Jump to content

Prosjekt: Orrskär 27 med AQAD40


HenrikOrrskär

Recommended Posts

Gratulerer med ny grønnmalt benk i kjelleren!

Forhindrer drev-overbygget vipping av drevet? Er det lyddempet inni?

 

De to siste bildene av gummidempningen på bakplaten og drevet:

I det nederste bildet er gummien bøyd 90 grader mot drevet og paralellt med vannflaten. Skal det ytterligere dempe lyden?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler på at overbygget hindrer drevet på noe som helst måte..

Gummibelgen sin eneste effekt er vel bare å tette mellom skrog og kassett. Mens overbygget over drevet derimot, har en lyddempene effekt både fra drevet og motor. Men som det kommer frem av bildet er ikke kassetten isolert enda, så det må gjøres før man i det hele tatt kan snakke om "båten med den viskande motoren".

Link to post
Share on other sites

Var ikkje noe billig seanse, men forløpig kan eg iallefall si at arbeidet som er lagt ned er av svært høy klasse, der er vi veldig fornøyd med:) Kom nettopp inn fra første tur, stor opplevelse å marsje på 23-24 knop på ett stuegulv av de sjelden, det var rett og slett magisk!

Link to post
Share on other sites

Har vært ute å kjørt ja

Er jo en helt ny opplevelse å kjøre nå kontra før, båten ligger mye mer oppå vannet, og elektrisk kontrollhendel er mye mer presis enn den mekaniske, men begynner etterhvert å bli dus med alt, og det er gøy! Farten er jo revolusjonert i forhold til forrige motoren, så kjøreopplevelsen er helt ny!

Videre prøver jeg å sette meg godt inn i hvordan jeg kan bruke de ulike instrumentene på best mulig måte, og benytte alle mulighetene det gir. Varmeren er selvfølgelig testet med fantastiske resultater, tror jeg flytter inn i båten snart:P

Så nå blir utfordringen fremover å være like mye på forelesninger som jeg er i båt/tenker båt, det blir uten tvil vanskelig!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei ja!

Ja, glir fint i sjøen for tiden, 22 knop der ca,3500 rpm, med 5 personer ombord. Turen gikk til Glesvær i helgen, med litt fiske i lerøyosen,ved sotrabroen samt hjeltefjorden:)

Men du gjorde lurt i å velge en litt annen rute mot hjelteskjæret, møtte noen jævlige bølger fra den slepebåten eller hva det nå var som kjørte utover, slo inn gjennom den åpne hardtoppen, fikk meg en dusj mao :P Men tok det med ett smil:)

Link to post
Share on other sites

Men du gjorde lurt i å velge en litt annen rute mot hjelteskjæret, møtte noen jævlige bølger fra den slepebåten eller hva det nå var som kjørte utover, slo inn gjennom den åpne hardtoppen, fikk meg en dusj mao :P Men tok det med ett smil:)

 

Bevisst valg av rute da jeg så den komme, trodde nesten du hadde gått ned, tok litt tid før jeg så deg igjen. :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

btw, lå jo en viknes der, så ut som den kom seg fint gjennom, så i lys av det, så tenkte eg det ville gå uten problemer, ropte inn i kabinen at de skulle holde seg fast, men endte jo med at eg kom inn søkkvåt, og folk visste ikkje om de skulle le eller gråte :tongue: skal ihvertfall ta kalesjen over hardtoppen på neste gang!

Link to post
Share on other sites

Hvis det var en slepebåt, så lager de veldig høy og krapp hekksjø når de har litt fart. Vi har en slepebåt som heter Balder her inne i Oslofjorden, og i sommer så jeg en Windy 28 Ghibli som stakk nesa rett inn i hekksjøen til denne. Jeg vil tippe at det fosset minst 5-6 bøtter vann over vindskjermen og inn i båten. Han som sto til rors så temmelig ovverrasket ut, og han lærte nok at 5 knop rett inn i en slik bølge ikke er så lurt.

Link to post
Share on other sites

ja, var noe slepefaenskap, samme skjedde her, båten greide ikkje å komme seg over siste bølgen, fikk den rett bakover, og hadde litt åpning i toppen slik at jeg kunne stikke hodet ut, og fikk meg en ufrivillig dusj, gikk jo med 5.6 knop:P ka skal eg ellers gjøre:P kunne ikkje snu der og då, var for seint til det..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

God kveld!

Ja, da var årets båtsesong avsluttet. Det har vært en sesong vi aldri kommer til å glemme. Det vi alle har ventet på, nemlig at Motoren fra 1978 sa takk for seg,inntraff på forsommeren i år. En trist opplevelse i den målestokken, men i ettertid var det vel kanskje litt "hell i uhell" kan man si. I tillegg til at selve havarier inntraff rett utenfor kleppestø hvor redningskøyten ligger i havn, så var det jo en aldri så liten milepæl når far besluttet å investere i en ny motor i Orrskären. Min mor ristet oppgittpå hodet over å investere så mye penger i en båt fra 1973, men skroget og båten generelt ble vurdert som i meget god stand, så da ble det belsuttet å gi båten nytt liv(nytt kjøleskap ig ny diselvarmer ble som kjent også montert). Volvo fikk fornyet tillit i "kjelleren", noe som vi i ettertid forløpig ikke har angret på.

Med ny motor har i notert 28,5 knop som toppfart, det er hele 10,5 knop mer enn hva vi greide før, og i tillegg gir en marsjfart på 22-23 helt andre muligeter enn 14-15 som var tilfelle før.

Idag ble altså båten tatt opp, og skal nå hvile seg, slik at den er klar til nye eventyr til våren igjen. Det ryktes om lange ekspedisjoner fra både den ene og den andre.

Jeg legger ved noen bilder fra dagens landsetting, da det er på sin plass å avslutte med stil!

Ha en fortsatt god helg folkens!

Henrik :flag_bp:

 

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_046.jpg

Klar for årets siste tur

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_049.jpg

Uvanlig å skrape is i båt, et tilfeldig glass måt i ilden

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_057.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_055.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_058.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_059.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_060.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_061.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_062.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_063.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_064.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_065.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_066.jpg

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_069.jpg

Eier og daglig leder fornøyd med å ha fått båten i hus!

sondre_baattur_og_landsetting_av_orrskr_074.jpg

 

 

Ps, jeg skrev i en annen tråd, men gikk som en drøm å bruke gummimuffen far Biltema til vinterkonservering! Har 2 videosnutter eg tenkte å legge ut, men vet ikke hvordan jeg får det til..

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

Jeg lovde jo meg selv og andre å legge ut noen videosnutter fra vinterkonserveringen av motoren, da vi i år med ny motor valgte å prøve en såkalt spyledyse. Dette fungerte veldig fint, og var lite tidkrevende. Grunnet eksamensøving og juletider har båtlivet hatt pause i 2 måneder, men i morgen skal jeg ut å se på båten, og begynne så smått på endel prosjekter jeg har tenkt å gjennomføre. Jeg trenger muligens litt tips på noen områder, men jeg vet ikke om det er best å opprette en ny tråd per prosjekt, eller om jeg bare bør bruke denne da jeg har alt på samme sted. Uansett følger 3 videoklipp under, 2 fra vinterkonservering, og så fant jeg også et annet fra en tur sent i høst som jeg likså godt slang på.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...