en mislykket fisketur, havarerte motoren i Orrskären vår. Motoren er av typen AqAd40 på 130 hk med 280 drev. Det kan nevnes at for de som ikke er kjent med Orrskär, så er dette en klassiker produsert i Sverige på 70-80 tallet. Vår er fra 73.

 

Sammen med en meget dyktig mekaniker bestemte vi oss for å ta av toppen, da lydene som kom ved tomgang indikerte at problemet kunne ligge der. Man fryktet ett løst forkammer, men det viste seg at 2 forkammer var løs, samtidig som den ene ventilen var sprukket/brent, antakelig ett tretthetsskade. Motor må altså ut av båt. Motor gått ca 2000 timer.

 

Men vi sitter nå her, spolert båtferie og må tenke både nytt og kanskje drastisk.

Motor blir renovert uansett, da jeg regner med å få noen kroner mer for den renovert enn det koster å reparere.

VI har altså to alternativer, sette inn den gamle, eller gå for en ny motorløsning med noe mer hester så vi kan marsje på 21-23. I tillegg er det ikke så altfor fristende å montere inn en motor som er 32 år gammel. Orrskär er en halvplaner.

Men det skal nevnes at idag står motoren i en kasset, så vi må også ta stilling til om vi skal videreføre dette konseptet som var forut sin tid i 73, eller om vi skal hive den ut, støpe igjen bak og plassere evt ny motor på en mer folkelig måte.

 

Motoralternativet vi har sett på er en D3 200hk som vi har fått en pris på komplett, pålydene 230 000, evt andre alternativer som bør vurderes mottas med takk. Skulle prøve å gjøre en lang historie kort, noe som jeg ser ikkje var så enkelt likevel.

 

Men hvordan vil en slik d3 200hk greie seg i Orrskären?. Båten veier ca 2,4 tonn.

Synsing, meninger, fakta og medfølelse settes stor pris på:)

 

Mvh Henrik Reigstad :fishing:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vurder også brukt AD41P-B, denne ble produsert til 2005 og yter 200 hk, AD41P-A er vel på 165 hk, men begynner å bli noen år.

Disse to motorene skal passe rett på motor festene som 40 motoren har stått på.

Setter du inn en D4 må du bygge om motorfester.

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar!

 

Ja, en AD41 kunne nok vært ett alternativ, men er ikke akkurat overflod av dem på markedet, i tillegg vet jo en aldri hva man får ved en brukt motor. Men tilbake til D3. Den har som kjent nettopp kommet i en ny serie der mange av barnesykdommene nå skal være kurert. Om vi må støpe om litt, så er vel det en overkommelig jobb vel?

Men ser noen av dere ett problem i å ha en sånn motor i en Orrskär 27? Vil den greie jobben. Har jo mye mer HK enn d40, men regner med at en 6 sylindert d40 har større dreiemoment... VI har jo vanlig propell i dag, så duopropp vil nok hjelpe veldig på d3en.

 

Synspunkter?

 

mvh Henrik Reigstad

Link to post
Share on other sites

Dreimomentet i D3 220 tror jeg er mer enn nok. Det er 2-3 generasjoner forskjell på turboteknologi bla her. Du får også en lettere motor og duoprop som gir mer trøkk.

 

Det du må ta stilling til er om du vil ha en elektronisk styrt motor og en motor som er helt ny på markedet. Jeg hadde tatt sjangsen - men jeg liker ny teknologi. Har ikke hatt mye problemer med de 3 sette med D motor jeg har hatt.

 

VP ar 2 års garanti så lenge du tar service på merkeverksted. Utover det anbefaler for tiden til og med VP forhandlere at man har motorforsiking, for VP ledelsen har gått seg bort i kundehåndteringen de siste par årene.

 

Støpejobben er overkommelig. Du må nok støpe igjen hullet i akterspeilet (om det ikke er råttent da) - også må du ha nytt motorfundament (om det ikke kan lages i syrefast som boltes fast i de gamle fundamentene)

Link to post
Share on other sites

Tusen hjertelig for svar. Jeg blir vel litt klokere på hvordan det ser ut når motoren løftes ut om en uke eller 2. Ja, e vel fordeler så vel som ulemper med en eltronisk styrt motor kontra mekanisk. Vi har forøvrig hadde veldig mye nytte av D40, som har gått i 32 år, uten stans, uten ett enste problem. Men det er en tid for alt.

 

Regner vel med det ser greit ut baki der, skroget er som nytt, mange som nekter å tro at båten er 37 år, og å gå fra må marsje på 15 til 22-23 vil være veldig fantastisk enomrt bra, om eg kan beskrive det slik.

Men forstår det vel sånn at den nye D3 er litt mer utprøvd enn den gamle, dvs at de har forbedret det som var dårlig på den gamle?

Det store spørsmålet er om vi skal fortsette å gå for kassett eller om vi skal hive ut kasseten og montere på folkemåten.,

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en utrolig sjarme å beholde båten som original med motor i kasett. Sjekk med et verksted med godt renomé hva som er mulig. Jeg har gode erfaringer med Framnæs Maritime i Sandefjord - men bare på vinterlagring og vedlikehold.

 

Redningsselskapet bruker Framnæs og LaSa i Son - om det er en god referanse.

 

Den nye serien av D3 har fortsatt samme grunnmotor som tidligere - det er 5 slindret Volvo motor. Men på nye serien tar de nok hensyn til de utbedringer som de måtte gjøre. Jeg tror også at 220 hesteren har siste generasjon turbo med variabel turbogeometri (samme motor som heter D5 og gir 205 hk i personbiler)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk igjen! som nevtn har jeg fått ett tilbud på 235 for ny motor, og er i dialog da det visstnok finnes forlenger til DPS drevet, slik som vi har på dagen 280 drev. Vi får i tiden som kommer vurdere begge alternativer nøye, slik at vi virkelig kna knuse igang i begynnelsen av August!

Link to post
Share on other sites

hei igjen

 

ja, har også blitt meg fortalt at de fleste motorene i 40 Serien bygger på D40. Men iforhold til bredde?. Vi har idag 280 drev, er skjoldet på 290 mindre eller større? Kan jo faktisk være ett godt og billig alternativ dette her..

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må motoren ut på grunn av de skadene du antyder her? Har ventiltallerkenen løsnet og gjort skade på sylinderen? Hvis ikke høres det ut som en lett toppoverhaling er alt som skal til før du kan komme deg på havet igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå husker jeg ikkje den eksakte diagnosen. Men jeg og min far fikk beskjed av å ta av toppen av mekaniker. Vi fullførte jobben, og etter 1,5 sekunders skue kom følgende ut av munnen på mekanikeren "Motoren må ut". To av ventilene på sylinder 2 hadde knekt/gått i stykker, og den sylinderen under så ut som når tjukkt glass blir knust. Derfor må den ut:P Men var visst en enkel operasjon, men lite lysten å satse videre på gamlingen(d40), som har vart i 32 år. har gått oppunder 2000 timer.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

 

Timetallet for motoren sier at den har blitt brukt altfor lite, 2000 timer er jo ingenting på 32 år.

Problemet er vel tæringer kjølesystemet, men det ser du når/hvis motoren blir overhalt.

Overhal motoren og sett den inn igjen, så har du motor i enda 32 år til. :giggle:

 

mvh

 

Ronny

Link to post
Share on other sites

For å si det slik, ble brukt en del i begynnelsen, men ettersom min bestefar ble eldre og eldre så ble båten bruit mindre og mindre..

 

Men er det ingen som har peiling på hvor mye større en AD41 er enn en D40? Ble nevnt at motorblokke var lik, men vil det si at det e like lang? Og bredden? i forhold til D40?

Link to post
Share on other sites

41 motor går ned i kassetten, men du må nok belage deg på å bygge om styringa fordi den konflikter med bla annet luftfilteret og røret mellom turbo og aftercooler.

41 motor krever større gummiputer mellom kassett og skrog, koster ca 4500,- mener jeg å huske.

Tiltmotoren på 280 drevet går nedi med et skrik etter at motor er på plass.

Bytter du til 290 drev må det plastes om på akterspeilet.

Med 280 DP, 1,95 og A5 propeller får du 25 på max.

Det har ligget en blogg ute hvor en fyr fjernet kassetten og bygde om til åpent motorrom, men den ser ut til å være fjernet.

Argumentet var bedre serviceplass rundt motor, men konklusjonen ble vel mye arbeid, mere motorbråk og ikke veldig mye mer service-plass allikevel.

En D3 er sikkert supert, men da bør du nok planlegge å beholde båten.

 

Usikker på om denne båten kan defineres som halvplaner, er temmelig flat under bakre del.

Redigert av Egil S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...