Og jeg stiller meg spørsmålstegn ved hvor mange seilbåtskippere som ikke kjenner til vikeplikten de har når de ikke drives frem av ren vindkraft.... (Nå skal jeg være kjapt ute og si at de aller aller fleste definitivt ikke er av dette slaget. Men det er de få som ødelegger rykter for de andre.... )
I dag var jeg ute for den til nå største "høydaren" av en slik situasjon. Jeg var på stø kurs ut Porsgrunnsfjorden hvor jeg la merke til en Seilbåt uten seil som krysset fjorden og kom inn på min Babord side.
Okay tenkte jeg... du går for egen motor og har således helt klart vikeplikt.... men nærmere og nærmere møtepunktet kom vi.
Jeg begynte da å se på mannen bak roret på seileren og han virket ganske uinteressert egentlig.
Vel tenkte jeg... vi får se da, om du har tenkt å vike eller ei... og når punktet kom for at en av oss bare måtte gi opp så foldet seilerkapteinen like godt armene over brystkassa og tittet demonstrativt motsatt vei.
Jeg måtte flire høyt for meg selv mens jeg gav full trottel og kom meg bort fra faresonen... og håpet i mitt stille at hekkbølgene mine kunne veltet kaffekoppen hans... (men sannsynligvis gjorde den nok ikke det dessverre).
Men det er noen (få) seilere hvor man har følelsen av innehar en egenerklært total forkjørsrett.
Redigert av Anjuma: 26.07.10 18:55

Hjelp/Kontakt

Til toppen av siden