Mulligan, på 27.04.11 07:04, skrev:
Hvilke ekstreme situasjoner?
Slike stunt som beskrevet her, f.eks?
Og de har jeg ingen som helst problemer med å gjøre hva jeg kan for å unngå at andre skal havne i en slik situasjon. Jeg har da heller ikke problemer med å vike for seilbåter som bare bruker seilene. Det er når de går for motor i tillegg at jeg mener de bryter reglene, ved å ikke bruke riktig signalføring.
Jawik, på 17.04.11 19:47, skrev:
men det er her denne farefulle manøveren kan forekomme ved full seilføring og at noen starter opp maskineriet og dreier unna. Er mann uheldig med vindretningen kan dette virkelig bære galt avsted. Tenk deg om jeg med 100-120 m2 skulle foreta meg noe slikt som dette og vinden er i det lunefulle laget.
Mulligan, på 24.04.11 17:05, skrev:
Kan nærmest beskrive det som skjer dersom en foretar en brå sving til le under forhold som beskrevet. Med og uten maskin i gang.
Båten skyter en kort tid fart.
Deretter krenger den voldsomt.
Roret staller og båten er helt ute av kontroll.
Deretter foretar den en brå sving rundt båtens midtpunkt opp i vindøyet.
Båtvante vet dette.
---------------------------------------------------------------------------------------
SRA, på 27.04.11 08:58, skrev:
- De fleste båter er utstyr med en eller annen form for ror eller annen styreanretning som gjør at man i de fleste tilfeller kan korrigere sin kurs litt og problemet er løst.
-----------------------
Kan virke som enkelte her kan være villig til å stå på sin rett (urett) til det smeller kun for å kunne komme med et flammende innlegg på BP.
SRA: Jeg er helt enig med deg i dette om å korrigere kursen litt. Det gjøres stadig under seilas, og er en del av båtlivet.
Men det kan virke på meg som om en del seilere ikke vil, eller gidder å vise riktig signal når de går for motor. Det er mulig de synes dette er et nederlag eller noe, hva vet jeg. Men da kan de heller ikke forvente at andre er like flinke til å følge reglene. Sånn er det bare. Hever man seg over noe, så bør man regne med at noen kan reagere anderledes enn man forventer.