baatplassen.no: flagg på båt. regler - baatplassen.no

IP_content

8

• 3 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan ikke svare på emner

flagg på båt. regler

Postet 30.07.10 09:21 Innlegg 21 Medlemmet er ikke innlogget Frivakten   

• Reg. 02.02.05
  • Gruppe: Medlem

Vis innleggPostet av rem 30.07.10 08:59:

Forb. uskikk spør du meg. Hva med flaggheising kl 0800 om morgenen, skal største båt gi lydsignal da også?

Helt enig, jeg har faktisk begynt å ta ned flagget når jeg har kommet inn i havner og har fortøyd. Bruker flagget kun underveis.

Flagghal, flaggheis, klokka, tuting, skjeve blikk. For min del er jeg: Ferdig!

Postet 30.07.10 09:26 Innlegg 22 Medlemmet er ikke innlogget REM   

• D5LA 2006
  • Vis blogg
  • Reg. 22.10.02

Vis innleggPostet av millisivert 30.07.10 09:15:

Så kan vi alle nyte en herrlig Vuvuzelakonsert fra 2055 til 2105 hver eneste dag på sjøen. :crazy:

Ja ikke sant,...... og på morgenen fra 0755 til 0805. "Non jævla ordning får de vara"

Postet 30.07.10 09:26 Innlegg 23 Medlemmet er ikke innlogget dhjerp   

• Reg. 09.04.06
Ingen som sier at flagget må opp kl 8.

Postet 30.07.10 09:27 Innlegg 24 Medlemmet er ikke innlogget MY Casa   

• Reg. 01.04.03
jeg og praktiserer forsøket om å ta ned kl 21. men føler meg ikke spesielt rebell om kl blir 20.30... men liker ikke å se kanskje tilogmed møkkete, våte flagg henge trist ned fra en forlatt båt i båthavna...
Men det med flaggregler og ønske om å etterleve er jo forskjellig; tidligere i sommer lå jeg fortøyd i en populær uthavn. KL 21.00 stilte det seg opp en kar på land med en ropert som spilte høyt og tydelig en eller annen flaggfanfare som han rettet i "alle retninger"!
Litt komisk syntes jeg, men hadde nok blitt oppgitt hvis vedkommende satt den igang kl 08 om morgen også!

Og så har vi et av de peneste flaggene også da... ( helt objektivt sett altså :smiley: !)

Postet 30.07.10 09:44 Innlegg 25 Medlemmet er ikke innlogget NilsPils   

• Vis blogg
  • Reg. 17.04.05
Selvfølgelig er jeg stolt av flagget og synes det er veldig trivelig med flagging fra båten. Men jeg synes ikke vi av den grunn bør oppføre oss som militære. Jeg kan da ikke la flaggtidene styre privatlivet mitt heller. Signaler for flaggfiring virker litt komisk på meg.

Postet 30.07.10 11:13 Innlegg 26 Medlemmet er ikke innlogget Astor   

• D5L 2006
  • Vis blogg
  • Reg. 28.07.03
Jeg forsøker etter beste evne å ta ned flagget kl. 21.00. Klokken 08.00 er det som regel oppe også i helgene. Jeg er oppe lenge før dette. Men som rem også påpeker så finnes det ingen regel for oss med fritidsbåter. Noen av oss forsøker etter beste evne å følge de vanlige flaggreglene.
Jeg mener å huske at dersom man er i utlandet skal flagget henge oppe døgmet rundt for å vise nasjonaliteten. Mulig jeg husker feil.

Men noen stor tabbe er det ikke å la flagget bli oppe døgnet rundt når man er ombord. Men ligger båten i hjemmehavn med flagget oppe hele sesongen ser det sjabert ut.

Postet 30.07.10 11:24 Innlegg 27 Medlemmet er ikke innlogget s/y Eventyr   

• Reg. 24.07.08
Flagget går ned kl. 21 +/- et par minutter avhengig av hvor glemsk jeg er.

Starten på en båttur for vår del er når vi har pakket sakene i båten, gjort klar alt, så ruller jeg ut flagget.

Da er båtturen igang!

Stas med flagg synes jeg. Og som nevnt ovenfor har vi et av de fineste flaggene (objektivt sett selvfølgelig).

Burde kanskje heller starte en tråd om hvor en får kjøpt skikkelige flagg til båten.

Har nå fire forskjellige nordke flagg i båten, hvor av ett flagg er godkjent ifølge min standard.

Biltema har en gyselig rødfarge, kjøpte ved et uhell et "high speed" flagg hvor min samboer påpekte at det er ulik tykkelse på blå og hvitstripene på de to sidene av flagget. Det kan jeg ikke ha vaiende på min båt.
Så var tilbake til maritim å handle et dyrere og mer korrekt flagg.
Nå fikk jeg med båten et gammel og helt nydelig flagg som nå vaier stolt i hekken.

Kan godt være jeg er litt smånazi på flaggføringen, men skal flagget vaie i hekken skal det da være et skikkelig flagg. Ikke et lappeteppe med dårlige farger eller ujevne striper.

Jeg regner med at KNS har meget nøyaktige flagg uten at jeg har studert det noe nærmere.

Redigert av volcomstone: 30.07.10 11:25

Postet 30.07.10 11:35 Innlegg 28 Medlemmet er ikke innlogget Mouche   

• Reg. 23.08.05
  • Gruppe: Båtfører
Hvis man bruker flagg på sin båt så synes jeg i all enkelhet at det er naturlig å følge de reglene som finnes, om ikke annet så av respekt for flagget. Hadde jeg ikke giddet å følge reglene, eller brydd meg om disse, så tror jeg faktisk at jeg hadde latt være å ha flagg ombord siden det jo ikke er noe pålegg om det så lenge man ferdes i eget farvann.

Postet 30.07.10 12:35 Innlegg 29 Medlemmet er ikke innlogget REM   

• D5LA 2006
  • Vis blogg
  • Reg. 22.10.02

Vis innleggPostet av Mouche 30.07.10 11:35:

så tror jeg faktisk at jeg hadde latt være å ha flagg ombord siden det jo ikke er noe pålegg om det så lenge man ferdes i eget farvann.

Siden det ikke er noe pålegg som du sier, hverken til å ha flagg ombord eller til å heise/fire det til bestemte tider, enn si til at flaggheisingen/firingen skal akkompagneres av hornmusikk aller annet, velger altså jeg å heise/fire flagget til de tider, og med de seremonier jeg selv synes er naturlig og passende for meg og min besetning.
Og så håper jeg jeg slipper at andre bryr seg med det.

Postet 30.07.10 12:48 Innlegg 30 Medlemmet er ikke innlogget gimi   

• Vis blogg
  • Reg. 25.07.06
I mine yngre dager syntes jeg det var litt stas med å følge disse reglene og "støyen" rundt firing kl. 21.00. Etter hvert har jeg blitt mindre fanatisk og etter å ha sett en del av resten av verden har jeg innsett at vi nordmenn godt kan jekke oss ned noen hakk mhp selvhøytidlighet. Flagget henger derfor nå oppe til jeg tar det ned (senest når jeg går fra båten i hjemmehavn).

Redigert av gimi: 30.07.10 12:59

Postet 30.07.10 12:52 Innlegg 31 Medlemmet er ikke innlogget dhjerp   

• Reg. 09.04.06
Vi har flaggregler som gjelder både til sjøs og til lands. Tradisjonelt har det vært viktig for en sjønasjon som Norge å behandle flagget med respekt. Siden det ikke er noe pålegg om å benytte flagg er det ingen som kan kritiseres for når det heises. Blir det heist er det derimot regler for når det skal fires.

At mange ikke følger denne tradisjonen og disse reglene er egentlig ikke overraskende når man ser utviklingen som har vært blant folk i båt hvor de fleste uskrevne og flere av de skrevne blir neglisjert.

Postet 30.07.10 13:12 Innlegg 32 Medlemmet er ikke innlogget REM   

• D5LA 2006
  • Vis blogg
  • Reg. 22.10.02

Vis innleggPostet av dhjerp 30.07.10 12:52:

At mange ikke følger denne tradisjonen og disse reglene er egentlig ikke overraskende når man ser utviklingen som har vært blant folk i båt hvor de fleste uskrevne og flere av de skrevne blir neglisjert.

Ja, det der er noe forb. svineri ikke sant. Du skakke komma her og komma her å snu evige og vedtatte sannheter på hue. Slike slyngeler må det slås hardt ned på.

Postet 30.07.10 13:40 Innlegg 33 Medlemmet er innlogget Athene   

• Reg. 13.02.03

Vis innleggPostet av dhjerp 30.07.10 12:52:

Vi har flaggregler som gjelder både til sjøs og til lands.

Dette har vært diskutert mange ganger før.. Svaret en gang var fra utenriksdepartementets protokollavdeling som forvalter flaggloven.
De bekreftet det mange hevder at det ikke finnes regler for flagging fra private lystfartøyer. Anbefalingen fra UD var derfor å følge KNS sitt reglement..

Postet 30.07.10 14:22 Innlegg 34 Medlemmet er ikke innlogget Mouche   

• Reg. 23.08.05
  • Gruppe: Båtfører

Vis innleggPostet av rem 30.07.10 12:35:

Og så håper jeg jeg slipper at andre bryr seg med det.

Ja, det er jo lov å håpe, men hvorfor har du flagg og bruker det når du tilsynelatende er klar over hvilke regler som gjelder og velger å ignorere disse? Hadde du ikke deltatt i tråden så hadde jeg ikke spurt.

Postet 30.07.10 15:07 Innlegg 35 Medlemmet er ikke innlogget Sydvesten   

• Vis blogg
  • Reg. 15.10.02

Vis innleggPostet av Astor 30.07.10 11:13:

Jeg forsøker etter beste evne å ta ned flagget kl. 21.00. Klokken 08.00 er det som regel oppe også i helgene.

Det er ikke værre enn dette, om man ønsker å føre det Norske flagg på båten... Klarer man ikke dette så kan man jo bare bruke en vimpel om man absolutt skal føre noe...

Postet 30.07.10 20:26 Innlegg 36 Medlemmet er ikke innlogget arkmarin   

• Seiler D5LA 2011
  • Reg. 02.08.03
Jeg mener at utenlandske båter, enten jeg er i utenlandet, eller utlenninger besøker Norge, bør de ha flagget opp døgnet rundt. Nasjonale båter kan gjerne ta ned flagget.

Postet 30.07.10 21:29 Innlegg 37 Medlemmet er ikke innlogget Figaro   

• Reg. 15.10.06
Skulle ønske at vi slapp et selvbestaltet og geskjeftig flaggpoliti i norske havner. Da jeg var på svenskekysten i juni, var det befriende å slippe hysterisk" hornmusikk" kl. 20.55 hver kveld. Min norske nabo i Grebbestad hadde ikke hatt flagget nede på 14 dager, noe som er helt vanlig i Sverige. Og de er neppe mer respektløse der :flag_sw:

Postet 30.07.10 21:59 Innlegg 38 Medlemmet er ikke innlogget Lars H.   

• KNBF medlem
  • Reg. 16.09.02
Jo, jeg mener at respekten svenskene har for flagget sitt er elendig. At de lar flagget henge oppe om natten, får så være. Men Når flagget settes på båten om våren og taes ned om høsten, ser det deretter ut. Utrolig mange møkkete, falmete og fillete flagg å se på svenske båter.

Lars H.

Postet 30.07.10 22:04 Innlegg 39 Medlemmet er ikke innlogget dhjerp   

• Reg. 09.04.06

Vis innleggPostet av Athene 30.07.10 13:40:

Anbefalingen fra UD var derfor å følge KNS sitt reglement..

Som igjen er basert på flagginstruks for den norske handelsflåten. Forøvrig står det "Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs." i forskriften.

Det er tydelig at det kun er i enkelte sammenhenger en fritidsbåt er et fartøy.

Postet 30.07.10 22:22 Innlegg 40 Medlemmet er innlogget hifo   

• mostadbil@live.no
  • Vis blogg
  • Reg. 07.11.06

Vis innleggPostet av Mouche 30.07.10 11:35:

Hadde jeg ikke giddet å følge reglene, eller brydd meg om disse, så tror jeg faktisk at jeg hadde latt være å ha flagg ombord siden det jo ikke er noe pålegg om det så lenge man ferdes i eget farvann.

Ikke noe gale i å ha den holdningen her , sålenge du godtar at andre synes det er pent med det norske flagget stående oppe hele døgnet mens man bruker båten.

• 3 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan ikke svare på emner