baatplassen.no: Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe - baatplassen.no

IP_content

• 30 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Siste »
  • Du kan ikke svare på emner

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe

Postet 26.07.10 18:52 Innlegg 1 Medlemmet er ikke innlogget Anjuma   

• Reg. 18.07.10
  • Gruppe: Medlem
Jeg har noen få tilfeller hvor jeg har måttet oppgi forkjørsretten i forhold til seilbåter som går for egen maskin for å unngå fare for sammenstøt.
Og jeg stiller meg spørsmålstegn ved hvor mange seilbåtskippere som ikke kjenner til vikeplikten de har når de ikke drives frem av ren vindkraft.... (Nå skal jeg være kjapt ute og si at de aller aller fleste definitivt ikke er av dette slaget. Men det er de få som ødelegger rykter for de andre.... )

I dag var jeg ute for den til nå største "høydaren" av en slik situasjon. Jeg var på stø kurs ut Porsgrunnsfjorden hvor jeg la merke til en Seilbåt uten seil som krysset fjorden og kom inn på min Babord side.
Okay tenkte jeg... du går for egen motor og har således helt klart vikeplikt.... men nærmere og nærmere møtepunktet kom vi.
Jeg begynte da å se på mannen bak roret på seileren og han virket ganske uinteressert egentlig.
Vel tenkte jeg... vi får se da, om du har tenkt å vike eller ei... og når punktet kom for at en av oss bare måtte gi opp så foldet seilerkapteinen like godt armene over brystkassa og tittet demonstrativt motsatt vei.

Jeg måtte flire høyt for meg selv mens jeg gav full trottel og kom meg bort fra faresonen... og håpet i mitt stille at hekkbølgene mine kunne veltet kaffekoppen hans... (men sannsynligvis gjorde den nok ikke det dessverre).

Men det er noen (få) seilere hvor man har følelsen av innehar en egenerklært total forkjørsrett.

Redigert av Anjuma: 26.07.10 18:55

Postet 26.07.10 19:00 Innlegg 2 Medlemmet er ikke innlogget millisivert   

• Reg. 05.09.08
To muligheter (som i noen tilfeller kombineres):
1 Føreren av seilbåten er en uoppmerksom bajs
2 Føreren av seilbåten er vant med å seile regatta, der 45cm klaring mellom hekken på han du har vikeplikt for og baugen din regnes som rikelig med margin.

Postet 26.07.10 19:05 Innlegg 3 Medlemmet er ikke innlogget Bitteliten   

• Reg. 28.11.03
1. sjøveisreglene gir deg ikke påkjørsrett
2. mange seilbåtførere er dumme i huet. Omtrent like mange som motorbåtførere som er dumme i huet.

En undersøkelse Båtnytt har gjort blant sine lesere på web viser at bare 50% av alle leserne kan de grunnleggende sjøveisreglene.

Jeg har et ganske brukbart horn på båten min. Jeg hadde nok gitt 5 korte støt i hornet når jeg begynte å bli i tvil.

Jeg kan jo gjenta det jeg fikk høre fra en båtfører rett Syd for Skjærhamn. "Det er høyrekjøring på sjøen. Da holder man til venstre for hverandre" Det sa han da han krysset rett foran baugen min fra min styrbord side til min babord side på en måte som gjorde at jeg måtte bakke for å unngå sammenstøt. Han hadde jo fått med seg litt - bare på feil måte.

Minner meg litt om hen historie jeg ble fortalt av en kar. Han feiret jul i Japan. I et butikkvindu så han et kors og en julenisse. Problemet var nok bare det at julenissen var spikret fast på korset. Same same but diffelent som kineserne sier :lol:

Jaja - vi er på da på sjøen for å kose oss - er vi ikke :smiley:

Sjøveisreglene sier også at båt som ikke skal vike skal holde sin kurs og fart - så da blir avveiningen når må du reagere for å unngå sammenstør. Vi er så store i forhold til mange andre at jeg mer og mer holder min kurs og fart når jeg har rett til det.

Redigert av Bitteliten: 26.07.10 19:10

Postet 26.07.10 19:06 Innlegg 4 Medlemmet er ikke innlogget litt peiling   

• Reg. 08.01.07
Dette har vi diskutert her mange ganger. Og jeg tror de fleste i seilbåt har samme oppførsel. Vike gjør de f### ikke!!!!!!
Har opplevd dette sikkert 100 ganger allerede etter 2 uker på sjøen.

Postet 26.07.10 19:17 Innlegg 5 Medlemmet er ikke innlogget Mariell   

• Reg. 09.10.02
Å skrive at det gjelder de fleste er vel å ta noget hardt i "Litt peiling".

Men har vel også den erfaringen at en god del seilere er meget slappe til å holde utkikk og se hva som skjer forann båten. Mulig det er vanskelig å se ut av det plastvinduet i sprayhooden :rolleyes: .

Enda mer skremt, hvis holdningen er gir'a F... i den F... motorbåten.

Postet 26.07.10 19:28 Innlegg 6 Medlemmet er ikke innlogget Anjuma   

• Reg. 18.07.10
Ja kanskje jeg burde gjøre som Bitteliten og kjøpe et skikkelig horn å sette på båten... hadde egentlig ikke trodd jeg skulle få bruk for et slikt horn, men dette gav meg plutselig et grunnlag for å tute litt på fjorden jeg også! :o)
Og det er nok ikke like lett å være tøff-i-trynet-kaptein når alle andres oppmerksomhet plutselig dras i mot en.

Postet 26.07.10 19:29 Innlegg 7 Medlemmet er ikke innlogget Bitteliten   

• Reg. 28.11.03
Horn er viktig. Jeg bruker for det meste - dog ikke ofte - 3 korte og 5 lange.

I nedsatt sikt er horn viktig spesielt viktig. Det hornet vi har er standard på båten vår. Skulle gjerne hatt et slikt som Poseidon hadde før. Vet ikke om Jan fortsatt har den lydfila på hjemmesiden sin

to lange og ett kort eller to lange og to korte brukes svært sjelden - selvom det av og til hadde vært passende.

Redigert av Bitteliten: 26.07.10 19:33

Postet 26.07.10 19:44 Innlegg 8 Medlemmet er ikke innlogget Anjuma   

• Reg. 18.07.10

Vis innleggPostet av Bitteliten 26.07.10 19:29:

Horn er viktig. Jeg bruker for det meste - dog ikke ofte - 3 korte og 5 lange.

Her må det være noe jeg ikke har fått med meg vedr lydsignalkombinasjoner :))) 3 korte og 5 lange? Hva betyr det? Fløtt dæ?

Postet 26.07.10 20:25 Innlegg 9 Medlemmet er ikke innlogget Mulligan   

• Reg. 05.05.06
Tre korte og fem lange, fremført på Vuvuzela, er et "hemmelig" signal utviklet av Dieselmotorbåtforbundet og Frimurerlosjen som betyr: " Jeg har større og dyrere båt enn deg så bare flytt deg".

Postet 26.07.10 20:34 Innlegg 10 Medlemmet er ikke innlogget Lazyjack   

• Reg. 03.04.06

Vis innleggPostet av Bitteliten 26.07.10 19:05:

En undersøkelse Båtnytt har gjort blant sine lesere på web viser at bare 50% av alle leserne kan de grunnleggende sjøveisreglene.

Båtnytt leses vel hovedsakelig av motorbåteiere... :rolleyes:

Postet 26.07.10 20:35 Innlegg 11 Medlemmet er ikke innlogget Bitteliten   

• Reg. 28.11.03
:lol:

5 korte skulle det være.

Hysj da Mulligan

Postet 26.07.10 20:36 Innlegg 12 Medlemmet er ikke innlogget "Mathilde"   

• Reg. 18.02.05
Har motsatt erfaring. Motorbåtførere som ikke viker uansett plikten iht til sjøveisreglene. Og uansett om begge går for motor. Har til og med opplevd motorbåtførere som ikke har viket, til tross for at jeg har gått for fulle seil og i TILLEGG motorbåten inn fra min babord side.

Mitt poeng her er at det neppe er motorbåten og/eller seilbåten som er problemet i det hele tatt. Det er faktisk mennesket som styrer båten. OG vi mennesker er forskjellige. Så vær så snill å slutt med denne generaliseringen som bare fører til vondt blod mellom båtinteresserte. For ja - uansett seil eller motor - hovedinteressen er den samme.

Og slutt å klage på seilbåteiere som seiler i leia eller andre steder der man ikke burde seile fordi det virker irriterende, eller som IKKE seiler når de burde ha seilt fordi det også er irriterende at man ikke seiler .... eller i det hele tatt :nonod:

Postet 26.07.10 20:41 Innlegg 13 Medlemmet er ikke innlogget Bitteliten   

• Reg. 28.11.03
Den mest interessante situasjonen oppstår når seilbåtene motorseiler uten korrekt dagsignal for det. Da blir jeg litt i tvil men får vel tolke det som om de seiler da

Postet 26.07.10 20:56 Innlegg 14 Medlemmet er ikke innlogget JubaTuba   

• Reg. 03.03.08

Vis innleggPostet av Bitteliten 26.07.10 20:41:

Den mest interessante situasjonen oppstår når seilbåtene motorseiler uten korrekt dagsignal for det. Da blir jeg litt i tvil men får vel tolke det som om de seiler da

Hehe. Har til gode å se fritidsbåter bruke dagsignaler for noe som helst ;)

Postet 26.07.10 21:02 Innlegg 15 Medlemmet er ikke innlogget Bitteliten   

• Reg. 28.11.03
så du har ikke ligget på svai i samme bukt som oss da :flag_bp:

Postet 26.07.10 21:16 Innlegg 16 Medlemmet er ikke innlogget Tempest   

• Vis blogg
  • Reg. 18.09.06
Bruker dagsignal eg: Tempest motorseglar.

Er elles einig i dette dreier seg om forskjellen på "folk" i båt og båtfolk, ikkje motor- eller seilfolk.

Postet 26.07.10 21:20 Innlegg 17 Medlemmet er ikke innlogget JubaTuba   

• Reg. 03.03.08

Vis innleggPostet av Anjuma 26.07.10 18:52:

Og jeg stiller meg spørsmålstegn ved hvor mange seilbåtskippere som ikke kjenner til vikeplikten de har når de ikke drives frem av ren vindkraft.... (Nå skal jeg være kjapt ute og si at de aller aller fleste definitivt ikke er av dette slaget. Men det er de få som ødelegger rykter for de andre.... )

Mitt inntrykk er at seilere generelt sett er gode på sjøveisregler, navigasjon og sjømannskap. Går nesten ikke an å komme seg rundt i seilbåt uten å være det ;)
Men, ignorante mennesker finnes overalt.

Postet 26.07.10 21:32 Innlegg 18 Medlemmet er ikke innlogget Coast   

• Reg. 02.08.07
Etter å ført både motor og seilbåter i 30 år er mitt inntrykk at folk stort sett er flinke både til å holde vikeplikt og unngå å komme i konfliktsituasjoner. At det er noen stor forskjell på seil og motor har jeg ikke lagt merke til. Selvfølgelig finnes det unntak som hverken kan vikepliktsregler eller vil vike uansett. Jeg har derfor fått meg en rød Vuvuzela direkte fra Sør-Afrika som jeg skal ha som nødløsning.:tongue:

Postet 26.07.10 21:39 Innlegg 19 Medlemmet er ikke innlogget Anjuma   

• Reg. 18.07.10

Vis innleggPostet av "Mathilde" 26.07.10 20:36:

Mitt poeng her er at det neppe er motorbåten og/eller seilbåten som er problemet i det hele tatt. Det er faktisk mennesket som styrer båten. OG vi mennesker er forskjellige. Så vær så snill å slutt med denne generaliseringen som bare fører til vondt blod mellom båtinteresserte. For ja - uansett seil eller motor - hovedinteressen er den samme.

Joda, det er nok ikke bare seilere som kommer inn under kategorien "overholder ikke vikeplikten" - men siden seilbåter med seil oppe har full forkjørsrett så blir det så synlig når de ikke lenger har denne retten, men likevel påberoper seg den. Seilbåter er dermed mer i faresonen for viftende pekefinger og nedsenkede øyebryn hos motorbåtførere en dens likemenn i andre motorbåter...
Og til ditt forsvar... jeg kjørte (sier vi "kjørte" når vi båter i motorbåt?) i dag fra Bamble til Jomfruland og tilbake... og på denne turen var det kun den ene seilbåten som oppførte seg "bøllete". Og det var MANGE seilbåter på min vannvei i dag... dog var det ingen motorbåter som var bøllete heller... eller jo... en tulling som dro 20 knop gjennom blindleia og dro omtrendt halve fjorden med seg i hekken...
Så da står det vel egentlig 1 - 1 og uavgjort i dag da :blush:

Postet 26.07.10 21:45 Innlegg 20 Medlemmet er ikke innlogget Anjuma   

• Reg. 18.07.10

Vis innleggPostet av Bitteliten 26.07.10 20:35:

:lol:

5 korte skulle det være.

Hysj da Mulligan

Ahhhaaa.... det var noe annet :)
...... for det betyr jo: Har noen stjælt roret ditt, slutt å forvirre meg og kom deg på rett kurs!!

• 30 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Siste »
  • Du kan ikke svare på emner