Ip.Content

Logo

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe

• Logg inn for svare
596 svar på dette emnet

#541 andersb Ikke pålogget Postet 27.04.11 11:25

• Medlem
Spennende at disse diskusjonene stadig lever, hvor vanskelig er det vel for oss med motorbåt å vike for en som kommer på seil? stortsett går de jo også ganske sakte, og man ser jo på kartet, og utifra vindforhold om det er sansynlig at de vil krysse og skifte kurs umiddelbart. Vink, smil og vær glad!

#542 GeirFrode Ikke pålogget Postet 27.04.11 12:20

• Medlem

Vis innleggMulligan, på 27.04.11 07:04, skrev:

Hvilke ekstreme situasjoner?
Slike stunt som beskrevet her, f.eks?
Og de har jeg ingen som helst problemer med å gjøre hva jeg kan for å unngå at andre skal havne i en slik situasjon. Jeg har da heller ikke problemer med å vike for seilbåter som bare bruker seilene. Det er når de går for motor i tillegg at jeg mener de bryter reglene, ved å ikke bruke riktig signalføring.

Vis innleggJawik, på 17.04.11 19:47, skrev:

men det er her denne farefulle manøveren kan forekomme ved full seilføring og at noen starter opp maskineriet og dreier unna. Er mann uheldig med vindretningen kan dette virkelig bære galt avsted. Tenk deg om jeg med 100-120 m2 skulle foreta meg noe slikt som dette og vinden er i det lunefulle laget.

Vis innleggMulligan, på 24.04.11 17:05, skrev:

Kan nærmest beskrive det som skjer dersom en foretar en brå sving til le under forhold som beskrevet. Med og uten maskin i gang.
Båten skyter en kort tid fart.
Deretter krenger den voldsomt.
Roret staller og båten er helt ute av kontroll.
Deretter foretar den en brå sving rundt båtens midtpunkt opp i vindøyet.
Båtvante vet dette.

---------------------------------------------------------------------------------------

Vis innleggSRA, på 27.04.11 08:58, skrev:

- De fleste båter er utstyr med en eller annen form for ror eller annen styreanretning som gjør at man i de fleste tilfeller kan korrigere sin kurs litt og problemet er løst.
-----------------------
Kan virke som enkelte her kan være villig til å stå på sin rett (urett) til det smeller kun for å kunne komme med et flammende innlegg på BP.
SRA: Jeg er helt enig med deg i dette om å korrigere kursen litt. Det gjøres stadig under seilas, og er en del av båtlivet.
Men det kan virke på meg som om en del seilere ikke vil, eller gidder å vise riktig signal når de går for motor. Det er mulig de synes dette er et nederlag eller noe, hva vet jeg. Men da kan de heller ikke forvente at andre er like flinke til å følge reglene. Sånn er det bare. Hever man seg over noe, så bør man regne med at noen kan reagere anderledes enn man forventer.

#543 Marina 7050 Ikke pålogget Postet 27.04.11 12:31

• Medlem
Om en skulle danne seg et bilde av alle disse ulike synsunkter, må det finnes en del båtfolk som ødelegger turen for seg selv siden de irriterer seg en hel del over andres oppførsel. Min erfaring er at det blir gjort feil av mange, men jeg gidder ikke ødelegge en flott båttur med å bruke tid på noe en annen gjør, som kanskje er feil. Neste gang er det kanskje jeg som gjør en "blunder". Men har merket meg at kulturen på sjøen endres litt ut fra hvor man ferdes :smiley:

#544 Johannes Ikke pålogget Postet 27.04.11 12:33

• Medlem
Jeg vinker og jeg smiler og jeg er så glad, men sjøveisreglene er god å ha.... :flag_bp:

Som nevnt tidligere har jeg ingen problemer med å holde av veien hverken for den ene eller den andre.
Det seg være om jeg fører motorbåt eller seilbåt. :thumbsup:

Imidlertid er det med en viss interesse jeg registrerer at, tilsynelatende, oppegående personer liker å hevde at de er seilbåt å betrakte selv om fremdriftsmaskineri er i bruk.
Nå har jeg forståelse for argumentet om at de ikke nødvendigvis er mer manøverdyktig med maskineriet i bruk, men i henhold til sjøveisreglene er de altså å betrakte som et maskindrevet fartøy.

De liker altså å hevde at det som står i sjøveisreglene ikke gjelder for dem, da av og til, når det passer sånn... :giggle: :giggle:  

Ellers var vel tråden her opprinnelig myntet på de som mener de har "forkjørsrett" uten at de har oppe duk, tittelen peker på seilbåter.

Min erfaringer at det finnes endel båtførere som mener seg berettiget til "forkjørsrett", men jeg har ikke registrert at seilbåter utmerker seg i så måte.

#545 Jawik Ikke pålogget Postet 27.04.11 13:45

• Medlem

Vis innleggandersb, på 27.04.11 11:25, skrev:

...og man ser jo på kartet, og utifra vindforhold om det er sansynlig at de vil krysse og skifte kurs umiddelbart. Vink, smil og vær glad!
Hadde bare alle som ferdes på sjøen hadd denne egenskapen intakt og i vårt tilfelle som seiler stoler jeg ikke lenger på at motorbåtene har egenskapen med seg - på tross av at mange nå har fått D5L/D5LA sertifikat. Har jeg muligheten så endrer jeg kursen, men det er i de situasjonene hvor en ikke har areal nok til å endre kursen som kan medføre til ubehageligheter.

Jeg er seiler og noen ganger forlater vi ankerplass eller kai ved kun å heise seil og det hender seg også at vi anløper kai eller ankerplass med kun seilføring. Er vi da å betraktes som en "motorbåt" fordi noen oppfatter situasjonen annerledes.

Og kom nå ikke å si at det er bare å "vri på en nøkkel" så er alt ok. Som skipper på egen skute er det opp til meg å avgjøre om jeg skal starte opp motoren eller beholde seilene som drivkraft. Dette har ikke noe å gjøre med arroganse eller om en gidder å starte motoren eller ikke. Kunsten å beherske vindkreftene er en større utfordring enn å irritere seg over motoren og dens støy - som jo også i enkelte innlegg har vært påpekt her på BP (støyproblematikken) gjentatte ganger.

Ved heising av seil og muligens (les muligens og ikke alltid) med motoren svivende kan det oppstå situasjoner hvor en motorbåt ikke tar hensyn til hva som foregår ombord i seilbåten og står på sin såkalte rett. Seilbåten befinner seg i en "gråsone" mellom vanlig flytende farkost, motorbåt og seilbåt enten en liker dette eller ikke. Kan dette være så vanskelig å oppfatte...

Og vi holder oss fortsatt til regelen 2a, 2b som dekker sjøens regelverk.

Ser nå mens jeg skriver at det påpekes av Geir Frode at noen av oss seilere ikke bruker kjeglen (noe vi selv gjør når motoren står for fremdrift) dersom motoren sviver.

Da vil jeg invitere deg til å fortelle meg hvor jeg skal plassere kjeglen når vi har oppe klyver, forseil, storseil, mesanstagseil og mesan og samtidig har motoren eller aggregatet i gang for lading.

Og siden du har for vane å stille spørsmål og samtidig svarer selv på disse håper jeg at du kun svarer på dette enkel spørsmålet...

#546 SRA Ikke pålogget Postet 27.04.11 14:25

• Medlem

Vis innleggMulligan, på 27.04.11 11:24, skrev:

Sikert snilt og hensynsfullt og sjømannsmessig og alt det der.

Det er dette som heter godt sjømannskap, en tradisjon gjennom generasjoner.

#547 Mariell Ikke pålogget Postet 27.04.11 15:42

• Medlem

Vis innleggJawik, på 27.04.11 13:45, skrev:

Jeg er seiler og noen ganger forlater vi ankerplass eller kai ved kun å heise seil og det hender seg også at vi anløper kai eller ankerplass med kun seilføring. Er vi da å betraktes som en "motorbåt" fordi noen oppfatter situasjonen annerledes.

DET er noe av det tøffeste jeg ser.
Seilere som legger til eller går fra kai kun ved hjelp av seilføring.
Det står det respekt av.

Da kan vi med thrustere både i baug og ræv, bare gå å legge oss.

#548 Mulligan Ikke pålogget Postet 27.04.11 15:57

• Medlem
Alle som har liten Volvo-Penta i seilbåten får et gratis kurs i hvordan man skal legge til og gå fra kai kun med bruk av seil.
Det er overhodet ikke mulig å få sjøvannspumpa til å virke gjennom hele sesongen.

Redigert av Mulligan: 27.04.11 15:59

#549 Mouche Ikke pålogget Postet 27.04.11 18:10

• Båtfører
Hvor stor andel av seilerne 1. har en kjegle ombord og 2. bruker den ved motordrift (fremdrift!)?

Og hvor stor andel av motorbåtførere 1. legger merke til at en seilbåt har en kjegle hengt opp og 2. vet hva det betyr?

Er dette egentlig bare et problem for et fåtall av medlemmene her på forumet mens resten av den norske befolkning til sjøs lurer på hva diskusjonen dreier seg om, hvis de gidder å lese den eller er kjent med denne?

#550 tuffff Ikke pålogget Postet 27.04.11 20:44

• Medlem
Egentlig så er det vel ikke noe praktisk problem i det hele tatt - bare en akademisk diskusjon om sjøveisreglenes formuleringer og tolkning.
En form for tidtrøyte for de fleste kanskje - i hvert fall for meg.

mvh tuffff

#551 GeirFrode Ikke pålogget Postet 27.04.11 21:17

• Medlem

Vis innleggJawik, på 27.04.11 13:45, skrev:

Ser nå mens jeg skriver at det påpekes av Geir Frode at noen av oss seilere ikke bruker kjeglen (noe vi selv gjør når motoren står for fremdrift) dersom motoren sviver.

Da vil jeg invitere deg til å fortelle meg hvor jeg skal plassere kjeglen når vi har oppe klyver, forseil, storseil, mesanstagseil og mesan og samtidig har motoren eller aggregatet i gang for lading.

Og siden du har for vane å stille spørsmål og samtidig svarer selv på disse håper jeg at du kun svarer på dette enkel spørsmålet...
Ikke noe problem å svare her. Hvis du viser riktig dagsignal under motordrift, så er du en av ytterst få. Prisverdig!
Når det gjelder seilføringen din, så skjønner jeg at du har en båt litt over gjennomsnittet. Med den seilføringen du beskriver, så har jeg overhodet ingen problemer med å holde av veien, for jeg vil antageligvis ikke se en eventuell kjegle uansett. Og ikke vil jeg stirre etter den heller. Verre er det ikke. Og det har jeg gjentatt til det kjedsommelige snart. Jeg har ingen problemer med å holde meg unna seilbåter med god vind i seilene.

Men jeg har fortsatt tilgode å få en forklaring på hvorfor ikke flere følger reglene.
Og det later til at andre seilbåtskippere som bevisst unnlater å følge de er mere opptatt av å bortforklare og latterliggjøre motorbåtførere. Det synes jeg de bør holde seg for gode til.
Å komme med flåsete bemerkninger om båtførerbeviset, vitner bare om at folk selv ikke har skjønt hva sjøveisreglene er for noe. Eller kanskje de selv ikke har noen opplæring, og ikke vet bedre? Det kan enkelte ganger tyde på det.....

#552 småbåtentusiasten Ikke pålogget Postet 27.04.11 21:29

• Medlem
Lurer på hvor mange som ville gjenkjent signalet?
De fleste kjenner dykkersignalet, ikke eller lite mer.

#553 Mouche Ikke pålogget Postet 28.04.11 06:43

• Båtfører

Vis innleggsmåbåtentusiasten, på 27.04.11 21:29, skrev:

Lurer på hvor mange som ville gjenkjent signalet?

Jeg har vel stilt det samme spørsmålet et par ganger allerede i denne tråden, og helt som forventet har ingen kommet med noe forslag til svar! :giggle:

#554 Bitteliten Ikke pålogget Postet 28.04.11 07:55

• Medlem
Det betyr jo ikke at man er fritatt fra ansvaret å ikke bruke det. Jeg henger trofast opp ankerkula jeg - om andre forstår det eller ikke for så være. Om jeg har flaks kan det jo vøre at de lurer på hva det er og finner ut av det.

Når jeg ser noen som bruker korrekt dagsignal tenker jeg at det er en kar med god peiling.

#555 Johannes Ikke pålogget Postet 28.04.11 08:54

• Medlem
Flott at noen bruker dagsignal fremdeles.
Ellers er vel sjøveisreglene moden for en revisjon....

Det er vel ikke mange, heldigvis, som benytter lydsignal når en båt, i trangt farvann, innhentes og skal passeres?
Ei heller på vei inn i trangt farvann?

Nyttetrafikken benytter i stor utstrekning VHF for å kommunisere i slike, og andre, tilfeller.
Det er vel også langt mer hensiktsmessig enn å blåse i luren.

#556 Bitteliten Ikke pålogget Postet 28.04.11 09:36

• Medlem
Det er svært sjelden jeg hører kommunikasjon på VHF mellom nyttefartøy. De gangene jeg hører det er når de avviker reglene. J

Lydsignal har jeg hørt flere ganger. Feks ved ankomst sund der man ikke ser utgangen og det bare er plass til en båt av gangen.

Sjøveisreglene er internasjonale. Å si at de er modne for revisjon fordi de ikke passer for oss amatører i plastbaljer er jeg veldig uenig i

Redigert av Bitteliten: 28.04.11 09:36

#557 bukt Ikke pålogget Postet 28.04.11 09:40

• Medlem
For å sette ting litt på spissen, når dere som møter en seilbåt i sakte fart med "dunk dunk" lyd og blir provosert av det da de ikke er seilende i deres øyne .
Har dere vurdert at det kan være en generator som går når båten seiler, eller at motoren kun lader batteriene og ikke er til fremdrift? (vet ikke om hovedmotor som står i fri gjør om seilbåten til motorbåt tvert den startes)  

Uansett inn og ut av havn er det alltid samme prosedyre for oss , da går alltid motoren under seil da vi kan ha reve kjapt og ha ekstra kraft tvert til å avverge en situasjon laget av andre båter som er uoppmerksomme, legger ikke til og går ut av bås for å ha sagt det så flinke er vi ikke.  
Inne i og litt utenfor oslohavnene kan det til tider være ganske kaos og da må man være forbredt, uansett om motoren står i standby er båten under seil.

#558 Johannes Ikke pålogget Postet 28.04.11 09:54

• Medlem
På vestlandet benyttes VHF rutinemessig i forkant av trange sund. Dette er også den mest hensiktsmessige formen for kommunikasjon til dette formålet.
Blant annet fordi det ikke er utvendig utkikk på så mange båter lenger, det vil med andre ord være få som hører at det blåses i luren, mens de som man ønsker å nå hører på VHFen.

Det at sjøveireglene er internasjonale gjør de ikke mindre utdatert, bare vanskeligere å få revidert :yesnod:

Det har ingenting med plastbaljer eller amatører å gjøre. :giggle:

#559 Bitteliten Ikke pålogget Postet 28.04.11 10:03

• Medlem
Har hørt "allment anrop" i Sverige også - feks ved Malø strømmar. Har fundert på om vi skal si det også - men kommet til at vi klarer oss greit uten  :giggle:

#560 Jawik Ikke pålogget Postet 28.04.11 10:40

• Medlem

Vis innleggGeirFrode, på 27.04.11 21:17, skrev:

Ikke noe problem å svare her.
Nei verre er det ikke dersom en ikke svarer på et enkelt spørsmål. Leser du spørsmålet mitt en gang til (innlegg #545) så fører jeg ikke kjeglen, men har likevel motoren i gang for lading. Og i henhold til reglene og din og mange andres forståelse av disse skulle jeg ha signalet oppe og da spør jeg en gang til - hvor vil du / dere plassere dette på vår båt med nevnte seilføring...

Og siden @Bukt er inne med sin Mamba og han også har full seilføring med genaker, forseil og storseil og han seiler parallelt med meg. Han har motoren i gang fordi han vil være sikker på at han kan hanskes med alle situasjoner som kan oppstå. Og han har heller ikke kjeglen oppe. Hvor vil du / dere plassere kjeglen hos han med hans seilføring...

Går jo ut fra at reglene gjelder deg og andre motorbåter så her forventer jeg et svar på et enkelt spørsmål i henhold til regelen som pålegger oss seilere om å ha kjeglen oppe så lenge motoren kun er i gang og propellen i ro. Dere - motorbåter - er også alle pålagt i henhold til reglene å forstå trafikkbilde og kan dere ikke det bør dere holde motorbåten i båsen til dere har oppfattet situasjonen.

Eller gjelder ikke hele regelverket for dere motorbåter :confused: