Jump to content

bytte båtmotor i en 24 mahogny plattgatter


ivertxo

Recommended Posts

Takk for gode tips og innspill ifht kjøp av trebåt i Sverige (jernspanter i en gml Petterson).

 

Valget falt til slutt på denne, en Storebro Solø Ruff, 24 fot:

 

sol24.jpg

 

Båten har idag en sikkert helt grei Volvo Penta BB115, men jeg syntes det blir veldig dyrt med HK avgift og mons for en så gammel motor. Jeg kunne derfor tenke meg å sette inn en litt nyere, men gjerne brukt, ferskvannskjølt dieselmotor på ca 40 hk++. Jeg har snakket med litt forskjellige folk som sier alt fra at det bør være grei skuring til at det er litt av en jobb. For ordens skyld, jeg har ikke mye greie på motorer eller båtmotorer (ikke ennå ihvertfall) så jeg har tenkt å få med meg noen til å hjelpe meg.

 

Lurer derfor på om det er noen motor (anre merker eller volvo typer)som vil passe bedre ifht motorkasse, fester og eksisterende propellaksling. Vil gjerne beholde propellakslingen som står i, og slippe å bygge om motorkasse og mekke for mye på festene.

 

Noen som har tips?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en flott trebåt.... :flag_bp: Ville vel valgt en diesel på mellom 80 og 100 hk i dette tilfellet. Kommer an på fartspotensialet på denne båten også. Hva med en brukt Yanmar eller en TMD eller TAMD 30? Skulle vel ligge innenfor det overkommelige det? Burde også ta noen mål for å se hva som passer innunder motorkassa. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med nydelig og en båt med udødelige linjer:-)

Personlig håper jeg at du absolutt ikke setter inn en diesel i denne damen...

Helt feil lyd, feil lukt og mer vibrasjoner!!

Motoren som står i er en fin og ikke minst riktig motor til en slik båt.

HK avgift og eventuelle forbedringer er ikke store utgiften iforhold til utgiftene med motor og gear ( RB gearet som normalt står på disse MB115 er nok ikke glad i en tilsvarende størrelse diesel...

 

Det er da mitt "ønske" for en slik vakker båt

 

Men lykke til uansett motorvalg :-)

Link to post
Share on other sites

Om du demonterer motoren og tar med deg hjem alt unntatt motorblokka, slipper du HK avgiften. Husk topp og kamaksel, samt registerdeksel med pumpedrev m.m. Deretter finner du tak i en tilsvarende bilmotor (B18 eller B20), overhaler denne og monterer på alle delene fra den gamle. Så har du en overhalt motor til en billigere pris enn det du ville ha betalt i hk avgift!

Link to post
Share on other sites

takk for gode innspill!

 

Hmm, dette ble ikke helt enkelt ettersom det dukka opp et par ting jeg ikke hadde tenkt på, som f.eks risting. Jeg heller nok allikevel mot å bytte ettersom jeg rett og slett tror den motoren neppe kan ha mange gode år igjen. Denne antagelsen bygger dog bare på informasjonen om at motoren er fra midten av 70`tallet og er sjøvannskjølt(men som mest sannsynlig har gått i svensk brakkvann og Vattern siste åra). Som sagt så er jeg redd for at den kan gi meg større problemer enn jeg er kompetent til å ordne selv, foreløpig. Argumentene for en litt nyere diesel er hva jeg har plukket opp i sommer om drifts- og brannsikkerhet+ ferskvannskjøling.Dette er jo min første ordentlige båt (har hatt en andel i en gammel plastsnekke i et års tid). Samtidig så har jeg jo kjøpt denne fordi jeg liker det gamle klassiske designet og har lyst til å lære og pusle med trebåt. Har jo skjønt at store bensinmotorer (Volvo 70 hk++) var standard på disse, så jeg føler jo litt på at det blir litt feil å bytte til diesel også. Men hva med brannfare, kjølig, støy og ikke minst forbruk?. I båthavna har jeg fått mulighet til å kjøpe en 60-70 hk ferskvannskjølt Peugeot diesel. Ikke helt ny den heller, men visstnok i god stand. Eier, som er motorkyndig, har båt der ute og har mulighet for å hjelp meg til å installere den.

 

 

Litt i tvil ennå merker jeg...

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår tvilen din, men et par argumenter til på veien skal du få:-)

 

Hvis du gjør som det er nevnt i tråden at du plukker av all marinisering fra originalmotoren og tar det inn som deler har du de fleste delene som trengs.

Kjøp så en bil blokk og en ny ferdig marinisert topp (fra feks Iglebekk motor) og få et verksted til å totaloverhale hele motoren. ( eller kjøp en ferdig overhalt, averterer stadig long blokker på finn )

få montert elektronisk tenning fra (feks 123 ignition) og en Weber 2 trinnsforgasser (fra feks misab.se) så har du en NY og en meget driftsikker, og riktig motor.

Det eneste jeg ville forandret på er gearet, hvis du har et RB gear, er det veldig tungt å få ut av gear etter pådrag... hvis du kommer over et hydraulisk borg warner 71 c tror jeg det heter, tror jeg det passer rett på og er mye enklere å betjene...

( ps: jeg har et RB 1,91:1 med helt ny innmat og ny kjølekappe/lagerhus)liggende i garasjen hvis du skulle ha behov en gang...

Brannsikkerhet er det kun du som bestemmer, det har med kvalitet på slanger ventiler osv.. samt utlufting. ( det eneste forskjellen iforhold til diesel er at det kreves at vifta skal gå noen sek før start )

Driftsikkerhet, det samme; med nye plugger hvert år, elektronisk tenning, og en god forgasser, hadde jeg stolt vel så mye på denne enn en diesel installasjon. og du slipper diesel dyr som angivelig er stopp-årsak nr på fritidsbåter!

 

Den dieselen du har på handa, tror jeg vil leve et hardt liv i denne båten. den trenger de 115hk for å slippe vannet med folk ombord. (denne båten er tilogmed levert i neon få ex med dobbel installasjon (2x BB115) det er kult det!!!) og om jeg ikke har lest helt feil er vel ikke disse peugeot dieselene kjent for å like hardkjør så lenge før toppene ryker??

 

Forbruk er jo selvfølgelig et tema iforhold til en diesel... men en slik båt blir vel ikke brukt for de laaaange turene... jeg tror jeg lå på ca 20ltr/t i min tilsvarende båt med maken motor.

 

Men igjen; kun min mening:-)

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for gode svar, dette har vært til nytte.Peugeot motoren får jeg la ligge...

 

Hmm, kanskje BB 115 ikke er så dum allikevel? Jeg snakket med eier igjen igår, og han sa at den var godt vedlikeholdt. Jeg har også sett den og den så og hørtes fin ut, men jeg er uansett ikke kompetent... B.la er startmotoren ny for to år siden. Motoren er også kjørt pent og ikke mer enn 50 timer per år de siste 5-6 årene. Prisen er uansett max 10.000 SEK, så jeg må nok evt. belage meg på å kjøpe hele, og ta ut de delene som trengs.

 

My Casa: takk for detaljert og god beskrivelse. Jeg skal høre litt med en mekaniker som skal hjelp meg litt, men jeg tror jeg heller mot å gjøre et forsøk :-). Dette blir nok uansett et høst/vinterprosjekt for å være klar til neste år. De delene du nevner er det identisk med de som sitter i?, tenker da speselt på RB gearet?. Du nevner kjølekappe? er det for å bygge om til ferskvannskjøling?. Motoren som sitter i er sjøvannskjølt, men har som sagt bare gått i ferskvann.

 

Har også lest om de dobbelt installerte Storebroene, de var visst særlig laget med tanke på USA eksport. Jeg var å så på en identisk båt i Drammen i forrige uke, men den var dessverre utsatt for mye råte. Men den hadde en Penta B70 installert, og den så orginal ut..

 

20 ltr i timen hørtes jo voldsomt ut, ihvertfall siden jeg kun har med erfaring med en dieseltank i året..:-) Prøvde å google litt etter noe som kan redusere besnin forbruket. Fant noe, men forstod ikke helt hva det dreide seg om. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Hei..

 

Først: er prisen max 10.000.- for hva? hele båten kan jo ikke stemme??!!

 

De delene jeg har nevnt er forbedringer til de som står i originalt, dvs; "elektroniske tenning" istedenfor de stiftene som er i fordeleren. Resten av fordelerhuset bruker du. Esabforgasseren er en 2 port forgasser som er snill ved forsiktig pådrag, men kan åpne begge portene hvis du drar på... ved puslefart i 6-8 knop, går det ikke rare mengden bensin i timen. Men ved godt pådrag i "plan" drar du nok på en ca 20 liter i timer tipper jeg...

 

Den kjølekappen jeg snakket om er en hoveddel av gearet,, dette er normalt satt opp slik av sjøvannet går gjennomsyn dette og så inn i motoren, derfra gjennom manifoilen og ut i eksosen.... Men når disse er kjørt i saltvann i 10 talls år, ruster det opp innvendig... Så hvis din har gått i ferskvann og høres fin ut, tror jeg et jeg hadde tatt den hk-avgiften og brukt båten som den er... (hvor mye er egentlig hk avgiften i dag?)

 

PS: det ble solgt en med dobbelinst. for 3-4 år siden for 250,000.- er noe slikt! men var omtrent nylaget!

 

Erik

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for informasjon. Lærer jo stadig mer om motorer...:-)!

 

10. 000 tusen for båt og motor var nok litt billig ja. Det er nok kun for motoren, og syntes ikke det er så galt.

 

HK avgiften er per idag 150. 50 x 115= 17307, og da blir det jo ikke så billig igjen. Men har jo nå skjønt at dette ikke er noe "spareprosjekt" uansett, men det er en fet båt så det er vel sikkert verdt pengene...:-)

 

Jeg får i første omgang båten over uten motor i løpet av ei uke eller to, og så tar nok med meg det jeg kan av motordeler. Får så vurdere hva motorblokk ev vil koste her i Norge før jeg vurderer å evt. ta inn den svenske.

 

Hmm ja, jeg tror det er sånn jeg vil gjør det, men skal selvsagt ta en runde med mekanikeren, som viser seg å ha skrudd mye på gamle B20 er før... Diesel blir det uansett ikke i denne omgang...

Link to post
Share on other sites

HK avgiften er per idag 150. 50 x 115= 17307, og da blir det jo ikke så billig igjen.

 

Pluss moms på avgiften og på kjøpsprisen, ikke glem det! Da er du oppe i rundt 35.000,- totalt for motoren, og det er den ikke verdt! Hva med å finne en brukt tilsvarende her til lands, og deretter overhale den?

Link to post
Share on other sites

med en slik avgift er jeg ikke i tvil:

Kjøp en ny motorblokk i norge! Tiper du får en sliten bilmotor for 1-2000 og så kan du koste på den boring, stempler osv på et motorverksted for mindre sum en hk avgiften alene...

Er tips er forsvarets overskuddslager; de har til tiden ubrukte B20 for salg...

Men en telefon til Iglebek motor, tror jeg kan være veldig lurt! en guru innen volvo motorer...

 

 

 

PS: hold deg unna B18. Vanskelig å få tak i visse deler til de nå...

Link to post
Share on other sites

PS: hold deg unna B18. Vanskelig å få tak i visse deler til de nå...

 

Men så trenger du heller ikke så all verdens av deler da. Min gamle B18A har på 22 år kun hatt behov for nytt registerdrevsett (pluss naturligvis plugger, stifter og oljefilter da). Men en B20 er mer kurant når man først skal bygge opp en ny motor, enig i det...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...