HenrikOrrskär Svart 8.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2010 ja, det kan nok stemme Var det knapper på de gamle turtellerene? Ser ut som manøvreringsknapper til ett display.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Ingen knapper i turteller, men et bryterpanel med roterende nav knapp for visning i turteller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jandus Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Dette ser utrolig spennende ut, helt ny motor, opdaterte manøvrehendel og tastaturer. God lykke med projektet ditt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 8.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2010 (redigert) Tusen takk for det:) Idag har båten vært på prøve tur, en tur som i følge rapportene kan beskrives som særdeles vellykket. Nå nærmer det seg alvorlig for sensommerens første båttur Legger ved 2 bilder Henrik Redigert 8.September.2010 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 (redigert) Gratulerer med ny grønnmalt benk i kjelleren! Forhindrer drev-overbygget vipping av drevet? Er det lyddempet inni? De to siste bildene av gummidempningen på bakplaten og drevet: I det nederste bildet er gummien bøyd 90 grader mot drevet og paralellt med vannflaten. Skal det ytterligere dempe lyden? Redigert 8.September.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 9.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2010 Tviler på at overbygget hindrer drevet på noe som helst måte.. Gummibelgen sin eneste effekt er vel bare å tette mellom skrog og kassett. Mens overbygget over drevet derimot, har en lyddempene effekt både fra drevet og motor. Men som det kommer frem av bildet er ikke kassetten isolert enda, så det må gjøres før man i det hele tatt kan snakke om "båten med den viskande motoren". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 9.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2010 btw, overbygget er faktisk litt på kollisjonskurs, men håper og tror at det går an å løfte nok til vårt behov, inn på en slippvogn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erlinjo Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Må vel få en god marsjfart med den nye motoren ? Har selv 18, og det er plenty! Men med den motoren du har vil jeg tippe at du ligger rundt 22-23 i marsjfart. Vet du noe om dette ? =) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Hva ble prislappen totalt på denne herligheten? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 10.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2010 Var ikkje noe billig seanse, men forløpig kan eg iallefall si at arbeidet som er lagt ned er av svært høy klasse, der er vi veldig fornøyd med:) Kom nettopp inn fra første tur, stor opplevelse å marsje på 23-24 knop på ett stuegulv av de sjelden, det var rett og slett magisk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Vert på tur i dag ? Noen nye erfaringer på hvordan tingene fungere, trimming av drev, instrumenter og kontroll hendelen ? Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 12.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2010 Har vært ute å kjørt ja Er jo en helt ny opplevelse å kjøre nå kontra før, båten ligger mye mer oppå vannet, og elektrisk kontrollhendel er mye mer presis enn den mekaniske, men begynner etterhvert å bli dus med alt, og det er gøy! Farten er jo revolusjonert i forhold til forrige motoren, så kjøreopplevelsen er helt ny! Videre prøver jeg å sette meg godt inn i hvordan jeg kan bruke de ulike instrumentene på best mulig måte, og benytte alle mulighetene det gir. Varmeren er selvfølgelig testet med fantastiske resultater, tror jeg flytter inn i båten snart:P Så nå blir utfordringen fremover å være like mye på forelesninger som jeg er i båt/tenker båt, det blir uten tvil vanskelig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erlinjo Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Gøy og flott og høre :) Gratulere nok en gang! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Hei Henrik. Så deg på sjøen i dag, kjørte forbi deg rett sør for Ramsøy. Syntes båten din gikk veldig flott i sjøen Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 27.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2010 Hei ja! Ja, glir fint i sjøen for tiden, 22 knop der ca,3500 rpm, med 5 personer ombord. Turen gikk til Glesvær i helgen, med litt fiske i lerøyosen,ved sotrabroen samt hjeltefjorden:) Men du gjorde lurt i å velge en litt annen rute mot hjelteskjæret, møtte noen jævlige bølger fra den slepebåten eller hva det nå var som kjørte utover, slo inn gjennom den åpne hardtoppen, fikk meg en dusj mao :P Men tok det med ett smil:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Men du gjorde lurt i å velge en litt annen rute mot hjelteskjæret, møtte noen jævlige bølger fra den slepebåten eller hva det nå var som kjørte utover, slo inn gjennom den åpne hardtoppen, fikk meg en dusj mao :P Men tok det med ett smil:) Bevisst valg av rute da jeg så den komme, trodde nesten du hadde gått ned, tok litt tid før jeg så deg igjen. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 27.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2010 ka for noe faenskap var det? Har jo sett noen slike før, men aldri så store bølger at båten ikkje har greid å komme seg over.. Ble litt overrasket, og det skal sies at eg hadde lyst å dele ut mye juling til han som kjørte den båten der! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 27.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2010 btw, lå jo en viknes der, så ut som den kom seg fint gjennom, så i lys av det, så tenkte eg det ville gå uten problemer, ropte inn i kabinen at de skulle holde seg fast, men endte jo med at eg kom inn søkkvåt, og folk visste ikkje om de skulle le eller gråte skal ihvertfall ta kalesjen over hardtoppen på neste gang! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Hvis det var en slepebåt, så lager de veldig høy og krapp hekksjø når de har litt fart. Vi har en slepebåt som heter Balder her inne i Oslofjorden, og i sommer så jeg en Windy 28 Ghibli som stakk nesa rett inn i hekksjøen til denne. Jeg vil tippe at det fosset minst 5-6 bøtter vann over vindskjermen og inn i båten. Han som sto til rors så temmelig ovverrasket ut, og han lærte nok at 5 knop rett inn i en slik bølge ikke er så lurt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 27.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2010 ja, var noe slepefaenskap, samme skjedde her, båten greide ikkje å komme seg over siste bølgen, fikk den rett bakover, og hadde litt åpning i toppen slik at jeg kunne stikke hodet ut, og fikk meg en ufrivillig dusj, gikk jo med 5.6 knop:P ka skal eg ellers gjøre:P kunne ikkje snu der og då, var for seint til det.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2010 God kveld! Ja, da var årets båtsesong avsluttet. Det har vært en sesong vi aldri kommer til å glemme. Det vi alle har ventet på, nemlig at Motoren fra 1978 sa takk for seg,inntraff på forsommeren i år. En trist opplevelse i den målestokken, men i ettertid var det vel kanskje litt "hell i uhell" kan man si. I tillegg til at selve havarier inntraff rett utenfor kleppestø hvor redningskøyten ligger i havn, så var det jo en aldri så liten milepæl når far besluttet å investere i en ny motor i Orrskären. Min mor ristet oppgittpå hodet over å investere så mye penger i en båt fra 1973, men skroget og båten generelt ble vurdert som i meget god stand, så da ble det belsuttet å gi båten nytt liv(nytt kjøleskap ig ny diselvarmer ble som kjent også montert). Volvo fikk fornyet tillit i "kjelleren", noe som vi i ettertid forløpig ikke har angret på. Med ny motor har i notert 28,5 knop som toppfart, det er hele 10,5 knop mer enn hva vi greide før, og i tillegg gir en marsjfart på 22-23 helt andre muligeter enn 14-15 som var tilfelle før. Idag ble altså båten tatt opp, og skal nå hvile seg, slik at den er klar til nye eventyr til våren igjen. Det ryktes om lange ekspedisjoner fra både den ene og den andre. Jeg legger ved noen bilder fra dagens landsetting, da det er på sin plass å avslutte med stil! Ha en fortsatt god helg folkens! Henrik Klar for årets siste tur Uvanlig å skrape is i båt, et tilfeldig glass måt i ilden Eier og daglig leder fornøyd med å ha fått båten i hus! Ps, jeg skrev i en annen tråd, men gikk som en drøm å bruke gummimuffen far Biltema til vinterkonservering! Har 2 videosnutter eg tenkte å legge ut, men vet ikke hvordan jeg får det til.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Last videosnuttene opp i youtube og link de inn her Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Ja, da må jeg vel få laget meg en bruke der. Får sette meg inn i det og prøve å få det gjort relativt snart :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Hei Jeg lovde jo meg selv og andre å legge ut noen videosnutter fra vinterkonserveringen av motoren, da vi i år med ny motor valgte å prøve en såkalt spyledyse. Dette fungerte veldig fint, og var lite tidkrevende. Grunnet eksamensøving og juletider har båtlivet hatt pause i 2 måneder, men i morgen skal jeg ut å se på båten, og begynne så smått på endel prosjekter jeg har tenkt å gjennomføre. Jeg trenger muligens litt tips på noen områder, men jeg vet ikke om det er best å opprette en ny tråd per prosjekt, eller om jeg bare bør bruke denne da jeg har alt på samme sted. Uansett følger 3 videoklipp under, 2 fra vinterkonservering, og så fant jeg også et annet fra en tur sent i høst som jeg likså godt slang på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Var vel denne båten jeg leste om i Båtliv, synes det er bra gjort og ha beholdt båten i så god stand i så mange år. Tror aldri jeg hadde klart og selge båten når en tenker på alle minnene som sitter igjen i den. Pass godt på den så holder den 35 år til:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.