Fantino Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Tror nok Bitteliten er nær snittet. Egen erfaring: 100 timer ++ første sesong, deretter avtakende ned mot 50 timer. Kjøper ny båt når jeg dupper under 50 timer...(så langt) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 (redigert) HEi igjen Orrskär ble jo markedsført som halvplaner ihvertfall. Men du Egil høres ut som du kan mye om Orrskärkonstruksjonen. Kassetten må jo u uansett, og om vi beholder den, så må vi ha ny gummibelg samt bytte samtlige vibrasjonsdempere. Problemet som kan vise seg med en D3 er at den kun kommer med 1 toms forlenger på drevet, ergo vil man slite med å å få drevplaten langt nok under skroget bak? Dette er visst veldig viktig. Synd ikkje den bloggen er tilgjengelig lengre? har ikkje kontaktinfomarsjon vel? evt hvilken motor satt han inn? Pøs på med info om du har:P Med 280 drev sier du? kan det brukes på ad41? vi har jo singelpropell i dag, då må vi vel kjøpe nytt undervannshus? 25 knop på maks er en fin fart, tror ikkje båtens skrog er konstruert for så mye mer. men ja, kjølen gir seg et stykke fra akterenden, så der er den en planer.. Redigert 21.Juli.2010 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Egil S Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Installasjonsmanualen ligger i dokumentarkivet Fila heter Innstallasjon_komplett_31_300_DPG.zip (915,94K). Sjekk ut sidene 16-18 ang drevets høyde/dybde-plassering. Ser at VP setter en grense på 200hk for bruk av 4-toms forlenger på drev. 41 og 280 drev passer sammen, men tror ikke VP har levert slik løsning. Ellers kan en mail til mr Orrskär gi svar på meste. http://www.orrskar.com/ Besøkte Johan i Vargmötesvägen for et par tre år siden. Hyggelig fyr som ga ordentlige svar på alt jeg spurte om. Kanhende http://www.myrhaug.net/home7.html har tips ang omtalte ombygging av motorrom. Husker dessverre ikke hva som ble montert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Takk for svar igjen:) Nå har vi fått ett tilbud på en d3 200hk pålydende 235k, så vi har bestemt oss for å satse nytt. Har bla snakket med en orrskar eier som er veldig fornøyd med bytte til d3, eneSte han angret på var at han ikke fjernet kasset da han ikke får drevet langt nok ned, selv med forlengerstykke. MEN, er veldig usikker på om vi skal ha d3 170 eller 200hk. Skroget liker seg ikkje over 25 knop er jeg blitt fortalt, så hvordan er det å gå med en motor som man ikke bør gå med forfult? hva ville dere der ute valgt? Er jo greit med ekstra hester når båten er tungt lastet vel? Svar MOTTAS med takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Gå for den store motoren er mitt råd. Du får lavere turtall og forbruk på marsjfart. Det er uansett sjelden maxfarten brukes. Også er det godt å ha litt ekstra den dagen man skal trekke noen på vannski eller har båten full av folk eller det er mye sjø og man må kjøre aktivt. Og på en relativt tung båt som dere har må du se på dreimomentet på motoren for det er det som gir deg både komfort, lavere turtall og bedre økonomi. D3 200 har 50nm mer dreimoment enn d3170. Det vil du merke godt på en tung båt. Redigert 25.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Hjertelig for svar. Så motoren har ikke ett ideelturtall den bör ligge på ved marsjfart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Marsjfart for meg er der skrog og motor er i harmoni. Jeg plerier ofte å marsje på rundt 2800-3000 rpm. Maks turtall på min motorer er 3540. På forrige båten var det rundt 2900 rpm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Ok,takk for svar . Helt enig med deg, bedre å ha litt til overs enn litt for lite. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Jeg har ikke veldig mye greie på maskiner osv. Men da jeg vokste opp hadde vi en maskinsjef som nærmeste nabo. Som gutt hadde jeg mange interessante samtaler med ham, han hadde seilt over hele verden, noe som var svært fascinerende for en liten gutt med utferdstrang. Jeg husker veldig godt et råd han ga meg om båtmotorer (noe som på den tiden var meg v e l d i g fjernt): "I alle båter er det viktig å ha en maskin som er sterkere enn det du tror du trenger, da varer maskinen lenger, og både du og den har et bedre liv" Jeg har fulgt dette rådet både i biler og båter, og dermed har maskinene vart lenger, og forbruket vært mindre, enn det som står i brosjyrene. Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Høres ut som veldig godt råd, prøver å overbevise min far om at 200hk e tingen, selv om den koster 20k mer enn d3170. Han mener det et viktig at motoren oppnår ett visst turtall under gange, sik at den får "blåst ut litt". Men er vel mange fordeler som nevnt over som veier opp for dette vel? Takknemlig for all innput og drøftinger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Min personlige mening: D3 er 2.4 liter, den gamle MD40'en er 3.6 liter. Med 2.4 tonn båt, pluss alt vann som den har trukket siden 70-tallet samt alt "nødvendig" pikk-pakk ombord, samt vann, diesel og ferielast - så ville jeg rett og slett gått for noe mer robust enn D3 som allerede har en del svin på skogen mhp. varmgang og annet vas (ja, jeg vet de er forbedret, men jeg har ikke sanseløst stor tro på VP for tida). Til den nevte prisen vil jeg definitivt tro at det er andre relevante/konkurransedyktige alternativ også? Hva med Steyr, Nogva, Yanmar osv? Beste alternativ: finne en VP KAD43 "overligger" og slippe nedi (kanskje også nytt drev da, pga. øket moment). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Ja, har forstått at i den store sammenhengen så er D3 en lektvekter å regne, men har fått relativt gode skussmål av de jeg har vært i kontakt med, i tillegg er jo dens lave vekt ett stort pluss. Men er vel litt vanskelig å få tak i brukte, gode KADer for tiden, kan ikke bli for stor da skrovet visstnok ikkje liker seg over 25. Men klart, en KAD hadde jo värt ett billigere alternativ.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Ligger en 43 og en 44 her: http://www.dieselenginetrader.com/engines.cfm?ID=78 Begge nye, i hhv. Sverige og Nederland. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 ok, får vurdere det, men tror nok vi e kommet så langt i prossessen at det er D3 det står om, men størrelsen vet eg ka eg vil ha, men må få overbevise min far.. Bedre å ha litt for mye, enn litt for lite Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erlinjo Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Har selv vært i en Orrskär jevnlig de siste årene , og støtter deg 100% i å forsette å satse på båten. Man skal leite lenge etter en mer anvendelig båt! Hvis det er fisketurer(gjerne med overnatting) man er interessert i, er dette en FANTASTISK båt. Jeg råder også til å gå for den største motoren. Som dere så fint sier det, det er alltid bedre med litt for mye enn litt for lite =) Jeg erfarte selv det når jeg monterte ny motor i min snekke =) Uansett,lykke til med hva du måtte bestemme deg for! Orrskär Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 Takk for gode råd Erlinjo! Vi har vel egentlig bestemt oss for 200 hk om prisen er rett, men så ser eg at Yanmar har en motor 4BY180Z som kunne vært interessant.. Noen som har synspunkter og erfaringer eller meninger om hva Yanmar kan jo ikke Volvo kan? E dette en motor å vurdere osv? Støynivå, ytelse, driftssikkerthet, kundevennlighet etc? Setter pris på alle synspunkter svar, men må innrømme at jeg gleder meg til denne prosessen er over Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 (redigert) Dette er en marinisert BMW diesel. Er det Mercruiser eller Yanmar drev? Jeg er skeptisk til kvaliteten på Mercruiser drevene - det har vært en del havarier på Bravo 3 og motorer med høyt dreimoment. De nye Yanmar drevene er det kanskje ikke gått så mange av ennå. Redigert 4.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 hei forstår det slik at en kan velge mellom det helt nye yanmardrevet, eller bravo 3 drev.. Det nye så jo fint ut forsåvidt:P Men har hørt at Yanmar har fått skryt når det gjelder svetting" o.l, lite søl med andre ord.. Svetter D3 like mye som D40en vi hadde før, eller kan vi regne med at dette e bli forbedret? Hvordan er støynivået og evt pris på motorene i forhold til hverandre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 (redigert) priser vet jeg ikke. D3 er en 5 sylindret motor. BY'en er 4 sylindret. Det kan ha litt å si. Min erfaring er at en 4 sylindret motor har et hardere lydbilde enn 5 og 6 syl motorer Jeg har hatt 3 sett D motorer (1xD6 310, 2xD4 260, 2xD6 435). Den ene D4'en hadde en liten lekkasje på bunnpanna. Det var en og annen dråpe under motoren i løpet av første sesongen. Dette ble utbedret på garanti og var helt OK etterpå. Redigert 4.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 ok, høresjo bra ut. Eg har også hørt at 5 sylindret motor har en litt mykere gange. Eg tror at volvoen summa sumarum e tingen. hjertelig for svar:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Hei For alle som er interessert så tenkte jeg å komme med en liten statusoppdatering. Nå er ny motor bestilt, D3 200hk, og leverandør for motor og arbeid er Selby Båt, som for øvrig har vært veldig behjelpelig, imøtekommende og virker til å ha veldig god greie på det de driver på med. Båten virker absolutt å være i de beste hender. Ønsker de all mulig lykke til med arbeidet i tiden som kommer! I tillegg må jeg få lov til å rette en stor takk til "880", som tipset meg om selby og som har vært veldig behjelpelig med å svare på spørsmål, bidra i det forløpige arbeidet, og oppdatere 2 nysgjerrige karer med fine bilder.TAKK! Det er forløpig noe uvisst om man monterer motor inn i eksisterende kassett eller om man går for en ny løsning, dette er oppe til vurdering hos Selby. Vi gleder oss til å komme på sjøen igjen! Legger ved bilder fra dagens økt. Henrik Redigert 12.August.2010 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erlinjo Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 (redigert) Er vel bare å gratulere deg da =) Tror du kommer til å få MANGE fine stunder på sjøen i årene som kommer med den nye motoren din =) Selby virker som et veldig bra(det beste) alternativet når det gjelder installasjon av din nye motor, så etter det jeg har hørt om de, kan du vente deg ett MEGET godt produkt tilbake :) Tenker meg du gleder deg som en liten unge til å prøve ut båten din med ny motor =) Blir som julaften+nyttårsaften+burdsag på en og samme dag. Var ihvertfall slik for meg når jeg fikk ny motor i min båt=) Lykke til videre!! Skittfiske! Redigert 14.August.2010 av Erlinjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Takk for fine bilder og fin info. Håper du deler bilder og erfaringer med oss fremover. Spennende å følge slike prosjekter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Dette så spennende ut Må innrømme at jeg ikke forstod hvorfor du var så opptatt av at ny motor skulle passe inn i eksisterende kassett men dette bildet forklarer mye. Har aldri sett denne løsningen før. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Vindø 32 har også en slik kassett. Den er limt fast i båten med Sikaflex 291. Den går etter sigende helt ufattelig stille. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.